Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dålig HDD

Hej, min externa HDD kraschade för en tid sedan, jag kunde inte "öppna HDD" genom datorn utan fick upp ett felmeddelande om CRC någonting, jag fixade hem ett backup program så jag kunde föra över alla filer till en lånad HDD och sedan så formaterade jag om min kraschade disk, nu så fungerar den som tidigare, men dock så kvarstår ett problem, den vägrar att tanka över alla filer, det dyker upp att det är en okänd filkod och bara drygt 70% av filerna överförs, samt att den liksom låter som att den stoppas upp varannan sekund ungefär, någon som har någon susning om vad det kan vara eller hur jag kan få till detta? Mvh Jonas.

Permalänk
Medlem

Du har ett oåterkalleligt hårdvarufel på disken, släng den och köp ny.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Hej, min externa HDD kraschade för en tid sedan, jag kunde inte "öppna HDD" genom datorn utan fick upp ett felmeddelande om CRC någonting, jag fixade hem ett backup program så jag kunde föra över alla filer till en lånad HDD och sedan så formaterade jag om min kraschade disk, nu så fungerar den som tidigare, men dock så kvarstår ett problem, den vägrar att tanka över alla filer, det dyker upp att det är en okänd filkod och bara drygt 70% av filerna överförs, samt att den liksom låter som att den stoppas upp varannan sekund ungefär, någon som har någon susning om vad det kan vara eller hur jag kan få till detta? Mvh Jonas.

Trasiga sektor eller något? En mekanisk disk som går sönder på något viss brukar bara vara att skrota.. Det går inte att laga på något enkelt sätt tyvärr.. :X

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Du har ett oåterkalleligt hårdvarufel på disken, släng den och köp ny.

Inte nödvändigtvis så. Externa har fler felkällor än interna - dålig strömadapter, hög värme - CRC-fel beror ofta på dålig kommunikation i kablar och/eller kontakter. SMART-attributen kan avslöja vad felet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Inte nödvändigtvis så. Externa har fler felkällor än interna - dålig strömadapter, hög värme - CRC-fel beror ofta på dålig kommunikation i kablar och/eller kontakter. SMART-attributen kan avslöja vad felet är.

CRC-fel beror i de flesta fall på oåterkalleligt hårdvarufel i form av läsfel som också SMART test lär visa. Väldigt sällan det beror på kablarna, däremot att en hårddisk inte visas eller hittas korrekt kan så klart bero på kabelfel.
Men absolut vill man vara helt säker är det lämpligt att köra ett SMART (utökat) test. Dock verkar inte alla externa diskar stödja den funktionen med just SMART-test

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Hej, min externa HDD kraschade för en tid sedan, jag kunde inte "öppna HDD" genom datorn utan fick upp ett felmeddelande om CRC någonting, jag fixade hem ett backup program så jag kunde föra över alla filer till en lånad HDD och sedan så formaterade jag om min kraschade disk, nu så fungerar den som tidigare, men dock så kvarstår ett problem, den vägrar att tanka över alla filer, det dyker upp att det är en okänd filkod och bara drygt 70% av filerna överförs, samt att den liksom låter som att den stoppas upp varannan sekund ungefär, någon som har någon susning om vad det kan vara eller hur jag kan få till detta? Mvh Jonas.

Som påpekat av andra, disken kommer att behöva bytas.
Du har lyckats kopiera bort alla filerna innan krashen, var glad, och byt ut. Hårddiskar (speciellt externa som flyttas) håller inte så länge, utan behövs bytas ut efter några år.

Disken kanske kan använda till något skräp jobb, typ nerladdning eller temp disk, men jag hade inte lagt något på den som du är rädd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Hej, min externa HDD kraschade för en tid sedan, jag kunde inte "öppna HDD" genom datorn utan fick upp ett felmeddelande om CRC någonting, jag fixade hem ett backup program så jag kunde föra över alla filer till en lånad HDD och sedan så formaterade jag om min kraschade disk, nu så fungerar den som tidigare, men dock så kvarstår ett problem, den vägrar att tanka över alla filer, det dyker upp att det är en okänd filkod och bara drygt 70% av filerna överförs, samt att den liksom låter som att den stoppas upp varannan sekund ungefär, någon som har någon susning om vad det kan vara eller hur jag kan få till detta? Mvh Jonas.

För att undvika liknande för egen del har jag bytt till SSD. Då håller grejerna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

CRC-fel beror i de flesta fall på oåterkalleligt hårdvarufel i form av läsfel som också SMART test lär visa. Väldigt sällan det beror på kablarna, däremot att en hårddisk inte visas eller hittas korrekt kan så klart bero på kabelfel.
Men absolut vill man vara helt säker är det lämpligt att köra ett SMART (utökat) test. Dock verkar inte alla externa diskar stödja den funktionen med just SMART-test

Då har vi helt olika erfarenheter. I de flesta CRC-fall jag haft genom åren har det berott på kabel- eller kontaktproblem.
CRC-problem uppstår i överföringen mellan HDD- och SATAkontrollrarna när deras checksummor inte stämmer, vilket ofta indikerar kabel eller kontakfel men kan också bero på cache- eller minnesfel samt fel i microprocessorn.

http://www.dataclinic.co.uk/hard-disk-crc/
http://www.z-a-recovery.com/manual/smart.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

I vissa fall kan felet ligga i diskens lagringsektor men då indikerar SMART-attributen även andra fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Då har vi helt olika erfarenheter. I de flesta CRC-fall jag haft genom åren har det berott på kabel- eller kontaktproblem.
CRC-problem uppstår i överföringen mellan HDD- och SATAkontrollrarna när deras checksummor inte stämmer, vilket ofta indikerar kabel eller kontakfel men kan också bero på cache- eller minnesfel samt fel i microprocessorn.

http://www.dataclinic.co.uk/hard-disk-crc/
http://www.z-a-recovery.com/manual/smart.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

I vissa fall kan felet ligga i diskens lagringsektor men då indikerar SMART-attributen även andra fel.

Tror ni båda har rätt, beroende på vad man syftar på.

CRC fel i Windows kan vara "läs fel", alltså fel på lagringsmedia eller korrupt fil.

CRC i SMART och ibland även i samma sits i Windows är ofta kabeln, då den läser det rätt, men överföringen till datorn blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

För att undvika liknande för egen del har jag bytt till SSD. Då håller grejerna.

SSD går sönder också. Vissa långt tidigare än andra så du ska ändå ha en uppdaterad backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

För att undvika liknande för egen del har jag bytt till SSD. Då håller grejerna.

Det skulle jag också göra om inte en 512GB extern SSD skulle kostat 750 Euro (Angelbird SSD2Go).
Jämför det med en extern 2.5" 2TB HDD för ca 1100kr (WD My Passport).

Du får gärna köpa mig 3-4 externa 2TB SSD kan betala 1100kr/st

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

SSD går sönder också. Vissa långt tidigare än andra så du ska ändå ha en uppdaterad backup.

All elektronik går sönder. SSD är dock inte lika känsliga som HDD. Jag har kört uteslutande SSD som systemdiskar sedan 2009. Diskarna har extremt hög belastning och jag har inte haft ett enda fel på de 7-8 SSD jag använt. Däremot mina HDD jag haft i NAS och liknande har lidit av lite allt möjligt.
Backup är ett måste. Jag sparar dock inget på disk som jag behöver ha kvar. Det ligger utanför hemmet helt. Skiter det sig någon gång i framtiden installerar jag om Windows. Tar en kvart. Kopplar in molntjänsten med obegränsat utrymme och laddar hem det jag behöver. Funkar fint. Men HDD börjar bli lite passé känner jag. Skall byta ut även NASen till SSD, just för att de är driftsäkra. Åtminstone mer driftsäkra än HDD.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det skulle jag också göra om inte en 512GB extern SSD skulle kostat 750 Euro (Angelbird SSD2Go).
Jämför det med en extern 2.5" 2TB HDD för ca 1100kr (WD My Passport).

Du får gärna köpa mig 3-4 externa 2TB SSD kan betala 1100kr/st

Jo, det är dyrt helt klart. Mina diskar kostar än så länge runt 14000:- som jag har i lekdatorn där hemma, när jag beställt och hämtat min Samsung 850 Pro 1 TB nummer 2.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jo, det är dyrt helt klart. Mina diskar kostar än så länge runt 14000:- som jag har i lekdatorn där hemma, när jag beställt och hämtat min Samsung 850 Pro 1 TB nummer 2.

Kör med Samsung 840 Pro 512GB, första SSD'n nästa blir minst 1TB.