Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installation av SSD disk

Permalänk
Medlem

Installation av SSD disk

Har beställt en ny SSD disk. Jag är medveten om att det finns guider här på forumet för hur man gör men alla de verkar anta att man kan starta datorn och ta sig in i windows. Jag ska ju byta ut hårddisken så windows kan ju inte starta. Jag har förberett genom att fixa en usb med Windows 7 på som jag kan installera. Problemet är ju att det är såna problem att boota från usb med Windows 8. Jag har tagit mig så här långt i bios i ett försök att ändra så det ska boota rån usb men det går ju inte?

Jag har alltså inte fått disken ännu utan håller bara på förbereda så jag vet hur jag ska göra när den kommer.

Permalänk
Medlem

Är enda alternativet att köpa en sata-usb adapter och kopiera över operativsystemet?

Edit: iofs går det säkert att installera Windows 7 på den nu. Är ju betydligt enklare att ta sig in i bios med win 7

Permalänk
Medlem

Av din bild att döma så har du en märkesdator med installations-paketet på din HD. Du skulle alltså behöva klona den befintliga disken till din nya SSD. Du ska INTE kopiera över operativsystemet, du behöver mer än så. Om du köpt en retail version av din SSD brukar det medfölja mjukvara som klarar av att föra över alla partitioner, och anpassa "c:" till SSD'ns storlek, då behöver du "bara" en möjlighet att ansluta båda diskarna samtidigt. Vilket USB kabinettet för s-ATA diskar som helst fungerar eftersom disken inte ska monteras där permanent. Fast alla är inte bekväma med att öppna ett märkeskabinett. Eller kanske inte ens har ett. Då får man köpa ett.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Okej, så det du säger är att jag behöver köpa en sata-usb adapter?

Permalänk
Medlem

Det kan vara allt du behöver. Mjukvaran du behöver beror lite på vilken disk du köpt. En del tillverkare erbjuder bra lösningar, annars får man försöka hitta en fri. Jag är tyvärr inte speciellt insatt i det ämnet, så någon annan får råda dig om du behöver en fri mjukvara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du hade klarat dig med en ännu äldre variant, men japp, för en hundring känns det gångbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Okej, sticker iväg och köper den då!