Val av chassi till tyst speldator.

Permalänk
Medlem

Val av chassi till tyst speldator.

Hej,

Håller på att planera inför bygget av min nya speldator och en av sakerna jag har problem med att välja är chassi. Har läst många trådar här på sweclockers men inte riktigt bestämt mig. De flesta verkar ju gilla NZXT H440 eller Fractal Design R4. Just ju sitter jag på den första versionen av Fractal Designs R serie.

Det som ska sitta i min nya dator är (preliminärt):

PSU EVGA alternativt Corsair HX750i

Grafikkort Asus 970

Broadwell processor och moderkort

Två SSD och två vanliga HDD

Processor kylning kommer antingen bli en lyftkylare (möjligen Noctua NH-U14S) eller en sluten vattenkylning (kanske Corsair H110)

Prio när det kommer till chassi är:

1. Ljudnivå - Så tyst som möjligt, bra ljuddämpning och isolering. (Jag kommer förmodligen byta ut alla chassifläktar oavsätt vilken modell jag väljer)

2. Utformining - Ska vara lätt att bygga i och möjlihet att ta bort oanvända HDD burar och gärna andra trevliga funktioner.

3. Luftflöde och ventilationsmöjligheter - Får gärna finnas plats för minst 140mm fläktar men gärna 200mm också.

De chassin jag har tittat på är:

Fractal Design R4

NZXT H440/NZXT 630

Corsair 550D/Corsair 330R

Jag är dock öppen för andra förslag. Generellt gillar jag corsair, designen på deras chassin, men de verkar ha sattsat mer på deras luftflödes modeller så som 450D och de jag listade är kanske inte de bästa?

Skiljer det egentligen något när det kommer till hur bra isolerade/ljuddämpande dessa chassin är eller är det mest design och funktioner som skiljer?

En sista fråga. Av de komponenter som kommer sitta i min dator, vilken kommer troligen låta högst? Finns det något annat jag inte tänkt på för att få denna nya speldator att vara så tyst som möjligt?

Tack för synpunkter och svar!

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Hej,

Håller på att planera inför bygget av min nya speldator och en av sakerna jag har problem med att välja är chassi. Har läst många trådar här på sweclockers men inte riktigt bestämt mig. De flesta verkar ju gilla NZXT H440 eller Fractal Design R4. Just ju sitter jag på den första versionen av Fractal Designs R serie.

Grafikkort Asus 970

Processor kylning kommer antingen bli en lyftkylare (möjligen Noctua NH-U14S) eller en sluten vattenkylning (kanske Corsair H110)

1. Ljudnivå - Så tyst som möjligt, bra ljuddämpning och isolering. (Jag kommer förmodligen byta ut alla chassifläktar oavsätt vilken modell jag väljer)

2. Utformining - Ska vara lätt att bygga i och möjlihet att ta bort oanvända HDD burar och gärna andra trevliga funktioner.

3. Luftflöde och ventilationsmöjligheter - Får gärna finnas plats för minst 140mm fläktar men gärna 200mm också.

Fractal Design R4

NZXT H440/NZXT 630

Jag är dock öppen för andra förslag. Generellt gillar jag corsair, designen på deras chassin, men de verkar ha sattsat mer på deras luftflödes modeller så som 450D och de jag listade är kanske inte de bästa?

Skiljer det egentligen något när det kommer till hur bra isolerade/ljuddämpande dessa chassin är eller är det mest design och funktioner som skiljer?

En sista fråga. Av de komponenter som kommer sitta i min dator, vilken kommer troligen låta högst? Finns det något annat jag inte tänkt på för att få denna nya speldator att vara så tyst som möjligt?

Jag hade tagit fractal design define r4 eller nzxt h440

Permalänk

Fractal Design Define R4 rekommenderar jag starkt! Själv har jag tagit bort hårddiskburarna och även 3,5'' buren!

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 tillsammans med ett ASUS STRIX GTX 970 garanterar nästan en tyst dator. Hårddiskar han vara väldigt högljudda. Om du vill ha datorn så tyst som möjligt så bör du även köpa en WD Green-disk, absolut inte WD Black eller dylikt. Gjorde själv misstaget att köpa en WD Black-hårddisk, den överröstar alla mina komponenter i idle

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Hej,

Grafikkort Asus 970

Fractal Design R4

NZXT H440/NZXT 630

Dold text

Skulle tagit evga agget. Corsair har inte lyckas så bra med sina agg alls senaste tiden(satsar på budget agg av dålig kvalité).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:
Dold text

Skulle tagit evga agget. Corsair har inte lyckas så bra med sina agg alls senaste tiden(satsar på budget agg av dålig kvalité).

Sant men det agget ts nämnde är svinbra från corsair läs testet, men har evga själv och är nöjd. Angående chassi så säger jag r4, har det själv och det är riktigt tyst och fläktarna skapar ett behagligt ljud på 12 volt och hörs ej på lägre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Nzxt h440 är tyst men har inte så jättebra luftflöde men om du ändå byter ut fläktar mot såna med bra statiskt tryck så borde det inte vara något problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Sant men det agget ts nämnde är svinbra från corsair, har evga själv och är nöjd. Angående chassi så säger jag r4, har det själv och det är riktigt tyst och fläktarna skapar ett behagligt ljud på 12 volt och hörs ej på lägre.

Nu tog du i lite. Men vist ligger i samma nivå som evga G2. men prisskillnaden mellan guld och Platina är svårt att försvara.

Förvånansvärt bra bygge från CWT (men efter alla deras OEM agg till corsair, litar jag inte riktigt på CWT inte fuskat lite):
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Lutar lite mot R4 och EVGA agget. Tack för tipset gällande HDD, ska tänka på det.

Det ända som känns tråkigt med R4an är designen. Den är ganska lik den jag har idag och jag kanske inte får den här nya känslan.

Vad säger ni om NZXT 630 då? Vad gör att H440 är så mycket mer populär?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Titta även på Fractal Design Define XL R2 (Titan eller Black Pearl). Jag byggde nyss en rig i det chassiet och blev stormförtjust, går i tankar att byta ut mitt gamla älskade BitFenix Survivor-chassi som jag köpte för dess yttre skönhet. Define XL R2 är verkligen knäpptyst utan att tumma på kylning. Det är ett fantastiskt chassi som förutom större rymd inuti (vilket endast bör påverka temperaturen positivt) får du 3 fläktar istället för 2, den har också fläktkontroll men jag skulle inte säga att du lär behöva gå ned i varvtal i den tysta burken och dessutom stödjer XL R2 större grafikkort. I R4 måste du montera bort den övre buren med 5,25"-slots om du vill ha plats med kort över 295mm. XL R2 har plats för grafikkort på 330mm, men kan förstås också plocka bort burarna för bättre luftflöde. I övrigt utgår jag från att de båda är väldigt lika till sin konstruktion med ljuddämpningsmaterial osv.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Tack för alla svar. Lutar lite mot R4 och EVGA agget. Tack för tipset gällande HDD, ska tänka på det.

Det ända som känns tråkigt med R4an är designen. Den är ganska lik den jag har idag och jag kanske inte får den här nya känslan.

Vad säger ni om NZXT 630 då? Vad gör att H440 är så mycket mer populär?

Att tänka på är att R4 har en fläktkontroll (5, 7 och 12v) för 3 fläktar, om man inte köper till en splitter. H440 har en fläkt hur för 10st fläktar, men ingen fläktkontroll, vilket gör att fläktarna går på 100% om man kopplar hubben direkt till nätagget.

H440 har inga 5,25' platser (för tex dvdläsare), det har både R4 och 630. Men, det är inte så vanligt att man använder en dvdläsare idag (isf oftast till att installera Windows, men det går med USB, finns guider här på Sweclockers om det)

Jag tycker att R4 är stor och tung när man ska flytta på den (tex vid LAN), men annars är det ett utmärkt chassi! Som även är lätt att bygga i, de var mitt första bygge, men hade inga problem.

På R4 går det även att ta bort båda HDD-burarna, för ökat luftflöde, ifall du bara använder dig av SSD (som får plats bakom moderkortet) och/eller stoppar in dina HDD i 5.25' burarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Hej,

Grafikkort Asus 970

Fractal Design R4

NZXT H440/NZXT 630

Det som låter mest i min dator (R4) är definitivt grafikkortet! Visst surrar det till när min HDD startar, men det man använder mest ligger ju på SSD, så den är ju inte igång så ofta. Detta gäller så länge du inte har stockkylare på CPU, men det var ju inte planen, så det låter bra!

Jag skulle som många andra köra på EVGA nätagget och ett 970 STRIX kort. Samt byta ut de flesta av fläktarna till SP (Static Pressure), då fläktfiltret samt ljudisoleringen ökar motståndet för fläktarna.

http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-gold-modular

http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-dc2-oc

http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-quiet-edition-pwm-2-pack

Permalänk
Medlem

Jag har en R4:a, hur tyst som helst.

Permalänk
Medlem

Vad är då det bästa sättet att kontrollera fläktar? Fläktkontrollen i R4an kan ju bara kontrollera 3. Ska man köra de via moderkortets 3pins kontakter och sedan använda någon programvara för att kontrollera fläktarna? Jag vill ju undvika att fysiskt behöva justera fläktarna. Helst skulle jag vilja att de kontrolleras beroende på temperatur och att man kan sätta någon typ av max hastighet för hur fort de får snurra.

(lite off topic)

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av nanananaBatman:

Titta även på Fractal Design Define XL R2 (Titan eller Black Pearl). Jag byggde nyss en rig i det chassiet och blev stormförtjust, går i tankar att byta ut mitt gamla älskade BitFenix Survivor-chassi som jag köpte för dess yttre skönhet. Define XL R2 är verkligen knäpptyst utan att tumma på kylning. Det är ett fantastiskt chassi som förutom större rymd inuti (vilket endast bör påverka temperaturen positivt) får du 3 fläktar istället för 2, den har också fläktkontroll men jag skulle inte säga att du lär behöva gå ned i varvtal i den tysta burken och dessutom stödjer XL R2 större grafikkort. I R4 måste du montera bort den övre buren med 5,25"-slots om du vill ha plats med kort över 295mm. XL R2 har plats för grafikkort på 330mm, men kan förstås också plocka bort burarna för bättre luftflöde. I övrigt utgår jag från att de båda är väldigt lika till sin konstruktion med ljuddämpningsmaterial osv.

Jag köpte Define XL R2 för jag trodde att ju större utrymme ju bättre kylning men i nån nyhetstråd så sa nån av forumets kändisar emot det.
Knäpptyst..? Jag har de tre medföljnde fläktarna igång på mellanhastighet o nu i idle e det nåt man hör tydligt. Sen när man lirar så hör man grafikkortet RIKTIGT tydligt! Gainward GTX 570 som låter helt för mycket. Iofs var det nåra månader sen jag rensa den på damm om det kan påverka så mycket.

Sen väger den nåt så in i HELV*** också!

Idag hade jag kollat upp hur mycket storleken gör skillnad för kylningen samt tagit ett chassi utan 5,25 platser med fläktkontroller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Vad är då det bästa sättet att kontrollera fläktar? Fläktkontrollen i R4an kan ju bara kontrollera 3. Ska man köra de via moderkortets 3pins kontakter och sedan använda någon programvara för att kontrollera fläktarna? Jag vill ju undvika att fysiskt behöva justera fläktarna. Helst skulle jag vilja att de kontrolleras beroende på temperatur och att man kan sätta någon typ av max hastighet för hur fort de får snurra.

(lite off topic)

Det beror på hur bra ditt MB är på att justera fläktarna. Mitt är värdelöst på det, så jag köpte en sån här (fast för 3pins-fläktar, hittade dock inte den nu):

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_forgreningskabel_for_4-pins_pwm-flaktar_0.1m

Jag brukar ha min fläktkontroll på lägsta, då håller det sig tyst och skönt.
Jag använde samma inställning när jag överklockade, så jag vet att det inte blir för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag köpte Define XL R2 för jag trodde att ju större utrymme ju bättre kylning men i nån nyhetstråd så sa nån av forumets kändisar emot det.
Knäpptyst..? Jag har de tre medföljnde fläktarna igång på mellanhastighet o nu i idle e det nåt man hör tydligt. Sen när man lirar så hör man grafikkortet RIKTIGT tydligt! Gainward GTX 570 som låter helt för mycket. Iofs var det nåra månader sen jag rensa den på damm om det kan påverka så mycket.

Sen väger den nåt så in i HELV*** också!

Idag hade jag kollat upp hur mycket storleken gör skillnad för kylningen samt tagit ett chassi utan 5,25 platser med fläktkontroller.

I det bygge jag ordnade satt en i7 4790k med Noctuna nh-d14 CPU-kylare och ett hd7770. Med datorn på golvet och fläktarna på max hördes den inte alls när jag spelade Hitman: Absolution. Tycker den isolerar ljud sjukt bra jämfört med andra chassin. Jag kan inte tänka mig att en större rymd kan vara en negativ sak för temperatur, skulle vilja se en jämförelse som säger annat. Jämför Define R4 och XL R2:
http://www.anandtech.com/show/6764/fractal-design-define-xl-r...

Det är ett sjukt tungt chassi, förstås, det väger nästan i klass med en mindre husvagn. Det klart att alla datorer behöver dammas av ibland. Men inte äldre än en månad låter den fortfarande nästan ingenting alls, det är ett svagt litet shusch som nästan får öronen att frysa litet grann, och även som väldigt hörselkänslig tycker jag att man får anstränga sig för att höra det. Imo otrolig tyst chassi, nästintill ljudlöst. Tror försvaret skulle kunna vara nära på att köpa sådana chassin för att driva sina såna därna tyst-gående atomubåtar ;P

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Swiftech h220x är nog den bästa icke egenbyggda kylning du kan ha i relation mellan tysthet och prestanda. Jag köpte en nanoxia deep silence 1 och tycker den fungerar väldigt bra. Ett -riktigt- tyst nätagg är Seasonic X-1050 1050W . Lite overkill för dina behov men men. Silentprcreview är generellt den enda riktigt pålitlita sidan ifråga om tysta komponenter. Ifråga om grafikkort skulle jag vänta på msis twin frozr de är historiskt sett de tystaste.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på en massa recensioner så slutar jag nog bort de stora H630 och XL R2. Står nu mellan R4 och H440 som så många andra. Jag gillar utseendet på H440 mer men när det gäller funktioner kanske R4 är bättre. Får se vad det blir.

När det gäller fläktstyrning så får jag nog läsa på lite mer om alla olika alternativ då jag känner mig helt lost i dagsläget. Jag vill i alla fall ha det så enkelt som möjligt. Någon form av statisk kontroller där jag kan sätta alla fläktar på 5 eller 7 volt kanske då vore enklast.

Tack för alla tips och råd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade aldrig velat ha h440, jag skulle inte vara bekväm med att ge upp 5.25" bay. Jag tyckte heller inte om designen, men det är väl en smaksak. Hur mycket höjer en fläktkontroller för dig och är det viktigt med fönster? Jag tror att de är lika bra på att dämpa och kyla, hann se ett par trådar efter hastig googling och någon klagar t.ex. på att h440 är jobbig att arbeta i vad gäller kablar och bakplåten. Tycker att du ska känna efter istället, kolla på bilder och videoklipp och låta dig själv förälskas litet. Följ därefter. Hade själv valt R4, just mellan dessa två, men överväg vilka funktioner och features som känns viktiga för dig.

Någons jämförelse mellan R4 och h440, har ej läst innehåll så jag har inga kommentarer därtill, men han föredrog h440:
http://www.redditforum.com/threads/1595579-NZXT-H440-vs-Fract...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cooler Master har ju också några "tysta" chassin. Som Silencio 550 tex.

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550-white...

Permalänk
Avstängd

Kan ge dig min synpunkt efter att ha ägt/äger många av lådorna du kollar på (FD R4/NZXT H440/Corsair 550D)

Vill du bara ha ett chassi som fokuserar på ljudnivå är Corsairs 550D överlägset, tyvärr något tunt med utrymme på baksidan för kabeldragning och allmänt plastigt.

R4 är ett riktigt bra chassi men är ärligt talat lite tråkigt, men det funkar bra. Tyst, lätt att bygga i och bra pris.

NZXT H440 tycker jag personligen är betydligt stiligare både utifrån och inuti tack vare fönster och de olika sektionerna. Nackdelen med denna lådan är att luftflödet från fronten är väldigt begränsat samt att de medföljande fläktarna är inte supertysta, men eftersom du skulle byta ut dessa spelar det ju mindre roll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

Cooler Master har ju också några "tysta" chassin. Som Silencio 550 tex.

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550-white...

Silencio har väl inte fått så bra kritik, jobbigt att bygga i etc..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jag har ägt både define r3 och h440 chassit så min röst går på en r4. Just för att komponenterna blir så varma i h440.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar. Jag tror jag kan leva utan en 5.25, så det är nog ingen deal breaker.

Ska kolla in Cooler Master Chassit. Det ser i alla fall snyggt ut, får kolla ordentligt så jag inte köper grisen i säcken om jag nu skulle välja den.

Just nu verkar det som att det mesta pekar mot ett R4, trots att det som SeF.Typh00n sa ser lite tråkigt ut.

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av nanananaBatman:

I det bygge jag ordnade satt en i7 4790k med Noctuna nh-d14 CPU-kylare och ett hd7770. Med datorn på golvet och fläktarna på max hördes den inte alls när jag spelade Hitman: Absolution. Tycker den isolerar ljud sjukt bra jämfört med andra chassin. Jag kan inte tänka mig att en större rymd kan vara en negativ sak för temperatur, skulle vilja se en jämförelse som säger annat. Jämför Define R4 och XL R2:
http://www.anandtech.com/show/6764/fractal-design-define-xl-r...

Det är ett sjukt tungt chassi, förstås, det väger nästan i klass med en mindre husvagn. Det klart att alla datorer behöver dammas av ibland. Men inte äldre än en månad låter den fortfarande nästan ingenting alls, det är ett svagt litet shusch som nästan får öronen att frysa litet grann, och även som väldigt hörselkänslig tycker jag att man får anstränga sig för att höra det. Imo otrolig tyst chassi, nästintill ljudlöst. Tror försvaret skulle kunna vara nära på att köpa sådana chassin för att driva sina såna därna tyst-gående atomubåtar ;P

Riktigt bra att jag fick se det! Då vet man att man gjorde rätt som tog det större framför det mindre!

E den verkligen så tyst så måste det väl vara mitt grafikkort som behöver bli rensat på damm. Vad kan annars låta i idle?

Jo vikten e jobbig! Jag köpte det på Net on Net o bara att bära det ti bussen var en pärs! Pusta o frusta o tog en paus emellan. Blir jobbigt att åka på LAN meen man får se det från den ljusa sidan antar jag ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]