Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behålla min i7 2600k eller byta hela systemet?

Permalänk

Behålla min i7 2600k eller byta hela systemet?

Hejsan, i dagsläget så har jag med en i7 2600k klockad till 4.5ghz som sitter på ett ASUS Sabertooth P67, som grafikkort har jag ett 6970 och jag tycker det börjar bli lite slött när man ska spela dom nyaste spelen.

Så min fråga är, hur långt räcker min cpu? Kommer den börja bottlenecka om jag skulle sätta in ett gtx 980 och nya ram i den?

/MVH
Johan

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk
Medlem

Det beror lite på spel och upplösning, etc, men generellt sett så kommer en I7 2600k @ 4,5 inte att flaska ett GTX 980.

Behåll din CPU och uppgradera din GPU du.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Johan1995:

Så min fråga är, hur långt räcker min cpu? Kommer den börja bottlenecka om jag skulle sätta in ett gtx 980 och nya ram i den?

Tycker du ska behålla den. Ganska små marginaler vid uppgradering av cpu så kan lika gärna vänta tills det kommer något märkbart bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behåll den och byt grafikkort.
Kör själv på samma CPU ännu och det finns massor med kraft kvar tills den kommer flaska någon GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr_Johan1995:

Hejsan, i dagsläget så har jag med en i7 2600k klockad till 4.5ghz som sitter på ett ASUS Sabertooth P67, som grafikkort har jag ett 6970 och jag tycker det börjar bli lite slött när man ska spela dom nyaste spelen.

Så min fråga är, hur långt räcker min cpu? Kommer den börja bottlenecka om jag skulle sätta in ett gtx 980 och nya ram i den?

/MVH
Johan

Din CPU är idagsläget ca 10-14% långsammare än en 4790K i turbo 4.4GHz. Den flaskar inte ett GTX 980 och det kommer inte heller din CPU göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

behåll o stoppa in ett bättre grafikkort, och om du har ekonomi till det, en ssd,
Jag har samma cpu och klarar alla spel galant med ett 780ti kort (fast jag vill ha två) men det är bara habegär o inget annat, 1st räcker gott o väl

sen finns ju sjyssta priser på 970, om man vill ha nyare kort
sedan såklart ett GtX 980 (det jag helst vill ha), men jag tycker de är alldeles för dyra, personlig åsikt såklart.
Men har du råd, go for it:)

Mitt val för att hålla kostnaden nere o få bra prestanda för pengarna hade varit ett begagnat 780ti, som du kan hitta för allt mellan 2500-3300 (där har du sjysst spelprestanda som räcker några år till) finns ett par till salu i swec marknad
en sjysst beg ssd 240Gb får du för runt 5-700:-
så lägger du runt 3000-3700:- så har du ett fint paket.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.