Billiga SSD för 100:- på CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

skrev med cdon i chatten och de sa att priserna var felaktiga

Tack för att du tar dig tid att reda ut alla missförstånd, här satt jag och tänkte att det var cybermåndag at it best, cdon fick för sig att ge bort lite saker värt uppåt 4k för 100kr styck.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Cdon har/håller på annullera ordrarna, vilket var väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Känns det verkligen som att en förklaring behövs från CDONs sida om varför de inte kommer skicka SSD åt er? Uppenbara fel som detta ska då rakt inte behöva en förklaring. Snälla sluta hänvisa till diverse skit ni hittar på internet och använd hjärnorna en stund (ni som vägrar inse fakta)...

Hemskt vad irriterad du blev så här på direkten.
Detta är inte på liv och död, snarare något som händer i en browser flik så här på Måndags kvällen.

Nu är det ju nästan lite spännande att se vad som händer

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

The dream is dead boys. http://i.imgur.com/GuzGEIx.jpg

Oh well, de var värt ett försök, man förstod att det för bra för att vara sant!

Permalänk
Medlem

Att köpen skulle gå igenom kanske inte många hade väntat sig men vi som tidigare avbeställt från CDON vet vad jag pratar om.
Avbeställer man en order bara någon minut efter köpet så får man oftast svar "tyvärr så har ordern hunnit för långt i systemet för att kunna göra en avbeställning" detta var bokstavligt 2 minuter efter beställningen på en Söndag!

I mitt fall när jag råkade beställa en trådlös laddare för Galaxy S5 men kom på att jag har en S4a.
Men nu var det inga problem med att annullera beställningarna minsann.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att köpen skulle gå igenom kanske inte många hade väntat sig men vi som tidigare avbeställt från CDON vet vad jag pratar om.
Avbeställer man en order bara någon minut efter köpet så får man oftast svar "tyvärr så har ordern hunnit för långt i systemet för att kunna göra en avbeställning" detta var bokstavligt 2 minuter efter beställningen på en Söndag!

I mitt fall när jag råkade beställa en trådlös laddare för Galaxy S5 men kom på att jag har en S4a.
Men nu var det inga problem med att annullera beställningarna minsann.

Exakt samma hände mig innan hehe. Avbeställde 1 minut efter jag lagt ordern men det var tydligen för sent att avbryta. Men detta går att avbryta lång stund efter

Permalänk
Medlem

Det blir väl som vanligt, något är på tok för billigt för att vara sant, någon lägger upp länk på sweC och alla säger "jag prov beställer några bara för att se, man vet aldrig". Sedan så kommer butiken och säger att det blivit fel och att alla ordar är annullerade. Detta resulterar i att sweC går bananas och säger "kan dom inte visa lite goodwill för en gångs skull", "undrar om man ska dra in arN^", "jag har fått orderbekräftelse, då ska jag ha min vara" (kan nästan gissa att orderbekräftelsen är automatiserad och butiken inte tittar alla ordar manuellt)

Detta ger bara butiker ännu mer stress än dom redan säkert redan har inför jul, smart drag sweC att lägga order ändå "bara för att".

EDIT: Glömde ju nämna de obligatoriska självutnämnda tangentbords juristerna som har koll på lagen och sitter och rabblar upp paragrafer en efter en, härligt!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Då ska det bli intressant hur rakt-på-sak de väljer att förklara detta.

Jag hade blivit nöjd med en väldigt uppriktigt text som inte skyller på något annat, försöker linda in det utan säger rakt av att någon gjort fel, att priserna var fel, att de inte kommer att leverera något med stöd av vilkoren på sidan.

Vad tror du de kommer skylla på?
Att det är ryska cyberkrigsenheten som slagit till, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Känns det verkligen som att en förklaring behövs från CDONs sida om varför de inte kommer skicka SSD åt er? Uppenbara fel som detta ska då rakt inte behöva en förklaring. Snälla sluta hänvisa till diverse skit ni hittar på internet och använd hjärnorna en stund (ni som vägrar inse fakta)...

Ibland börjar man att fundera vad det är för sorts människor som sitter bakom skärmarna.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att det är ryska cyberklappsenheten som slagit till, eller?

Där. Fixade det åt dig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det blir väl som vanligt, något är på tok för billigt för att vara sant, någon lägger upp länk på sweC och alla säger "jag prov beställer några bara för att se, man vet aldrig". Sedan så kommer butiken och säger att det blivit fel och att alla ordar är annullerade. Detta resulterar i att sweC går bananas och säger "kan dom inte visa lite goodwill för en gångs skull", "undrar om man ska dra in arN^", "jag har fått orderbekräftelse, då ska jag ha min vara" (kan nästan gissa att orderbekräftelsen är automatiserad och butiken inte tittar alla ordar manuellt)

Detta ger bara butiker ännu mer stress än dom redan säkert redan har inför jul, smart drag sweC att lägga order ändå "bara för att".

EDIT: Glömde ju nämna de obligatoriska självutnämnda tangentbords juristerna som har koll på lagen och sitter och rabblar upp paragrafer en efter en, härligt!

Skrivet av Camridge:

Ibland börjar man att fundera vad det är för sorts människor som sitter bakom skärmarna.

Måste dock fråga er, om ni stör er så mycket och blir så irriterade.

Varför hänger ni i denna tråden?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Känns det verkligen som att en förklaring behövs från CDONs sida om varför de inte kommer skicka SSD åt er? Uppenbara fel som detta ska då rakt inte behöva en förklaring. Snälla sluta hänvisa till diverse skit ni hittar på internet och använd hjärnorna en stund (ni som vägrar inse fakta)...

Eller så kan du lära dig läsa? Står klart och tydligt att dom reserverar sig för felskrivningar etc, så ta det lugnt, lär dig läsa och kommentera sen!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Alla orderbekräftelser sker automatiskt på de flesta E-handels CMS'en. Om någonting blivit fel i databasen, så är det inget de ser förrän ordern är lagd, om ingen anställd snubblar över felet då. En orderbekräftelse är just vad det låter som, de bekräftar att du vill lägga en order på någonting, för en vissa summa, och vill ha det levererat hit & dit.

För att den sedan ska bli "verklig" måste någon uppmärksamma denna orderbekräftelse. Tills detta sker, så har inget köp skett och allting har skötts av en dator. Ett köp sker först när någon i E-handelssystemets backend går in på ordern och godkänner den för packning. Tills dess ligger den bara som en rad i en databas, i en lång lista av inkomna och obehandlade ordrar. Därmed är reservation för felskrivningar vanligt, då dessa påverkar den första delen i kedjan, dvs den obemannade.

Installera XAMPP samt valfri e-handelslösning som Opencart, Prestashop eller Magento och prova själva om ni är nyfikna på varför det kan gå fel på en e-handelssida och hur ett e-handelssystem fungerar och hanterar ordrar.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Hade ju vart underbart om de behöll era små hundralappar.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste dock fråga er, om ni stör er så mycket och blir så irriterade.

Varför hänger ni i denna tråden?

Det finns många som känner ett kall att rätta faktafel och flika in fakta när okunskap lever ohämmat.

Skrivet av Zibbit:

Hade ju vart underbart om de behöll era små hundralappar.

Opportunism ska inte bemötas med stöld.

Permalänk

DE ÄR BORTA NU!! D:

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 (~2,83Ghz) med övercklocknings möjlighet till iallafall 4ghz med vettig kylare och rätt moderkort. Ram: 8gb. Moderkort: Asus P5Q SE PLUS. GPU: ATI Radeon HD 4870. PSU: 500W Modulärt. Chassi: Fractal Desig Define R4. CPU Kylare: Prolimatech Genesis med noctua 120mm fläktar. HDD: 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det blir väl som vanligt, något är på tok för billigt för att vara sant, någon lägger upp länk på sweC och alla säger "jag prov beställer några bara för att se, man vet aldrig". Sedan så kommer butiken och säger att det blivit fel och att alla ordar är annullerade. Detta resulterar i att sweC går bananas och säger "kan dom inte visa lite goodwill för en gångs skull", "undrar om man ska dra in arN^", "jag har fått orderbekräftelse, då ska jag ha min vara" (kan nästan gissa att orderbekräftelsen är automatiserad och butiken inte tittar alla ordar manuellt)

Detta ger bara butiker ännu mer stress än dom redan säkert redan har inför jul, smart drag sweC att lägga order ändå "bara för att".

EDIT: Glömde ju nämna de obligatoriska självutnämnda tangentbords juristerna som har koll på lagen och sitter och rabblar upp paragrafer en efter en, härligt!

Jag dog när jag läste det där. Bra skrivet. Behövde den där.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att det var onödigt att stressa de stackarna som sitter och försöker få iordning på CDON just nu efter den här rushen.

Men en ett djupdyk på vad som hände hade varit intressant! (Personligen har jag noll koll hur stora e-commerce system fungerar)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Yepp, dom lär skicka ut saker på goodwill för antagligen miljonförlust, absolut

Swec folk alltså, värre än tiggarna som slänger sig över folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Känns det verkligen som att en förklaring behövs från CDONs sida om varför de inte kommer skicka SSD åt er? Uppenbara fel som detta ska då rakt inte behöva en förklaring. Snälla sluta hänvisa till diverse skit ni hittar på internet och använd hjärnorna en stund (ni som vägrar inse fakta)...

Skrivet av Jerban:

Eller så kan du lära dig läsa? Står klart och tydligt att dom reserverar sig för felskrivningar etc, så ta det lugnt, lär dig läsa och kommentera sen!

Jerban, du kanske ska börja med att följa dina egna råd?

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Förstår inte varför trådskaparen delade med sig av detta. Chansen hade ju varit större om han lagt en beställning på en disk att den hade slupit med/ blivit goodwill.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad tror du de kommer skylla på?
Att det är ryska cyberkrigsenheten som slagit till, eller?

Nej, det är just det som är grejjen. Jag hade uppskattat ett svar där de säger som det är. Någon klantade sig och la in 95% rabatt stället för 5% (som någon spekulerade över innan) eller att det helt enkelt blev fel pga mänsklig miss.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste dock fråga er, om ni stör er så mycket och blir så irriterade.

Varför hänger ni i denna tråden?

Gick in på sweclockers såg rubriken på Nytt i forumet och läste lite och gjorde då ett inlägg.
Vet inte om jag hängde runt i denna tråd då precis och läste och väntade på nästa inlägg av roliga inlägg intill komiska om förhoppningar.

Mer komiskt att se hur många människor som faktiskt försökte utnyttja något sådant här som var uppenbart en felaktighet.
Visar verkligen vilken värld vi lever i.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Gick in på sweclockers såg rubriken på Nytt i forumet och läste lite och gjorde då ett inlägg.
Vet inte om jag hängde runt i denna tråd då precis och läste och väntade på nästa inlägg av roliga inlägg intill komiska om förhoppningar.

Mer komiskt att se hur många människor som faktiskt försökte utnyttja något sådant här som var uppenbart en felaktighet.
Visar verkligen vilken värld vi lever i.

Vad är det som är komiskt med det? Om en vara utannonseras för ett pris, oavsett om det är orimligt lågt av en seriös återförsäljare så förstår jag inte varför man inte hakar på det. Jag hade garanterat gjort samma sak.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

För sent ute som vanligt, allihopa slut :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camridge:

Visar verkligen vilken värld vi lever i.

Är väl att dra lite stora växlar på det hela? Världen är inte totalt kass för att några vill ha en billig SSD från cdon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Känns det verkligen som att en förklaring behövs från CDONs sida om varför de inte kommer skicka SSD åt er? Uppenbara fel som detta ska då rakt inte behöva en förklaring. Snälla sluta hänvisa till diverse skit ni hittar på internet och använd hjärnorna en stund (ni som vägrar inse fakta)...

Skrivet av Jerban:

Eller så kan du lära dig läsa? Står klart och tydligt att dom reserverar sig för felskrivningar etc, så ta det lugnt, lär dig läsa och kommentera sen!

Jaha, så det är så det ser ut när någon örfilar sig själv!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nanae:

Alla orderbekräftelser sker automatiskt på de flesta E-handels CMS'en. Om någonting blivit fel i databasen, så är det inget de ser förrän ordern är lagd, om ingen anställd snubblar över felet då. En orderbekräftelse är just vad det låter som, de bekräftar att du vill lägga en order på någonting, för en vissa summa, och vill ha det levererat hit & dit.

För att den sedan ska bli "verklig" måste någon uppmärksamma denna orderbekräftelse. Tills detta sker, så har inget köp skett och allting har skötts av en dator. Ett köp sker först när någon i E-handelssystemets backend går in på ordern och godkänner den för packning. Tills dess ligger den bara som en rad i en databas, i en lång lista av inkomna och obehandlade ordrar. Därmed är reservation för felskrivningar vanligt, då dessa påverkar den första delen i kedjan, dvs den obemannade.

Installera XAMPP samt valfri e-handelslösning som Opencart, Prestashop eller Magento och prova själva om ni är nyfikna på varför det kan gå fel på en e-handelssida och hur ett e-handelssystem fungerar och hanterar ordrar.

Jag har noterat att flera e-handlare har slutat kalla det automatgenererade mailet för orderbekräftelse. Senast fick jag ett mail där de tackade för att jag skickat en beställning och att den håller på att utvärderas. Alltså inget om att den accepterats eller att några avtal ingåtts. Dustin skriver "Tack för din beställning! Order- och leveransbekräftelse skickas till dig så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras.". Senast jag beställde något från CDON stod det inte heller något om orderbekräftelse i något av mailen.

Så det verkar som att de flesta ehandlarna har insett att det är dumt att skicka ut automatiska orderbekräftelser så snart kunden skickar in en beställning för det blir krångligare att rätta till fel. De har fortfarande rätt att annullera en order om priset är uppenbart fel men det kan bli mer bråk om kunden fått en bekräftelse då det går att argumentera för att avtalet redan är ingått.

Verkar för övrigt vara lite luddigt exakt när man ingår ett avtal vid e-handel. Senast jag grävde i det fick jag ingen riktig klarhet i det. Om någon som har mer koll på avtalsrätt har ett svar så blir jag glad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Håller helt med. Om ni råka skriva fel pris på blocket när ni sållde er dator, skulle det vara kul om det kom en saftig fet snubbe och slog dig i ansiktet och skratta som en 10 årig brud och bara "100 KR HAHAHASH"

Att skratta och röka på är inte en bra kombination.

Skrivet av eppebansen:

skrev med cdon i chatten och de sa att priserna var felaktiga

Skrivet av Gustav-P:

Då ska det bli intressant hur rakt-på-sak de väljer att förklara detta.

Jag hade blivit nöjd med en väldigt uppriktigt text som inte skyller på något annat, försöker linda in det utan säger rakt av att någon gjort fel, att priserna var fel, att de inte kommer att leverera något med stöd av vilkoren på sidan.

Ja eller hur? Varför ska CDON.com förklara för en person varför de inte får produkter som uppenbarligen blivit felaktigt prissatta? Snarare så att folk borde sluta gnälla och inse att deras försök inte gick hem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om jag hittade ett sådant här tokerbjudande så skulle jag aldrig dela med mig av det offentligt eftersom det kraftigt skulle minska min chans att få nått levererat på ren goodwill.

Stackars er som inte får några diskar den här gången heller. Dags att ringa pressen och klaga precis som ni gjorde 2011!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version