Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

Om jag tar WIN+E för att få upp utforskaren, går det redigera mapp-strukturen där till vänster i 'trädet', då?

Jag tycker att dom lägger till mer grejer här för varje version. Jag vill inte ha någonting från 'This PC' då jag aldrig använder \user\ mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Om jag tar WIN+E för att få upp utforskaren, går det redigera mapp-strukturen där till vänster i 'trädet', då?

Jag tycker att dom lägger till mer grejer här för varje version. Jag vill inte ha någonting från 'This PC' då jag aldrig använder \user\ mapparna.

Win+E används inte för att få upp utfortskaren utan något som heter "home". Ingen verkar dock fatta vad det är till för och det är så mycket klagomål om det så det är troligt att de ändrar det till den slutgiltiga versionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som provat det i Virtualbox? tänkte försöka testa det men har inte VM-ware.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag har kört windows 10 på min och tjejens dator nu i tre dagar, funkar faktiskt väldigt bra.
Det jag har hittat än så länge är att cpuz och hwmonitor inte går att installera men gpuz funkar bra.
Starcraft 2 flyter inte riktigt bra i menyerna, men inne i spelet funkar det bra.

Kör med ett zotac 970 i min dator, men det kände inte operativsystemet av, står bara "generic gpu", det lär väl lösas med tiden antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hahaha, here we go again! Det är som att de bara måste styra användare till nya användarsätt...bara för att det ska vara "nytt".

Om man inte kan ställa in snabbkommandon själv i slutversionen så är det katastrof. Jag ser inte logiken i att man kan välja "knappinställningar" i vilket spel som helst men inte i ett modernt OS.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Någon som provat det i Virtualbox? tänkte försöka testa det men har inte VM-ware.

Ja, det fungerar bra och med senaste versionen av Virtualbox fungerar Guest Additions också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ja, det fungerar bra och med senaste versionen av Virtualbox fungerar Guest Additions också.

Vet inte vad jag gjorde för fel. Men så fort jag isntallrade virtual box så slog det ut internet både på wifi och lan, på just den datorn då, inte i hela nätverket. Hinner inte undersöka vad det var för nått då jag jobbar med datorn samtidigt så var tvungen att plocka bort Virtual Box lite snabbt igen.

Nån som har ideer? ska testa igen senare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Någon som provat det i Virtualbox? tänkte försöka testa det men har inte VM-ware.

kör du Win 8 eller 8.1 kan du köra Hyper-V , där fungerar 10an mycket bra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Att sound driver krashar för mig har blivit vanligt, någon mer med problemet?

Skrivet av Ozzed:

Win+E används inte för att få upp utfortskaren utan något som heter "home". Ingen verkar dock fatta vad det är till för och det är så mycket klagomål om det så det är troligt att de ändrar det till den slutgiltiga versionen.

Home är en del av utforskaren. Det innehåller de filer och mappar du oftast är aktiv i, och för mig så har det varit jätteskönt. Dock skulle jag vilja se mera inställningar till de, så att man kunde lägga till hårddiskarna i home.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 fungerar riktigt bra. Känns dock fortfarande som att det finns lite skit kvar från Windows 8 i form av: Marketplace, "PC Settings" (istället för _bara_ kontrollpanelen), hela "apptänket" där allt kopplas till ditt konto, m.m. Dock tycker jag det är en förbättring på Windows 7 då det känns som att man lagt på 2 saker för varje 1 dålig sak man lagt på... så i slutändan är det ett något förbättrat resultat. Framför allt gillar jag nya task manager, stabilitet, prestanda samt den nya "explorern".

Permalänk
Medlem

Hur länge kan man använda Windows 10 Technical Preview ? utan att den måste aktiveras?

Installerade den på pappas dator i dag och han frågade mig hur länge han kan använda datorn innan den låser sig?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hur länge kan man använda Windows 10 Technical Preview ? utan att den måste aktiveras?

Installerade den på pappas dator i dag och han frågade mig hur länge han kan använda datorn innan den låser sig?

Putte_br

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-faq#faq=ta...

Technical Preview expires on April 15, 2015

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tack så mycket den där hittade inte jag. tittade där man kan ladda ner win 10 och får se en licens nyckel på microsofts sida.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Windows 10 fungerar riktigt bra. Känns dock fortfarande som att det finns lite skit kvar från Windows 8 i form av: Marketplace, "PC Settings" (istället för _bara_ kontrollpanelen), hela "apptänket" där allt kopplas till ditt konto, m.m. Dock tycker jag det är en förbättring på Windows 7 då det känns som att man lagt på 2 saker för varje 1 dålig sak man lagt på... så i slutändan är det ett något förbättrat resultat. Framför allt gillar jag nya task manager, stabilitet, prestanda samt den nya "explorern".

Om man tittat i feedback-appen, och förutsätter att Microsoft inte gör misstaget att skita i vad folk tycker den här gången, så lär de plocka bort mer och mer av det som påminner om Windows 8.x En ständigt återkommande grej är t. ex att folk vill kunna välja aero/classic-temat igen och att inte allt skall vara så platt, samt att kunna köra "renodlat" lokalt konto utan appar eller store och så vidare.

Sedan måste man såklart komma ihåg att Microsoft säkert vill ha kvar apparna även på desktop då de kan tjäna pengar på det. Men om man inte vill veta av appar alls lär man ju inte köpa några heller, så egentligen finns det ingen logik i att ha appar tvingande på desktop. Men de försöker allt.

Häromdagen fick jag t. ex en fråga från feedback-systemet om vad jag anser att Microsoft skulle behöva fixa för att jag ska börja använda "PC settings" i stället för "kontrollpanelen".. Ja, gissa tre gånger. PC-settings är en app, och jag vägrar appar, undantaget just feedback-appen då det är den enda kanal där man i fritext kan lufta sina åsikter och försöka styra dem åt rätt håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man tittat i feedback-appen, och förutsätter att Microsoft inte gör misstaget att skita i vad folk tycker den här gången, så lär de plocka bort mer och mer av det som påminner om Windows 8.x En ständigt återkommande grej är t. ex att folk vill kunna välja aero/classic-temat igen och att inte allt skall vara så platt, samt att kunna köra "renodlat" lokalt konto utan appar eller store och så vidare.

Sedan måste man såklart komma ihåg att Microsoft säkert vill ha kvar apparna även på desktop då de kan tjäna pengar på det. Men om man inte vill veta av appar alls lär man ju inte köpa några heller, så egentligen finns det ingen logik i att ha appar tvingande på desktop. Men de försöker allt.

Häromdagen fick jag t. ex en fråga från feedback-systemet om vad jag anser att Microsoft skulle behöva fixa för att jag ska börja använda "PC settings" i stället för "kontrollpanelen".. Ja, gissa tre gånger. PC-settings är en app, och jag vägrar appar, undantaget just feedback-appen då det är den enda kanal där man i fritext kan lufta sina åsikter och försöka styra dem åt rätt håll.

Att bli påtvingad saker är aldrig roligt. MS verkar ha blivit mästare på påtvingning.

"En ständigt återkommande grej är t. ex att folk vill kunna välja aero/classic-temat igen och att inte allt skall vara så platt, samt att kunna köra "renodlat" lokalt konto utan appar eller store och så vidare. "

MS tvingar på oss datoranvändare ett utseende som härstammar från deras mobiltelefoner. Detta för att de hoppas att om folk "känner igen sig" från sin dator så skall de köpa en Windows Phone och på så vis bättra på sin ynkliga marknadsandel inom mobiltelefoni.

Att tvinga på folk sådant är, enligt min mening, INTE ett sätt att öka marknadsandelar. Men det är väl när man behandlar kunder på detta vis som ens marknadsandelar blir patetiska, om man inte har typ monopol.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Att bli påtvingad saker är aldrig roligt. MS verkar ha blivit mästare på påtvingning.

"En ständigt återkommande grej är t. ex att folk vill kunna välja aero/classic-temat igen och att inte allt skall vara så platt, samt att kunna köra "renodlat" lokalt konto utan appar eller store och så vidare. "

MS tvingar på oss datoranvändare ett utseende som härstammar från deras mobiltelefoner. Detta för att de hoppas att om folk "känner igen sig" från sin dator så skall de köpa en Windows Phone och på så vis bättra på sin ynkliga marknadsandel inom mobiltelefoni.

Att tvinga på folk sådant är, enligt min mening, INTE ett sätt att öka marknadsandelar. Men det är väl när man behandlar kunder på detta vis som ens marknadsandelar blir patetiska, om man inte har typ monopol.

.

De borde själva kunna konstatera att den strategin föll som ett korthus. Windows 8 har funnits i två år, och WP's marknadsandel har i princip legat still, samtidigt som WP-mobiler är rätt så billiga sett till prestanda. De flesta vill inte ha, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

..., samt att kunna köra "renodlat" lokalt konto utan appar eller store och så vidare....

Jag kör endast ett lokalt konto på mitt win10, och har inte haft några problem än så länge.
Tjejen drog en gratisapp, och loggade då in på sitt livekonto, då försvann det lokala kontot hon hade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min WP8.1-telefon är riktigt grym. Det som drar ner betyget är ju att alla inte utvecklar appar till WP. Jag saknar flera stycken som jag har i min Android (samma appar finns till iOS förstås).

Jag hade kunnat köra WP till vardags om alla appar jag behöver hade funnits men eftersom att de inte gör det så använder jag den bara som företagslur. De som utvecklar apparna tycker att för få använder WP så man väljer att hoppa över WP helt. Och jag väljer bort WP som huvudtelefon för att apparna inte finns. Det blir lite moment 22 över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag tycker att min WP8.1-telefon är riktigt grym. Det som drar ner betyget är ju att alla inte utvecklar appar till WP. Jag saknar flera stycken som jag har i min Android (samma appar finns till iOS förstås).

Jag hade kunnat köra WP till vardags om alla appar jag behöver hade funnits men eftersom att de inte gör det så använder jag den bara som företagslur. De som utvecklar apparna tycker att för få använder WP så man väljer att hoppa över WP helt. Och jag väljer bort WP som huvudtelefon för att apparna inte finns. Det blir lite moment 22 över det hela.

Det är inte bara det att många populära appar inte finns, i en del så saknas visa funktioner på WP (som man bara kan åtnjuta med Android)

The application ecosystem is currently Microsoft’s biggest downfall, even four years after its initial release. Many popular applications including Snapchat, Tinder, WatchESPN, SoundCloud, Square, Secret and many more, are still missing. In recent months, we have seen the popular arrival of applications such as Tumblr, Pinterest, and ooVoo. Games are a similar story, while we have a collection of great games, many of the top quality games we see on other platforms take months to get to Windows Phone (if it ever does).

However, the application problem doesn’t just end there. Windows Phone has a collection of apps that have made their way over, but are inferior to their other operating system counterparts. Spotify is an application that lags behind on Windows Phone – pop over to Android or iOS to see what you are missing (including access to your music by albums, artists, etc.). The same goes for the Twitter and Instagram that function well, but are missing new key features that have been introduced since the apps were last updated.

Top five reasons to avoid Windows Phone

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt inställnigar för OneDrive i nya bygget? Högerklickar på onedrive-ikonen i file explorer ute till vänster men får inte upp "settings".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kommer jag åt inställnigar för OneDrive i nya bygget? Högerklickar på onedrive-ikonen i file explorer ute till vänster men får inte upp "settings".

Om du högerklickar på ikonen för OneDrive i Systray då?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Spännande, fick en Bluescreen så fort jag uppgraderade till den nya builden, WHCA_UNCORRECTALBE_ERROR. Som tur är har någon byggt in en schysst recovery funktion så 5 minuter senare så är jag i alla fall tillbaka där jag startade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Spännande, fick en Bluescreen så fort jag uppgraderade till den nya builden, WHCA_UNCORRECTALBE_ERROR. Som tur är har någon byggt in en schysst recovery funktion så 5 minuter senare så är jag i alla fall tillbaka där jag startade..

Behövde du göra något själv för att aktivera recovery funktionen? Dvs innan du uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Behövde du göra något själv för att aktivera recovery funktionen? Dvs innan du uppgraderade.

Den är aktiverad från start, har fått liknande på hyper-v testmaskiner och då återställer den till föregående version direkt, så trodde först jag var riktigt senil och hade glömt att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Om du högerklickar på ikonen för OneDrive i Systray då?

Jag har ingen ikon för onedrive i Systray.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har ingen ikon för onedrive i Systray.

Det ska du ha, för det har jag. Är du inloggad i Windows med ett Microsoftkonto?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det ska du ha, för det har jag. Är du inloggad i Windows med ett Microsoftkonto?

Ja. Jag kan starta appar och så, så det är jag. Enda stället jag hittar skydrive på är till vänster i utforskaren och appen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

OneDrive-ikonen visas endast i "sys-tray" när programmet är igång.

Då måste jag ha avinstallerat det och glömt bort det för jag hittar inte programmet någonsttans, förutom just till vänster i utforskaren. Men det finns två appar som har med inställningar för det att göra och i systray kan man ställa in notifieringsinställningar för "skydrive.exe". Märkligt. Hoppas de fixar så att man kan ta bort det på riktigt när det väl är dags för skarp release.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då måste jag ha avinstallerat det och glömt bort det för jag hittar inte programmet någonsttans, förutom just till vänster i utforskaren. Men det finns två appar som har med inställningar för det att göra och i systray kan man ställa in notifieringsinställningar för "skydrive.exe". Märkligt. Hoppas de fixar så att man kan ta bort det på riktigt när det väl är dags för skarp release.

Kan ju vara så enkelt som att det faktiskt buggar för dig, vore väl inte helt långsökt med tanke på mjukvaran.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX