Kan ej logga in i windows, MSCTF.DLL saknas?

Permalänk
Medlem

Kan ej logga in i windows, MSCTF.DLL saknas?

Hej!

När jag ikväll skulle logga in i datorn kommer windows loggan upp och snurrar men sedan blir det svartskärm och ett meddelande att filen "MSCTF.dll saknas"

Försökt återställa datorn med skiva till en tidigare återställningspunkt utan framgång. Även testat att köra SFC /scannow men det går inte i drift pga. att det redan väntas på en omstart av en annan reparation(?)...

Någon snäll själ som råkat ut för samma problem? Försökt googla men det enda jag hittar är företag som försöker sälja sin mjukvara för att återställa filen när man redan är inne i Windows..men där kommer jag inte in.

För övrigt sitter jag på Windows 7 och dagen innan jag använde datorn installerade jag ny drivrutin för grafikkortet samt Windows egna "ta bort filer" applikation...

Permalänk
Medlem

Kan du starta i felsäkert läge?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej, kommer upp samma fel.

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning i min W7 dator och MSCTF.DLL ligger i system32 katalogen och är på ca 1mb. Tigg den av en klompis eller ge mej en e-postadress så kan jag skicka en från min dator. Kan ju finnas varianter av denna fil men det är ju gratis att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Gjorde en sökning i min W7 dator och MSCTF.DLL ligger i system32 katalogen och är på ca 1mb. Tigg den av en klompis eller ge mej en e-postadress så kan jag skicka en från min dator. Kan ju finnas varianter av denna fil men det är ju gratis att prova.

Det låter snällt, men hur skall jag få in den i min windows mapp när jag inte kan logga in i normalt läge eller felsäkert?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en UBUNTU CD och bota med den. Sedan kan Du kopiera in filen. Kan Du skapa en skiva med "Ultimat boot for windows" så är det också en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Skaffa en UBUNTU CD och bota med den. Sedan kan Du kopiera in filen. Kan Du skapa en skiva med "Ultimat boot for windows" så är det också en lösning.

Tack för tipset. Ska testa bränna ut ultimate boot for windows från min laptop så hoppas vi att den kan återställa filen, återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem

Hej igen! Fick bootat med linuxskivan och kopierade över alla filer som låg i system32 med filnamnet msctf.dll och sedan fungerade det, stor eloge till er som hjälpte mig!