Permalänk
Medlem

Starta datorn med fjärrkontroll?

Hej,

jag har en Packard Bell TR87 som jag använder som HTPC. Den funkar bra förutom att jag inte lyckas starta den med hjälp av min fjärrkontroll.

Jag använder XBOX 360s HD-DVD Fjärrkontroll, och den funkar bra att styra med inne i XBMC (OpenELEC), men det går inte att starta datorn med den.

Någon tanke om hur jag kan lösa detta?

MVH

Permalänk
Medlem

fixa en mottager till datorn som startar den räcker med en som är byglar över start pinnarna .
ett typ relä som sluter till fram och tillbaka som är fjärrstyrd

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Min tanke är om det går att använda wake on lan på nåt vis. Måste du stänga av den då? Mina HTPC går jämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

fixa en mottager till datorn som startar den räcker med en som är byglar över start pinnarna .
ett typ relä som sluter till fram och tillbaka som är fjärrstyrd

Låter avancerat

Skrivet av Jfqvist:

Min tanke är om det går att använda wake on lan på nåt vis. Måste du stänga av den då? Mina HTPC går jämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, har också börjat fundera på WOL. Ja, den står i sovrummet, tror inte att det är så bra att den står på, med tanke på damm etc.

Permalänk
Medlem

Titta i BIOS. Se om där inte finns en option för vad datorn ska göra när strömmen slås på. Om den finns, sätt den på "starta alltid datorn" istället för "samma som innan strömmen försvann" (Japp, jag minns inte vad alternativen faktiskt heter, titta efter på egen hand.)

Efter att man har kommit så långt går det att använda en av alla de olika fjärrkontroller som finns för att stänga av el-uttag, och sätta på dem igen. För att "konvertera" IR till Radio använder man exempelvis en sån här. Det svåraste blir att lära "strömbrytaren" vilken signal det är den ska stänga av / starta eluttaget på.

Det är förstås inte enda lösningen, men det är en lösning, och torde tillåta IR fjärrkontroller. Wake on LAN fungerar det med, men fjärrkontrollen kan inte skicka "magic packets" så det behövs något annat för det. (Finns app'ar till Android, exempelvis.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Överkurs?

Con: Du får ha en extra kontroll dinglandes med dig.

Pro: Folk kommer tror att du har en extrabil..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

WOL och smartphone hade väl varit det lättaste alternativet!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Jag är inte riktigt med på problemet? Då du ska gå och titta på TV/film via din htpc så går du väl ändå manuellt till soffan/TV med dina apostlalästar? Då kan du väl slå på htpc:n "på vägen"? Så gör jag och har aldrig ens tänk tanken att det är ett problem. Så stort vardagsrum kan du omöjligen ha?;)

I övrigt föreslår jag WOL så länge du kör trådat nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

En del BIOS stödjer väl wake on USB eller wake on keyboard. Kan vara värt att titta efter i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(