Har jag gjort ett kap? NES 8-bit, Experthjälp sökes! Mer bilder på sida 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Ja sånt här kan ju till och med få en medlem av The PC gaming master race att gråta av nostalgi!

Vadå? Det är ju en konsol från den tiden då de faktiskt var högpresterande gentemot PC. NES är ju helt klart en kultklassiker. Låter som TS gjort ett riktigt kap faktiskt. Nästan så man blir sugen att söka lite själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skriv upp vilka spel du har, du har helt klart gjort ett klipp! Har själv handlat med sånt och vissa spel med originalkarton kan kosta minst 600 spänn. Har du ducktales 2 med originalkartong så kan du få flera tusen!

Permalänk
Medlem

Är inte en ny basenhet +kartong i mint kondition värt över 4 papp nu för tiden? Har för mig att jag sett några sådana värderingar iaf.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Alltså en basenhet kostar ca 800 spänn begagnad. Dom är inte svåra att laga heller!

Skrivet av jkrx:

Är inte en ny basenhet +kartong i mint kondition värt över 4 papp nu för tiden? Har för mig att jag sett några sådana värderingar iaf.

Permalänk

Det är ju ett kap utan tvivel. Frågan är huruvida det är värt att sälja.. hur stor skillnad gör några tusenlappar liksom? Mycket fina saker
http://youtu.be/_YhpauKGgQ4

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnuBiz:

Alltså en basenhet kostar ca 800 spänn begagnad. Dom är inte svåra att laga heller!

Jo men nu har han ju en originalkartong också och i mint condition...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ovärderligt!!!!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Att dessa prylar har ett värde skulle jag velat veta innan jag slängde allt

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnuBiz:

Alltså en basenhet kostar ca 800 spänn begagnad. Dom är inte svåra att laga heller!

Vi snackar om samlarvärde på en orginal NES i mint kartong...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Skrivet av XfanX:

Bara duckhunt spelet kostar några tusen lappar
1500kr ser jag inte som ett köp, mer som en investering vänta några år med att sälja eller starta en auktion i Japan eller USA du kommer att få minst 10k utan problem

Flera tusen? Nä nu tar du verkligen i, max hundra kronor om det inte är komplett med box.

Om något ska han sälja i Sverige. Om något så är det svenska samlare som bryr sig mest om märkningen på spel. Är det SCN-märkt på NES och SNES går priset upp bra mycket. Tror att marknaden för PAL-spel är i princip obefintlig utanför vår kontinent. Bara sjukt sällsynta spel som bara släpptes här som det är någon idé att sälja internationellt. Till exempel Zelda Gold Pack och sånt.

Permalänk
Medlem

Nu såg jag inget sällsynt spel på bilden, men tycker mig se ett Megaman där. Det kan väl vara värt några hundra i alla fall. Det du kan få mest för är ju klart själva konsolen och förpackningen. Enbart den kanske du kan få någon tusenlapp för. Men resten är väl inte värt mer än 50 - 100 kr styck.

Vad snackade ni om Stadium events om? Europeiska utgåvan kan nog hamna på runt 700 kr för. Men att hela samlingen skulle gå upp till tiotusentals kronor eller ha det som "pensionssparning" som några innan hade skriit kan jag tyärr inte påstå att du kan få

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Nu såg jag inget sällsynt spel på bilden, men tycker mig se ett Megaman där. Det kan väl vara värt några hundra i alla fall. Det du kan få mest för är ju klart själva konsolen och förpackningen. Enbart den kanske du kan få någon tusenlapp för. Men resten är väl inte värt mer än 50 - 100 kr styck.

Vad snackade ni om Stadium events om? Europeiska utgåvan kan nog hamna på runt 700 kr för. Men att hela samlingen skulle gå upp till tiotusentals kronor eller ha det som "pensionssparning" som några innan hade skriit kan jag tyärr inte påstå att du kan få

Precis, folk här inne verkar ha lika mycket koll på gamla spels värde som en typisk blocket-säljare

Permalänk
Medlem

Det beror på

Allting beror ju på hur mycket efterfrågan och utbudet är, om det är något som det finns väldigt lite av men det är många som blir intresserade av så kommer den garanterat vara värt till rätt säljare. det är därför vissa kassetter med box och manual koster mer an andra just för att folk slängde kartongerna förut.

så jag tror att NESet med Kartongen och tillbehör kan nog säljas för ett bra pris. men för spelen så kommer du förmodligen inte få lika mycket för såvidare du inte har box och manual.

en sak till är om Kassatterna är SCN märkt så kommer den vara större för den svenska marknaden.

Hoppas det Hjälpte till lite grann!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du köper plastrengöring för bilar (typ Turtle) på närmaste bemannade bensinstation, funkar utmärkt att rengöra kassetterna med!

Permalänk
Medlem

Känns som man har kastat mycket pengar på tippen genom åren

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, sälj inte för tidigt! Gör som din släkting och håll det mesta undanstoppat på en säker plats i 25 år till så kommer dina barn bli glada.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Personen som ägde det hade bra smak på spel med

Shadowate
Guardian Legend
Duck tales
och några fler riktiga godbitar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

500 hade varit ett kap. 1500 är för mycket i mina ögon. Enstaka bra spel men inga legender direkt.

Lira tills tummarna blör!(Bör uttalas på skånsk dialekt)

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Ett fynd helt klart, du kan göra en liten slant men inget utöver det vanliga i så fall ska spelen ha kartong och alla tillbehör och helst inte öppnat, har sett NES spel för tusentals kronor men det är för samlare.
Nej nu vart jag sugen på att spela NES! Har en konsol som ligger och funkar men inga handkontrollers sen får vi se om jag kan hitta mina Mariospel

Permalänk

lägg upp på ebay kanske några samlare som hittar dit och så kanske det går upp som satan

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Helt klart ett kap, kudos för att göra rätt för sig.

Sålde av en stor laddning NES-spel för något år sedan och har bara de absoluta favoriterna kvar, det blir nog att införskaffa några fler framöver men just nu duger det gott och väl med Punch Out!

Brukar själv köra med T-röd eller kemiskt ren bensin, men isopropanol är nog snäppet bättre då jag vill minnas att dess renhet är ytterligare över de jag brukar nyttja. Däremot har jag aldrig haft några besvär och hade en ansenlig mängd spel till mitt förfogande.

Ämnar trådskaparen månde lägga upp dessa på Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns grupper på FB både för köp&sälj och för värdering.

Precis! Finns många bra på FB. Har en bror som är storsamlare och använder de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcircle:

Okej, kan man använda det även på kassettens plast? eller är det Mr.Muscle som gäller där?

Använd INTE alkohol på plast och gummi. Riktigt dålig idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

lägg upp på ebay kanske några samlare som hittar dit och så kanske det går upp som satan

Nah på Ebay så säljs spelen för några kronor max några hundra, konsolen med orginalkartong samt Zapper eller vad pistolen kallas för finns för dryga tusingen, Kanske bara är i Sverige som man får bra betalt för sakerna förutom Stadium Events (Amerikansk version) som såldes till en väldigt hög summa.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

lägg upp på ebay kanske några samlare som hittar dit och så kanske det går upp som satan

om du lägger upp dom på tradera så kanske du inte får lika stort utbud av köpare.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag var med om något liknande när jag köpte ett SNES (med 2 dosor) och ett NES (med Zapper, 2 dosor) för 1000kr av en f.d. kollega med bland annat spel som Super Metroid, Mega Man X, Super Castlevania IV, Zelda - A Link To The Past, Super Probotector, Zelda 1 och 2 och många fler spel. Visste inte vad det var för spel när jag köpte grejerna eftersom jag bara högg erbjudandet på en gång när det kom, men jag såg ganska fort när jag fick hem det och gick igenom grejerna att det var ett oerhört bra pris. Har kollat runt lite på tradera. Men tyvärr inga kartonger till några spel eller så.

Visa signatur

Noll poäng är bättre än inga alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jo men nu har han ju en originalkartong också och i mint condition...

Skrivet av jkrx:

Vi snackar om samlarvärde på en orginal NES i mint kartong...

om den hade varit mint skick hade den gått för typ 2500 på tradera nu är denna dock inte mint skick då den har en synlig skada i vänster nedre hörne vilket syns som en vitt prick på fotona.. resultatet av den skadan är att värdet går ner till typ 1500..

bland spelen är det som sagt stadium events 1500:- och castlevania 3 500:- som är värt något övriga går i princip alltid för 100-150kr st...
sedan såg jag att någon skrev att handkontroller skulle vara värda 100kr st och det är ju bara komiskt handkontroller finns i mängder på exempelvis tradera och går oftast för typ 25kr st... vill man ha nya handkontroller går det ofta att få tag på löst för typ 150kr

förövrigt är minst 2 av spelen piratkopior spelet som du trodde var japanskt dvs den lilla gula kassetten samt super mario bros 3.. utöver dessa 2 misstänker jag att cobra triangle kan vara en kopia då färgen på kassetten är totalt fel mot vad den skall vara... även det sista spelet med samma felaktiga färg är med stor sannolikhet en importerad kopia fanns mängder med kopior tillgängliga under nes eran

men oavsett så är det bara att gratulera till en bra affär sakerna är värda betydligt mer än vad du har gett för dem..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerup^:

500 hade varit ett kap. 1500 är för mycket i mina ögon. Enstaka bra spel men inga legender direkt.

Lira tills tummarna blör!(Bör uttalas på skånsk dialekt)

1500 för mycket? Bara stadium events går på minst 1000 spänn...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Det är en jäkla fynd, men med tanke på att det är en släkting du köpt det av skulle iaf om jag varit du åtminstone delat vinsten med släktingen (om du tänkt sälja dvs)

Jag har inte några planer på att sälja det, funderar snarare på att handla mera tillbehör och sådant så man får en ordentlig samling!

Skrivet av AnuBiz:

Skriv upp vilka spel du har, du har helt klart gjort ett klipp! Har själv handlat med sånt och vissa spel med originalkarton kan kosta minst 600 spänn. Har du ducktales 2 med originalkartong så kan du få flera tusen!

Yes, håller på att ta lite bilder, samt skriver upp alla spel. Lägger in det om en liten stund!

Skrivet av OggeB:

Jag skulle rekommendera att du köper plastrengöring för bilar (typ Turtle) på närmaste bemannade bensinstation, funkar utmärkt att rengöra kassetterna med!

Okej, jävla oflyt att jag inte har något hemma, har ju mitt garage med alla medel och liknande hos min mor. Tror du något ifrån köket fungerar? Mr. Muscle till exempel? Syftar då på att göra rent plasten på spelen. Har köpt elektronikrengöring också, om det skulle hjälpa på själva kontaktytan till spelen?

Skrivet av Vlademil:

Vad du än gör, sälj inte för tidigt! Gör som din släkting och håll det mesta undanstoppat på en säker plats i 25 år till så kommer dina barn bli glada.

Jag har absolut inte tänkt att sälja, möjligtvis dubbletterna jag har bara. Absolut, tänkt att bevara detta länge!

Skrivet av Powerup^:

500 hade varit ett kap. 1500 är för mycket i mina ögon. Enstaka bra spel men inga legender direkt.

Lira tills tummarna blör!(Bör uttalas på skånsk dialekt)

Ja, att spelen i sig skulle vara värda så mycket tror jag inte, men så var det ju inte bara spel heller, en riktigt fin original kartong och så med!

Skrivet av Qn1f3:

Helt klart ett kap, kudos för att göra rätt för sig.

Sålde av en stor laddning NES-spel för något år sedan och har bara de absoluta favoriterna kvar, det blir nog att införskaffa några fler framöver men just nu duger det gott och väl med Punch Out!

Brukar själv köra med T-röd eller kemiskt ren bensin, men isopropanol är nog snäppet bättre då jag vill minnas att dess renhet är ytterligare över de jag brukar nyttja. Däremot har jag aldrig haft några besvär och hade en ansenlig mängd spel till mitt förfogande.

Ämnar trådskaparen månde lägga upp dessa på Tradera?

Okej, nej tyvärr, jag är inte intresserad av att sälja. Tyckte detta var en ganska bra start på en samling, så funderar på att börja samla!

Håller på att ladda upp lite mer bilder, lista på spel och så, kommer upp snart!

Visa signatur

/ Mvh Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

7000 / 30 = 233 kr/spel i genomsnitt.
Är ju helt klart mer än jag trodde...

Går inte dra snitt pris på kassetter egentligen då finns carts som drar upp priset riktigt mycket.
Mr Gimmick kassett ~2-3000kr
Samson kassett 1000kr +
Duck tales 2 1000 kr +
and so on.

Exempel:
Mr gimmick - 3000kr
Super Mario bros 1 - 80 kr
Mega man * - 300 kr
Super Mario bros 3 - 180 kr
Snitt / 890kr per spel, vilket är helt galet orimligt om det nu inte ligger ett guldkorn i högen.

Skrivet av Madcircle:

Kollade upp alla utom 3 spel, då de verkade vara japanska (?)
Men kan det verkligen stämma? ca 7000kr för spelen.
Hade bland annat "Stadium Events" Som folk budat runt 1500kr för på tradera(bara kasset, med kartong 6000kr+), Castlevania 3 för runt 7-800kr osv.

Känns ju ganska orimligt alltså!

Det är inte orimligt,så ser marknaden ut i dagsläget, samlar fortfarande på spel och so far sen 2 år tbx har priserna bara gått uppåt.
Visst, säljer du paket kommer du inte få alls lika mycket som om du säljer varje spel separat.
Stadium events är rätt ovanligt spel komplett i sverige men ändå "billigt", men t.ex Mr Gimmick som dyker upp titt som tätt säljer för några tuselappar mer.
Har själv sålt ett nes spel för femsiffrigt belopp.
Men inte i närheten av dyraste nes spelet.

Folk har betala över 5000kr för enbart kartonger.
Kör en copy-paste på dyaraste spelen i sverige:

1. Spider-man: Return of the Sinister Six, 23.000:-
2. Double Dragon, 20.000:-
3. George Foreman's KO Boxing, 15.001:-
4. Mr Gimmick, 15.000:-
5. Zelda II The Adventure of Link, 14.995:-
6. Devil World, 13.000:-
7. Astérix, 12.087:-
8. Mr Gimmick, 12.000:-
9. Stadium Events, 11.321:-
10. Mr Gimmick, 11.000:-

DOCK är det kompletta i riktigt krispiga skick.

Så kort och gott, priserna du hittar på tradera som avslutade, det är vad dom ligger på i dagsläget lite uppåt å lite neråt,så att få 7-900 för en kassett är inte ovanligt så länge det är ett dyrt spel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |