Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD till operativsystem?

Permalänk

SSD till operativsystem?

Hallå där!

Har ni några tips på SSD:er som ska användas primärt till att ha operativsystemet på? Jag har kollat på en Crucial MX100 128GB, räcker den till windows 7? Den får som högst kosta 700kr.

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

Den räcker gott och väl även till spel och liknande.

Permalänk
Skrivet av GeekySole9354:

Den räcker gott och väl även till spel och liknande.

Alright, taack!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Hallå där!

Har ni några tips på SSD:er som ska användas primärt till att ha operativsystemet på? Jag har kollat på en Crucial MX100 128GB, räcker den till windows 7? Den får som högst kosta 700kr.

Tack för svar!

Köp annars denna! en riktigt bra SSD har en sån själv,bättre läs/skriv hastighet en den du gav förslag på!!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/corsair-forc...

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Köp annars denna! en riktigt bra SSD har en sån själv,bättre läs/skriv hastighet en den du gav förslag på!!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/corsair-forc...

wow den har jag inte sätt förut ;o tack så mycket! funderar på den!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Köp annars denna! en riktigt bra SSD har en sån själv,bättre läs/skriv hastighet en den du gav förslag på!!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/corsair-forc...

H-E-L-V-E-T-E vad billigt
hade jag behövet en hade jag köpt DIREKT!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Köp annars denna! en riktigt bra SSD har en sån själv,bättre läs/skriv hastighet en den du gav förslag på!!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/corsair-forc...

Det finns en anledning till att den där är så pass billig, det är en gammal SandForce-SSD som inte presterar särskilt bra jämfört med moderna SSDer. Maximal skriv/läs-prestanda är inte det enda man ska kolla på, särskilt inte med SandForce eftersom de siffrorna endast är teoretiska. Kolla t.ex. på denna recension och jämför siffrorna med MX100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns en anledning till att den där är så pass billig, det är en gammal SandForce-SSD som inte presterar särskilt bra jämfört med moderna SSDer. Maximal skriv/läs-prestanda är inte det enda man ska kolla på, särskilt inte med SandForce eftersom de siffrorna endast är teoretiska. Kolla t.ex. på denna recension och jämför siffrorna med MX100.

Som du säger den är den lite äldre version ,Men funkar perfekt till spel eller operativsystemet,har en sån corsair själv,har inga problem med den alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Köp annars denna! en riktigt bra SSD har en sån själv,bättre läs/skriv hastighet en den du gav förslag på!!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/corsair-forc...

Kan jag också rekommendera!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

H-E-L-V-E-T-E vad billigt
hade jag behövet en hade jag köpt DIREKT!

Fick hem min för 499 kr i augusti ^^
den har dock lite problem med att spel ligger på den ibland (dock är min ganska full och steam ligger på mekanisk separat) (Tf2 brukar få fryslagg lite då och då men stör inte mkt.)
ska dock formatera den och köra större storlek på allokeringsenhet till 8192 istället och testa om det hjälper...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Fick hem min för 499 kr i augusti ^^
den har dock lite problem med att spel ligger på den ibland (dock är min ganska full och steam ligger på mekanisk separat) (Tf2 brukar få fryslagg lite då och då men stör inte mkt.)
ska dock formatera den och köra större storlek på allokeringsenhet till 8192 istället och testa om det hjälper...

Själv så har jag inge fryslagg alls då jag har BF4,CoD Ghost,Sniper 2,Watch Dogs,MoH warfighter,Team Fortress 2,Mazey flyff,Dreamflyff.
kanske är din Mekaniska som gör så du får fryslagg eller nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns en anledning till att den där är så pass billig, det är en gammal SandForce-SSD som inte presterar särskilt bra jämfört med moderna SSDer. Maximal skriv/läs-prestanda är inte det enda man ska kolla på, särskilt inte med SandForce eftersom de siffrorna endast är teoretiska. Kolla t.ex. på denna recension och jämför siffrorna med MX100.

alltså vad har du för perspektiv egentligen? även en sandforce-ssd har extrem prestanda jämfört med en klassisk HDD. finns INGA applikationer som inte laddar på ~1 sek installerat på en SSD tack vare den hysteriska läshastigheten.

kör själv på en gammal corsair F60 ssd som hållit bra länge nu, har win7 på den samt adobe lightroom och några andra nyttoappar, resten på en segate 3tb disk.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

alltså vad har du för perspektiv egentligen? även en sandforce-ssd har extrem prestanda jämfört med en klassisk HDD. finns INGA applikationer som inte laddar på ~1 sek installerat på en SSD tack vare den hysteriska läshastigheten.

Mitt perspektiv är att när valet står mellan två SSDer som kostar lika mycket (skiljer 30 kr), så är det kanske smart att välja den som presterar bäst, oavsett om båda presterar bättre än en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Själv så har jag inge fryslagg alls då jag har BF4,CoD Ghost,Sniper 2,Watch Dogs,MoH warfighter,Team Fortress 2,Mazey flyff,Dreamflyff.
kanske är din Mekaniska som gör så du får fryslagg eller nått sånt.

Är dock lite udda då när spelet låg på mekaniska så hade jag aldrig detta och ändå är den nästan 6 år gammal och börjar bli lite seg o varm strax under 23k timmar om jag minns rätt på den. (sitter på skolan just nu så kan inte kika.)

Får testa och köra en verify cache och kanske stabilitetstesta ram o cpu igen för och se om det har något och göra med saken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns en anledning till att den där är så pass billig, det är en gammal SandForce-SSD som inte presterar särskilt bra jämfört med moderna SSDer. Maximal skriv/läs-prestanda är inte det enda man ska kolla på, särskilt inte med SandForce eftersom de siffrorna endast är teoretiska. Kolla t.ex. på denna recension och jämför siffrorna med MX100.

Den "gamla disken" spöar skiten ur MX100 på 128GB. Bättre flash, bättre skrivprestanda (med stor skillnad) och den gamla är Highend värsting, där MX100 är budget. Det enda MX100 har som fördel (normalt) är priset... vilket inte stämmer just nu.

Kommer du upp i 512GB på MX100 så är det en annan sak dock. Men Sanforce diskarna hade sin prestanda top på just 120GB diskarna, medan MX100 måste ha 512GB för att nå sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den "gamla disken" spöar skiten ur MX100 på 128GB. Bättre flash, bättre skrivprestanda (med stor skillnad) och den gamla är Highend värsting, där MX100 är budget. Det enda MX100 har som fördel (normalt) är priset... vilket inte stämmer just nu.

Jag har länkat till recensioner av SSDerna, sen är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning. Mer kan jag inte göra. Min egen åsikt är dock att Intel 520 är ett bättre val än Corsair Force GS om man blir avskräckt av den relativt låga sekventiella skrivprestandan på MX100 128GB.