Googles dominans på sökmarknaden ska granskas av EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Självklart, men i sånna fall, borde tex Sverigesradio nämna andra produkter, radioshower m.m, just nu nämner dom ju bara sina egna för att dom ska vara opartiska, med då finns det ju risk för monopol. Vart ska man dra gränsen?

Och alla företag försöker ju "promota" sina produkter, ska man hindra företag från att göra det bara för att dom har lyckats bra med det? Det är ju som att säga att nä, ni får inte göra reklam för erat företag i era egna tjänster. Samtidigt lever google på reklam, så dom visar med andra ord upp miljontals av andra företagsprodukter och hjälper andra företag att växa.

Den stora skillnaden enligt mig är att google har möjlighet att "promota" sina produkter utan att personen som söker är medveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Du kan inte jämföra SR med Google...

Den långtgående effekten skulle som sagt kunna bli att konkurrensen försvinner i en monopolmarknad. Det kan få konsekvenser för den globala utvecklingen, ekonomin osv. Självklart vill EU förhindra sådant.

Ikea då? Måste dom göra reklam och visa upp andras möbler i sina butiker?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Röstade nej till EU, men sånt här är ju faktiskt bra.

Då bör de snarare sätta grundregler för alla sökleverantörer än att de bara granskar en.

För vad säger att BING inte får promota Office365?

En snabbsökning på Word ger, både på Bing och på Google, Microsoft Word.

Inget automatiserat Google Apps / Docs svar

"Document"

Ger google docs på båda.

Men visst finns det andra exempel där det är helt styrt av vem som betalar mest, Men det är ju en av grundprinciperna i Google.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För några år sedan, när andra vettiga alternativ lagt ner för att Google mer eller mindre åt upp marknaden skulle jag hållt med, men inte idag. Det finns ett flertal sökmotorer som är fullgoda alternativ.

Själv använder jag sedan några veckor tillbaka DuckDuckGo som, till skillnad från Google, som anpassar sökresultaten efter din ålder, var du befinner dig, tid på dygnet, vad du skrivit i dina mail, vad du sökte på förra veckan, vad dina vänner sökt på, vad du sett på youtube och en uppsjö andra faktorer som de lagrar om dig, faktiskt levererar sökresultat enbart baserat på dina sökkriterier. Dessutom sparar de senare inte vad din flickväns hamster hade för favoritleksak.

Ja duckduckgo är ju trevlig men den finns ju där och är tillgänglig, så hur påverkar google dem? Menar bara att google inte verkar hålla andra nere, tycker inte det är googels ansvar att informera användare om andra söktjänster.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

EU vilket skämt!

Permalänk
Medlem

Facebook nästa...?

Jag är positiv till att EU bryr sig om detta. Sedan är det ju såklart problematisk och svårt att reglera webbtjänster där det lätt blir så att den dominerande kan dra nytta just av sina samlade data och sänka sina kostnader. Nästa steg vore att börja granska marknaden för sociala media, vetisjutton hur det skulle gå till men det börjar bli ett demokratiproblem att det enda sättet att få sin åsikt hörd i det här samhället går via Facebook och därmed deras användaravtal. Från årsskiftet dammsuger ju de även allas cookies men det kanske är en diskussion som hör hemma i en annan tråd inser ja... Jaja, OT eller inte here goes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Då bör de snarare sätta grundregler för alla sökleverantörer än att de bara granskar en.

För vad säger att BING inte får promota Office365?

En snabbsökning på Word ger, både på Bing och på Google, Microsoft Word.

Inget automatiserat Google Apps / Docs svar

"Document"

Ger google docs på båda.

Men visst finns det andra exempel där det är helt styrt av vem som betalar mest, Men det är ju en av grundprinciperna i Google.

Ja visst finns det mycket att grotta i, helt klart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

google? trodde alla redan bytt till
www.duckduckgo.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om dom förstör för Google så får man hoppas det inta drabbar användarna

Permalänk
Avstängd

Det verkar som EU bara vill bråka med någon och få in pengar för att dom är stora och inte är europeiska.

Det EU borde se till att göra istället är att täppa till skattehål som gör att Apple, Facebook, Google, Microsoft, mfl registrerar sina företag på Cayman öarna och på Irland och sedan drar in miljarder i vinst och inte betalar någon skatt.

Att utnyttja ett lands infrastruktur och sedan anlita personal som utbildats med skattebetalarnas pengar men sedan inte betala någon skatt, det är fult!

För övrigt så finns det en sökmotor som heter DuckDuckGo som respekterar din personliga integritet och inte spårar dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BennyZ:

Men va fan?

"Egna tjänster ska inte särbehandlas för att få fördelar gentemot konkurrenternas."

Det är som att någon som sitter i kassan på ICA ska tvingas rekommendera Willys produkter till deras egna kunder för att det inte ska bli någon särbehandling....

De som sitter i kassan har då aldrig gjort annat än att hälsa och ta betalt. Du menar alltså att de på ICA har när de scannat en av dina varor sagt till dig att "Varför köper du inte ICA's variant istället för denna?" eller liknande? Likväl deras produkter är inte highlightade på något sätt i deras butiker som jag besökt utan de delar samma hyllor osv som konkurrenternas.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Ja duckduckgo är ju trevlig men den finns ju där och är tillgänglig, så hur påverkar google dem? Menar bara att google inte verkar hålla andra nere, tycker inte det är googels ansvar att informera användare om andra söktjänster.

Nu var det väl inte riktigt så det skulle tolkas.
EU menar snarare att Google kan prioritera sina egna tjänster i rankningen.
Söker du exempelvis på "filmklipp" så ligger YouTube först.
Detta kan göra det svårare för andra aktörer att nå ut och sprida sina tjänster.

Själv har jag använt DuckDuckGo i ett år.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Korkat, hoppas dom inte lyckas. Det finns konkurrens det råkar bara vara lite så att dom flesta väljer Google eftersom dom anses vara bäst. Nej tack till monopol men det är ju inte ens i närheten av monopol egentligen, Bing har visserligen inte ens en fjärdedel men det är fortfarande inte monopol och om folk vill kan dom använda Bing. Båda tjänsterna är trots allt gratis och tillgängliga för alla, det är upp till MS att göra Bing så bra som möjligt. Håller med dom som säger att det vore som att ICA skulle vara tvungen att rekommendera Coops produkter, bara efterblivet

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Haptic:

Ikea då? Måste dom göra reklam och visa upp andras möbler i sina butiker?

Nej, men åker du till Ikea så är det förmodligen för att titta på Ikea-möbler. Söker du på "smartphone" på internet däremot så är det inte säkert du vill ha en Nexus. Sökmotorn och internet är så pass integrerat i våra liv och många är antagligen ovetande om att deras sökmotor är aktiv på den fysiska marknaden. Det behöver inte vara något så uppenbart som en Nexus för den delen.

Permalänk

Det är ingen som tvingar dig använda Google och deras tjänser. Problemet är ju att ingen annan aktör lyckats skapa en lika bra produkt som Google har(EDIT: detta är självklart min uppfattning, men misstänker att många håller med p.g.a att de faktiskt har en så pass stor dominans på marknaden).
Alla har egna val, och ingen borde tvinga konsumenter välja något annat. Nej, regleringar är inget jag tror på!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

EU menar snarare att Google kan prioritera sina egna tjänster i rankningen.

Detta kan göra det svårare för andra aktörer att nå ut och sprida sina tjänster.

Fair enough, du har en poäng där.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalkiller78:

Det är ingen som tvingar dig använda Google och deras tjänser. Problemet är ju att ingen annan aktör lyckats skapa en lika bra produkt som Google har(EDIT: detta är självklart min uppfattning, men misstänker att många håller med p.g.a att de faktiskt har en så pass stor dominans på marknaden).
Alla har egna val, och ingen borde tvinga konsumenter välja något annat. Nej, regleringar är inget jag tror på!

Oavsett om Google är bättre än konkurrenterna så är det fortfarande inte bra med monopol på en kapitalistisk marknad. Skulle Google få monopol så blir det i princip omöjligt för nya aktörer att ta sig in på marknaden och Google kan då styra och ställa precis som de vill, varpå det fria valet försvinner.

Det EU gör är förebyggande åtgärder mot att något sådant ska kunna hända.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

google? trodde alla redan bytt till
www.duckduckgo.com

Skulle gärna byta, men får sjukt dåliga resultat med duckduckgo :/

Permalänk
Medlem

Sånt här är alltid intressant att höra åsikter om, känslan jag ofta får att är att reaktionerna beror på vilket företag som undersöks /regleras.

Och det är viktigt att komma ihåg att EU tänker granska Google för att se hur det förhåller sig sett till ett brett spektrum av befolkningen. De flesta medlemmar är väl medvetna om att det finns alternativ, och kan bedöma om de är likvärdiga, bättre eller sämre, och vem vet granskningen kanske kommer fram till att det även gäller EU i stort, men utan en granskning, hur kan vi ens vara i närheten av säkra på det?

Det finns en klar risk att denna marknadsdominans skapar en spiral där andelen fortsätter öka, ungefär som med Microsofts Internet Explorer som enda förinstallerade webbläsare i Windows vilket hade en klar nackdel för användarna.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv

Något som är riktigt jäkla värdelöst med google är att dom tagit bort sökningsalternativ för forum pga deras girighet.
Går inte söka diskussioner längre, enbart blogginlägg..... Det dom tog bort är väldigt viktigt när man söker svar på frågor och det förlänger avsevärt söktiden, allt för att dom ska placera sina betalande kunder högst upp på listan istället för forumsinlägg etc.

Permalänk

Saken är den att de andra alternativen är rejält värdelösa i alla fall här i Sverige. Pröva att skriva något i Bing tex med svenska bokstäver så kommer man få resultat helt uppåt väggarna fel så inte konstigt att Google är så dominanta då för det funkar faktiskt överallt på massvis med olika språk.

Om någon kan röra runt i grytan är det kanske Yahoo som snart blir fria från Yahoo - Bing samarbetet som snart måste förlängas och kanske vill Yahoo satsa på något eget sen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Min "avatar" säger allt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

google? trodde alla redan bytt till
www.duckduckgo.com

Ehh? Alla? Till en obskyr helt okänd (om än kanske bra!) sida?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Alla vet att inom en snar framtid kommer Duck Duck Go vara det som gäller!

Permalänk
Medlem

Men herregud, vad är det med folk. Hur i helvete kan man se det som negativt att de ska granskas, jag kan förstå om folk hade börjat gnälla om EU hade börjat förstöra era favorittjänster men att klaga över en granskning för att eventuellt främja konkurrens är ju helt galet, är google så heligt att de inte ens ska få granskas nu alltså? När Microsoft åkte dit för att bundla explorer med windows så var det en annan jargong, är ju så att man blir mörkrädd.

Sen får man hålla isär vanliga tjänster och företag mot ett i monopolsituation. Vi har konkurrenslagar här i världen och då får man vara försiktig med att inte utnyttja sin dominans för att hämna konkurrens. Vilket imo är sjukt bra, eller vill ni bara ha en aktör kvar på internet?

Permalänk

Hur kan det vara så många som verkar varra emot konkurenslagstiftningen och reglering av monopol? Ni borde fundera lite djupare över konsekvenserna med monopol i marknader...

Inte för att jag egentligen tror att det kommer hända så mycket, så hoppas jag iaf att det kan hjälpa andra att komma fram som vettiga alternativ till att konkurera med google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

vad gör det om google bestämmer själva över sin gratis tjänst? ok om det skulle vara ett företag som man måste betala för och det är den enda, men om du inte är nöjd med deras gratis tjänst, välj en annan. ska inte vara lagar som reglerar hur man hanterar sin egen gratistjänst..

Du betalar visst för Google, vid varje sökning faktiskt. Men det är inte i Kronor, Dollar eller Euro, utan med 2000-talets valuta. Nej, inte kryptovaluta, utan information och data om dig själv och dina intressen och dina bekantskapskrets.

Alla som är trötta på Google, det finns ett riktigt, verkligt alternativ! Pröva www.DuckDuckGo.com Ingen spårning, inga sökbubblor!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du betalar visst för Google, vid varje sökning faktiskt. Men det är inte i Kronor, Dollar eller Euro, utan med 2000-talets valuta. Nej, inte kryptovaluta, utan information och data om dig själv och dina intressen och dina bekantskapskrets.

Alla som är trötta på Google, det finns ett riktigt, verkligt alternativ! Pröva www.DuckDuckGo.com Ingen spårning, inga sökbubblor!

Skickades från m.sweclockers.com

Min information blir lagrad oavsett då jag använder Googles tjänster (Youtube osv) och sen är det inte bara Google som samlar vår data heller så det känns onödigt att bry sig, då kan man lika gärna lägga ner största delen av internet, i alla fall det jag använder det till

Permalänk
Medlem

Varför ska dem granskas för att folk enas om att google är bäst och använder deras sökmotor mest? Konkurrenter försöker tvinga sina egna sökmotorer på folk, så som Microsoft trycker Bing i ditt ansikte hela tiden. Och ändå använder folk fortfarande google som inte har någon reklam överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det finns anledning för alla att bry sig. Den som tänker efter lite inser snart att en "monokultur" inte är något eftersträvansvärt. Konkurrens är på inget sätt dåligt och detta är något de flesta inser själva; förutom i de fall då det rör teknik. Folk vill bara ha något som fungerar och bryr sig inte om att se sig om efter alternativ.

Google har extremt mycket makt och jag jobbar personligen med att försöka minska den makten. Jag kör Firefox som webbläsare (tyvärr inte under Arch då den versionen suger...), använder min gmail så lite som möjligt, har DuckDuckGo som default search engine på samtliga enheter, och jag försöker fasa ur så många Google-tjänster som möjligt ur mitt liv.

Varför? Till skillnad från vad man kan tro är det inte för att jag är en hemsk människa som har extremt mycket att dölja. Jag vill bara motverka att all makt ges åt ett företag som kan använda det för vad helst de önskar. Och till er som tror att Google är gratis och gör allt bara för att de är snälla - tänk igen - Google är ett företag och deras prio ett kommer ALLTID vara profit, profit, profit.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕