Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Billig men prisvärd laptop för programmering/spelutveckling

Permalänk

Billig men prisvärd laptop för programmering/spelutveckling

Hej!

Jag skulle behöva lite tips om prisvärda men ändå billiga laptops som skulle klara av programmering inom spelutveckling.

Min budget: 4000kr

Detaljer av programmeringen:
-AI
-Gameplay
-lätt Engine
-OpenGL relaterat
-DirectX relaterat

Kunna köra program så som:
Visual Studio och dylika utvecklingsmiljöer
Unity och/eller Unreal Engine 3/4
Blender (3D modellerings program)

Jag skulle även gärna vilja ha någonting som man kan modellera och animera på.

-Nu inser jag att det kanske borde vara bättre att satsa på en starkare/dyrare laptop för sådana här uppgifter. Men min budget tillåter inte det.
Jag vill även tillägga att jag inte vill utveckla jättekrävande spel på denna laptop.

Jag har haft ögonen på den här då den är så pass billig, men den kanske inte är allt för prisvärd trotts det billiga priset.:
http://www.inet.se/produkt/1972414/lenovo-g50-30-bay-trail-m-...

Hur som så skulle jag uppskatta alla era tips!
Jag ber om ursäkt om detta inlägg är lite för tanksprid!

EDIT:
Efter att ha kollat runt lite själv på just inet så tycker jag att denna ser ganska bra och prisvärd ut:
http://www.inet.se/produkt/1971753/acer-aspire-e1-522-a6-quad...

Tankar? Är Acer någonting utav värde?

Permalänk
Medlem

Om du köper en desktop för den budgeten så kanske det kommer funka, men utvecklingsverkyten du nämner är rätt tunga. Jag skulle personligen inte ge mig in på det med en laptop för 4000 spänn. Det kommer bli som att gräva ny grund till huset med en sån här:

Det går, men hade det inte varit bättre med rätt verktyg för jobbet?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det går, men hade det inte varit bättre med rätt verktyg för jobbet?

Jo, men jag har inte råd med rätt verktyg.

Men för att leka med tanken: Vilken prisklass/vilka specs skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem

Håller med personen ovanför!
Som mulle meck skulle ha sagt: "Du behöver ha bättre däck för att ta dig vidare".

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarmeladSusi:

Jo, men jag har inte råd med rätt verktyg.

Men för att leka med tanken: Vilken prisklass/vilka specs skulle du rekommendera?

Denna är sjukt prisvärd http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-573g-54218g50akk-i5... Inte många andra datorer i de lägre prisklasserna som erbjuder en 1080p IPS-skärm, maxwell-grafik och rätt bra portabilitet/batteritid.

Grejen är att på riktigt billiga laptops får man en skruttig 768p TN-skärm, och det är absolut inget jag rekommenderar, funkar för typ typ lite surf, word och spel men så fort man behöver arbetsutrymme och ska sitta länge blir det ohållbart. Har en laptop med en sunkig tn-skräm och den har så okorrekta färger att den inte ens är värt att redigera semsterbilder på så håller du på med grafik å grejer så är det helt klart nogo med billig laptopskärm.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något vettigt med den budgeten kommer du behöva titta på begagnat tyvärr.

Du kommer få en riktigt dålig skärm med låg upplösning, vilket kommer var jobbigt om du ska arbeta med den under längre stunder då det ger mindre arbetsyta. Du bör minst ha 1920x1080 för den typ av arbete du beskriver enligt mig. De flesta(om inte alla?) i den prisklassen du är ute efter ligger på 1366x768 vilket inte är mycket att hurra för.

Märken jag kan rekommendera är Lenovo och Asus.
HP och Acer skulle jag hålla mig borta från, jag har enbart haft negativa erfarenheter med deras datorer. (Dock är HP: s företagsdatorer riktigt bra, dock lite dyrare)

Hittade denna, verkar ok enligt mig.

http://www.blocket.se/goteborg/Lenovo_ThinkPad_T410_i5_Nvidia...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Märken jag kan rekommendera är Lenovo och Asus.
HP och Acer skulle jag hålla mig borta från, jag har enbart haft negativa erfarenheter med deras datorer. (Dock är HP: s företagsdatorer riktigt bra, dock lite dyrare)

Skrivet av MarmeladSusi:

Tankar? Är Acer någonting utav värde?

Skit i vad det står på datorn, alla tillverkare har bra och dåliga modeller, går inte att generalisera och säga att asus är bra och hp dåliga, jämför modell mot modell ist. Är väl typ när det kommer till garanti det skiljer sig lite, där är typ asus och msi bra iom att dom har två år som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Skit i vad det står på datorn, alla tillverkare har bra och dåliga modeller, går inte att generalisera och säga att asus är bra och hp dåliga, jämför modell mot modell ist. Är väl typ när det kommer till garanti det skiljer sig lite, där är typ asus och msi bra iom att dom har två år som standard.

Absolut, håller med!
Men när det nu rör sig om datorer i de lägre prisklasserna blir skillnader i kvalité mer påtagliga än när man går upp på det lite dyrare. (Personlig åsikt dock)

Om man däremot hittar en dator med bra spec på rea eller liknande tycker jag man ska köpa den oavsett tillverkare, om man tycker den lockar.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarmeladSusi:

Jo, men jag har inte råd med rätt verktyg.

Men för att leka med tanken: Vilken prisklass/vilka specs skulle du rekommendera?

Ska du ha en laptop måste du upp runt 12-15.000.

Ska du ha en stationär landar du på en 5,000-6,000.

Edit: Enligt mig, om jag skulle jobba i de programmen du säger i din första post.

Permalänk

Tack alla för svaren!

Det har fått mig att tänka lite, både den begagnade och den på cdon var rätt attraktiva.
Den begagnade kanske faller bort då jag kanske måste köpa någonting på delbetalning.
Jag får helt enkelt ta och räkna om lite så jag kan ha budget till en liten bättre maskin.

Jag använder dessa program på min stationära dator här hemma och jag tycker att det fungerar ganska bra så någon jättedyr dator anser jag nog inte att jag behöver för de mindre krävande spelen jag vill utveckla.
Hur som så min stationära dator jag har här i hemmet är en gammal en som består av:
CPU: AMD Athlon II X2 240, 2.8GHz
RAM: 8GB DDR3
GPU: Radeon HD6670, 2GB VRAM
Nå mer detaljer än så kan jag inte kolla upp just nu.

Permalänk
Medlem

Du måste ha mer minne. Försökt att hitta 8GB iaf. Visual studio kommer tugga den datorn.

Begagnat kan vara ett alternativ.

Hade kunnat sälja min gamla för det om inte den var trasig.