Får netoNet göra såhär? seriöst företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Fick 300 kr och sen lämnade ja tbx den xD

Tyckte att du skulle ha krävt glasögonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

han kan inte kräva någoting om glasögon, han kan kräva att häva köpet.

"men ni lovade mig en resa till månen, nu kräver jag det"

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommty:

han kan inte kräva någoting om glasögon, han kan kräva att häva köpet.

"men ni lovade mig en resa till månen, nu kräver jag det"

Vad yrar du om? Om det står i specen att glasögon ska ingå och han mailar och kollar så att det verkligen stämmer, vilket NetOnNet bekräftar, så ska glasögon ingå. Jag skulle säga att NetOnNet har tur att TS inte står på sig. Jag kan inte se hur de kan komma ur detta.

När du köper något blir specen plus alla överenskommelser runt i kring ett avtal. Säljaren förpliktar sig att leverera något till ett pris som man kommer överens om. Stämmer sedan inte innehållet med specen så måste säljaren komplettera med det som saknas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad yrar du om? Om det står i specen att glasögon ska ingå och han mailar och kollar så att det verkligen stämmer, vilket NetOnNet bekräftar, så ska glasögon ingå. Jag skulle säga att NetOnNet har tur att TS inte står på sig. Jag kan inte se hur de kan komma ur detta.

När du köper något blir specen plus alla överenskommelser runt i kring ett avtal. Säljaren förpliktar sig att leverera något till ett pris som man kommer överens om. Stämmer sedan inte innehållet med specen så måste säljaren komplettera med det som saknas.

nej du är helt ute och cyklar.

säljaren kan enkelt hävda okunskap och att komplettera detta skulle innebära en för stor kostnad vilket inte köparen kan gå emot.

Paragraf 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ i konsumentköpslagen, nyckeldelen är dock Lag (2002:587).

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kobb3:

Allting står i konsumentköplagen

Det hjälper inte att säga att det var tryckfel, då skulle ju en produkt aldrig vara trasig. Alla säljare skulle ju säga "det var tryckfel, produkten var trasig, synd att vi glömde skriva det i annonsen".

Något har du rätt till...

Det är dock inte säkert att du har rätt att få problemet avhjälpt

Dock kan du garanterat häva köpet.

Glöm inte skadeståndet

Skrivet av Tommty:

han kan inte kräva någoting om glasögon, han kan kräva att häva köpet.

"men ni lovade mig en resa till månen, nu kräver jag det"

Skrivet av giplet:

Vad yrar du om? Om det står i specen att glasögon ska ingå och han mailar och kollar så att det verkligen stämmer, vilket NetOnNet bekräftar, så ska glasögon ingå. Jag skulle säga att NetOnNet har tur att TS inte står på sig. Jag kan inte se hur de kan komma ur detta.

När du köper något blir specen plus alla överenskommelser runt i kring ett avtal. Säljaren förpliktar sig att leverera något till ett pris som man kommer överens om. Stämmer sedan inte innehållet med specen så måste säljaren komplettera med det som saknas.

Skrivet av Tommty:

nej du är helt ute och cyklar.

säljaren kan enkelt hävda okunskap och att komplettera detta skulle innebära en för stor kostnad vilket inte köparen kan gå emot.

Paragraf 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ i konsumentköpslagen, nyckeldelen är dock Lag (2002:587).

18§ säger ganska tydligt att köpare har rätt med avhjälpning enligt 22§. Detta skall då ske så att varan uppfyller kraven i 16§.

Kan de inte göra detta pga priset springer iväg så måste de såklart inte uppfylla detta om t ex 3D-kittet kostar lika mycket om skärmen, halva priset så kan man fortfarande diskutera detta.

Har de inte möjligheten till att komplettera så infaller sjävfallet 33§. (Skadestånd för täckköp).

Nu är samtliga paragrafer tagna ur huvudet men 18§ bör vara den som handlar om vad som gäller om säljaren informerat köparen felaktigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommty:

nej du är helt ute och cyklar.

säljaren kan enkelt hävda okunskap och att komplettera detta skulle innebära en för stor kostnad vilket inte köparen kan gå emot.

Paragraf 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ i konsumentköpslagen, nyckeldelen är dock Lag (2002:587).

Nej, säljaren kan inte hävda okunskap. Säljaren ska ha kunskap om sina produkter.

Sedan denna skrivning om ifall det skulle medföra oskälig kostnad har ingen direkt koppling med varans pris att göra egentligen. Ju billigare vara, desto större merkostnad kan accepteras. Sedan ska man inte glömma bort att lagen talar om merkostnad. Butikens kostnad är inte samma som priset som kund får betala. Glasögonen kanske kostar butiken hälften av det pris du får betala eftersom de kan kvitta bort momsen plus ska ha utrymme att göra ett påslag innan de säljer produkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, säljaren kan inte hävda okunskap. Säljaren ska ha kunskap om sina produkter.

Sedan denna skrivning om ifall det skulle medföra oskälig kostnad har ingen direkt koppling med varans pris att göra egentligen. Ju billigare vara, desto större merkostnad kan accepteras. Sedan ska man inte glömma bort att lagen talar om merkostnad. Butikens kostnad är inte samma som priset som kund får betala. Glasögonen kanske kostar butiken hälften av det pris du får betala eftersom de kan kvitta bort momsen plus ska ha utrymme att göra ett påslag innan de säljer produkten.

Säljaren kan väldig enkelt hävda okunskap... Varje hemsida/annons m.m. reserverar sig för felskrivningar för dylikt. Sen handlar det ingenting om att priset är billigare eller dyrare eller om dem kan dra om momsen eller inte, det handlar om SKÄLIG kostnad. Det betyder att kostnaden skall vara skälig för netonnet att kunna hantera. att dem ska pröjsa 1000:- extra så kommer dem nästan garanterat hamna under sitt inköpspris och då göra en förlust på varan vilket inte är en skälig kostnad.

"säljaren ska ha kunskap om sina produkter", give me a break... börja du sälja 10'000 olika produkter och kom tillbaka när du lyckas kunna alla. Ingen har någon lyckas ännu.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

Säljaren kan väldig enkelt hävda okunskap... Varje hemsida/annons m.m. reserverar sig för felskrivningar för dylikt. Sen handlar det ingenting om att priset är billigare eller dyrare eller om dem kan dra om momsen eller inte, det handlar om SKÄLIG kostnad. Det betyder att kostnaden skall vara skälig för netonnet att kunna hantera. att dem ska pröjsa 1000:- extra så kommer dem nästan garanterat hamna under sitt inköpspris och då göra en förlust på varan vilket inte är en skälig kostnad.

"säljaren ska ha kunskap om sina produkter", give me a break... börja du sälja 10'000 olika produkter och kom tillbaka när du lyckas kunna alla. Ingen har någon lyckas ännu.

Säljaren måste absolut inte ha kunskap om vad denne säljer, däremot...
Säljaren ansvarar för produkterna denne säljer, köparen har dubbelkollat med personal på företaget att annonsen stämmer. Det spelar ingen roll om NON går back eller inte, det är inte relevant. Vad som är relevant är avtalet, allt annat saknar betydelse. NON ska följa det som utlovats i skriftligt svar till kunden, oavsett om NON backar på levererad produkt.

Avråder från att handla hos NON då detta är falsk marknadsföring, avtalsbrott och bedrägeri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Säljaren måste absolut inte ha kunskap om vad denne säljer, däremot...
Säljaren ansvarar för produkterna denne säljer, köparen har dubbelkollat med personal på företaget att annonsen stämmer. Det spelar ingen roll om NON går back eller inte, det är inte relevant. Vad som är relevant är avtalet, allt annat saknar betydelse. NON ska följa det som utlovats i skriftligt svar till kunden, oavsett om NON backar på levererad produkt.

Avråder från att handla hos NON då detta är falsk marknadsföring, avtalsbrott och bedrägeri.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns något som heter oskäligt avtalsvillkor vilket betyder att man faktiskt KAN bryta avtal som är oskäliga.

Avtalslag 36 §.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Det finns något som heter oskäligt avtalsvillkor vilket betyder att man faktiskt KAN bryta avtal som är oskäliga.

Avtalslag 36 §.

Det har dock NON inte åberopat i detta fall och skulle förmodligen ändå inte få igenom det då detta knappast var en oskälig summa med tanke på kostnaderna.

De allra flesta skulle nog inte tycka att det var orimligt att detta skulle ingå i skärmens pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommty:

Säljaren kan väldig enkelt hävda okunskap... Varje hemsida/annons m.m. reserverar sig för felskrivningar för dylikt. Sen handlar det ingenting om att priset är billigare eller dyrare eller om dem kan dra om momsen eller inte, det handlar om SKÄLIG kostnad. Det betyder att kostnaden skall vara skälig för netonnet att kunna hantera. att dem ska pröjsa 1000:- extra så kommer dem nästan garanterat hamna under sitt inköpspris och då göra en förlust på varan vilket inte är en skälig kostnad.

"säljaren ska ha kunskap om sina produkter", give me a break... börja du sälja 10'000 olika produkter och kom tillbaka när du lyckas kunna alla. Ingen har någon lyckas ännu.

För det första, har du läst originalposten? Så klart kan det smyga sig in fel på en hemsida. I detta fallet så har dock TS gjort sig besväret att dubbelkolla informationen med NetOnNet. Om NetOnNet då löser detta genom att läsa samma info så får det vara deras eget problem.

Säljaren ska ha kunskap om sina produkter. Det är ett lagkrav. Jag förstår problemet med att kunna 10000 produkter, men det är inte köparens problem. Varje företag bestämmer själv vilka produkter man vill ha i sitt sortiment. Sedan är det också en distinktion mellan att kunna och att kunna ta reda på. Om någon kommer med en fråga som man inte är säker på så är det helt ok att be om att få återkomma när man kollat upp. När säljaren dock ger råd eller svarar på frågor så förväntas säljaren veta vad hen pratar om.

Detta med oskäliga avtalsvillkor är betydligt svårare att få igenom när man själv skrivit avtalet. När du köper något i en butik är det alltid så att det är butiken som skriver avtalet. Det finns exempel på företag som fått igenom det, som de som av misstag sålde hårddiskar till under en tiondel av marknadsvärdet. Det ska till betydligt större fel än så här för att det ska vara oskäligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här trådar där folk helt utan juridisk utbildning sitter och rapar paragrafer och termer så det låter som de har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För det första, har du läst originalposten? Så klart kan det smyga sig in fel på en hemsida. I detta fallet så har dock TS gjort sig besväret att dubbelkolla informationen med NetOnNet. Om NetOnNet då löser detta genom att läsa samma info så får det vara deras eget problem.

Säljaren ska ha kunskap om sina produkter. Det är ett lagkrav. Jag förstår problemet med att kunna 10000 produkter, men det är inte köparens problem. Varje företag bestämmer själv vilka produkter man vill ha i sitt sortiment. Sedan är det också en distinktion mellan att kunna och att kunna ta reda på. Om någon kommer med en fråga som man inte är säker på så är det helt ok att be om att få återkomma när man kollat upp. När säljaren dock ger råd eller svarar på frågor så förväntas säljaren veta vad hen pratar om.

Detta med oskäliga avtalsvillkor är betydligt svårare att få igenom när man själv skrivit avtalet. När du köper något i en butik är det alltid så att det är butiken som skriver avtalet. Det finns exempel på företag som fått igenom det, som de som av misstag sålde hårddiskar till under en tiondel av marknadsvärdet. Det ska till betydligt större fel än så här för att det ska vara oskäligt.

Du rätt men ändå fel, det är ett avtal och det har jag inte argumenterat emot någon gång. Däremot har NON rätt att häva köptet istället för att ge glasögonen då det inte är en SKÄLIG merkostnad då NON skulle göra en förlust.

Han kan kräva att få tillbaka varenda krona han betalade + frakt/transportkostnader som det har inneburit för honom. Men han kan inte i någon värld kräva glasögonen.

Sen kan du jätte gärna visa den lagen om att företagen skall ha kunskap om sina produkter.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

18§ säger ganska tydligt att köpare har rätt med avhjälpning enligt 22§. Detta skall då ske så att varan uppfyller kraven i 16§.

Kan de inte göra detta pga priset springer iväg så måste de såklart inte uppfylla detta om t ex 3D-kittet kostar lika mycket om skärmen, halva priset så kan man fortfarande diskutera detta.

Har de inte möjligheten till att komplettera så infaller sjävfallet 33§. (Skadestånd för täckköp).

Nu är samtliga paragrafer tagna ur huvudet men 18§ bör vara den som handlar om vad som gäller om säljaren informerat köparen felaktigt.

Skrivet av Tommty:

Du rätt men ändå fel, det är ett avtal och det har jag inte argumenterat emot någon gång. Däremot har NON rätt att häva köptet istället för att ge glasögonen då det inte är en SKÄLIG merkostnad då NON skulle göra en förlust.

Han kan kräva att få tillbaka varenda krona han betalade + frakt/transportkostnader som det har inneburit för honom. Men han kan inte i någon värld kräva glasögonen.

Sen kan du jätte gärna visa den lagen om att företagen skall ha kunskap om sina produkter.

KKöpL kräver att den informationen säljaren ger måste stämma överens med produkten för att köpet skall vara giltigt, annars har man rätt att reklamera.

Han kan kräva att få pengar tillbaka + ersättning för att köpa glasögonen någon annanstans om priset inte springer iväg allt för mycket. Vad som är skäligt bör ARN fastställa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

KKöpL kräver att den informationen säljaren ger måste stämma överens med produkten för att köpet skall vara giltigt, annars har man rätt att reklamera.

Han kan kräva att få pengar tillbaka + ersättning för att köpa glasögonen någon annanstans om priset inte springer iväg allt för mycket. Vad som är skäligt bör ARN fastställa.

Skrivet av giplet:

Säljaren ska ha kunskap om sina produkter. Det är ett lagkrav. .

som sagt, giplet hävdar att säljaren ska ha kunskap om produkterna. det har ingenting om/med KKöpL att göra.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Älskar sådana här trådar där folk helt utan juridisk utbildning sitter och rapar paragrafer och termer så det låter som de har koll.

Agreed, just därför är det helt hopplöst att få vettiga svar eftersom ingen kan presentera sina tankar som åsikter eller just tankar, de verkar känna sig tvingade att presentera det som "OMGWTF FAKTA U DIG?".

Det förstör väldigt mycket för människor då de kan få falska förhoppningar om vad de faktiskt kommer att få för ersättningar eller vad de har rätt till i verkligheten.

Alla utan en juristexamen borde få varningar när de uttalar sig kategoriskt i såna här ärenden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tommty:

som sagt, giplet hävdar att säljaren ska ha kunskap om produkterna. det har ingenting om/med KKöpL att göra.

Fast det faller hand i hand, har de inte kunskap så kan de inte informera kund korrekt och skall således inte göra några uttalanden.

Nu har de i detta fallet gjort ett uttalande och sagt att det skulle medfölja, således faller köpet på 18§ och kan alltså reklameras. Enligt 26§ så har kunden således rätt till ersättning för att köpa produkten som saknas såvida detta inte överskrider "skäligt belopp".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Du rätt men ändå fel, det är ett avtal och det har jag inte argumenterat emot någon gång. Däremot har NON rätt att häva köptet istället för att ge glasögonen då det inte är en SKÄLIG merkostnad då NON skulle göra en förlust.

En förlust för säljaren innebär inte automatiskt att det är en oskälig kostnad. Skulle så vara fallet så är ju t.ex. täckningsköp per definition oskäliga då de handlar om att butiken skall häva köpet samt stå för kundens merkostnader. I fall https://lagen.nu/arn/1999-4494 så har t.ex. en förlust för säljaren på 100% av varans pris inte ansetts som oskälig.

I det aktuella fallet reklamerade köparen produkten då den var behäftad med fel (följde inte köpeavtalet). Butiken ansåg sig inte ha möjlighet att åtgärda felet utan hävde köpet. Köparen torde då ha rätt att genomföra ett täckningsköp.

Ett undantag kan vara om köparen handlat i ond tro, d.v.s. att det var uppenbart orimligt att 3d-kit skulle ingå till det aktuella priset (t.ex. om skärm + 3d-kit utannonserades till ett pris som bara var en bråkdel av vad det senare kostade separat). Att säljaren på en direkt fråga bekräftat att det ingick är dock en mycket försvårande omständighet för denne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Köp via lagershop eller internet? Om det är via internet så kan du lämna tillbaka utan problem inom 2 veckor. Men stå på dig, om du nu har rätt (vilket jag får anta här) så kan de tillslut ge dig. Öppna produkter brukar inte vara något problem om de är felfria. Fick t ex öppna en mus i butik för att känna på den.

Det har ingen betydelse ifall det är köpt i deras lagershop eller via internet, de har ALLTID 14 dagars ångerrätt, står t.o.m på deras hemsida

"Ångerrätt och öppet köp
Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan."

http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Det är bara abonnemang tagna i butik som inte går att ångra.

Däremot så kan de inte neka TS återköp pga att han (som de säger) har öppnat den, det strider mot deras egna villkor

"Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.