Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CDON byter leverantör av produkt, vill inte hantera garantiärende

Permalänk
Medlem

CDON byter leverantör av produkt, vill inte hantera garantiärende

Hej,

Har hamnat i en mindre dialog med CDON:s kundservice och behöver lite hjälp med hur jag på bästa sätt bör hantera detta ärende. Problemet i sig är att mitt headset gått sönder(Steelseries Siberia V2), under garantitiden och jag ville skicka in det på service. Dock så när första svaret kom så sade man att den artikeln hade utgått och att man kunde erbjuda pengarna tillbaka och ingen ersättningsprodukt, döm dock av min förvåning när jag 30sekunder senare hittar exakt samma vara på deras hemsida.

Jag påpekar då detta för deras kundservice och bifogar även länken till produkten och skriver att jag även kan tänka mig att ta en annan färg om problemet ligger i att just de svarta är slut.

Får då tillbaka ett svar där man skriver att man självklart ska hjälpa mig med detta och frågar vilken annan färg jag vill ha.

Självklart så blir man då glad över att det löst sig, och svarar tillbaka med vilken färg jag önskar.

När jag sedan får nästa svar så är vi återigen tillbaka på ruta 0, nu kan man åter inte hjälpa mig då man numer inte köper inte produkten från samma leverantör och därför har den i systemet bytt artikelnummer och man kan därför hjälpa mig i min service mer.

Det är nu som jag tycker det börjar kännas lite konstigt, vilken leverantör som CDON använder sig av borde för mig som kund spela mindre roll då det är samma produkt som säljes. Huruvida dom har köpt den via återförsäljare X eller Y borde väl inte drabba mig som slutkund?

Anledningen till att jag inte just nu är villig att ta pengarna tillbaka och köpa varan på nytt är att jag köpt den till rabatt, och snål som man är så vill man ju i första hand få det ersatt/lagat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jo0ker:

Hej,

Har hamnat i en mindre dialog med CDON:s kundservice och behöver lite hjälp med hur jag på bästa sätt bör hantera detta ärende. Problemet i sig är att mitt headset gått sönder(Steelseries Siberia V2), under garantitiden och jag ville skicka in det på service. Dock så när första svaret kom så sade man att den artikeln hade utgått och att man kunde erbjuda pengarna tillbaka och ingen ersättningsprodukt, döm dock av min förvåning när jag 30sekunder senare hittar exakt samma vara på deras hemsida.

Jag påpekar då detta för deras kundservice och bifogar även länken till produkten och skriver att jag även kan tänka mig att ta en annan färg om problemet ligger i att just de svarta är slut.

Får då tillbaka ett svar där man skriver att man självklart ska hjälpa mig med detta och frågar vilken annan färg jag vill ha.

Självklart så blir man då glad över att det löst sig, och svarar tillbaka med vilken färg jag önskar.

När jag sedan får nästa svar så är vi återigen tillbaka på ruta 0, nu kan man åter inte hjälpa mig då man numer inte köper inte produkten från samma leverantör och därför har den i systemet bytt artikelnummer och man kan därför hjälpa mig i min service mer.

Det är nu som jag tycker det börjar kännas lite konstigt, vilken leverantör som CDON använder sig av borde för mig som kund spela mindre roll då det är samma produkt som säljes. Huruvida dom har köpt den via återförsäljare X eller Y borde väl inte drabba mig som slutkund?

Anledningen till att jag inte just nu är villig att ta pengarna tillbaka och köpa varan på nytt är att jag köpt den till rabatt, och snål som man är så vill man ju i första hand få det ersatt/lagat.

Om Cdon erbjuder pengarna tillbaka har jag svårt att se att du kan få igenom något annat.

De gör inte något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutsatt att felet på lurarna täcks av reklamationsrätten blir det hela enklare. Då reklamerar du istället för att nyttja garantin, CDON kan då säga att de häver köpet och du kan avkräva dem på mellanskillnaden för att köpa dem annorstädes. Detta kallas täckningsköp och är något som konsumentköplagen (KKöpL) ger dig rätt att göra.

Förklarar du detta lite smidigt för CDONs kundtjänst, att du reklamerar och deras alternativ är att byta ut lurarna mot nya, eller att häva köpet samt betala dig mellanskillnaden i skadestånd bör de rimligtvis gå med på den första alternativet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skulle du vilja göra samma misstag igen och köpa skitseries?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om det är en reklamation eller en garanti som CDON står för så spelar det ingen roll vilken leverantör som produkten kommer ifrån. Deras interna artikelnummer har heller inget med saken att göra. CDON har sålt dig ett par Steelseries Siberia V2, det är sen oväsentligt vart de köper in sina Steelseries Siberia V2 ifrån.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Hävning av köp är inte en åtgärd säljaren kan använda vid en reklamation om du kräver åtgärdande/reparation eller omleverans. KKöpL ger dem endast rätt att byta reparation mot omleverans eller tvärtom...och då endast om de kan visa att det av kunden valda alternativet är oskäligt dyrt (en förlust för säljaren är inte samma sak som att det är oskäligt...det finns fall där säljaren fått ersätta kunden med dubbelt upp av vad denne betalade utan att det setts som oskäligt).

Täckningsköp kan göras om säljaren varken kan reparera eller omleverera, men det lär inte komma ifråga här då säljaren faktiskt har produkten i lager och därmed är tvungen att omleverera om kunden begär denna åtgärd (om reparation är uteslutet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr som jag först fick kontakt med någon mindre begåvad person på deras kundservice som drev ovanstående dialog med mig. Efter att ha tryckt på lite mer så hamnade jag till slut hos en trevlig kille vid namn Filip som insåg samma sak och hjälpte mig genomföra bytet av varan.

Så det hela är löst på ett sätt som jag numer är nöjd med, men man kan väl säga att ovanstående dialog med deras kundservice tyvärr lämnar ett mindre bra intryck inför framtida köp.

Tack till er som tog er tid att svara med konkreta inlägg, och God Jul!

Permalänk
Medlem

Det var högst troligen inte nån mindre begåvad du prata med först utan denne följde med säkerhet bara protokollet ifrån cdon.
Dvs försök slingra oss ur denna penga kostande sits (under cdons förhoppning att du ska ge upp).

Och sen när du tog kontakt igen med lite mer "ammo" (info om svensklag) så ja visst det går bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!