Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem

Om alla gjorde såhär så tror jag att det skulle vara en helt annan prispress på mobiltelefoner.

Jag är nöjd med mitt Halebop abonemang, jag hade hoppas att det skulle vara lite bättre priser men det verkar vara ungefär samma (som Halebop).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Bra initiativ av telenor, nu är det dags för resten av operatörerna att hänga på

Tele2. Inte Telenor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vinst för mig iaf, sänkte just min månadskostnad med 150:- då jag inte på långa vägar utnyttjar det abonnemang jag var fast i idag.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mental:

Tele2's hemsida går lite på knäna nu, antar att alla vill kolla

Ja, bättre marknadsföring än så här kan de inte få: Ut med ett pressmeddelande och resten sköter sig självt genom nyhetssajter och forum.

Dock är det ju en viktig nyhet eftersom vi i alla år varit låsta till (oftast) 24 månaders bindningstid, något som varit en nagel i ögat på mig - inte minst vid lanseringen av nya telefoner med äppelmärke. Då passar operatörerna på att skicka med skräpavtal där många inte kommer utnyttja en bråkdel av det de får betala för och binda upp dem i 24 månader på det.
I Danmark, t.ex., tror jag det är lag på att kunderna inte får bindas vid avtal längre än 12 månader.

Ska bli intressant att se reaktionerna från övriga operatörer.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Vad bra detta låter! Detta får man kolla in!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Comviq har ju haft detta bra länge, bytte nyligen från Tele2 till Comviq, billigare priser, ingen bindningstid samt att de inte klipper surfen när den tar slut, bara sänker hastigheten! Dessutom funkar Comviq över fler nät än bara Tele2.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra initiativ, kul att dom vågar! Helt rätt!

Hoppas att flera operatörer kör på samma sak, och det här blir den nya branschstandarden för hur det fungerar.

Om inte, så hoppas jag kanske Sverige eller EU lagstiftar om att ta bort bindningstider.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grejjen, den blev ju ganska kraftigt mycket dyrare än innan för samma produkt :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Det man ska påpeka är att slopandet av bindningstiden bara gäller nya kunder.

"Har du bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang kommer du att behålla den återstående bindningstiden även om du byter till vårt nya abonnemang. Annars har vårt nya abonnemang ingen bindningstid. "

Dvs har man redan Tele2 så sitter man fast enligt tidigare avtal.

Ja precis. Bindningstiden finns kvar, däremot så kan man ändra till den nya abonnemangsformen och exempelvis ta bort fria samtal/sms delen och spara 149 kronor på sitt nuvarande abonnemang osv. Alltid något

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur gör dem med fastbredbandsavtalen?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ja precis. Bindningstiden finns kvar, däremot så kan man ändra till den nya abonnemangsformen och exempelvis ta bort fria samtal/sms delen och spara 149 kronor på sitt nuvarande abonnemang osv. Alltid något

Var precis vad jag gjorde samt sänkte min datamängd en aning.
Ringer väldigt lite men data nyttjar man ju rätt frekvent.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är Tele2 som ändrat inte telenor.

Skrivet av Kogster:

Telenor? Artikeln handlade om tele2.

Skrivet av morxy49:

Vad har telenor gjort?

Skrivet av Cooling23:

Tele2. Inte Telenor.

Självklart tele2, råkade skriva telenor då jag själv har dom som operatör... 😁

Permalänk
Medlem

Självklart ser de till att tjäna minst lika mycket pengar som tidigare. Själv tycker jag det är sunt att telefonen inte ska ingå i abonnemanget. Jag menar de flesta har väl redan en mobiltelefon. Och skulle den ingå så får man säkerligen betala den i slutändan ändå när bindningstiden är slut, de skänker knappast bort något.

Har själv en telefon jag köpt för 500 kr och kontantkort. Har hittills inte hittat något abonnemang som blir billigare (jag ringer nästan aldrig, skickar sällan sms och har ingen surf). Lägger nog max en tusenlapp om året på mobiltelefoni inkluderat inköpspris för mobil. Kan man då plocka ut ett abonnemang istället som täcker mina behov så vore väl det bra. Men föredrar Telia på grund av mobiltäckningen i Norrland.

Permalänk
Medlem

Märkte att priserna för mobilt bredband gått upp som satan på Tele2 sedan jag började på mitt abonnemang.
Jag betalar ~229:-/mån för 4G, 40GB/mån, inklusive ett klumpigt USB-modem. Som student började jag abonnemanget på 189:-/mån med 12 månaders bindningstid.

Nu kostar motsvarande 349:-/mån för 30GB(!) plus 549:- för deras USB-modem.

Vad i hela friden händer med den här industrin?
Eller har Telenor helt enkelt valt att plocka bort säkerheten i att låsa sina kunder en viss tid mot att öka månadskostnaderna enormt?

Permalänk
Medlem

Fasen blir ju FORTFARANDE dyrare än mitt nuvarande abb. som kostar 84kr/mån för 2GB. Kan ingen ordna billig data utan röstgrejer... typ 25kr/GB, inget annat?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Var precis vad jag gjorde samt sänkte min datamängd en aning.
Ringer väldigt lite men data nyttjar man ju rätt frekvent.

Tänker på att göra samma. Är bara enstaka samtal i månaden och några få sms. Resten av kommunikation sker ju i imessenger eller fb messenger
Slänger möjligtvis på 6gb istället för 3gb.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tänker på att göra samma. Är bara enstaka samtal i månaden och några få sms. Resten av kommunikation sker ju i imessenger eller fb messenger
Slänger möjligtvis på 6gb istället för 3gb.

Själv gick jag från 10 till 6gb

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

Ja, fast om du köper mobilen tillsammans med ett abonnemang där du binder dig i säg, 24 månader. Så betalar du ju noll för mobilen, eller noll för sms/tele/data beroende på hur du ser på saken.

Du får ju luren, jo? på något sätt betalar du, och det är ju att du är bunden till dom i två år om du förstår vad ja menar Själv har jag inget problem med att få luren mot att jag binder upp mig i två år, kommer ju ha mitt nummer i flera år

Fick min lur gratis när jag band upp mig i slutet av sommraren, funderat länge på att byta till tele2 då dom har bäst täckning där jag bor, undrar om dom är sugen på att köpa mitt abonemang så jag binder upp mig till dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Var inne och kollade och vad fasiken, det gick ju inte att välja bort mobildata helt och hållet? 69 öre/minut och 69 öre/sms och ingen månadsavgift hade passat mig men så tar de ändå 49 kr/mån för något jag inte vill ha. Nej, bättre då med kontantkort för mig.

Permalänk
Medlem

Är inte helt med. Har ju sedan länge kunnat välja noll månader hos Telia - och ingen skillnad i pris blir det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Comviq har ju haft detta bra länge, bytte nyligen från Tele2 till Comviq, billigare priser, ingen bindningstid samt att de inte klipper surfen när den tar slut, bara sänker hastigheten! Dessutom funkar Comviq över fler nät än bara Tele2.

Dude. Comviq är ett varumärke som ägs av Tele2. Så du bytte från Tele2 till Tele2
Och Tele2 sänker även de hastigheten på surfen när den tar slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Då är de ett alternativ när det är dags att byta om några månader.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Märkte att priserna för mobilt bredband gått upp som satan på Tele2 sedan jag började på mitt abonnemang.
Jag betalar ~229:-/mån för 4G, 40GB/mån, inklusive ett klumpigt USB-modem. Som student började jag abonnemanget på 189:-/mån med 12 månaders bindningstid.

Nu kostar motsvarande 349:-/mån för 30GB(!) plus 549:- för deras USB-modem.

Vad i hela friden händer med den här industrin?
Eller har Telenor helt enkelt valt att plocka bort säkerheten i att låsa sina kunder en viss tid mot att öka månadskostnaderna enormt?

Förmodligen är det så att operatörerna ser ett skifte i hur kommunikationen sker...de lär inte tjäna lika mycket pengar på samtal/SMS längre, utan allt mer kommunikation sker genom data-anslutningen...Facebook Messenger, WhatsApp, Viber osv lär ju slakta SMS-intäkterna bland annat...Tycker också det suger att datapriserna skjuter i höjden, men jag är inte förvånad

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Comviq har fortfarande abonnemang där telefon ingår.

En annan fundering, går det bara att teckna abonnemang hos Tele2 där data ingår? Dvs det billigaste man kan få ett abonnemang för är 49kr i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Förmodligen är det så att operatörerna ser ett skifte i hur kommunikationen sker...de lär inte tjäna lika mycket pengar på samtal/SMS längre, utan allt mer kommunikation sker genom data-anslutningen...Facebook Messenger, WhatsApp, Viber osv lär ju slakta SMS-intäkterna bland annat...Tycker också det suger att datapriserna skjuter i höjden, men jag är inte förvånad

Whatsapp, Viber och Facebook messenger? Nybörjare Pröva Telegram, RedPhone och TextSecure!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Telia har sedan ett bra tag tillbaka slopat bindningstiden så det är ju telia som pressat tele2 till denna ändring ! Bra telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Dvs har man redan Tele2 så sitter man fast enligt tidigare avtal.

Det är ju ett avtal så det naturliga är att det fortsätter gälla. Något annat hade varit väldigt konstigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Telia slopade bindningstider för sina abonnemang tidigare i år, så varför detta uppmärksammas så mycket är jag inte riktigt med på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Dude. Comviq är ett varumärke som ägs av Tele2. Så du bytte från Tele2 till Tele2
Och Tele2 sänker även de hastigheten på surfen när den tar slut.

Beror helt på vilken abonnemangsform du har. Äldre abonnemang blir begränsade till X hastighet medans nya blir strypta helt.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Värst vad alla är positiva då, blir ju bara dyrare

Jag personligen ser ingen nackdel med att betala 50-100kr månaden för en ny telefon under 2år, istället för att lägga ut 5-6000kr direkt. Ekonomiskt smartare att ta "avbetalningen" istället, inte bara det att telefonen blir mycket billigare, du får behålla dina 6000kr istället. Tänk på alla telefoner man köper under en livstid. Blir många slantar i slutändan, vi säger 10st telefoner, 60 000kr. Finns vettigare saker att köpa för dom pengarna, nåt som ger nån form av avkastning kanske, och inte kasta dom i sjön? Ingen som klandrar en för att man tar en telefon på ab. Tycker tvärtom folk som köper exempelvis en iphone 6 för 8000kr inte är friska, men det är ju upp till var och en.

Har man ett bra abonnemang så förlorar man ju inte på att binda sig på det. Tele2 är inte dumma, dom kommer inte att förlora på det, tvärtom tjäna ännu mer.

Visa signatur