vika antivirus program fungerar bäst med windows 8.1 64bit

Permalänk

vika antivirus program fungerar bäst med windows 8.1 64bit

Ja hej jag och min sambo har likadana datorer MSI GE70
men det antivirus vi alltid kört med Avira verkar ha problem med windows 8.1 då det tar flera timar och den då bara kommit 4% på att scanna igenom den hd som win ligger på.
så har ni bra tips på en säker inte så resurs krävande gratis antivirus?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Jag hade ett gratis anti-virusprogram. Det var mer av ett virusprogram. Jag Var tvungen att ställa om datorn. Om du ska ha ett anti-virusprogram tycker jag att du borde betala för det eller inte ha något alls.

Permalänk

oki men som underbetald arbetslös är det inte alltid man har ekonomi för det kaspersky tar 800kr/år 800 har jag inte därför försöker jag hitta gratie versioner

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swagger McJagger:

Jag hade ett gratis anti-virusprogram. Det var mer av ett virusprogram. Jag Var tvungen att ställa om datorn. Om du ska ha ett anti-virusprogram tycker jag att du borde betala för det eller inte ha något alls.

Struntsnack, sluta ge råd om du egentligen inte vet vad du pratar om... Att inte ha något skydd alls är idag superdumt.

Skrivet av Legopappa:

men det antivirus vi alltid kört med Avira verkar ha problem med windows 8.1 då det tar flera timar och den då bara kommit 4% på att scanna igenom den hd som win ligger på.

Det finns mängder med bra gratisalternativ, har själv kört väldigt länge med Avasts anti-virus och ZoneAlarms brandvägg, med någon schemalagd malwareskannare då och då av valfri sort, Malwarebytes är väldigt populär.

Bitdefender har gett ut en del gratiskoder på sistone, så lyckas du få tag på en sån har du ett till gratisalternativ. Det är det jag kör på just nu och det funkar bra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker Microsofts gratis antivirusprog. fungerar ok iaf.

Permalänk

Windows 8.1 har väl inbyggt? Jag har aldrig kört med ett separat antivirus

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk

ok tackar ska prova avast och kanske även avg men den har jag för mig drar en del cpu kraft eller har de gjort den bättre kanske

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

http://www.av-test.org/en/home/?avtest%5Btype%5D=3&avtest%5Bp...

Går ju alltid att kolla lite snabbt där och se vad som finns att välja på. Exakt hur bra denna sida är vet jag ej men Eugene Kaspersky tycker att den är duglig även om den inte är 100% rätt i deras tester.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 har eget antivirus och brandvägg. Är du en normalanvändare som inte lägger timtal med surftid på hackersidor/porrsidor så klarar du dig alldeles utmärkt med det. Du behöver alltså inget extra. har haft windows egna antivirus i flera år med normalt användande och klarat mig utmärkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Legopappa:

ok tackar ska prova avast och kanske även avg men den har jag för mig drar en del cpu kraft eller har de gjort den bättre kanske

Nä, Avast drar inte något nämnvärt och skyddar hyfsat. Nöj dig absolut inte med Windows inbyggda.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Väldigt få är resurskrävande idag. Det som tar tid är att scanna. Snabbast scan om jag mins rätt har Bitdefender. Jag tror inte problemet är att Avira inte fungerar för w8 utan programmet vill säkert scanna igenom flera mängder filer och det kan vara det som tar tid beroende på hur programmet är uppbyggt.

ESET Smart 8 beta som jag själv använder scannar bara igenom de viktigaste filerna och tar max 20min för min del.

Annars kan du som extra backup köra en online-scanner som ofta är gratis och finns från de stora företagen.

Gratis AV: Avast, Panda (ny version ute) och Bitdefender

Permalänk
Medlem

Problemet med att inte ha något skydd alls är ju att även vanliga sidor kan ha smittade ads etc, Inte bara porr sidor etc som har smittade sidor utan även vanliga sidor kan ha skit i sina ads etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ska man låta windows defender fortsätta rulla om man drar in ett externt antivirussystem?
Misstänker även att man måste slänga ur Mcaffe trial som följer med alla Asus maskiner.
Har kört AVG innan på W7 maskinerna innan så jag provar hur det uppför sig i 8.1

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Ska man låta windows defender fortsätta rulla om man drar in ett externt antivirussystem?
Misstänker även att man måste slänga ur Mcaffe trial som följer med alla Asus maskiner.
Har kört AVG innan på W7 maskinerna innan så jag provar hur det uppför sig i 8.1

I Windows 8.x stängs Defender av automatiskt när man installerar ett annat antivirusprogram.
Det är nödvändigt att avinstallera McAfee antivirus inkl. att köra deras MCPR för att få bort resterna.