Får netoNet göra såhär? seriöst företag?

Permalänk

Får netoNet göra såhär? seriöst företag?

Hej

Sweclockers jag har en fråga angående ett tryckfel dom hade på netonnet .
Det var så att jag köpte en Acer Predator GN246HLBbid och den var relativt ny på marknaden då så det fanns inte så mycket info om den så litade på det netonnet skrev där det stod att det ingick ett 3dvision 2 kit med skärmen irmottagare samt glasögon, tyckte det lät för otroligt för att vara sant så mailade netonent och fick det bekräftat att dom ingick PGA av att jag fick det bekräftat så kändes det som skärmen var ett självklart köp. När jag senare fick hem skärmen så var det inte med något 3dvision kit så kontaktar netonnet och får kaxiga svar "som du får väl tänka realistisk det är ditt ansvar att kolla up sånt som låter för bra" och efter att ha ringt och grejat med dom i flertal dagar så säger dom att det var ett tryckfel och att dom inte ge någon ersättning för detta.
Men eftersom jag baserade mitt köp på den produkten som dom sa följde med har jag inte rätt att få en ersättning eller liknade för deras misstag?

Länk till produkten

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-18---19-tu...
Och detta är inte första gången netonnet säger att saker följer med men som inte stämmer kan man verkligen klassas detta som ett seriöst företag dom har även haft tryck fel på ett moderkkort jag köpt där det stod att det var en mer pci plats och skärm sm var mindre än vad säljaren sa.

La till länk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Du har ju er mailkonversation som bevis, du frågade ju om det stämde eftersom det lät lite för bra

Permalänk
Medlem

Häv köpet och hänvisa till mailväxlingen.

De har påstått något de inte kunnat uppfylla, vilket är bedrägeri. Om du nu har det skriftligt i mail där du ställt frågan en extra gång!

Utan mail:et där du har detta skriftligt är du nog helt kört då det alltid finns någon klausul ang tryckfel etc.. (gissning)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Häv köpet och hänvisa till mailväxlingen.

De har påstått något de inte kunnat uppfylla, vilket är bedrägeri. Om du nu har det skriftligt i mail där du ställt frågan en extra gång!

Utan mail:et där du har detta skriftligt är du nog helt kört då det alltid finns någon klausul ang tryckfel etc.. (gissning)

Har gjortdet får som svar att dom tyvär inte kan göra det eftersom produkten är öppnad och det var ett tryckfel "dom påstår om dom hade gett ut alla varor dom lovat i tryckfel så hade dom gått i konkurs" tycker hela företaget har tagit denna situationen som några p12or

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Tryckfel är en grej men om personalen på NetOnNet sagt att det ska följa med så är det en annan grej.
Har du kvar vad som skrevs mellan dig och personalen?

Om du vill veta mer, kika här:

Länkarna går till återförsäljarnas villkor.
Återförsäljare likt Dustin, Inet, Elgiganten, Komplett har alla en form av förbehållen rätt i sina villkor vad gäller deras upplagda artiklar. Något som ser ut ungefär som det här:

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.
- NetOnNet

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.
- Dustin

Dold text

Såg nu uppdaterad tråd, om du har bevis, är det ju ingen tvekan. Dem har gjort ett löfte dem inte följt. Tryckfel är en sak men att lova det också, då är det tjänstefel av personalen istället.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Tråkigt att behöva säga, men tyvärr litar jag aldrig på informationen hos "blandad elektronik" butiker.
Bäst är att googla och kolla hos tillverkaren innan man köper något.

Tyvärr har det nu varit tryckfel hos netonnet och supporten har säkert samma information som det står på butikens sida, tror inte att någon där har allt i huvudet precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Har gjortdet får som svar att dom tyvär inte kan göra det eftersom produkten är öppnad och det var ett tryckfel "dom påstår om dom hade gett ut alla varor dom lovat i tryckfel så hade dom gått i konkurs" tycker hela företaget har tagit denna situationen som några p12or

Köp via lagershop eller internet? Om det är via internet så kan du lämna tillbaka utan problem inom 2 veckor. Men stå på dig, om du nu har rätt (vilket jag får anta här) så kan de tillslut ge dig. Öppna produkter brukar inte vara något problem om de är felfria. Fick t ex öppna en mus i butik för att känna på den.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med någon högre upp i företaget och lägg upp ärendet på ett trevligt sätt är mitt råd.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Du har alltid 2 veckors returrätt hos Netonnet. Jag handlar alltid mina hemelektronik grejer där. Oavsett hur mycket du har öppnat förpackningen eller använt varan så får du lämna tillbaka den. En del av personalen i service/retur disken är lite sura av sig, men jag har aldrig fått gå hem missnöjd med en vara som jag inte har kunnat returnera. Skulle det vara så att dem säger nej, stå på dig! Säger dem fortfarande nej så säg att den är trasig eller något.
Jag har handlat hos dem sen de öppnade sin första lagerbutik i Borås 1999, och överlag blivit bra behandlad. Lyckas jag lämna tillbaka en hårtrimmer som jag struntade i att rengöra efter användning så fixar du nog att lämna tillbaka din produkt!
Om du köpte över nätet och betalade frakt, så ska du få tillbaka denna oxå (om du åker in till en lagerbutik) där får du verkligen stå på dig! De flesta säger att det är en gammal klausul i deras villkor att dem betalar frakten tillbaka, men det är ändrat. (det står fortfarande på kvitton och i deras villkor att dem gör detta) första försäljaren försökte lura mig med det för över två årssen, men tji fick han! bara stå på dig och lev jävel om du inte får som du vill

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Har gjortdet får som svar att dom tyvär inte kan göra det eftersom produkten är öppnad och det var ett tryckfel "dom påstår om dom hade gett ut alla varor dom lovat i tryckfel så hade dom gått i konkurs" tycker hela företaget har tagit denna situationen som några p12or

Från deras egna hemsida under "Ångerrätt och öppet köp".
Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan.

Säkert att du verkligen fått till svar att det inte går att lämna tillbaka pga. öppnad vara? En av anledningarna till att jag ofta köper från NetonNet är just pga. att man får öppna och testa varan. Själv lämnat tillbaka flera produkter och aldrig haft några som helst problem.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det är ju inte första gången NetOnNet är dryga, tur nog har du mailkonversationen som bevis så det lär gå någorlunda smärtfritt. Brukar sluta med ett presentkort på någon hundring för att försöka få en att förtränga allt...

Permalänk

Ska kolla med dom imorgon är så J###A trött på dom ALDRIG MER HANDLA DÄR!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Har du mailet där dom bekräftar att det skall ingå, och sedan har beställt produkten och fått din order levererad så är det ju bara att du kräver dom på det som dom lurat dig på. Häv inte köpet, kräv istället det som fattas, skulle du gå till ARN eller domstol och har det där mailet så kommer du att vinna utan tvekan. Men självklart kommer dom försöka slingra sig... Stå på dig bara och kräv att få det du beställt...

Permalänk
Medlem

Allting står i konsumentköplagen

Citat:

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Det hjälper inte att säga att det var tryckfel, då skulle ju en produkt aldrig vara trasig. Alla säljare skulle ju säga "det var tryckfel, produkten var trasig, synd att vi glömde skriva det i annonsen".

Citat:

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Något har du rätt till...

Citat:

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Det är dock inte säkert att du har rätt att få problemet avhjälpt

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Dock kan du garanterat häva köpet.

Citat:

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Glöm inte skadeståndet

Permalänk
Medlem

Det finns alltid någon ansvarig för varje produktområde. Den personen ska ha koll på sådana här bundlingar. Frågar man specifikt ska inte supporten svara från samma produktbeskrivning som du kan läsa. De ska ta det via ansvarig som publicerat produkten. Tvivlar även han får man gå ut på lagret och kolla helt enkelt, men i detta fallet borde det vara en deal han känner till och köpt in.

Permalänk
Netonnet

Hej!

Det är tråkigt att höra att du fått fel information kring denna produkten. I de fall det har blivit fel kommer vi självklart hjälpa dig att returnera varan för att kunna häva köpet. Detta gäller även om du öppnat och testat produkten. Maila mig gärna på zandra.ohlsson@netonnet.com så ser jag över vad som hänt och hjälper dig vidare med ärendet. Om det hade gällt vanlig ångerrätt så har du även i det fallet möjlighet att öppna och testa varan så det låter tyvärr som om något har blivit fel här. // Zandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Ska kolla med dom imorgon är så J###A trött på dom ALDRIG MER HANDLA DÄR!

Citerar dig så att du inte missar att netonnet har svarat.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netonnet:

Hej!

Det är tråkigt att höra att du fått fel information kring denna produkten. I de fall det har blivit fel kommer vi självklart hjälpa dig att returnera varan för att kunna häva köpet. Detta gäller även om du öppnat och testat produkten. Maila mig gärna på zandra.ohlsson@netonnet.com så ser jag över vad som hänt och hjälper dig vidare med ärendet. Om det hade gällt vanlig ångerrätt så har du även i det fallet möjlighet att öppna och testa varan så det låter tyvärr som om något har blivit fel här. // Zandra

Hej Zandra.
Varför krävs det en missnöjestråd här på sweclockers.com för att TS ska få sina rättigheter genomförda? Jag ser gärna att ni tar tag i den personal som svarat TS och utbildar denne i både era egna regler och vad Sveriges lag säger.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Känns som det är mycket på Netoonnet som måste ses över. Första gången jag beställde där ifrån beställde jag en hårddisk - Som skickades helt löst utan orginalförpackning i en låda. Andra gången jag beställde något annat fick jag en orginallåda med en klisterlapp påklistrad skickad till mig. Seriöst.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem där, dom har ju dessutom 14 dagars öppet köp även om varan är öppnad. Har säkert lämnat tillbaka 10 varor vilka alla har varit öppnade, bara för att jag inte varit nöjd eller liknande. Låter konstigt att det inte skulle gälla dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hej Zandra.
Varför krävs det en missnöjestråd här på sweclockers.com för att TS ska få sina rättigheter genomförda? Jag ser gärna att ni tar tag i den personal som svarat TS och utbildar denne i både era egna regler och vad Sveriges lag säger.

Jag har som sagt lämnat tillbaka massor med öppnade varor helt utan problem, på Netonnet, så jag förstår inte riktigt vad som hänt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag har aldrig haft problem där, dom har ju dessutom 14 dagars öppet köp även om varan är öppnad. Har säkert lämnat tillbaka 10 varor vilka alla har varit öppnade, bara för att jag inte varit nöjd eller liknande. Låter konstigt att det inte skulle gälla dig..

Det jobbar ju rätt många på NetOnNet då, så chansen att ni blivit betjänade av samma person är väl rätt osannolik eller? Så varför är det så konstigt att TS haft problem? Jag överensstämmer att Det är dags att börja utbilda sin personal. Det gäller inte bara NetOnNet utan även SIBA, Elgiganten, MediaMarkt och säkerligen Komplett, Inet och alla andra stora företag. För det går inte att förneka dessa små idioter som faktiskt existerar på varje företag vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Hej

Sweclockers jag har en fråga angående ett tryckfel dom hade på netonnet .
Det var så att jag köpte en Acer Predator GN246HLBbid och den var relativt ny på marknaden då så det fanns inte så mycket info om den så litade på det netonnet skrev där det stod att det ingick ett 3dvision 2 kit med skärmen irmottagare samt glasögon, tyckte det lät för otroligt för att vara sant så mailade netonent och fick det bekräftat att dom ingick PGA av att jag fick det bekräftat så kändes det som skärmen var ett självklart köp. När jag senare fick hem skärmen så var det inte med något 3dvision kit så kontaktar netonnet och får kaxiga svar "som du får väl tänka realistisk det är ditt ansvar att kolla up sånt som låter för bra" och efter att ha ringt och grejat med dom i flertal dagar så säger dom att det var ett tryckfel och att dom inte ge någon ersättning för detta.
Men eftersom jag baserade mitt köp på den produkten som dom sa följde med har jag inte rätt att få en ersättning eller liknade för deras misstag?

Länk till produkten

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-18---19-tu...
Och detta är inte första gången netonnet säger att saker följer med men som inte stämmer kan man verkligen klassas detta som ett seriöst företag dom har även haft tryck fel på ett moderkkort jag köpt där det stod att det var en mer pci plats och skärm sm var mindre än vad säljaren sa.

Mot tryckfel finns det inget att göra något åt men har du verkligen en bekräftelse på mail att det skall ingå är det en annan femma, med tanke på svaren du har fått är det av vikt att så verkligen är fallet, så har du verkligen en bekräftelse på att kitet skall ingå i köpet av skärmen i deras mail? Du har inte lust att kopiera din fråga och deras svar till dig och visa upp den i den här tråden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netonnet:

Hej!

Det är tråkigt att höra att du fått fel information kring denna produkten. I de fall det har blivit fel kommer vi självklart hjälpa dig att returnera varan för att kunna häva köpet. Detta gäller även om du öppnat och testat produkten. Maila mig gärna på zandra.ohlsson@netonnet.com så ser jag över vad som hänt och hjälper dig vidare med ärendet. Om det hade gällt vanlig ångerrätt så har du även i det fallet möjlighet att öppna och testa varan så det låter tyvärr som om något har blivit fel här. // Zandra

Det är bra att ni kollar upp tråden här och rättar till ert fel, även om det kunde skötts bättre från början.

Hade detta varit jag hade jag aldrig gått med på att bara returnera produkten och få pengarna tillbaka. Ni är skyldiga att uppfylla er del av avtalet. Går det att komplettera den produkt som TS har köpt så att den uppfyller 3D-bitarna så ska det göras, alternativt ska ni leverera en annan produkt som uppfyller specen. Tryckfel kan alltid förekomma och det är en förmildrande omständighet, men nu har TS även gjort sig besväret att kolla med er och fått positivt besked, så att komma och gnälla är bara trams. Även om ni byter ut produkten kommer detta aldrig att kvalificera sig som en oskälig kostnad för er.

TS, stå på dig. Om inte NetOnNet kan leverera en produkt som uppfyller specen som ni har varit överens om så är de skyldiga att ersätta dig så att du kan köpa en motsvarande produkt hos en annan leverantör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Måste vara ett riktigt rötägg som du kommit i kontakt med. Har alltid fått underbart bra bemötande vid ärende på netonnet, var ett ljudsystem jag var missnöjd med och ville byta det. Priset hade egentligen sänkts men fick summan jag köpte ljudsystemet för på ett presentkort. Det ska inte vara några som helst problem bara du får kontakt med en person som vet vad som gäller.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Grejat i butiken en halvtimme nu skärmen är inlämnad och en ny likadan är köpt från komplett

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Grejat i butiken en halvtimme nu skärmen är inlämnad och en ny likadan är köpt från komplett

Ja som de flesta säger här, har du fått bekräftat att 3d-bitarna ingår i erbjudandet så gör det det. Jag hoppas att du fick något som plåster på såren åtminstone för det här har verkligen inte gått rätt till. Att de endast gav med sig och hävde köpet räcker inte på långa vägar eftersom det är vad du har laglig rätt att göra, konsumentköplagen/distansavtalslagen går inte att avtala bort.

Jag hade stått på mig i ditt fall, men om du känner dig nöjd med utfallet är jag glad för din skull

Permalänk
Medlem

Köpte du skärmen i butik eller på nätet? När gjorde du köpet?
Posta gärna mailkonversationen här.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag älskar trådar där hen som startade tråden är inne och kommenterar utan att svara på frågorna som ställs...

Permalänk
Skrivet av Specias:

Ja som de flesta säger här, har du fått bekräftat att 3d-bitarna ingår i erbjudandet så gör det det. Jag hoppas att du fick något som plåster på såren åtminstone för det här har verkligen inte gått rätt till. Att de endast gav med sig och hävde köpet räcker inte på långa vägar eftersom det är vad du har laglig rätt att göra, konsumentköplagen/distansavtalslagen går inte att avtala bort.

Jag hade stått på mig i ditt fall, men om du känner dig nöjd med utfallet är jag glad för din skull

Fick 300 kr och sen lämnade ja tbx den xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA