Överklockning av Radeon 7850 går tillbaka till stock values

Permalänk
Medlem

Överklockning av Radeon 7850 går tillbaka till stock values

Jag har följande grafikkort Gigabyte Radeon 7850 OC edition

http://www.gigabyte.com.au/products/product-page.aspx?pid=415...

System

Intel Core i5 4690k
Asrock z97 Extreme 6
Windows 7 64bit
4gb kingston value ram
Gigabyte Radeon 7850 OC edition (senaste drivrutinerna 14.12)

Jag har testat ett par olika verktyg för att överklocka mitt grafikkort (t.ex. MSI Afterburner, Sapphire Trixx).

Problemet jag har är att ibland så går det inte att klocka grafikkortet, när jag sätter igång överklockningen så ligger den fortfarande kvar på 975mhz (original) och vägrar att byta frekvens. Så jag måste starta om Windows och när jag gör det är 50% chans att det fungerar, så jag tvingas ibland göra flera omstarter.

När väl klockningen går fungerar det bra och stabilt, jag märker bättre prestanda och något högre temp, men ibland när jag spelar hoppar GPU hastigheten tillbaka till 975mhz (original) igen och jag måste starta om datorn igen för att kunna klocka.

Jag har installerat de senaste drivrutinerna, jag har testat med ett par olika drivrutiner och jag hittade en drivrutin som var 1.5år gammal där det var mindre problem, men att använda gamla drivrutiner ger sämre prestanda.

Original klock (GPU temp runt 55-60)
GPU 975mhz
Core Voltage 1075

Överklockning (GPU temp runt 60-65)
GPU 1.179v
Core Voltage 1.225v

Någon som har något tips på hur man kan lösa mitt problem?

Permalänk

Kortet kanske inte klarar så hög klock, även om det verkar stabilt. Pröva att sätta en låg klock på kanske bara 10 MHz, för att testa

Permalänk
Medlem

Jag har stabilitets testat mitt grafikkort under lång tid för att hitta den här klocken, grafikkortet har inga problem med den.

Efter närmare felsökning upptäckte jag följande, om jag har ett öppet youtube fönster i min webbläsare (chrome, IE) så går GPU hastigheten ned till original klocken (975mhz) så fort jag stänger ner youtube fönstret går GPU hastigheten upp igen till den OC jag satt den på.

Permalänk

Kanske det är så att överklockningen inte aktiveras om inte ett fullscreen program, som ett spel, är igång.
Med mitt 290, så går den näst intill aldrig upp i klockfrekvens om jag inte spelar.

Har du avaktiverat AMD Overdrive? Enkel grej att glömma

Permalänk
Medlem
Skrivet av AssassinViking:

Kanske det är så att överklockningen inte aktiveras om inte ett fullscreen program, som ett spel, är igång.
Med mitt 290, så går den näst intill aldrig upp i klockfrekvens om jag inte spelar.

Har du avaktiverat AMD Overdrive? Enkel grej att glömma

Amd overdrive är inaktiverat. I MSI Afterburner kan jag se historik på bl.a. GPU hastighet, så jag kan öppna mitt spel, så kan jag tabba tillbaka til afterburner och se om hastigheten gick upp.

Men som jag skrev tidigare, om jag stänger alla youtube fönster så fungerar min klockning helt perfekt, men så fort jag har ett youtube fönster i någon av mina browsers då går GPU klocken tillbaka till deafult värde.