Counter-Strike: Global Offensive till Linux och Steam OS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Kommer inte ihåg vilka företag det var, skrevs några artiklar om det för några år sedan. Uppenbarligen är det rätt många som gjort den värderingen dock, eftersom så få brytt sig om att porta till linux.

Värderingen handlar nog snarare om just om att det är en mindre målgrupp, framför allt bland spelintresserade, än att det skulle vara svårare att sälja produkter till den målgruppen än någon annan. Dessutom är de som använder ett Linuxbaserat system på skrivbordet och samtidigt är spelintresserade nog också redan i någon mån vana vid att sköta en stor del av spelandet i en sidoinstallation med Windows, vilket gör att företagen ju kunnat sälja till dessa användare även utan att porta till Linux. Om spelbanken till just Linux för AAA-titlar växer så kommer ju dock en "Linuxspelare" troligen börja föredra just de titlar som gjort ansträngningen att fungera på den föredragna plattformen, vilket borde ge en "extra skjuts", när väl dessa dual boot-installationer blir mindre nödvändiga generellt.

De som var snabbast med att släppa portningar till Linux (Id Software gjorde ju detta redan på första halvan av 1990-talet) fick ju också vara testpiloter för att använda just Linuxplattformen för modernt spelande, vilket var en extra barriär. Valves satsningar idag innefattar även att skapa verktyg för att underlätta för andra att gå samma väg, då Steam OS är helt beroende av att det ska bli smidigt nog att porta för utvecklare att se det som en självklarhet redan tidigt i processen. Kan företag göra OS X-portar så är steget inte speciellt långt till att lägga till fler plattformar.

Ett stort steg som detta också medför är att de spelmotorer som utvecklare ofta i praktiken använder framöver kommer se Linuxstöd som ett klart bättre försäljningsargument än det var när vissa av dagens motorer började sin utvecklingsbana. Om motorerna själva har multiplattformsstöd så är portningsarbetet till stor del löst redan när spelprojekten påbörjas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte säga att L4D2 funkar felfritt på nätet. Jag får fryslagg mellanåt. Funkar dock lite bättre om man spelar singelspel. Vet inte om det är Linux Mint som är orsaken eller om det funkar bättre på andra distar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan tyvärr inte säga att L4D2 funkar felfritt på nätet. Jag får fryslagg mellanåt. Funkar dock lite bättre om man spelar singelspel. Vet inte om det är Linux Mint som är orsaken eller om det funkar bättre på andra distar

Troligen ingen egentlig skillnad från distribution till distribution. Om ditt användarnamn är en fingervisning om vilket företag som tillverkat ditt grafikkort så kan det dock ha något att göra med kvalitén på AMD:s Linuxdrivrutiner, som tyvärr släpat långt efter Nvidia ett längre tag. Det känns som att den biten borde bli mer och mer intressant för AMD att lösa i och med just Steam OS frammarsch, men än verkar det inte ha hänt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Troligen ingen egentlig skillnad från distribution till distribution. Om ditt användarnamn är en fingervisning om vilket företag som tillverkat ditt grafikkort så kan det dock ha något att göra med kvalitén på AMD:s Linuxdrivrutiner, som tyvärr släpat långt efter Nvidia ett längre tag. Det känns som att den biten borde bli mer och mer intressant för AMD att lösa i och med just Steam OS frammarsch, men än verkar det inte ha hänt.

Det är en AMD processor ja, men i Linuxburken har jag ett GF560Ti. Men som sagt det funkar bra i singelspel men inte online då det fryser till ibland. Kan det vara nåt med nätverkskortets drivrutin som inte får det att funka bra? Jag skrev kanske lite fel när jag skrev "lite bättre", testade nyss och det funkade bra i singelspel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Varför skriva Steam OS som om det är ett helt annat OS? Steam OS är ju bara Debian

Kallar du Ubuntu debian också, vad händer med alla "Ubuntu" varianter?

Skrivet av AMD-FX:

Kan tyvärr inte säga att L4D2 funkar felfritt på nätet. Jag får fryslagg mellanåt. Funkar dock lite bättre om man spelar singelspel. Vet inte om det är Linux Mint som är orsaken eller om det funkar bättre på andra distar

Stora delen av libraries som används av steam körs på Steam Runtime så skillnad mellan distar är ganska liten. Är snarare grafikdrivrutiner som ställer till det om du kör AMD då de är fortfarande totalt värdelösa från AMD. Skulle testa opensource drivrutiner istället för att köra direct3d 9 i wine för bättre prestanda samt stabilare drivrutiner.

Tidiga tester men du vill verkligen inte ha AMD kort och AMD drivrutiner på Linux.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=csgo_linux...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan tyvärr inte säga att L4D2 funkar felfritt på nätet. Jag får fryslagg mellanåt. Funkar dock lite bättre om man spelar singelspel. Vet inte om det är Linux Mint som är orsaken eller om det funkar bättre på andra distar

Har du AMD grafikkort? Kan vara därför i så fall. Funderar nästan på att gå tillbaka till GT220 från HD5770 på grund av drivrutiner, men samtidigt ska jag skaffa 970 nu i vinter.

Skrivet av Commander:

Kallar du Ubuntu debian också, vad händer med alla "Ubuntu" varianter?

Ubuntu är ju baserat på Debian, så ja.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Har du AMD grafikkort? Kan vara därför i så fall. Funderar nästan på att gå tillbaka till GT220 från HD5770 på grund av drivrutiner, men samtidigt ska jag skaffa 970 nu i vinter.

Ubuntu är ju baserat på Debian, så ja.

Baserat och skiljer sig ganska mycket. Både i init system (Upstart), till fönsterhanterare (Unity) och programbanker som patchar. Du har (Mir) också. Inte nog med att alla gnome paket är ganska mycket patchade för global menubar

Varför ha distrowatch när allt kan bara peka mot Debian.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Har du AMD grafikkort? Kan vara därför i så fall. Funderar nästan på att gå tillbaka till GT220 från HD5770 på grund av drivrutiner, men samtidigt ska jag skaffa 970 nu i vinter.

Ubuntu är ju baserat på Debian, så ja.

Kolla min post över Commander

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Catalyst vs Radeon

http://www.linuxsystems.it/2014/09/counter-strike-global-offe...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är en AMD processor ja, men i Linuxburken har jag ett GF560Ti. Men som sagt det funkar bra i singelspel men inte online då det fryser till ibland. Kan det vara nåt med nätverkskortets drivrutin som inte får det att funka bra? Jag skrev kanske lite fel när jag skrev "lite bättre", testade nyss och det funkade bra i singelspel

Märkligt fel. Så länge det inte handlar om vissa specifika kretsar för trådlöst nätverk (trådlös anslutning i sig skulle kunna vara en anledning till sådana "frysningar") så brukar nätverkshårdvara rulla på felfritt. Är det en någorlunda vanlig intern krets?

Det närmaste jag kan hitta är denna tråd som beskriver ett liknande problem i Windowsversionen, men där verkar det gälla både single- och multiplayer. `cl_forcepreload 1` kanske kan vara något att testa likväl.

Ifall du startar Steam genom en terminal så kanske den spottar ur sig debugfelmeddelanden dit när det händer, vilket skulle kunna hjälpa till med felsökningen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är en AMD processor ja, men i Linuxburken har jag ett GF560Ti. Men som sagt det funkar bra i singelspel men inte online då det fryser till ibland. Kan det vara nåt med nätverkskortets drivrutin som inte får det att funka bra? Jag skrev kanske lite fel när jag skrev "lite bättre", testade nyss och det funkade bra i singelspel

Ta en titt på https://github.com/ValveSoftware/Source-1-Games/issues
Har du multicore rendering igång? Testa stänga av det, samt som phz säger testa med forcepreload.

Utöver det ta en runda på deras github och kolla om några har liknande problem i spelen och kolla om det finns några lösningar. Utöver det testa med senaste nvidia drivrutiner (343.22)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Märkligt fel. Så länge det inte handlar om vissa specifika kretsar för trådlöst nätverk (trådlös anslutning i sig skulle kunna vara en anledning till sådana "frysningar") så brukar nätverkshårdvara rulla på felfritt. Är det en någorlunda vanlig intern krets?

Det närmaste jag kan hitta är denna tråd som beskriver ett liknande problem i Windowsversionen, men där verkar det gälla både single- och multiplayer. `cl_forcepreload 1` kanske kan vara något att testa likväl.

Ifall du startar Steam genom en terminal så kanske den spottar ur sig debugfelmeddelanden dit när det händer, vilket skulle kunna hjälpa till med felsökningen.

Jo det är det vanliga som brukar sitta på moderkorten. Ska testa det där kommandot du skrev

Jag använder preload för Linux Mint för att program ska starta snabbare. Kan det påverka negativt?

Skrivet av Commander:

Ta en titt på https://github.com/ValveSoftware/Source-1-Games/issues
Har du multicore rendering igång? Testa stänga av det, samt som phz säger testa med forcepreload.

Utöver det ta en runda på deras github och kolla om några har liknande problem i spelen och kolla om det finns några lösningar. Utöver det testa med senaste nvidia drivrutiner (343.22)

Ok,ska testa det också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hm, jag som trodde jag höll på att bli psyksjuk, var säker på att CS:GO inte fanns i listan sen bara var det där dagen efter. Som tur var så släpptes spelet just den dagen, väldigt slumpartat.

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt.
Hur stor del av Valves katalog är portad till Linux?

Vilka spel väntar vi fortfarande på?

Permalänk
Medlem

flyter på laptopen med Intel HD Graphics 3000
låga inställningar förstås. god upplevelse hittills!

Sabayon, 3.14

tack valve!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloj!:

Varför vill du ha det exklusivt? Är ju bara skit att göra spel exklusiva. Man borde låta alla som vill kunna njuta av spelet. Jag ska inte behöva byta från windows eller mac om jag inte vill bara för att spela ett spel.

Linux användare talar ju alltid om öppenheten och sånt. Antar att han är en windows användare i själ

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Kan tyvärr inte säga att L4D2 funkar felfritt på nätet. Jag får fryslagg mellanåt. Funkar dock lite bättre om man spelar singelspel. Vet inte om det är Linux Mint som är orsaken eller om det funkar bättre på andra distar

testat att köra utan wifi? eller det kanske du redan gör, hade samma fel!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

varför är det en photoshoppad bild av cs: source när det handlar om csgo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt trevligt.
Hur stor del av Valves katalog är portad till Linux?

Vilka spel väntar vi fortfarande på?

Jag har "Valve Complete" paketet på Steam och kör Steam OS - vad jag kan se är det endast "Left 4 Dead" (1) som fortfarande saknas.