Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Här kommer min resa i korta drag:
Började med svarta vilket kändes lite hårt i början.
Fick sedan testa blåa ett tag och kunde inte förlika mig med det på något plan. Jag skrev fel, störde mig på ljudet och störde mig på känslan och tappade allt flyt helt och hållet....som att tappa 10 års erfarenhet av att skriva på tangentbord i stort sett.
Sen testade jag röda ett tag, skrev grymt snabbt men kom samtidigt åt närliggande tangenter hela tiden och skrev mycket fel.
Efter det kör jag med en moddad version hemma med 65g fjädrar som även är smorda. Det är superskönt att skriva på och känns som en helt annan switch.
På jobbet har jag svarta med o-ringar och tycker det är underbart att skriva på det med. Kommer aldrig gå ner till röda igen för alla fingar men kommer i nuvarande bygge köra med röda för lillfingrarna samt 62g fjädrar för resterande.

Mitt tips till dej är att åka till butik och testa.

Intressant, jag har svarta cherry brytare. Kan man alltså o-ringa dom och vart då? Över "krysset" eller? Vart smörjer du och med vilket medel?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag gillar bruna brytare köpte ett pack med o-ringar på ebay för 100 spänn, blev tystare men samma känsla

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Föredrar blå, röda känns svampiga.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

MX Brown är bra, som en kombination mellan röda och blåa.
Inget klick men fortfarande taktil feedback som ett litet bump varje gång du trycker ner en brytare.

Har provat så gott som alla brytare och blåa och bruna tar nog priset, och om du nu inte orkar med klickandet, har dålig mikrofon och sitter i skype, eller sitter och skriver med folk i närheten så är brun perfekt. Sitter och skriver på bruna just nu i skolan på mitt Ducky Mini.

Men jag hade nog rekommenderat att gått till närmsta affär såsom Elgiganten eller liknande och provat själv innan du köper.

Permalänk

Bland de populäraste brytarna så rekommenderar jag röda eller bruna brytare till att börja med. Om de skulle kännas för lätta så är det läge att uppgradera färg

Permalänk
Medlem

Fick hem lite olika cherry i veckan. röda, bruna, svarta, blåa och gröna.

Egentligen bara dem svarta och gröna som var sköna... då var dem inte så tröga som jag trodde ens...

röd, brun och blå, tyckte jag va värdelösa..... alldeles för lätta att trycka ner....helt svampigt..

Finns det andra switchar som är ännu trögare än cherry ?

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Röda är en lätt switch att börja med, speciellt om man ska spela mkt.
Men även den tar sin lilla tid att bli van med då det är väldigt lätt motstånd jämfört med vanliga rubberdomes. Du kommer garanterat bottna tangenterna mot plattan hårt så att det låter rätt mkt om tangentbordet till en början.

Men efter ett tag så kommer du vänja dig vid det låga motståndet och därmed kommer du inte slå i botten lika hårt och det blir en fröjd att skriva.

Skrivet av yacuzhi:

Fick hem lite olika cherry i veckan. röda, bruna, svarta, blåa och gröna.

Egentligen bara dem svarta och gröna som var sköna... då var dem inte så tröga som jag trodde ens...

röd, brun och blå, tyckte jag va värdelösa..... alldeles för lätta att trycka ner....helt svampigt..

Finns det andra switchar som är ännu trögare än cherry ?

Om du menar att du fick hem som i att du fick hem ett par lösa switchar så går det inte alls att testa på det sättet. Det är en extrem skillnad att sitta med ett helt tangentbord med en viss switch mot än att bara sitta och trycka ner stemsen på lösa switchar..

Men trögare än cherry skulle ju vara Buckling springs. De hittar du i IBMs gamla Model M tangentbord. Värt att notera är att de låter något extremt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Röda är en lätt switch att börja med, speciellt om man ska spela mkt.
Men även den tar sin lilla tid att bli van med då det är väldigt lätt motstånd jämfört med vanliga rubberdomes. Du kommer garanterat bottna tangenterna mot plattan hårt så att det låter rätt mkt om tangentbordet till en början.

Men efter ett tag så kommer du vänja dig vid det låga motståndet och därmed kommer du inte slå i botten lika hårt och det blir en fröjd att skriva.

Om du menar att du fick hem som i att du fick hem ett par lösa switchar så går det inte alls att testa på det sättet. Det är en extrem skillnad att sitta med ett helt tangentbord med en viss switch mot än att bara sitta och trycka ner stemsen på lösa switchar..

Men trögare än cherry skulle ju vara Buckling springs. De hittar du i IBMs gamla Model M tangentbord. Värt att notera är att de låter något extremt också.

lösa switchar, men jag har caps på dem när jag provar, är det endå stor skillnad mot att ha ett helt tangentbord ?

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem

Blåa har jag på mitt, antagligen de skönaste att skriva med. Man känner liksom när knappen är nedtryckt eller ej, funkar sjukt bra till gaming också! Den enda nackdelen är ljudet, men går att dämpa med gummiringar. Men alla gillar olika så attackera mig inte för mina åsikter

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

One you go black, you go red.

Fick träningsvärk av svarta, sånt jäkla motstånd...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Har bara testat röda och bruna. Röda var sköna att spela med men när man skriver med så tyckte jag de trycktes ned för lätt = skrev fel hela tiden. Så jag körde med bruna för att kunna spela och skriva med samma tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en mindre stad, utbudet av butiker som har tangentbord att känna och klämma på är skralt. Jag köpte ett kit med test-brytare på eBay:

http://www.ebay.com/itm/Max-Keyboard-Clear-Keycaps-Cherry-MX-...

Lite dyrt för vad man får men nu vet jag skillnaden. Knowledge is power.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kört röda i ett Qpad MK-50 i typ två år nu, avskyr skiten pga dess sinnessjukt låga actuation force. Fetfingrar som en dåre när man skriver, räcker med att man nuddar närliggande tangenter för utslag. Blir nog svarta med nästa tangentbord (45cN vs. 60cN).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av yacuzhi:

lösa switchar, men jag har caps på dem när jag provar, är det endå stor skillnad mot att ha ett helt tangentbord ?

Jupp, det är riktigt stor skillnad. Man kan inte få sig en uppfattning om hur en switch är förens man har minst 60% delen i just den switchen man vill testa.
Det man kan känna med lösa switchar är ju hur själva switchen betér sig, att bruna har bump, blå klickar, och så vidare. Men motståndet i swithen känns inte alls lika när man sitter med ett helt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt och det är att testa själv!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Topre brytarna? De som finns på tex. CM Novatouch TKL, hade varit spännande att veta vad folk tycker om dem

Permalänk
Medlem

Kör röda brytare själv känns som en bra tradeoff. Svarta är tröga som satan ogillar dom starkt, blåa tycker jag om, de klickar dock som fan. Är nyfiken på bruna brytare men har inte sett dom nånstans så man kan testa.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Logitech G710 har bruna Cherry MX-brytare med O-ringar installerade. De är relativt vanliga i butiker, i alla fall i de Webhallen och Elgiganten som jag har besökt.

Razer Blackwidow har förpackningar med fönster där man kan känna på några tangenter. "Stealth"-varianterna har antingen bruna MX-brytare (innan 2014) eller Kina-kopior av bruna Cherry MX-brytare (2014+) som känns nästan likadant.

Skrivet av fromis:

Någon som har testat Topre brytarna? De som finns på tex. CM Novatouch TKL, hade varit spännande att veta vad folk tycker om dem

Topre-brytarna känns som en väldigt jämn "rubber dome"-brytare med ett hårdare nedslag ... därför att det är precis vad de är. Topre är kungen av rubber domes.
Jag skrev nyss en jämförelse mellan Realforce och Novatouch här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen de bruna brytarna, tycker det är bra kombo med taktil feedback Men som sagt, när det gäller vilka brytare som är bäst är det väldigt inviduellt. Som alla andra säger, åk och testa i butik!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Komplett har smygstartat sin mellandagsrea, blandt annat med detta tbord som har bruna brytare

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=795597

499:- istället för 749:-

Finns även det lite större tbordet med samma brytare och bakgrundsbelyst

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=795583

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har provat Blåa, Röda och svarta. Svarta tycke jag var lite för tröga, röda var perfekt motstånd men jag fastnade för blåa, pga. klickljudet & klickkänslan. Jätteskön feedback när man skriver. Kan bli irriterande för andra i t.ex. skype/andra samtalsprogram eller om du har folk i din närhet som föredrar tystnad. Men känslan är oh så skön.

edit: Jag kör på ett Qpad MK-80 tangentbord. Blåa brytare med blått ljus som du kan stänga av/på själv i olika styrkor. Provade ett Qpad Mk-85 (Röda brytare med rött sken), men gick tillbaka till blåa brytare ändå. Det var problem med mk-85 också, man kunde inte använda mickuttången på tangentbordet och ha ljuset aktiverat samtidigt, för det blev ett ordentligt sprakande/missljud hos vännerna i skype av någon konstig anledning, så jag reklamerade det.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Grön eller Clear. Resten är för mjuka.

Permalänk
Medlem

Hur många sådana här trådar om vilken MX switchar cirkulerar inte på swec egentligen.. Detta måste vara den 1000:e.
Ut i butik och känn! Beställ från MAXFps där du har 60 dagars öppet köp, och på så vis kan du bara byta om du inte är nöjd!

Min åsikt om alla är att MX Black är grymt sköna att spela med. Främst FPS då. Röda är riktigt vidriga enligt mig och har för lätt motstånd. Varken någon av de linjära är sköna att skriva på.

MX Brown ligger någonstans emellan blåa och röda. Tycker de fungerar utmärkt till spel + att skriva. Favoriten är dock MX Blue eller Blue Alps. Tror MX Clear kan vara riktigt sköna, så de får bli mitt nästa tangentbord

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk

Skriva snabbt på röda Cherry MX switchar är inget problem, gäller bara att bli van med dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Jag har kört svart och blått. Föredrar de blå men då har jag inget problem med att det låter lite mer från dem. Det är som sagt väldigt personligt vad man tycker om. Ut och testa!

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem

Jag gillar bruna brytare. Lagom klick och lagom motstånd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Har provat Red, Brown och Black. Min röst ligger på Svarta just nu.

ska testa blåa nästa gång jag köper

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Sitter på bruna RGB switchar nu och jag tycker de är sköna. Gillar att ha lite mer motstånd när jag trycker ner knapparna och få lite feedback. Skulle nog inte rekommendera blåa eftersom det klickande ljudet. De bruna switcharna har ett skönt ljud ändå om än inte lika högt klickande som de blåa.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Blåa har jag på mitt, antagligen de skönaste att skriva med. Man känner liksom när knappen är nedtryckt eller ej, funkar sjukt bra till gaming också! Den enda nackdelen är ljudet, men går att dämpa med gummiringar. Men alla gillar olika så attackera mig inte för mina åsikter

Jag tycker personligen blå är värdelösa för gaming eftersom du måste låta tangenterna gå upp helt innan de kan aktiveras igen, men som sagt, smaken är som..

Permalänk
Medlem

Har endast provat röda och blåa.
Tycker röda är hemska att spela med, försökte ett år sen bytte jag till blåa och nu går det faktiskt att spela utan att trycka flera tangenter samtidigt för man vilar fingrarna på tangenterna. xD