Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Skärmar med serienr som börjar på EA/EB är tillverkade i oktober/november och där skall dem flesta av barnsjukdommarna så som döda pixlar och Inversion problem lösta.

Har du en död pixel redan när du packade upp den så Skall den klassas som en DOA.
Så att få den utbyt skall inte vara några problem.

Ah tack så mycket för upplysandet. Tydligen har jag en E8. Snackade precis med komplett men de tror inte asus godkänner det. Så du tycker det är värt ett försök i alla fall?

Permalänk
Skrivet av Arengee:

Ah tack så mycket för upplysandet. Tydligen har jag en E8. Snackade precis med komplett men de tror inte asus godkänner det. Så du tycker det är värt ett försök i alla fall?

Det fanns en del E8:or på MM också och en EB som jag tog.
Förstår inte varför dem inte skulle godkänna det. Det är en solklar DOA.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Det fanns en del E8:or på MM också och en EB som jag tog.
Förstår inte varför dem inte skulle godkänna det. Det är en solklar DOA.

Ursäkta om jag är korkad här men: eftersom att deras pixelpolicy endast täcker minst 2 pixlar nära varandra? Eller gäller det endast vid garantiärenden? Fyller man i formulär och skickar in den som DOA så gäller annat?

Permalänk
Skrivet av Arengee:

Ursäkta om jag är korkad här men: eftersom att deras pixelpolicy endast täcker minst 2 pixlar nära varandra? Eller gäller det endast vid garantiärenden? Fyller man i formulär och skickar in den som DOA så gäller annat?

Lite OT nu
Om jag inte minns Helt fel så är DOA och garanti två olika saker.
DOA - Dead on Arrival är ju inget garanti ärende egentligen.
Utan det är någon form av transportskada, fabrikationsfel etc.
Dvs det har inte uppkommit efter en tid i form av användning.
När man köper en ny vara så Skall den fungera fel fritt.
Det är ju dokumenterat fler som har dessa fel på sina Skärmar, bara se prisjakt.se.
Finns folk som bytat ut sina Skärmar 5 gånger för liknande fel.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem och testat min Swift.

Ingen BLB, inga dåliga pixlar, och ingen pixel-inversion (vad jag kan se iallafall).

Däremot så har jag lite flicker när jag spelar CS:GO. Inget extremt problem eftersom det inte flickrar hela tiden, men är ändå störande.

Såg tidigare i tråden att någon sa att man borde köra CS:GO i 120 Hz och UMLB, men då är min fråga vad poängen med skärmen är, då G-sync är en av huvudanledningarna till att jag köpte den.

Edit: Tydligen så flickrar skärmen bara vid låg dps, dvs vid typ server/mapchange eller i menyer. Det kan jag leva med. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Helt säker på att dom som bytt massa gånger har större problem än 1 st död pixel.

1st död pixel ger ingen retur för asus. Däremot kan man ju använda ångerätten med öppet köp via distansköpslagen, men då får du inte använda skärmen aktivt utan bara testa den så att allt funkar...

Jag har kört CSGO i både Gsync och ULMB med skärmen, men sistnämnda kändes mycket bättre. Gsync kör jag i övriga fps-spel, mestadels då singelplayer o liknande tex far cry 4. När man spelar mot andra vill man ju ha största möjliga fördel, o det är ULMB som ger det tycker iaf jag. Smaken är som baken.. Gsync funkar också i CSGO såklart, beror på vad man föredrar.

Jag köpte skärmen för att få 1440 27" med 120hz+ ^^, gsync var bara en bonus. Så även att skärmen lätt är snyggaste jag haft

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Läst mkt av tråden idag.

Sammanfattning: Buggigaste skärmen som släppts? :S

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Läst mkt av tråden idag.

Sammanfattning: Buggigaste skärmen som släppts? :S

Kanske. Men mycket nöjd med min ^^

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har precis fått hem och testat min Swift.

Ingen BLB, inga dåliga pixlar, och ingen pixel-inversion (vad jag kan se iallafall).

Däremot så har jag lite flicker när jag spelar CS:GO. Inget extremt problem eftersom det inte flickrar hela tiden, men är ändå störande.

Såg tidigare i tråden att någon sa att man borde köra CS:GO i 120 Hz och UMLB, men då är min fråga vad poängen med skärmen är, då G-sync är en av huvudanledningarna till att jag köpte den.

Edit: Tydligen så flickrar skärmen bara vid låg dps, dvs vid typ server/mapchange eller i menyer. Det kan jag leva med. ^^

Fick också min nyligen och har även flicker i loading screen

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Kanske. Men mycket nöjd med min ^^

Såg att du kör ULMB? Jag får inte det att fungera i spel, har stäng av G-sync i nvidia control panel samt även på spelet, och har den på 120Hz men ULMB blir utgråat i spel. Fungerar i Windows desktop. Gör jag något fel eller ska man göra något speciellt innan? Spelet är CS:GO

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Slå på crosshair som vanligt. Stäng menyn och tryck 2 ggr på X knappen bak på skärmen. Borta :).

se på fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FellaNNN:

Fick också min nyligen och har även flicker i loading screen

Det ska tydligen vara "normalt" och relaterat till G-sync och något som alla Swiftar "lider" av. Låg fps = flicker.

Nåja, så länge det bara är i loadingscreens och inte under spel bryr jag mig inte. Är väldigt nöjd med min Swift än så länge.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Min börjar på E8, köpte nu på Kompletts REA.
2st döda pixlar 5cm ifrån varandra, en fast lysande grön pixel. Inte mycket bleeding/clouding, lite flimmer i loadingscreens osv men det verkar ha med G-sync att göra vad jag kunnat läsa mig till.

Förbannat vilken bra spelskärm, men det blir en retur av denna och vet inte om jag vågar köpa en igen. Redan gjort returanmälan (ångerrätt), dock inte godkänd ännu.. Antar att det händer grejer imorgon. Kommer inte bli roligt att gå tillbaks till 23" IPS och 1920x1080 bara.. Svårt val. Som spelskärm var det något helt överjävligt vilken skillnad, fantastiskt bra.

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

2st döda pixlar 5cm ifrån varandra, en fast lysande grön pixel. Inte mycket bleeding/clouding, lite flimmer i loadingscreens osv men det verkar ha med G-sync att göra vad jag kunnat läsa mig till.

Förbannat vilken bra spelskärm, men det blir en retur av denna och vet inte om jag vågar köpa en igen. Redan gjort returanmälan (ångerrätt), dock inte godkänd ännu.. Antar att det händer grejer imorgon. Kommer inte bli roligt att gå tillbaks till 23" IPS och 1920x1080 bara.. Svårt val. Som spelskärm var det något helt överjävligt vilken skillnad, fantastiskt bra.

Tråkigt.
Min Kartong har serienr "EB" och har inga problem alls med min. Helt felfri.
Peppar peppar ta i trä.
Frågan är om man kan fråga efter en skärm som har specifikt rätt serienr. Det hade jag gjort om detta läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Har problem med min med, har skapat en tråd om det.

Om man gör ångerrätt får man väl bara pengarna tillbaka och måste köpa skärmen igen (som ligger nu 1,5k dyrare än rean)?

http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Om man gör ångerrätt får man väl bara pengarna tillbaka och måste köpa skärmen igen (som ligger nu 1,5k dyrare än rean)?

Borde man inte kunna be dem om tillåtelse att få byta till en fungerande batch ist? Så kan de skicka tillbaka den felande skiten till ASUS med lappen "Gör om, gör rätt!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Borde man inte kunna be dem om tillåtelse att få byta till en fungerande batch ist? Så kan de skicka tillbaka den felande skiten till ASUS med lappen "Gör om, gör rätt!".

Indeed, jag har också modellen som startar på E8, likt alla andra som har problem så är denna versionen säkerligen defekt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Tror jag skrev i den förut. Min har med lite clouding men inget som stör. Alltså inte så mycket som din. Har du kollat efter döda pixlar på din?

Inte fått någon information ännu men vågar nästan lova att de såklart vill skicka mig/dig en ny skärm i första hand, och i andra hand ge mig pengarna tillbaka. Frågan är bara om man vågar köra på en till, vet inte riktigt vad jag tyckte om skärmen i desktop, nästan lite jobbig att läsa på och upplevde att jag fick ont i ögonen. Kanske bara var trött.. Hur som helst, för spel kan det omöjligt finnas något bättre. Var en helt ny upplevelse att spela på denna kontra en 60hz 1920x1080. Jag märkte dock ganska stor skillnad på färger o betraktningsvinklar mot mina IPS skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Tror jag skrev i den förut. Min har med lite clouding men inget som stör. Alltså inte så mycket som din. Har du kollat efter döda pixlar på din?

Inte fått någon information ännu men vågar nästan lova att de såklart vill skicka mig/dig en ny skärm i första hand, och i andra hand ge mig pengarna tillbaka. Frågan är bara om man vågar köra på en till, vet inte riktigt vad jag tyckte om skärmen i desktop, nästan lite jobbig att läsa på och upplevde att jag fick ont i ögonen. Kanske bara var trött.. Hur som helst, för spel kan det omöjligt finnas något bättre. Var en helt ny upplevelse att spela på denna kontra en 60hz 1920x1080. Jag märkte dock ganska stor skillnad på färger o betraktningsvinklar mot mina IPS skärmar.

Kan va att du kör för högt Brightness som orsakar ögonproblemen, jag hade iaf det.

Gällande Desktop är den klart bättre än UHD 27tummare som är värre.

Men jag är glad över Skärmen, har prövat QHD IPS innan (BenQ GW2765HT) och den hade någorlunda bättre färger men hade IPS Glow problem (igen) >_<.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Säg till om du hittar någon särskild lösning på det där med ögontröttheten. Har lite samma symptom med min 2430T som sägs vara snäll mot ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Säg till om du hittar någon särskild lösning på det där med ögontröttheten. Har lite samma symptom med min 2430T som sägs vara snäll mot ögonen.

Flux/Gunnar eller minska kontrast/brightness hjälper som sagt.

Har du ett speciellt mode som gör skärmen gulaktig (oftast spelmode) så går även det bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Flux/Gunnar eller minska kontrast/brightness hjälper som sagt.

Har du ett speciellt mode som gör skärmen gulaktig (oftast spelmode) så går även det bra.

Tjena! Jag kör redan med flux och har brightness på 34 och kontrast på 40. Kanske måste gå ännu lägre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Tjena! Jag kör redan med flux och har brightness på 34 och kontrast på 40. Kanske måste gå ännu lägre då?

Jag kör just nu på 100% brightness med gunnar utan problem, men det ska gå att köra på ca 50% utan ögontrötthet speciellt med flux. Tror källan till problemet är något annat pröva annars höja kontrasten tillbaka till 50 men sänk brightness.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag kör just nu på 100% brightness med gunnar utan problem, men det ska gå att köra på ca 50% utan ögontrötthet speciellt med flux. Tror källan till problemet är något annat pröva annars höja kontrasten tillbaka till 50 men sänk brightness.

Fan, ska man behöva köpa glajjer när man redan har köpt en skärm som skall vara snäll mot ögonen Det känns lite fail! Men kanske ett måste? Kör 2430T btw och inte swiften men hade samma problem som killen med swiften (men det kanske du hade koll på.) Kan det ha med double eller singel strobe att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Fan, ska man behöva köpa glajjer när man redan har köpt en skärm som skall vara snäll mot ögonen Det känns lite fail! Men kanske ett måste? Kör 2430T btw och inte swiften men hade samma problem som killen med swiften (men det kanske du hade koll på.) Kan det ha med double eller singel strobe att göra?

Vet inte om 2430T är IPS men är den det så jo, då kan brightness vara för högt eller så kör du något annat mode, IPS har oftast jättehöga standard/max settings när det gäller brightness.

Gunnar hjälper mestadels mot uttorkade ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Vet inte om 2430T är IPS men är den det så jo, då kan brightness vara för högt eller så kör du något annat mode, IPS har oftast jättehöga standard/max settings när det gäller brightness.

Nej, det är en sketen tnpanel helt anpassad för pro gaming, så out of the box så är den helt crazy på fps mode 1. Har dock sätt den till standard mode i desktop och försökt tweaka lite för att det överlag skall bli bättre och har lyckats få till det rätt skapligt iaf. Det enda problemet är, som sagt, att den är lite jobbig mot ögonen när man läser text och grejer på forum en längre tid. Vissa led tv-apparater brukar ju ha något reglage för backlight eller vad det heter men hittar inget sådant på denna skärmen, kanske bara är tv-apparater som har denna funktionen?

Permalänk
Medlem

Har skärmen och det är fett att spela med den.

Plånboken sved men hjärtat brann.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Har skärmen och det är fett att spela med den.

Plånboken sved men hjärtat brann.

Gött kanske en bild på din setup?

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Hallå alla. Sitter just nu med min Swift! Grym skärm.
Vad kan jag köra för tester för att kolla hur bra exemplar jag fått?

Har just nu bara testat att köra svart bakgrund, där verkar jag ha fått ett bra exemplar. Bleeding syns lite i ena hörnet, dock är det omöjligt att märka av vid normal användning. Behövdes lite kalibrering för att matcha min IPS-monitor.

Drog över 50% av en vitt map på varsin skärm, och kalibrerade sedan och nu är det _nästan_ lika vitt som på IPSen. (Inget som hleler märks förutom då man drar över 50% för exakt jämförelse)
R: 90
G: 90
B: 100

Brightness: 69
Kontrast: 50

edit: jag har tydligen en E8, kanske min inte är så felfri som jag tror? =D Väntar ivrigt på svar på hur jag kan testa den för fel..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå alla. Sitter just nu med min Swift! Grym skärm.
Vad kan jag köra för tester för att kolla hur bra exemplar jag fått?

Har just nu bara testat att köra svart bakgrund, där verkar jag ha fått ett bra exemplar. Bleeding syns lite i ena hörnet, dock är det omöjligt att märka av vid normal användning. Behövdes lite kalibrering för att matcha min IPS-monitor.

Drog över 50% av en vitt map på varsin skärm, och kalibrerade sedan och nu är det _nästan_ lika vitt som på IPSen. (Inget som hleler märks förutom då man drar över 50% för exakt jämförelse)
R: 90
G: 90
B: 100

Brightness: 69
Kontrast: 50

edit: jag har tydligen en E8, kanske min inte är så felfri som jag tror? =D Väntar ivrigt på svar på hur jag kan testa den för fel..

Inga kassa/döda pixlar?