Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Borde vapenlagen vara mindre sträng?

Permalänk
Medlem

Alltså, man kan räkna upp en miljard fördelar med förbud, restriktivitet och en kultur där vapenbruk måste vara oerhört välgrundat.

På andra sidan har du i princip: "frihet, lol".

Eftersom alla sina argument tar sin utgångspunkt i (eller helt saknar en) "frihet, lol" så kan jag inte ta dig seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Alltså, man kan räkna upp en miljard fördelar med förbud, restriktivitet och en kultur där vapenbruk måste vara oerhört välgrundat.

På andra sidan har du i princip: "frihet, lol".

Eftersom alla sina argument tar sin utgångspunkt i (eller helt saknar en) "frihet, lol" så kan jag inte ta dig seriöst.

Vad pratar du om? Ingen har gett konkret förslag på hur och varför fler vapen är dåliga. När de har tagit upp vissa frågor har jag kommenterat dem och inte förnekat att vapen visst kan döda om man inte är försiktig och ansvarsfull. De har däremot varit mycket pessimistiska spekulationer om hur fler vapen automatiskt skulle förvandla oss till blodtörstiga idioter, och i allmänhet har folk skrivit om hur vi borde nöja oss med vad vi har för system, varför man behöver och inte behöver vapen, och så vidare... ingen har gett verkliga exempel på hur vapen faktiskt har varit övervägande negativa.

Självklart kan man leva i en bubbla och bara förbjuda och begränsa tillgång till "farliga" saker i all oändlighet, och sen säga att det är för vårt bästa, men varför ska man bara ta andras ord för det? Varför ska man låta sig övertygas om att eldhandvapen är så onda och destruktiva?

Så säg mig, vad är det för fel på frihet? Vad är det för fel på att stå upp med en rak rygg och säga att man inte behöver deras restriktioner, och att man visst kan vara ansvarsfull nog med vapen utan att de ska behöva säga till en att man inte är redo? Jag förstår inte hur du resonerar. Vapen har många fördelar och inga nackdelar som inte finns i många andra intresseområden, så jag ser inget problem med att ifrågasätta statens, och rättsystemets, attityd mot vapen och mot oss laglydiga medborgare.

Eller du kanske tycker att det är så det ska vara i Lilla Landet Lagom, att vi blint ska följa vad Big Brother säger och ifrågasätta dem som ifrågasätter systemet?

Låt oss utföra ett enkelt tankeexperiment, för att bevisa att jag inte alls ignorerar bra argument eller fakta:
Låt oss anta att vapen i ett civiliserat samhälle som Sverige inte är övervägande farliga eller negativa i allmänna händer. I andra ord, låt oss anta att ett samhälle med liberalt vapenägande inte skulle bli farligt eller mordiskt, och att endast ett fåtal individer dör på grund av olyckor relaterade till eldhandvapen. Låt oss anta att det är fakta.
Vad finns det i så fall för anledning att ha systemet vi har idag? Inget som jag kan se, utom att staten inte litar på medborgare med vapen. De kanske tror, som många som kommenterat, att folk generellt är "idioter" och att tanken på att gruppen "idioter" går runt med vapen är skrämmande.
Alltså är det för deras skull och inte för vår egen. De vill känna sig trygga eftersom de personligen är mot vapen. Inte för att vi någonsin har haft masskjutningar i det här landet, eller att de kan peka på en förhöjd nivå av brottslighet som är relaterad till vapenbrott.

Utom när det gäller kriminella förstås, för de stränga vapenlagarna påverkar inte dem. Bara oss laglydiga.

Det finns mycket jag kan skriva om det här, men istället för att göra det vill jag bespara mig besväret och be dig att tänka istället. Sluta utgå från att systemet vi har idag är det bästa, att det är rätt, bara för att lagen säger så. Ge idén att lagen ser ut så inte för vår skull, utan för statens, en tanke.

Permalänk
Medlem

Nu är det givetvis så att det i nuvarande Svensk vapenlagstiftning är möjligt att äga skjutvapen utan vare sig licens eller vett. Det handlar bara om vilken sorts eldvapen det rör sig om. Googlar man och letar information rörande den amerikanska vapendebatten så tar det inte lång tid innan man märker att frågan allt mer börjat handla om reglering av ammunition, något som även gäller Italien om jag inte missminner mig där vapen inte får säljas till civilt bruk med "militära kalibrar".

Det senare hänger förstås samman med vad TS och många andra vapenförespråkar missar, nämligen att oavsett om vapnet är lagligt eller olagligt så använder de samma ammunition om kalibern är densamma.

Frågan är central i och med att en lättare vapenlagstiftning åtföljd av en redan existerande eller införd lätthet att få tag på kulor till bössorna gynnar brottslingarna lika mycket som det gynnar vapenägarna. Faktum är att den distinktionen ej heller går att göra innan brottet så att säga, det är om vi ser till mord och våldsstatistiken snarare så att de självidentifierat laglydiga är en större fara i totala siffror än de av omvärlden bestämda kriminella.

Vidare så kan man konstatera att det är olagligt att bruka döda våld i Sverige, I USA har många stater självförsvars
lagar såsom "Castle doctrine" där dödligt våld medges (å andra sidan har folk fällts för att det dödliga våldet varit för dödligt.)

I övrigt så är det givetvis så är andelen brott lägre i områden där det finns många lagliga vapen, vapen är dyra saker precis som Villor, Stadsjeepar och andra medelklass attribut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu är det givetvis så att det i nuvarande Svensk vapenlagstiftning är möjligt att äga skjutvapen utan vare sig licens eller vett. Det handlar bara om vilken sorts eldvapen det rör sig om. Googlar man och letar information rörande den amerikanska vapendebatten så tar det inte lång tid innan man märker att frågan allt mer börjat handla om reglering av ammunition, något som även gäller Italien om jag inte missminner mig där vapen inte får säljas till civilt bruk med "militära kalibrar".

Det senare hänger förstås samman med vad TS och många andra vapenförespråkar missar, nämligen att oavsett om vapnet är lagligt eller olagligt så använder de samma ammunition om kalibern är densamma.

Frågan är central i och med att en lättare vapenlagstiftning åtföljd av en redan existerande eller införd lätthet att få tag på kulor till bössorna gynnar brottslingarna lika mycket som det gynnar vapenägarna. Faktum är att den distinktionen ej heller går att göra innan brottet så att säga, det är om vi ser till mord och våldsstatistiken snarare så att de självidentifierat laglydiga är en större fara i totala siffror än de av omvärlden bestämda kriminella.

Vidare så kan man konstatera att det är olagligt att bruka döda våld i Sverige, I USA har många stater självförsvars
lagar såsom "Castle doctrine" där dödligt våld medges (å andra sidan har folk fällts för att det dödliga våldet varit för dödligt.)

I övrigt så är det givetvis så är andelen brott lägre i områden där det finns många lagliga vapen, vapen är dyra saker precis som Villor, Stadsjeepar och andra medelklass attribut.

Källa på det där med reglering av vissa kalibrar? Jag har aldrig hört talas om det, men det låter som ett intressant argument, om än dumdristigt. Det är som att ifrågasätta försäljningen av skruvmejslar, för hur vet man om köparen kommer att använda den till att hugga någon med eller inte? Jaja.

Skrev du fel i din sista bit? Du skrev att andelen brott är lägre, men sättet du skrev det på antyder att du menar att det är högre, på grund av att det finns mer att stjäla? Eller menar du snarare att om ett område har flest medelinkomsttagare, så är det per de facto färre som sysslar med kriminell aktivitet (eftersom de flesta kriminella kommer från fattiga bakgrunder och/eller med taskiga barndomar)? Jag håller inte med oavsett vilken du menar. Om vi följer det du skrev ursprungligen, att brotten är färre bara för att området har flest medelinkomsttagare, stämmer det inte eftersom det jag skrev om var en mellanskillnad. Alltså före-efter, eller förändring över en tidsperiod. Man kan t.ex. se att brottsligheten gick ner i hela Chicago när de fick rätten att bära dolda vapen. Det är alltså inte på grund av inkomstnivån av individerna, utan en direkt följd av hur många vapen de har.

Permalänk
Avstängd

Vi har ganska veka lagar och folk skjuter varandra dagligen och bombhotar olika platser flera gånger i veckan.

Vi har stora ghetton med uttråkade ungdomar och tydligen hjälper det inte att bygga tusentals fritidsgårdar men jag tror knappt situationen där skulle bli bättre om vi gav dem vapen också.
Polis skulle få det stressigare och skjuta folk oftare.

Det positiva är väl att det alltid är kul med vapen för de som kan använda dem utan att skada andra.

Permalänk
Medlem

Nu när det ändå verkar finnas lite människor som potentiellt har koll i tråden. Har velat testa på att skjuta pistol nån gång bara för att ha gjort det, ingen direkt lust att ha en hemma utan mest kunna gå och panga nån gång. Finns det möjligheter att göra sånt och vilka tillstånd etc behövs isåfall? Kan man typ gå till en skjutbana och hyra en pistol (+ instruktör) i ett par timmar eller nått?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker det verkar vara en dålig idé.

Min fru är från USA och hur det ser ut där på grund av att varenda träskalle får ha vapen är rent förjävligt. Det blir liksom en kapprustning mellan civila/polisen och brottslingar, alla vill ha vapen "för att alla andra har", så i praktiken blir det inget trumfkort utan en nödvändighet att bära vapen, och ett sådant samhälle vill jag inte ha i Sverige.

Polisen blir även aggressivare och siktar oftare mot huvudet eftersom det kan antas att den jagade har vapen, och när vi var där sist var det en 4-åring som sjkutit sig i huvudet för att pappan slarvat och lämnat pistolen laddad uppe på TV'n.

Vi har för mycket vapenrelaterad brottslighet redan idag, så en mer tillåtande attityd skulle förmodligen bara göra problemet värre, och vi skulle få skolskjutningar och annat hemskt, så nej tack, blir min röst

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Nu när det ändå verkar finnas lite människor som potentiellt har koll i tråden. Har velat testa på att skjuta pistol nån gång bara för att ha gjort det, ingen direkt lust att ha en hemma utan mest kunna gå och panga nån gång. Finns det möjligheter att göra sånt och vilka tillstånd etc behövs isåfall? Kan man typ gå till en skjutbana och hyra en pistol (+ instruktör) i ett par timmar eller nått?

det brukar gå bra iaf här omkring att gå till en tävlingsbana och fråga om att kunna få prova så brukar de lotsa en till nybörjar kurser osv där man kan få vara med och prova nån gång med lånat vapen.

du får helt enkelt kolla upp ev skytteföreningar i ditt närområde.

så gjorde iaf jag när ja va å provade och fick låna vapen under uppsikt.

är samma med att en person med jaktlicens får låna ut sitt jaktvapen tror jag så man kan provskjut det sålänge ägaren med licensen är med på plats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Källa på det där med reglering av vissa kalibrar? Jag har aldrig hört talas om det, men det låter som ett intressant argument, om än dumdristigt. Det är som att ifrågasätta försäljningen av skruvmejslar, för hur vet man om köparen kommer att använda den till att hugga någon med eller inte? Jaja.

9x21mm

Rörande ammunitions reglering

Dumdristigt och dumdristigt, en skurk kan få tag på en kpist men det är olämpligt att hen ska kunna köpa patronerna över disk.

Skrivet av Jean-Luc Picard:

Skrev du fel i din sista bit? Du skrev att andelen brott är lägre, men sättet du skrev det på antyder att du menar att det är högre, på grund av att det finns mer att stjäla? Eller menar du snarare att om ett område har flest medelinkomsttagare, så är det per de facto färre som sysslar med kriminell aktivitet (eftersom de flesta kriminella kommer från fattiga bakgrunder och/eller med taskiga barndomar)? Jag håller inte med oavsett vilken du menar. Om vi följer det du skrev ursprungligen, att brotten är färre bara för att området har flest medelinkomsttagare, stämmer det inte eftersom det jag skrev om var en mellanskillnad. Alltså före-efter, eller förändring över en tidsperiod. Man kan t.ex. se att brottsligheten gick ner i hela Chicago när de fick rätten att bära dolda vapen. Det är alltså inte på grund av inkomstnivån av individerna, utan en direkt följd av hur många vapen de har.

Medelklassen begår färre brott och det begås färre brott i medelklass områden. så är det med det.

Vad det gäller resten av ditt resonemang så är det inte bara ovetenskapligt utan dumdristigt, det skiljer sig inte från att köra på fyllan för att man lyckades komma hem oskadd en gång.

Något bredare syn på saken.

Vad det gäller tidsperioder så är det som sagt vanskligt att dra de slutsatser du och för den delen många andra gör. Vapenlagar är inte den enda bidragande faktorn och även om vi kan utläsa en direkt effekt av en förändring så är inte det en bestående effekt och om vi sedan skulle märka en minskning eller för den delen en ökning av brott så går inte det att härleda till vapenlagar i någon utsträckning alls. Vad det handlar om är attityd förändring inte en rent mekanisk reaktion.

Utöver det så har du förstås den socioekonomiska dimensionen där de mest utsatta är de som har minst möjlighet att skaffa sig vapen, på det kan vi förstås också lägga att brott korrelerar väl med sprit som har en synnerligen nedsättande effekt på omdömet osv.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu är det givetvis så att det i nuvarande Svensk vapenlagstiftning är möjligt att äga skjutvapen utan vare sig licens eller vett. Det handlar bara om vilken sorts eldvapen det rör sig om. Googlar man och letar information rörande den amerikanska vapendebatten så tar det inte lång tid innan man märker att frågan allt mer börjat handla om reglering av ammunition, något som även gäller Italien om jag inte missminner mig där vapen inte får säljas till civilt bruk med "militära kalibrar".

Det senare hänger förstås samman med vad TS och många andra vapenförespråkar missar, nämligen att oavsett om vapnet är lagligt eller olagligt så använder de samma ammunition om kalibern är densamma.

Frågan är central i och med att en lättare vapenlagstiftning åtföljd av en redan existerande eller införd lätthet att få tag på kulor till bössorna gynnar brottslingarna lika mycket som det gynnar vapenägarna. Faktum är att den distinktionen ej heller går att göra innan brottet så att säga, det är om vi ser till mord och våldsstatistiken snarare så att de självidentifierat laglydiga är en större fara i totala siffror än de av omvärlden bestämda kriminella.

Vidare så kan man konstatera att det är olagligt att bruka döda våld i Sverige, I USA har många stater självförsvars
lagar såsom "Castle doctrine" där dödligt våld medges (å andra sidan har folk fällts för att det dödliga våldet varit för dödligt.)

I övrigt så är det givetvis så är andelen brott lägre i områden där det finns många lagliga vapen, vapen är dyra saker precis som Villor, Stadsjeepar och andra medelklass attribut.

Nej, vapen är inte alls speciellt dyra.

Permalänk
Medlem

Tycker vapenlagarna är rätt bra som det är, krav på förvaring/vapenskåp, max antal vapen för olika ändamål, skötsam ägare, krav på ändamålen för licensen. De flesta vapen bland kriminella kommer inte från Svenska vapenägare utan det väller in över gränserna.

Målskytte och jakt är de vanligaste licensformerna. För att få något av dessa krävs att man är laglydig, inte är dömd för diverse brott, inte missköter sig på andra sätt, psykiskt frisk osv. Har ett godkänt vapenskåp.

För jakt krävs jägarexamen både teori och skyttekrav.

För målskytte krävs oftast att någon i klubben kan gå i god för en, pistolskyttekortet (teori och skyttekrav) dessutom är och förblir aktiv i föreningslivet med träning/tävlingar/lottförsäljning/ideellt arbete/arbetsdagar osv osv. Uppfyller guldfodringar både precision och tillämpningen. Efter ett 6-12mån tom längre medlemskap kan de flesta söka licens på en egen 22:a och halvåret/året efter på ett grövre vapen. Man märker direkt om någon bara är intresserad av vapen och inte så mkt av själva skyttet/tävlingar/klubben och det är upp till styrelsen i klubben att bedöma om personen är lämplig för ett föreningsintyg på en licens. Glock och Desert Eagles 2kg klump är det vanliga nybörjarna vill ha. Jag tycker däremot att 5års licenserna borde avskaffas och att klubbarna får rapportera istället om någon inte är aktiv under en längre period, är ju bara löjligt att behöva söka om licenser på vapen man redan äger och använder som dessutom polisen måste handlägga vart 5:e år med sina resurser.

Angående kalibrar så är det väldigt många jakt/målskyttekalibrar som har ursprunget som militär kaliber, det är väldigt svårt att få en licens på en .50 kaliber rent jaktlicensmässigt så finns det väl ingen expanderande kula så en sådan licens är det kört med. .50 kaliber Handeldvapen har i princip inga skyttegrenar att delta i. Dessutom så är det nog inte många godkända skjutbanor för den kalibern i Sverige, sedan har nog de flesta inte råd att skjuta med en sådan kaliber ändå. Det finns även krav på utformningen av vapnet, piplängd, magasinmängd, laddningstyp, ett vapen med vikbar kolv/militärt/taktiskt utseende är direkt diskvalificerat att få en licens på. Sedan blir det automatiskt stopp på ett vapen om någon idiot använder det för vansinnesdåd, trots att det går aldrig att skydda sig från idioter genom förbud.

Licens, ändamål, personlig lämplighet och förvaringskraven tycker jag ska förbli. Det behövs inte styras hårdare, däremot måste det göras något åt de kriminella vapnen som cirkulerar i samhället. Tyvärr är den enda lösningen som politikerna har är att göra hårdare lagstiftning mot de laglydiga och det är inte rätt lösning för det löser ju inte problemet med illegala vapen. Många resonerar att alla vapen varit lagliga någon gång och det är fel, det är många vapen som cirkulerar utan serienr som plockats ihop från "överblivna" delar i fabrikerna. Det de däremot borde göra är att införa vapenamnesti året runt så folk kan lämna in vapen de har hemma i gömmorna än att de hamnar i händerna på fel personer. Och sedan börja hålla koll vid gränserna, skärper straffen för de som innehar vapen illegalt och slutar dalta med dem. En person med illegalt vapen får man anta skaffat det för andra syften än målskytte och jakt och ska straffas därefter.

Det enda legala krutvapen man får skaffa utan licens är en svartkrutsvapen utan gastäta patroner före 1890, är väl lite att syssla med när det tar 10min att ladda en trumma på en revolver med krut, förladdning, fett och tändhatt. Dessutom så kostar de vapnen en hel del, och förvaringen av svartkrut är väldigt viktigt då det är känsligt för statiskt elektricitet och tryck, och har en ordentligt tryck i krutet jämfört med röksvagt krut som brinner sakta med öppen låga. Tror man heller inte får förvara svartkrut i bostaden, utan man får använda pyrotex eller vad det heter istället för svartkrut.

För Seriöst intresserade sportskyttar och framtida jägare:
I Stockholm finns väl Caliber44 där man kan prova pistoler med instruktör osv. Det finns även jaktskyttebio på andra ställen där man kan få prova jaktvapen med, finns väl någon i Uppsala/stockholmsområdet om ni googlar på det. Eller ta kontakt med någon lokal skjutbana/klubb och fråga om man kan få prova på.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john_doe:

Angående kalibrar så är det väldigt många jakt/målskyttekalibrar som har ursprunget som militär kaliber, det är väldigt svårt att få en licens på en .50 kaliber rent jaktlicensmässigt så finns det väl ingen expanderande kula så en sådan licens är det kört med. .50 kaliber Handeldvapen har i princip inga skyttegrenar att delta i. Dessutom så är det nog inte många godkända skjutbanor för den kalibern i Sverige, sedan har nog de flesta inte råd att skjuta med en sådan kaliber ändå. Det finns även krav på utformningen av vapnet, piplängd, magasinmängd, laddningstyp, ett vapen med vikbar kolv/militärt/taktiskt utseende är direkt diskvalificerat att få en licens på. Sedan blir det automatiskt stopp på ett vapen om någon idiot använder det för vansinnesdåd, trots att det går aldrig att skydda sig från idioter genom förbud.

Måste bara inflika en grej här. Jag har jagat och hållit på med pistolskytte ganska många år nu, och jag trodde precis som du att .50 var körd att få jaktlicens på. Men det finns tydligen ett antal gevär i .50 BMG (alltså antimateriell ammunition) registrerade för jakt i Sverige. Om jag inte minns helt fel finns det till och med en Cheytac M200 i kaliber .408 Chey Tac registrerad här i Sverige. Både den och .50 är ju allmänt sedda som militära kalibrar utan praktiska tillämpningsområden inom jakt etc, men likförbannat finns de registrerade för jakt.

Dock stämmer det som du säger, det finns inte många banor som överhuvudtaget tillåter skytte med de kalibrarna (vilket jag personligen är tacksam för). Jag spenderade alldeles för lång tid tillsammans med AG90 och jag kan inte för allt i världen förstå hur man motiverar en jaktlicens för ett dylikt vapen (eller åtminstone samma kaliber, dock endast cylinderrepeter).

Men enligt Naturvårdsverket är 12,7X99 (.50BMG) en godkänd klass 1 kaliber, sen handlar det nog väldigt mycket om var man ansöker om licensen. Västergötland lär det vara rätt kört att få tag på den dock, svårt nog att få licens på 9mm där=)

Gällande den andra fetmarkeringen av mig så stämmer inte det heller helt. Vikbar kolv och militärt utseende KAN försvåra, men till syvende och sist handlar det om individuell handläggning och för det mesta är det inga problem på den fronten heller. Finns många AI-gevär i Sverige (PSG90 mao.), likaså Sako TRG, Tikka T3, Blaser R93 Tactical, Remington M700 och så vidare. Gå in och kolla på Jakt.se så får du en inblick i vad som säljs på svenska jaktlicenser och dylikt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, vapen är inte alls speciellt dyra.

Kostnaden är relativ och det torde även du veta SUMITOMO.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kostnaden är relativ och det torde även du veta SUMITOMO.

Du kan köpa en bössa för 1000 kr så nej, de måste ärligt talat inte vara dyra. Däremot kostar jägarexamen en del och har du den minsta fläck i brottsregistret kan du förmodligen glömma att få licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Du kan köpa en bössa för 1000 kr så nej, de måste ärligt talat inte vara dyra. Däremot kostar jägarexamen en del och har du den minsta fläck i brottsregistret kan du förmodligen glömma att få licens.

Intressant, vad säger du om att dyr är ett relativt begrepp beroende på den disponibla inkomsten?
som följd fråga på det: påverkar behovet enhetens pris?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inläggen. Men det finns väl inget som hindrar den som vill syssla med tävlingsskytte i Sverige att göra detta? Likaså är det väldigt många som jagar och är man intresserad av jakt så tycker man det nog är värt att ta jägarexamen. Jag tycker det verkar som att de som behöver vapen också har möjlighet att skaffa dessa vapen inom lagens ramar idag. Sedan att man inte så lätt får licens för vapentyper som det inte finns någon praktisk nytta av inom jakt eller tävlingsskytte tycker jag är ganska vettigt.

En nackdel idag är väl att lumpen inte finns längre. När jag gjorde lumpen fick man ju möjlighet att "skjuta av sig" lite och sedan kändes det inte så roligt längre med vapen. Andra kanske fick intresse för skytte i lumpen och fortsatte sedan att tävla. Men man kan ju gå med i hemvärnet om man är intresserad av militära vapen och samtidigt göra nytta genom att försvara vårt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Intressant, vad säger du om att dyr är ett relativt begrepp beroende på den disponibla inkomsten?
som följd fråga på det: påverkar behovet enhetens pris?

Du relaterar till villor och stadsjeepar för nåt som går att få en tusenlapp.
Måste du göra alla diskussioner så förbenat dryga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du relaterar till villor och stadsjeepar för nåt som går att få en tusenlapp.
Måste du göra alla diskussioner så förbenat dryga?

Stadsjeeparna och villorna var medelklass attribut, hos medelklassen och i medelklass områden är brottsligheten lägre. Det faktiska behovet av trygghet återfinns främst i mindre bemedlade områden där kostnaden att skaffa bössor och pickadoller är relativt högre än i medelklass områden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag är kluven i frågan. Jag hade gärna haft ett handeldvapen hemma i försvarssyfte (Genuint försvarssyfte. Skulle aldrig få för mig att lämna huset med en pistol), men samtidigt så vill jag inte att varje idiot där ute lätt och lagligt ska få tillgång till vapen heller.

Så känner jag med, och då tycker jag att det är vettigt att ha de lagar som vi har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Så känner jag med, och då tycker jag att det är vettigt att ha de lagar som vi har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lagarna är bra med behovsprövning, krav på förvaring, brottsregisterkoll, föreningar som sätter krav. Dvs att äga vapen är ingen rättighet. Att få skaffa vapen för självförsvar skulle bara sätta alla inblandade parter i situationer man kanske inte kan hantera med fler dödsskjutningar, vådaskott och vansinnesdåd, vapen i händerna på en osäker/labil person är inget jag vill se med lagligt stöd. Det sista jägare och tävlingsskyttar behöver är någon som får "spel" och använder lagliga vapen till andra saker än sitt ändamål, politiker och myndigheter söker varenda ursäkt att avväpna Sverige och ta kål på Sveriges jaktformer och skyttegrenar. Bara se på hur det blev i England, och det har varit på förslag att polisen ska ha hand om alla vapen som man som jägare och skytt får lösa ut bössa och ammunition när man ska ut och jaga och redovisa varje skott.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Polisen blir även aggressivare och siktar oftare mot huvudet eftersom det kan antas att den jagade har vapen, och när vi var där sist var det en 4-åring som sjkutit sig i huvudet för att pappan slarvat och lämnat pistolen laddad uppe på TV'n.

Man siktar inte mot huvudet, man siktar på bröstet. Huvudet är litet och svårt att träffa, två i bröstet fyller samma funktion.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En nackdel idag är väl att lumpen inte finns längre. När jag gjorde lumpen fick man ju möjlighet att "skjuta av sig" lite och sedan kändes det inte så roligt längre med vapen. Andra kanske fick intresse för skytte i lumpen och fortsatte sedan att tävla. Men man kan ju gå med i hemvärnet om man är intresserad av militära vapen och samtidigt göra nytta genom att försvara vårt land.

Jag har inte ens gjort lumpen (var på väg, precis när allt las ner lol) men jag håller med om det. Om vapenlagen ska vara mindre sträng, så behövs allmän utbildning. Lumpen är ju en enkel punkt att sätta. Var medlem i försvaret och lär dig hantera vapen, ja då kan du köpa vapen! Om alla gjorde lumpen så skulle man inte ens behöva ha denna diskussion.

Hur som helst, så blir faktiskt vapenlagen mindre sträng från 1 jan 2015

Gasvapen kommer inte längre klassas som riktiga vapen enligt lagen utan som vapen med begränsad effekt. Fritt fram att importera airsoftvapen drivna av green gas utan att tullen klassar dom som olagliga, w00t! Och fritt fram för Svenska återsäljare att sälja det dom redan sålt i många år, ehrm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man siktar inte mot huvudet, man siktar på bröstet. Huvudet är litet och svårt att träffa, två i bröstet fyller samma funktion.

Om avsikten är att döda, ja. Men det bör den väl aldrig vara från polisens håll? Tänker t. ex på guldsmedsrånet i Södertälje(?) där polisen ju skjöt mot huvudet, vilket fick till följd att personen senare avled.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om avsikten är att döda, ja. Men det bör den väl aldrig vara från polisens håll? Tänker t. ex på guldsmedsrånet i Södertälje(?) där polisen ju skjöt mot huvudet, vilket fick till följd att personen senare avled.

Man siktar aldrig mot huvudet. Nu är jag visserligen inte polis men har två utlandstjänster i bagaget(NATO-ledda) och inom NATO's "standard" så är det bröstet som är the-way-to-go då det helt enkelt är lättast att träffa(samma höjd som pipan samt störst area).
Om du har skjutit pistol någong gång så kanske du vet att redan vid ca 10meters avstånd börjar det bli svårt att träffa där man siktar, lägg därtill på adrenalin samt ett objekt som är i rörelse. Ett skott mot bröstet kan då hamna mot huvud/ben/arm.
I sverige skjuter man när en person är ett hot mot sig själv eller mot andra, huvudsyftet med en avfyrning är då att avvärja hotet. Ibland dör personen, ibland har han/hon tur och kommer undan med en benskada.

Vill man undvika att bli skjuten bör man undvika att råna banker, springa runt med kniv, hota folk med en soft-airgun eller andra dumheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om avsikten är att döda, ja. Men det bör den väl aldrig vara från polisens håll? Tänker t. ex på guldsmedsrånet i Södertälje(?) där polisen ju skjöt mot huvudet, vilket fick till följd att personen senare avled.

Polisen siktade förmodligen mot kroppen. På ett sådant avstånd, med pistol, siktar man där det är störst chans att träffa, dvs torson. Barra85 beskriver detta bra i inlägget ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sambon är från USA och är lite av en s.k. "Gun nut", dvs att hon innan hon flyttade till Sverige spenderade stora mängder pengar på vapen och äge allt ifrån enkla handeldvapen till automatiska (Kentucky är lite mer liberalt i vapendebatten än andra delstater). När jag besökte henne i USA innan hon flyttade till Sverige passade jag på att pröva att skjuta med såväl pistoler som automatiska vapen med henne som "lärare".

För att citera henne, "Om man kunde ta alla folks vapen samtidigt, så att ingen utom polisen/militär hade skjutvapen, skulle det vara perfekt." Tyvärr fungerar det inte riktigt så, och faktum är helt enkelt att många människor i USA har tillgång till skjutvapen, vilket betyder att för att känna dig säkrare, känns det ofta som om du behöver skjutvapen.

I Sverige ser det annorlunda ut. Jämförelser med USA när det gäller detta ämne (eller andra ämnen för den delen) är bara tröttsamma. USA har en helt annan kultur än Sverige, såväl i befolkningen såsom när det gäller vapen. Vad gäller Sveriges vapenlagar anser jag personligen, och min sambo som har erfarenhet från USA, att våra vapenlagar är väldigt bra - precis så stränga som de ska vara. Det är varken omöjligt eller särskilt svårt att få tag på ett lagligt vapen - du behöver pengar och lite tid. Det enda min sambo vill ändra på när det gäller svenskars attityd till skjutvapen är att många verkar behandla dem som om de kan börja skjuta folk av sig självt.

Sverige är ett land där staten går ganska långt in och säger vad vi får och inte får göra, jämfört med exempelvis USA. Sveriges vapenlagar ser ut som de ser ut, och personligen anser jag att de är väldigt flexibla (med tanke på hur enkelt det är att exempelvis få ett jaktvapen). De kommer heller inte ändras inom närmaste framtiden. Om det inte passar dig och skjutvapen är så viktiga för dig, och du av någon anledning inte kan få ett lagligt vapen här i Sverige föreslår jag att du utvandrar till USA :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Man siktar aldrig mot huvudet. Nu är jag visserligen inte polis men har två utlandstjänster i bagaget(NATO-ledda) och inom NATO's "standard" så är det bröstet som är the-way-to-go då det helt enkelt är lättast att träffa(samma höjd som pipan samt störst area).
Om du har skjutit pistol någong gång så kanske du vet att redan vid ca 10meters avstånd börjar det bli svårt att träffa där man siktar, lägg därtill på adrenalin samt ett objekt som är i rörelse. Ett skott mot bröstet kan då hamna mot huvud/ben/arm.
I sverige skjuter man när en person är ett hot mot sig själv eller mot andra, huvudsyftet med en avfyrning är då att avvärja hotet. Ibland dör personen, ibland har han/hon tur och kommer undan med en benskada.

Vill man undvika att bli skjuten bör man undvika att råna banker, springa runt med kniv, hota folk med en soft-airgun eller andra dumheter

Ja det är väl sant. Men tanke på huvudfrågeställningen så känns det ju då dumt att göra vapen mer lättillgängligt.

Skrivet av twk:

Polisen siktade förmodligen mot kroppen. På ett sådant avstånd, med pistol, siktar man där det är störst chans att träffa, dvs torson. Barra85 beskriver detta bra i inlägget ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel så var personen i det fallet skymd bakom en bildörr, så nja.. Det kanske inte var så lätt att sikta när jag tänker efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att vapenlagarna är ok som dom är idag.
Har läst hela tråden nu och visst det finns en del mer heller mindre bra påpekanden om lösare lag skulle vara bra.
Samma sak med dom negativa sidorna om en lösare lag och dessa har för mig betydligt mer kraft.

En sak som jag enbart såg en som skrev lite om är hur polisens uppträdanden skulle ändras och det skulle ju bli mer och mer likt polisen i usa.
Dvs när polisen helt enkelt inte känner sig säkra längre och börjar bli hårdare och hårdare som i usa tex vid bilstopp där dom i usa oftas drar vapen om förare/passagerare ens ger en antydan till att öppna dörr/fönster.

Heller när det handlar om skitnödiga poliser som skjuter först (det kan då handla om flera magasin dom tömmer) och frågar sen vilket inte är någon direkt ovanlighet i staterna idag (och tyvärr går fria efteråt).
Och detta är den stora anledningen som verkligen säger stopp för mig att svensson ska få vapen betydligt lättare än idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns brister idag, som borde rättas till, men på det stora hela tycker jag att reglerna fungerar tillfredsställande idag. Till exempel är handläggningstiderna alldeles för långa. Kriterierna skiljer sig mellan polisdistrikt. Det är lättare att få licens på salongsgevär än (licensbelagda) luftgevär.

Och varje gång någon begår vapenbrott ska vapenlagarna tydligen skärpas, tycker lagstiftarna, även om det är försvinnande sällan som det är lagliga vapen som används...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

-Färre våldsrelaterade brott i områden med högt vapenägande

Det finns gott om motexempel till detta - Afghanistan och Somalia är bara ett par exempel.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com