Besviken över hantering av garantiärende.

Permalänk
Medlem

Besviken över hantering av garantiärende.

Idag lämnade jag er butik på Ringön och inget blev som jag förväntade mig. Dagen innan konstaterade jag att min mikrofon på mitt Qpad qh-85 ej fungerade däremot så fungerade en annan mikrofon vilket gjorde mig komfortabel med att ta mig till er butik för att hantera detta garanti ärende.

Så där står jag och försöker få mitt garantiärende hanterat och beskedet jag får är att ni kommer ta emot mitt ärende och göra en felsökning på måndag. Det var inte möjligt att göra en felsökning här och nu utan jag fick bestämt vänta. Detta motiverades främst med att det fanns andra kunder i butiken.

Det var dock inga problem att förklara för kunden bredvid skillnaden mot ett bra grafikkort och ett mindre bra med motivering att båda klarar Battlefield men det behövs ett bättre grafikkort för att spela de mer tunga spelen på bästa grafiken, det billigare grafikkortet kan dock spela spel som Far Cry med kanske inte på bästa inställningarna. För att sedan diskutera andra datorkomponenter.

Det går därmed ypperligt att lägga tid på en kund där man ser en potentiell försäljning men att verifiera att en mikrofon på ett headset ej fungerar går absolut inte! I stället skall jag med glädje vänta tills måndag då ni kommer ta hand om ärendet för att sedan ta mig till butiken för att hämta ut ersättningsvara när ni har bekräftat felet.

Detta var inte det besked jag förväntade mig och det var därför jag lämnade er butik redigt besviken och gick inte i hand med den service jag har hört och upplevt från er tidigare. Vill avsluta detta med att beskriva tidigare garanti ärenden jag har haft hos era konkurrenter för att visa lite hur det hela borde gå till.

  • Min mus registrerade inte alla klick, efter kontakt med support fick jag beskedet att en ny mus kommer att skickas snarast och när jag har mottagit den kan jag slänga den gamla.

  • En nyköpt switch fick ej ström. Butiken bekräftade felet och jag fick en ny vara.

  • Hörlurar började glappa och jag åkte till butiken för att få det utrett. Fick en ny vara utan att de verifierade problemet

Permalänk
Medlem

Tidigare idag ringde jag och pushade på får att säkerställ allt allt löste sig idag.
Fick ett SMS när mitt ärende påbörjades och efter 10 minuter så fick jag ett samtal från Inet då de hade konstaterat att mikrofonen minsann ej fungerade och jag får ut ett par nya hörlurar på garantin.

Tycker det är synd att en felsökning på under 10 minuter inte kan genomföras medan kunden väntar utan ni behöver skjuta på det. Nu behövde jag vänta över helgen samt ta mig till er butik i onödan.

Permalänk
Medlem

"Denna forumdel är enligt Sweclockers regler inte till för frågor om enskilda ärenden och beställningar så vi ber er fortsätta ta med oss direkt."

Permalänk
Medlem

Tycker spontant att det är aningen överdrivet att vara sådär missnöjd efter ett trots allt ganska snabbt hanterat garantiärende.

Visst, det hade varit optimalt för dig om varan bytts rakt av utan vidare frågor men om de nu ville undersöka varan först och bedömde att de inte hade tid att undersöka felet just då (hur lång tid det tar är ju inget man vet på förhand) så får man nog acceptera det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

"Denna forumdel är enligt Sweclockers regler inte till för frågor om enskilda ärenden och beställningar så vi ber er fortsätta ta med oss direkt."

Anser dock att detta har mer att göra Inets hantering av garantiärenden i allmänhet då jag har fått mina nya hörlurar så är mitt ärende löst. Jag hoppas bara ingen annan skall hamna i samma sits som jag. För andra är det nog bra mycket bökigare att ta sig till och från Inet än en promenad.

Skrivet av evil penguin:

Tycker spontant att det är aningen överdrivet att vara sådär missnöjd efter ett trots allt ganska snabbt hanterat garantiärende.

Visst, det hade varit optimalt för dig om varan bytts rakt av utan vidare frågor men om de nu ville undersöka varan först och bedömde att de inte hade tid att undersöka felet just då (hur lång tid det tar är ju inget man vet på förhand) så får man nog acceptera det.

Om jag hade lämnat in en dator och sagt att den ger blå skärm när si och sår uppstår så förstår jag att detta måste felsökas och det är inget man kan göra på stående fot.

När problemet är att en mikrofon för ett headset inte fungerar så behöver vi inte komplicera till det. De kom trots allt till en slutsats på under 10 minuter. Jag hade även tyckt att det hade varit fair att göra en enklare felsökning och om de inte lyckades komma till en slutsats så kunde behålla mina hörlurar för en djupare undersökning. Det var oviljan att lägga denna tid men samtidigt vara fullt villig att hjälpa en annan kund med att ge råd kring dator som skall köpas samt besvara alla möjliga frågor då här ses en potentiell försäljning?

Min missnöjdhet står i proportion till hur lätt detta ärende kunde hanterats.

Permalänk
Medlem

Hur många i personal var det där?
Hur mycket kunder var det där?
Om det nu var så bråttom, varför väntade du inte tills det var lugnt i butiken?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Anser dock att detta har mer att göra Inets hantering av garantiärenden i allmänhet då jag har fått mina nya hörlurar så är mitt ärende löst. Jag hoppas bara ingen annan skall hamna i samma sits som jag. För andra är det nog bra mycket bökigare att ta sig till och från Inet än en promenad.

Om jag hade lämnat in en dator och sagt att den ger blå skärm när si och sår uppstår så förstår jag att detta måste felsökas och det är inget man kan göra på stående fot.

När problemet är att en mikrofon för ett headset inte fungerar så behöver vi inte komplicera till det. De kom trots allt till en slutsats på under 10 minuter. Jag hade även tyckt att det hade varit fair att göra en enklare felsökning och om de inte lyckades komma till en slutsats så kunde behålla mina hörlurar för en djupare undersökning. Det var oviljan att lägga denna tid men samtidigt vara fullt villig att hjälpa en annan kund med att ge råd kring dator som skall köpas samt besvara alla möjliga frågor då här ses en potentiell försäljning?

Min missnöjdhet står i proportion till hur lätt detta ärende kunde hanterats.

Har inte ord för sådana här människors som dig och brist på empati och förståelse, du förstår inte ens att betalande kunder går före i en butik framför en gnällspik som dig, var glad att du ens fick/fått hjälp under årets mest lönsamma tid och med mest försäljning som en stackars butikskedja måste roffa åt sig en stor kaka av för att kunna få ett hyfsat år

Ta dig en julöl, en bit skinka, bröd, smeta senap på skinkan och sätt dig ner och tänk över din tråd lite och slappna av, det har redan påpekats här om reglerna.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Hur många i personal var det där?
Hur mycket kunder var det där?
Om det nu var så bråttom, varför väntade du inte tills det var lugnt i butiken?!

Skickades från m.sweclockers.com

Många kunder, men förvånansvärt mycket personal dock fanns det mycket att göra. Jag erbjöd mig att vänta men invänta måndagen var det ända alternativet.

Skrivet av godspeed:

Har inte ord för sådana här människors som dig och brist på empati och förståelse, du förstår inte ens att betalande kunder går före i en butik framför en gnällspik som dig, var glad att du ens fick/fått hjälp under årets mest lönsamma tid och med mest försäljning som en stackars butikskedja måste roffa åt sig en stor kaka av för att kunna få ett hyfsat år

Ta dig en julöl, en bit skinka, bröd, smeta senap på skinkan och sätt dig ner och tänk över din tråd lite och slappna av, det har redan påpekats här om reglerna.

Det är väl här vi inte delar vår syn, jag anser att en trogen kund är minst lika viktig som en ny kund samt att kunder inte bör prioriteras över dess köpvilja. Inet kör dock med ett kö system där du väljer mellan snabbkassa, support eller rådgivning. De kanske bör införa High roller?

Jag har köpt flera datorer från Inet och planerar att inhandla min nästa burk därmed då jag gillar Inet men jag anser att Inets bra service fallerade här och jag utnyttjar min fulla rätt att nämna detta genom att återkoppla med feedback. Jag anser att detta nu är framfört och lämnar det i Inets händer om de vill se över deras rutiner eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara påpeka en sak, var försiktig med att döma ett helt företag för hur en anställd har betett sig emot dig. Ibland kan tyvärr fel människa hamna på fel plats. Jag säger inte att den anställde i butiken gjorde rätt eller fel, det låter jag vara osagt eftersom jag enbart läst din sida av ärendet istället för att ha själv sett hur det gick till.

Självklart är de arbetande människorna Inets ansikten utåt men just denne kanske hade en dålig dag gällande sina försäljningssiffror och lät det gå ut över ditt ärende. Det bästa du kan göra är att ta reda på vem just denne människa var och framföra det till Inet istället, får samma anställda flera klagomål så kommer det göras något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Många kunder, men förvånansvärt mycket personal dock fanns det mycket att göra. Jag erbjöd mig att vänta men invänta måndagen var det ända alternativet.

Det är väl här vi inte delar vår syn, jag anser att en trogen kund är minst lika viktig som en ny kund samt att kunder inte bör prioriteras över dess köpvilja. Inet kör dock med ett kö system där du väljer mellan snabbkassa, support eller rådgivning. De kanske bör införa High roller?

Jag har köpt flera datorer från Inet och planerar att inhandla min nästa burk därmed då jag gillar Inet men jag anser att Inets bra service fallerade här och jag utnyttjar min fulla rätt att nämna detta genom att återkoppla med feedback. Jag anser att detta nu är framfört och lämnar det i Inets händer om de vill se över deras rutiner eller ej.

Varför skall du gå före betalande kunder eller andra människor med ett minst lika stort behov som du kan ha haft/har?
Förstår inte hela din inställning, man får ibland vänta och man får inte ibland som man vill, tror att du som antagligen vuxen person (av döma av din i övrigt moget skrivna text) kanske borde ha en lite mindre omogen inställning

Sluta gråta och vara så butthurt över ett icke-existerande problem, du fick ju ditt ärende löst om än inte på stubben som du ville, kan slå vad om att det fanns minst lika många som fått vänta desto längre på sina ärenden pga jul och nyår och semesterfirande

Hört talas om att folk har ledigt under jul/nyår, dvs mindre bemanning på plats?
Kära nån, ifall du nu har sådana sårade känslor över ärendet så ring deras kundtjänst/tala med deras supportansvarige

Här framstår du endast som en gnällspik, som fiskar efter att få ut något utav det, och som forum här får du räkna med mothugg, jag kommer aldrig hålla med i en sådan här trist syn på livet som du har, att du skall gå före alla bara för att just du inte råkar få som du vill och då genast måste "gråta ut" om dina "kränkta rättigheter som kund" som det så modernt numera alltid måste göras i media etc

Edit: nä nu ska jag sluta ranta, jag har min inställning klar redan, försökte bara ge en annan syn på hur liv/saker och ting funkar under en hektisk tid i en butik, jag har redan min skinkmacka med starksenap fixad, julölen bredvid och nu ska jag slöa och titta på lite dåliga julklassiker, gott nytt i förskott på er allehopen!^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Många kunder, men förvånansvärt mycket personal dock fanns det mycket att göra. Jag erbjöd mig att vänta men invänta måndagen var det ända alternativet.

Det är väl här vi inte delar vår syn, jag anser att en trogen kund är minst lika viktig som en ny kund samt att kunder inte bör prioriteras över dess köpvilja. Inet kör dock med ett kö system där du väljer mellan snabbkassa, support eller rådgivning. De kanske bör införa High roller?

Jag har köpt flera datorer från Inet och planerar att inhandla min nästa burk därmed då jag gillar Inet men jag anser att Inets bra service fallerade här och jag utnyttjar min fulla rätt att nämna detta genom att återkoppla med feedback. Jag anser att detta nu är framfört och lämnar det i Inets händer om de vill se över deras rutiner eller ej.

Jag vet inte hur bra koll du har på datorbutikers olika avdelningar och personal, men jag är helt säker på att Inet såsom de flesta andra datorbutiker har en serviceavdelning som är helt fristående butiksförsäljning. Det har ingen som helst betydelse om det är 1 eller 100 kunder i butiken, serviceavdelningen är helt oberoende detta. Det är garanterat därför du fick vänta och inte fick ditt ärende löst på plats. Serviceavdelningen har säkert mycket att göra, speciellt under jultider och hade kanske inte tid att kolla på ditt headset omgående. Visst, det hade varit smidigare för dig att slippa åka dit igen, men de har sina rutiner som de måste följa.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Alltså, spontant så känns nog TS reaktion tämligen överdriven, för problemet löstes ju ändå väldigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Jag håller med ts. När jag fått ett fel på varan inom ett par dagar från köp förväntar jag mig att få den bytt omgående och att de litar på mig eller testar den på stående fot. Det är därför jag alltid går till webhallen ,butiken på sveavägen och fruängen har bara velat ta in varan för felsökning en enda gång och då var det ett krångligt fel som uppstått efter flera månader. Alltid fått en ny vara direkt annars. Hade jag fått vänta en helg på en sån skitsak som att koppla in en mic hade jag tvekat att nånsin handla där igen. Då har de ingen respekt för sina kunder. En befintlig kund är alltid viktigare än en potentiell ny kund, fattar inte hur folk resonerar.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Idag lämnade jag er butik på Ringön och inget blev som jag förväntade mig. Dagen innan konstaterade jag att min mikrofon på mitt Qpad qh-85 ej fungerade däremot så fungerade en annan mikrofon vilket gjorde mig komfortabel med att ta mig till er butik för att hantera detta garanti ärende.

Så där står jag och försöker få mitt garantiärende hanterat och beskedet jag får är att ni kommer ta emot mitt ärende och göra en felsökning på måndag. Det var inte möjligt att göra en felsökning här och nu utan jag fick bestämt vänta. Detta motiverades främst med att det fanns andra kunder i butiken.

Det var dock inga problem att förklara för kunden bredvid skillnaden mot ett bra grafikkort och ett mindre bra med motivering att båda klarar Battlefield men det behövs ett bättre grafikkort för att spela de mer tunga spelen på bästa grafiken, det billigare grafikkortet kan dock spela spel som Far Cry med kanske inte på bästa inställningarna. För att sedan diskutera andra datorkomponenter.

Det går därmed ypperligt att lägga tid på en kund där man ser en potentiell försäljning men att verifiera att en mikrofon på ett headset ej fungerar går absolut inte! I stället skall jag med glädje vänta tills måndag då ni kommer ta hand om ärendet för att sedan ta mig till butiken för att hämta ut ersättningsvara när ni har bekräftat felet.

Detta var inte det besked jag förväntade mig och det var därför jag lämnade er butik redigt besviken och gick inte i hand med den service jag har hört och upplevt från er tidigare. Vill avsluta detta med att beskriva tidigare garanti ärenden jag har haft hos era konkurrenter för att visa lite hur det hela borde gå till.

  • Min mus registrerade inte alla klick, efter kontakt med support fick jag beskedet att en ny mus kommer att skickas snarast och när jag har mottagit den kan jag slänga den gamla.

  • En nyköpt switch fick ej ström. Butiken bekräftade felet och jag fick en ny vara.

  • Hörlurar började glappa och jag åkte till butiken för att få det utrett. Fick en ny vara utan att de verifierade problemet

ÖÖÖ Minder än en Arbetsdag dag att få en ny produkt? mycket att klaga på. Hade du åkt bil typ en mil eller mer kan jag förstå att du klagar mm
Men en promenad avstånd hade jag aldrig ens brytt mig att klaga på internet för.

Jag lämna in dotters surfplatta ASUS och skicka skiten till Tyskland för byte av display och det tog 5 veckor att få tillbaka den från ASUS på garanti ärende.´

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer7:

Alltså, spontant så känns nog TS reaktion tämligen överdriven, för problemet löstes ju ändå väldigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte jag, en datorbutik bör väl rätt enkelt kunna faststlå snabbare än babbla om grafikkort klarar battlefield ifall en mic inte funkar eller ej men det är ju bara jag..

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så har butiker rätt att se om varan exempelvis kan lagas etc innan de ger ut en ny. Nu var det säkert så att den reklamationsansvarige inte var tillgänglig just då, eller att han behövde mer tid att utreda ärendet.

Att man hade tid att snacka om ett grafikkort är ju en helt annan grej än att ta tag i ett garantiärende, vilket TS borde fatta. Det krävs inte mycket tid att tänka efter innan man fattar att alla butiker inte kan ha som rutin att direkt dela ut nya produkter bara för att man ser att något inte är som det ska. Visst, det går snabbt att se att det är fel, men det kan krävas mer innan man vet vad det är som orsakar felet och vad detta kan bero på.

Det är tough luck för TS, om jag vore TS hade jag dock vart nöjd iom att de faktiskt verkade ta det ganska snabbt jämfört med många andra butiker. Bara för att de inte gav dig en ny direkt är detta ingen anledning att tjura ihop.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

De kanske inte hade tid eller personal att ta hand om ditt ärende på stört, utan var tvungna att fokusera på kunder. Biträdet kanske hade kassan och kan då inte lämna.
Lugna ner dig lite. Vissa saker kan inte ske på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Jag håller med ts. När jag fått ett fel på varan inom ett par dagar från köp förväntar jag mig att få den bytt omgående och att de litar på mig eller testar den på stående fot. Det är därför jag alltid går till webhallen ,butiken på sveavägen och fruängen har bara velat ta in varan för felsökning en enda gång och då var det ett krångligt fel som uppstått efter flera månader. Alltid fått en ny vara direkt annars. Hade jag fått vänta en helg på en sån skitsak som att koppla in en mic hade jag tvekat att nånsin handla där igen. Då har de ingen respekt för sina kunder. En befintlig kund är alltid viktigare än en potentiell ny kund, fattar inte hur folk resonerar.

FAST tänk om okunnig personal i butiken som egentligen bara hanterar kassan skall stå och felsöka dina produkter utan erfarenhet eller kunskap för det. en mic med 3.5 mm jack är hyffsat lätt att felsöka och enkelt att konstatera medans ett usb headset plötsligt blir mycket krångligare.

ok nu var det en rätt billig mic men jag hade aldrig gått med på att låta kassa personal stå och felsöka mitt grafikkort direkt i butik. alla blir nog gladare om felsökningen blir rätt utförd av kunnig personal med bra verktyg osv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det finns något att klaga på alls i Inets agerande. Jag har själv jobbat med service för en större elektronikkedja och enda anledningen till att neka att kolla på den direkt är att man inte hinner.

Man får ofta höra argumentet att "det här tar ju inte så lång tid. Det kan du väl göra direkt" I de bästa av världar så hade man givetvis alltid kunnat göra så men om det finns en servicekö och det är mycket att göra så blir det ju ganska rimligt att man tar arbetet i den ordning det har kommit in.

Sen tycker jag man måste ha viss förståelse för att TS kommer in den 26/12. Detta är garanterat än av Inets stressigaste dagar på hela året när det gäller försäljning och förmodligen hade man i stort sett all personal på plats men ändå svårt att hinna med de kunder som var i butiken.

Visa signatur

Lätt som Paj