Kan man koppla så här?

Permalänk
Medlem

Kan man koppla så här?

Tjenare, jo saken e den att jag börjar få slut på hårddiskutrymme. och funderar på att köpa en ny HD. Just nu har jag 2 HDs kopplade till den primära IDE kabeln och sen 2 cd-roms på den sekundära. kan man koppla in en HD på den sekundära IDE kabeln, tillsammans med en Cd-rom??

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Ja, det borde inte vara några problem!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

oki, tack!

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Inaktiv

Ja det går att koppla in men mest troligt så sänker det prestandan på din hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Ja det går att koppla in men mest troligt så sänker det prestandan på din hårddisk.

Varför skulle det sänka prestandan till den nya hårddisken?
Idealet i en setup med fyra enheter borde väl vara den med systemdisken och brännaren på en kanal, och lagringsdiskar eller CD/DVD på den andra? Allt för att göra det möjligt att läsa från en kanal och skriva till den andra så ofta som möjligt? Detta beror ju också på om man bränner ner mycket, men om man har behov av fler HDDs, så borde det vara så att man hanterar stora mängder data. I.o.f.s. så är ju DC en bov i det här då man i stort sett tvingas att ha mycket skräp liggande på "shared files" för att kunna få access till vissa hubbar....:)

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

IDE kan inte multitaska på kabeln vilket leder till att CDn drar ner prestandan om den används samtidigt som en HDD på samma kabel. T.ex. medans CDn söker (tar relativt lång tid) så är HDDn "blockerad".
Hur man bör koppla beror på hur man använder sin dator, men jag försöker ha HDDs ensamma.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Söktiden på HD'n försämras, inte överföringshastigheten. I praktiken så är det inget man märker av, kör själv HD + DVD på samma IDE-kanal.

Jag har dock varit med om att lite äldra CD-Roms har haft problem med 80-ledares IDE-kablar... och en HD's prestanda sjunker markant med en 40-ledare.

Men att låta systemdisken sitta på samma kabel som en CD är inget jag brukar rekommendera.

Ett alternativ är att köpa en billig IDE-100 eller IDE-133 controller.
Denna kan hantera 2 enheter och 306,- borde inte vara nått att gråta för:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=22904&t=196&l=2...
Denna är den vanligaste idag, kan hantera 4-enheter och har egen Bios (gör att du kan boota från anslutna enheter):
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=17664&t=196&l=2...
Själv kör jag denna då jag fick problem med Promise på mitt MSI KT4 Ultra (berodde högst troligen på att jag då körde en Bios-version tidigare än 1.3)
http://www.mycom.se/produkter/default.asp?itemnr=432646&pt=1

Permalänk
Medlem

Han kan ju också köpa ett moderkort med RAID-controller. Då får han ju ett par kanaler till. Ny bräda är ju kanske dax i alla fall. Skall han ändå ut med pengar för controllerkort så....
Själv har jag kommit fram till att det bästa för mig är att ha systemdisken och den extra HDDn på IDE1 och CD-enheterna på IDE2, men det är ju mest för att unvika allt eländes kabeltattande. Det är sällan jag kopierar mellan CD-enheterna, så det inverkar ju inte heller. Hade tidigare en hårddisk på vardera kanalen, CD-RWn på ettan och DVDn på tvåan. Det fick ner tiderna för CD-kopiering en del om jag inte minns fel.

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Gäst

Flyttar till lagringsmedia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Varför skulle det sänka prestandan till den nya hårddisken?
Idealet i en setup med fyra enheter borde väl vara den med systemdisken och brännaren på en kanal, och lagringsdiskar eller CD/DVD på den andra? Allt för att göra det möjligt att läsa från en kanal och skriva till den andra så ofta som möjligt? Detta beror ju också på om man bränner ner mycket, men om man har behov av fler HDDs, så borde det vara så att man hanterar stora mängder data. I.o.f.s. så är ju DC en bov i det här då man i stort sett tvingas att ha mycket skräp liggande på "shared files" för att kunna få access till vissa hubbar....:)

Citat:
"Hard Disk and ATAPI Device Channel Sharing: There are several reasons why optical drives (or other ATAPI devices) should not be shared on the same channel as a fast hard disk. ATAPI allows the use of the same physical channels as IDE/ATA, but it is not the same protocol; ATAPI uses a much more complicated command structure. Opticals are also generally much slower devices than hard disks, so they can slow a hard disk down when sharing a channel. Finally, some ATAPI devices cannot deal with DMA bus mastering drivers, and will cause a problem if you try to enable bus mastering for a hard disk on a channel they are using. "

Hämtat härifrån: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Performance.htm

Mitt råd är alltid att hålla isär hårddiskar om cd-spelare om det går. Enda undantaget är om man ofta kopierar cd-skivor direkt, skiva till skiva.

Permalänk
Medlem

bah.. mitt abit BP6 tvärdog när jag försökte med 3 hdd's och en cdläsare. Som tur varhade jag garantin kvar

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
bah.. mitt abit BP6 tvärdog när jag försökte med 3 hdd's och en cdläsare. Som tur varhade jag garantin kvar

Så slutsatsen blir att man inte kan ha tre hårddiskar och en cd-spelare? Eller vad menar du?