Permalänk

Varför Linux?

<topic>

Många säger att Linux är bra men aldrig varför?

Varför jag vill testa Linux är för att få en annan miljö på datorn och bekanta mig med den men jag måste ha en anledning till att ens vilja ladda ner och virtualisera. Vad är det som är så speciellt med Linux?

Eller för att göra det enklare för min del, varför använder ni Linux?

Glömde fråga, vilken(?) Linux är att föredra till en nybörjare?

Permalänk

Den största anledning till varför jag använder Linux är för att det är gratis.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk

Det är bättre på allt, förutom spel och benchmarks.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga så här! Varför windows? tror inte något skulle få mig börja använda windows igen!

arch linux ftw! visst en vanlig svensson klarar sig kanske bra med windows om man inte vet vad man går miste om...

Iofs min mamma har alltid kört ubuntu o hon hade nog aldrig kunnat använda windows om jag gav henne det nu.

Permalänk
Avstängd

Lättast att starta med är nog Linux Mint eller XUbintu. Roligaste är http://manjaro.org/get-manjaro/ om man vill ändra systemet hur man vill men inte börja för svårt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Jag använde linux Mint ett tag, och tyckte mycket om det, men det var för svårt att installera min ritplatta utan scriptkunskaper så det blev Windows igen.

Men visst var det trevligt att använda nåt som är gratis och snabbt, och nästan alltid funkar.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Gratis, varför betala för något som jag inte behöver och är sämre/krångligare för de flesta att använda?

Inga virus, säkrare och stabilare än Windows.

Kör själv med Linux Mint och bara det att man kan uppdatera systemfiler via programuppdateraren utan att behöva starta om datorn, det är lyx det.

Konverterat två XP-system för två som helst skulle slippa byta och båda de två är mer än nöjda. Inte ett enda supportsamtal, det kunde jag inte säga när de körde med XP. Att installera W7 eller W8 på deras datorer hade gett både dom och mig huvudvärk samt lättat betänkligt på deras plånböcker då de behövt betala för licens samt uppgradering av hårdvara. Nu kunde de fortsätta med sina äldre system och ha prestanda som en modern dator som kräver mindre av dom som användare då de varken kan få virus/trojaner eller behöver uppdatera malware-skyddosv... Installationen och konfigurationen av deras system gick gick på ca 1 timme inklusive systemuppdatering. Gör om det med Windows....

Permalänk
Medlem

För att Linux är enklare och fungerar bättre (om spel undantas).

Mina föräldrar 80+ skulle byta dator och gå från XP till Windows 7. Det blev en herrans massa support/utbildning av dem innan jag gav upp och installerade LinuxMint till dem istället. Supportbehovet är nästan noll, de klarar till och med att updatera systemet och alla installerade program själva. Uppdateringar var inte att tänka på med Windows, de forstod inte att operativ och alla program måste uppdateras var för sig.

Permalänk
Medlem

phz skrev ett fruktansvärt bra inlägg för snart två år sedan som på intet sätt är inaktuellt.

För egen del citerar jag mig själv från några inlägg senare:
Frihet: Öppen programvara och fria valmöjligheter är ett par av anledningarna till att jag gått över till Linux. Dessutom gillar jag modulariteten som erbjuds och det faktum att applikationerna oftast följer principen "gör en sak och gör det bra". Jag avskyr stora program som i bästa fall ger mig de verktyg jag behöver, men mer sannolikt bara de flesta och en jäkla stor bunt verktyg som jag aldrig kommer att röra men som jag ändå är tvungen att "släpa runt på".
Till det kan väl tilläggas att jag får krupp på att inte kunna sköta fönsterhantering via tangentbordet på de sätt jag vill under Windows. Det skulle säkerligen kunna lösas med diverse obskyra program, men nej tack ...
Vidare kan väl även pakethanteringssystemet nämnas. Att behöva manuellt ladda ner femtioelva program från lika många olika sajter och sedan ominstallera dessa bara för att det kommit nya utgåvor, vilket är ett måste under Windows, är ett arkaiskt system som bokstavligen bjuder in till att hålla sitt system inaktuellt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Hade Linux haft samma kompatibilitet med typ... allt som Windows har så hade jag använt det på direkten men nu är det ju tyvärr så att det är lite moment 22 för Linux då många nog skulle vilja använda det men gör det inte på grund av avsaknaden av spel till exempel och speltillverkare tillverkar inte spel för Linux just på grund av det försstnämnda.

Riktigt synd men så är det ju.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

just nu anävnder jag linux då jag har en dator som, ptja är byggd för spel och musik produktion. visst att producera musik funkar lika bra linux men iom att jag har div spel som Deus ex m.m som jag inte riktigt fått och lira till hundra på linux så blev det Windows 7.

Men jag svär över skiten varje dag i vilket fall pga avsaknaden av virtuella skrivbord(windows 10 gör tyvärr inte mycket för att hjälpa här) sen har vi ju detta med att installera grejer... Det är en jävla pina i windows pga all skit som alla försöker packa på en. Sen skall man ju ha just den där rätta torrent klienten för att dela sina semster bilder. för annars hittar den inte klienter. (trackern godkänner den inte)

Sen att filsystemet inte är topp notch gör ju inte saken bättre

i Linux så bara funkar det! ingen skit, bara funkar! skall du plocka ner något? vips klart. fan det är ju lättare och roligare att kompilera ihop något än vad det är att trycka nästa och nej i windows

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Gillar rappheten, gratis, virusfritt, enkelheten samt mycket mer.
Kör Ubuntu då jag vill att det ska funka out of the box.
Då jag slutat spela på pc så ser jag absolut ingen anledning av att köra/betala för ett windows

Permalänk
Medlem

Linux är i stort sett bättre på ALLT. Är det inte bättre så går det definitivt att fixa på något sätt. Till exempel, spel som inte portats ännu till Linux måste man köra genom Wine. Men kan man och vet vad man håller på med så kan man göra så spelen flyter på mycket bättre på Linux än på Windows även om det är DirectX. Exempelvis så har någon lyckats få Crysis 2 köras ordentligt bra på Linux, men för att få det så bra krävs att man har kunskapen. Dock för att få det att flyta på bra så måste man i stort sett ha nvidia-kort, AMD är totalt KASST i Linux. Open source-drivrutinerna är ju till och med stabilare än AMD's egna. Man kan ju fundera på om AMD ens bryr sig om Linux alls överhuvudtaget.

Det största med Linux är just att du kan göra systemet helt unikt, just anpassat för dig. Tycker du inte om några funktioner eller vill ändra på det och det, så går det ordna. Dock krävs det att man vet hur man ändrar det i filer, men oftast finns det program för det.

Så för en kort sammanfattning varför jag använder Linux är:

  • Extremt konfigurerbart

  • Bättre prestanda överlag

  • Fräschare layouts/GUI's

  • Nästan virusfritt (de flesta säger att Linux är virusfritt men det är det inte, men inget man bör oroa sig för)

  • Stort utbud av dists

  • Finns dists för den mer avancerde och mer nyfikne (Arch Linux, LFS etc..)

  • Möjlighet att komma närmre hårdvaran i Linux (kommandon i terminal för att se och interagera med hårdvaran)

  • De allra flesta dists är modulära (det vill säga att du kan flytta över konfigurationer och "custom kernels" vidare till en annan)

  • Oftast smidigare (beroende på dist och personligt vad man tycker om bäst)

  • Möjlighet att ändra och konfigurera om allt som är open source med eget tillbehör eller något annat om så önskas (ganska självklart)

  • Väldigt lätt att lära sig om man är van med datorer

  • Passar alla (allt från nybörjare till avancerade)

Min första dist var Ubuntu, men Ubuntu-varianterna är så packade med onödiga program. Så jag började leta efter en annan mer lättviktig och konfigurerbar dist. Efter mycket hoppande blev det Arch Linux. Gillar att det följer KISS-principen och pakethanteraren pacman, bättre än debians apt-get.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

sudo -apt get **

Done.

Smidigt

Permalänk
Medlem

Installera firefox i windows? så krångligt så jag inte ens orkar skriva ner det....

Installera firefox i linux (arch i detta fallet):
sudo pacman -S firefox

ett kommando sedan bara att starta firefox

Permalänk

Exakt, när man lär sig så är det sjukt smidigt att installera program. Allt finns direkt tillgängligt utan att söka genom 40 web sidor fulla av reklam innan man till sist hittar download knappen.

Permalänk
Medlem

Körde Linux Mint på min svin gamla laptop jag hade i skolan ett tag som kod/arbetsdator och det fungerade skit bra! Kändes som ett uphottad version av Windows XP.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat Linux några gånger. Lite halvtrevligt OS. Men är fullständigt omöjligt att ha det som mitt enda OS då så få program fungerar. Nu snackar jag inte ens om spel, utan vanliga program. som Linux inte har.

Men finns ju fördelar som att Linux är mindre krävande för datorn och mer anpassningsbart.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Linux är helt underbart, speciellt om man gillar att pilla lite och testa nya saker. Skulle elda upp och hoppa på min windowskiva ifall det stödde de spel jag vill spela.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har prövat Linux några gånger. Lite halvtrevligt OS. Men är fullständigt omöjligt att ha det som mitt enda OS då så få program fungerar. Nu snackar jag inte ens om spel, utan vanliga program. som Linux inte har.

Men finns ju fördelar som att Linux är mindre krävande för datorn och mer anpassningsbart.

Som vad för program?

Skrivet av xpanterx:

Linux är helt underbart, speciellt om man gillar att pilla lite och testa nya saker. Skulle elda upp och hoppa på min windowskiva ifall det stödde de spel jag vill spela.

Om du har kunskapen och vet hur man gör så kan du enkelt få alla spel flyta på.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Du bör nog komma ner på jorden lite. För en vanlig svensson är det enklare surfa in på mozilla.org, ladda nex *.exe filen, klicka på den och följa instruktioner. Att ta sig till sudo pacman -S firefox kräver att du först går genom processen att installera Arch vilket inte en vanlig svensson lyckas med. Jag älskar Arch när det kommer till Linux men att installera det är pina på hög nivå om man inte vet vad man gör. Sen tycker jag att majoriteten av Linuxanhängare bör kolla genom http://www.youtube.com/watch?v=5PmHRSeA2c8 . Där grundaren själv går genom de vanliga problem med Linux och varför det inte kommer slå genom på desktopmarknaden. Att ha 17000 olika versioner av samma sak (distros) hjälper inte ett dugg slutanvändare.

Skrivet av =JoNaZ=:

Installera firefox i windows? så krångligt så jag inte ens orkar skriva ner det....

Installera firefox i linux (arch i detta fallet):
sudo pacman -S firefox

ett kommando sedan bara att starta firefox

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

sudo -apt get **

Done.

Smidigt

förrutom att det där kommandot är felaktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har prövat Linux några gånger. Lite halvtrevligt OS. Men är fullständigt omöjligt att ha det som mitt enda OS då så få program fungerar. Nu snackar jag inte ens om spel, utan vanliga program. som Linux inte har.

Men finns ju fördelar som att Linux är mindre krävande för datorn och mer anpassningsbart.

Ge ett exempel på en programtyp som du saknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Ge ett exempel på en programtyp som du saknar

Adobe Lightroom, MS Word, MS Onenote, MS Onedrive, Itunes. Program som dessa gör att jag stannar vid windows.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Adobe Lightroom, MS Word, MS Onenote, MS Onedrive, Itunes. Program som dessa gör att jag stannar vid windows.

Som jag trodde handhavande inte typ.

Permalänk
Medlem

Varför jag använder linux

Jag är både control freak and foliehatt. One size fits all lösningarna som vissa andra operativsystem använder är inte användarvänlig för mig.

http://www.gentoo.org/main/en/philosophy.xml
https://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
"Arch Linux developers and users believe that trying to hide the complexities of a system actually results in an even more complex system, and is therefore to be avoided."

Tyvärr har linux på senare år gått i en riktning jag inte gillar. Folk som verkar tro att year of the linux desktop är en bra grej har fått för stort inflytande. Distributioner som marknadsför sig på att vara användarvänliga och för vanligt folk har gjort linux communit en stor otjänst.

http://lwn.net/Articles/533889/
I thought the whole idea of personal computers with free software was to really empower people. Our licensing structures are designed to allow any user to also become a developer. Nevertheless, it's perfectly okay to want to expand the user base of our software to welcome people who don't consider themselves programmers. But the problem is that some desktop projects seem to have become confused about who their target audience is. "The problem is that so much of the work that has gone into some of those projects has left me—and a lot of users like me—feeling abandoned by Linux desktop developers." Any time you think you're designing something for someone else, and not something you want to use yourself, then you are on a slippery slope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Som jag trodde handhavande inte typ.

Så det du egentligen vill säga är "Nej, dina behov går inte att utföra i Linux"? Flera av de programen jag tog upp har såklart en sämre ersättare i Linux, men hittills har jag inte hittat ersättare som är lika bra eller bättre. Itunes(Hyr och köper film) har ingen ersättare i Linux. Jag skulle jättegärna köra Linux. Men jag kommer inte göra det så länge programmen är sämre än i Windows.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Kört Windows sen jag började använda dator..
För 5 år sen började jag titta mer och mer på Linux och började köra det på mina servrar, nu skulle jag aldrig köra nåt annat på mina servrar..

På min arbetsdator kör jag Windows 7 i grunden och sedan VMware och debian som linux dist..

Programmerar mkt och föredrar Linux egentligen utan konkurrens, ska man bara ändra i en liten fil, kör ssh till servern, sen in och kör ett enkelt kommando och vips så har du uppdaterat i en fil.. istället för att behöva använda utforskaren och allt annat..

MEN jag klarar mig inte endast med Linux utan jag kör Windows i botten.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

Kör både linux och windows på jobbet.

Men hemma använder jag dator till avkoppling så som surf, kolla på video, och spel där kulle aldrig välja linux.