Hur använda liten SSD och extern HDD på ett smart sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minnet där är väl registrerat, en typ som inte passar. Men jag har Kingston ECC minne som jag köpte för detta syfte, så det bör nog fungera.
Är lite imponerad av detta du länkade, det är ju tom så jag skulle kunna köpa till 2 diskar till och ha 11 st med RAIDZ3 och en Cache enhet eller liknande.
Oavsett, jag ger mig. jag bad om ett system för 4kkr eller mindre, och du verkar ha levererat. Detta trodde jag inte existerade och därför ansåg jag priset (som först var orimligt) nu är rimligt för att få det skyddet.

Dock verkar det ha lite... problem:
"efter MYCKET strul, är nu kort nr 3 på väg på RMA... den här gången verkar det som att jag får pengarna tillbaka.."
"alla tre gånger har varit allt funkar relativt fint, när jag efter ett tags upptid ca 1 vecka i 2 första fallen, så startar jag om pga tex kernel uppdatering, då bootar inte kortet längre.."

Men det tål att forskas lite vidare i, för om det bara är han som haft något problem så bör det fungera bra.

Jo, att du inte är ansvarig för detta, det förstår jag. Men du måste hålla med om att man kunde gjort denna extra kontroll och då både fått skydd mot flera fel bitar i RAM, samt sluppit ECC. Man ska aldrig anta att något är felfritt.

Jag länkade exakt den högre upp, dock inte lika snygg länk

Anyway. Tydligen har den varit strulig förut, men skall fungera bättre med nyaste firmwaren, se till att uppdatera den direkt bara. Jag har kört det i 2 månader nu, fungerar ypperligt, samma för min kompis som skaffade samtidigt, han har dock haft problem med att hans pensionerade SSDer inte ville samarbeta med den, men jag tror det i det fallet mer beror på diskarna än kortet (gamla corsair 40+60GB diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag länkade exakt den högre upp, dock inte lika snygg länk

Anyway. Tydligen har den varit strulig förut, men skall fungera bättre med nyaste firmwaren, se till att uppdatera den direkt bara. Jag har kört det i 2 månader nu, fungerar ypperligt, samma för min kompis som skaffade samtidigt, han har dock haft problem med att hans pensionerade SSDer inte ville samarbeta med den, men jag tror det i det fallet mer beror på diskarna än kortet (gamla corsair 40+60GB diskar)

Låter bra. Jag har läst en del under dan om det, och det verkar ha varit en hel del strul. Om nu senaste fw fixar allt så är det ju inga problem. ECC i all ära, men stabilitet är också kritiskt viktigt imho.

Hittade ett nytt SuperMicro kort med 16 Sata + en DOM och bra kontroller, men väldigt lite info om den.
Får se vad det blir iaf när lönen kommer

Dyr månad detta... nya diskar, nya datordelar och 20kkr+ lagning och rostskydd på bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter bra. Jag har läst en del under dan om det, och det verkar ha varit en hel del strul. Om nu senaste fw fixar allt så är det ju inga problem. ECC i all ära, men stabilitet är också kritiskt viktigt imho.

Hittade ett nytt SuperMicro kort med 16 Sata + en DOM och bra kontroller, men väldigt lite info om den.
Får se vad det blir iaf när lönen kommer

Dyr månad detta... nya diskar, nya datordelar och 20kkr+ lagning och rostskydd på bilen

Ja du får titta hur gamla de trådarna om problemen är. Men jag har då i alla fall inte haft några som helst stabilitetsproblem under de två månader jag ägt den. Och då har den hostat ett owncloud som håller min main och min skoldator synkade mellan varandra.

Hahaha, ja inte är det lätt att hålla sig inte, tur att man inte äger en bil iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minnet där är väl registrerat, en typ som inte passar. Men jag har Kingston ECC minne som jag köpte för detta syfte, så det bör nog fungera.

Det gör att minnet går upp en 500:- ing stycket, vid en snabb sökning. Det suger ju lite, men torde fortfarande vara rimligt.

Skrivet av Paddanx:

Är lite imponerad av detta du länkade, det är ju tom så jag skulle kunna köpa till 2 diskar till och ha 11 st med RAIDZ3 och en Cache enhet eller liknande.

Cheben har rätt. Det är iofs inte utan att jag hade länkat till de båda moderkort/ CPU'erna i alla fall, det är i det närmaste "go to" kombon i dagsläget, med otroligt mycket för pengarna. Supermicro A1SA7-2750 är mycket intressant, men tillgängligheten är (i Sverige) hopplös, och priset är ytterligare en tusing, eller mer, baserat på växelkursen från Euro. Tittar man på det amerikanska priset och gör det automatiska påslaget man (x10) som man brukar göra blir det i stället 2000:- dyrare. Oavsett så känns det inte som om de 4-5 exta sata portarna är värda det. Köper man ett löst HBA är man där i alla fall. En annan nackdel med Supermicro kortet är att det inte passar i vilket chassi som helst, vilket kan ställa till det om man har önskemål. Det enda chassit jag vet det passar i är deras eget. Supermicro är dock en kvalitetsproducent av rang. Skulle man bygga för någon annans pengar kan det mycket väl vara värt det.

Skrivet av Paddanx:

Jo, att du inte är ansvarig för detta, det förstår jag. Men du måste hålla med om att man kunde gjort denna extra kontroll och då både fått skydd mot flera fel bitar i RAM, samt sluppit ECC. Man ska aldrig anta att något är felfritt.

Poängen är att ZFS är utvecklat av grabbarna på SUN. Deras system har alltid ECC. Att bygga in en extra verifikation skulle göra filsystemet långsammare, och för miljön SUN kör, helt meningslös. Därför, och bara därför har man inte ens funderat på att någon kan tänkas köra ZFS på system utan ECC. När man portade ZFS till olika plattformar kunde man säkert ha gjort tillägget för redundanta verifikationer, men man valde i stället att fortsätta förutsätta att det fanns ECC för att hålla prestandan på top. Personligen tror jag det var rätt val, men... (Misstänker att vi inte är så där väldigt långt borta från hemma burkar med ECC)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Cheben har rätt. Det är iofs inte utan att jag hade länkat till de båda moderkort/ CPU'erna i alla fall, det är i det närmaste "go to" kombon i dagsläget, med otroligt mycket för pengarna. Supermicro A1SA7-2750 är mycket intressant, men tillgängligheten är (i Sverige) hopplös, och priset är ytterligare en tusing, eller mer, baserat på växelkursen från Euro. Tittar man på det amerikanska priset och gör det automatiska påslaget man (x10) som man brukar göra blir det i stället 2000:- dyrare. Oavsett så känns det inte som om de 4-5 exta sata portarna är värda det. Köper man ett löst HBA är man där i alla fall. En annan nackdel med Supermicro kortet är att det inte passar i vilket chassi som helst, vilket kan ställa till det om man har önskemål. Det enda chassit jag vet det passar i är deras eget. Supermicro är dock en kvalitetsproducent av rang. Skulle man bygga för någon annans pengar kan det mycket väl vara värt det.

Heh. Jo priset är väl lite... aj.
http://www.mullet.se/product.html?product_id=339968

Det är dock bättre kort (om jag förstått det rätt). Både möjlighet för en DOM att ha OS på, istället för USB disk. Samt kontrollerkortet är bra, och ska stödas full i freenas.
Nu har jag inte behov av 14+ diskar dock. Jag har egentligen inte behov av 11 st heller (då 8 eff). Men om det kostar så lite i skillnad mellan det jag planerade innan så.
Dock funderar jag på om jag kör 10 diskar med RAIDZ2, är det "för riskabelt"? Är 11/RZ3 kritiskt? (Chassit jag hade rymmer bara 10 st nämligen, där jag från början hade tänkt 6 st totalt med RZ2.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Poängen är att ZFS är utvecklat av grabbarna på SUN. Deras system har alltid ECC. Att bygga in en extra verifikation skulle göra filsystemet långsammare, och för miljön SUN kör, helt meningslös. Därför, och bara därför har man inte ens funderat på att någon kan tänkas köra ZFS på system utan ECC. När man portade ZFS till olika plattformar kunde man säkert ha gjort tillägget för redundanta verifikationer, men man valde i stället att fortsätta förutsätta att det fanns ECC för att hålla prestandan på top. Personligen tror jag det var rätt val, men... (Misstänker att vi inte är så där väldigt långt borta från hemma burkar med ECC)
B!

Det är ju lite som att säga att man inte behöver rostskydda svenska bilar mer än de i södra europa. Olika förhållande, olika grunder ställer olika krav. Sun har dessutom inte (på den tiden) beräkningskraften som dagens små PC datorer har. Skillnaden är, en CPU som jobbar med en kärna till för just detta, vilket är inga problem även med en C2D maskin... än mindre än 4+ kärning sak.
Tror inte Intel kommer släppa ECC till vanliga PCn på ett tag. Och AMD verkar ha "gjort det" men de stöder ju ffs inte det rätt... Och eftersom det är helt beroende på CPU/Chipset, lär tyvärr det sätta gränsen :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock funderar jag på om jag kör 10 diskar med RAIDZ2, är det "för riskabelt"? Är 11/RZ3 kritiskt? (Chassit jag hade rymmer bara 10 st nämligen, där jag från början hade tänkt 6 st totalt med RZ2.

RAIDZ mår bäst av 2,4,8,16, osv diskar. + pariteten. Z2 eller Z3 bestämmer egentligen bara hur många simultana diskar du har råd att förlora. Sun's pojkar (och flickor?) rekommenderar Z3 från 6 lagringsdiskar och upp, (totalt 9 diskar då) men 8+2 ska inte vara något problem. AnvändRAID-6 som referenspunkt för Z2, så får du en uppfattning om vilken dataintegritet du ska kunna förvänta dig.

[QUOTE="Paddanx;15023048"]Det är ju lite som att säga att man inte behöver rostskydda svenska bilar mer än de i södra europa. Olika förhållande, olika grunder ställer olika krav.[/url]Visst. Glöm inte att den här biltillverkaren bara säljer sina bilar i ett land. Råkar det landet vara Sverige kommer bilen ha rostskyddet, är det Spanien, kommer den inte. Som det är i dag säljs bilarna med olika rostskydd beroende på var i regionen man säljer dem. SUN säljer fortfarande bara system med ECC, så det ligger dåligt i deras intresse att göra ZFS långsammare genom att inkludera redundanta kontroller för något som de inte behöver.
Jag är helt säker på att det går att porta ZFS till en version med verifikationer, och jag har för mig att källkoden är öppen, så det är fritt fram, men ingen har gjort det, åtminstone officiellt. Så jag tror inte vi ska ha så höga förväntningar på att det blir av.
ZFS är primärt avsett för en servermiljö. Även om den servermiljön är hemma i Sunes garderob. I en servermiljö är det ingen svårighet att bygga med ECC. Så jag tror att det är ett högst medvetet val. Men det är ju en ren gissning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

RAIDZ mår bäst av 2,4,8,16, osv diskar. + pariteten. Z2 eller Z3 bestämmer egentligen bara hur många simultana diskar du har råd att förlora. Sun's pojkar (och flickor?) rekommenderar Z3 från 6 lagringsdiskar och upp, (totalt 9 diskar då) men 8+2 ska inte vara något problem. AnvändRAID-6 som referenspunkt för Z2, så får du en uppfattning om vilken dataintegritet du ska kunna förvänta dig.

Bra verktyg, tackar.

Den servern kommer inte behöva ha 99.999% upptid precis, så då bör 8 + 2 paritet räcka. Enligt vad jag läst är 10 st med Z2 en optimal nivå, baserat på 2,4,8,16 osv. Backup kommer ju göras ändå, så skulle det rasa så... Även med Z3 måste jag ju ha backup.
30,146.56 GB (ca 30TB eff)
Bästa fall (verkliga) --- Troligt fall (verkliga)
MTTDF: 1,888,848,246.05 h --- 51,825,509.86 h
MTTDL: 108,197.69 år --- 3,006.86 år
och på 5 år: 0.00462 % --- 0.16615 %
Tror jag kan leva med de siffrorna, dock är de som sagt uppskattade och allt kan rasa imorgon, men då ska man ändå ha rätt mycket otur. Z3 är dock betydligt bättre, utan tvekan.

OM jag väljer det 16 sata kortet från SM och annat chassi så tar jag Z3, annars får det duga.
Börjar bli lite väl dyrt ändå denna sak