ROG Swift PG278Q Bleeding i mitten?

Permalänk
Medlem

ROG Swift PG278Q Bleeding i mitten?

Köpte ROG på kompletts Specialdagrea

En sak som stör mig med denna skärmen är att det finns mer ljus i mitten av skärmen (clouding)?

Edit : Det syns märkvärdigt vid 75-100% Brightness.

Det är som en rektangel, är detta normalt för ROG eller TN paneler alls?

Permalänk
Medlem

EDIT: Själv har jag en ROG SWIFT och har inte märkt detta. Vissa har otur och får detta. :/ Tråkigt när sånt händer men det är bara att lämna in på garantin.

§5
Permalänk

Jag skulle reklamera om det är något som stör. Vet inte om det är något som är vanligt med TN-paneler, men eftersom att det är en dyr skärm så skulle jag förvänta mig någorlunda kvalitet.

Permalänk
Medlem

Well, någon moderator som kan flytta tråden till "korrekta" sub?

Här är några bilder iaf, det känns väldigt överdrivet clouding, fattar inte hur detta kom igenom quality kontrollen.

50% Brightness

100% Brightness

Permalänk
Medlem

Det där är rätt så mycket blb enligt mig. Jag skulle höra vad de andra säger då de nog vet mer om mig i detta men jag skulle inte acceptera det där. //Min koreaskärm har lite blb uppe till höger och nere till vänster men inte alls så där mycket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka direkt!

Permalänk
Medlem

Det där såg riktigt illa ut faktiskt.
Det kan ju vara lite smått ibland med lite ojämnhet i ljuset. Men det där var väldigt framträdande.

Det är ju dock rätt svårt att få en vettig uppfattning på en bild bara eftersom en kamera ställer in ljusförhållanden och andra saker själv.
Men om det ser lika illa ut som på bilden så skulle jag utan tvekan bytt ut den snarast.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Här är en bild från distans, men ja det ser befängt ut, ska kontakta komplett imorgon -_-

Permalänk

Defekt, min Swift har inga sådana bekymmer.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Visa Asus folket bilderna så får du höra vad dom har att säga. Ser inte bra ut enligt min mening och min skärm ser absolut inte ut så:

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka den eller kör på garanti .

Skärmen är såpass dyr så den bör ju iaf vara fel fri.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Köpte också en på Kompletts REA men redan gjort en RMA-ansökan (Ångerrätten). Har 2 döda pixlar samt 1 som lyser grönt.
Upplever också att jag får ont i ögonen av skärmen av någon konstig anledning. Angående clouding så skulle jag nog vara rätt nöjd med min, har lite i högerkant som din och lite i mitten men faktiskt inget jag såg med brightness på 30% som jag använde.

Inga döda pixlar på din iaf? Fantastiskt att spela på denna, aldrig varit med om något liknande.. Vansinnigt bra. Blir nog dock ingen ny, verkar vara så jäkla mkt problem med skärmen över lag.

Permalänk

Det där ser ju verkligen inte acceptabelt ut, hör av dig till komplett så får du säkert en ny Visa dom bilderna osv.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiquidPanda:

Jag skulle reklamera om det är något som stör. Vet inte om det är något som är vanligt med TN-paneler, men eftersom att det är en dyr skärm så skulle jag förvänta mig någorlunda kvalitet.

Att den är dyr har inget med kvalitén att göra, ROG SWIFT är en överprisad TN skärm och TN är skit när det kommer till färger och svärta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Köpte också en på Kompletts REA men redan gjort en RMA-ansökan (Ångerrätten). Har 2 döda pixlar samt 1 som lyser grönt.
Upplever också att jag får ont i ögonen av skärmen av någon konstig anledning. Angående clouding så skulle jag nog vara rätt nöjd med min, har lite i högerkant som din och lite i mitten men faktiskt inget jag såg med brightness på 30% som jag använde.

Inga döda pixlar på din iaf? Fantastiskt att spela på denna, aldrig varit med om något liknande.. Vansinnigt bra. Blir nog dock ingen ny, verkar vara så jäkla mkt problem med skärmen över lag.

Inga döda pixlar, men massiv clouding och inversionproblem :(. Har meddelat komplett, förhoppningsvis så lyssnar dom och ger mig en av December/November versionen av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Upplever också att jag får ont i ögonen av skärmen av någon konstig anledning.

"The SWIFT has a specialized implementation offering great flicker free performance under normal operation mode. It utilizes DC – Direct Control for backlight control to achieve this. Under ULMB operation it utilizes a a form PWM operation to offer backlight strobing for gamers wanting this type of functionality"

http://pcdiy.asus.com/2014/01/pg278q-rog-swift-gaming-monitor...

kan vara så att du är känslig mot det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter s.k. korspostning. Denna gången har jag inte låst trådarna, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har själv beställt av komplett när Kompletts hade REA, som kom idag men efter läst här på sweclockers och på Asus Rog forum så funderar jag på att inte hämta ut skärmen utan skicka tillbaks den direkt. Vill inte ha massa strul m.m.!

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Har själv beställt av komplett när Kompletts hade REA, som kom idag men efter läst här på sweclockers och på Asus Rog forum så funderar jag på att inte hämta ut skärmen utan skicka tillbaks den direkt. Vill inte ha massa strul m.m.!

Bah, sluta fega dig nu!

Jag köpte också min på Kompletts rea och är hur nöjd som helst, så när som på lite lite BLB i kanterna, men det är man ändå van vid i och med TN.
Jag har ingen pixel inversion och ingen (vad jag kan se) ghosting. Är hur nöjd som helst med skärmen, och har redan sålt av mina gamla skärmar, så finns ingen återvändo nu! ^^

Tänk så här: dom som får en dålig skärm gnäller* på forum, medans dom som får en fullt fungerande skärm är för upptagna för att gnälla eftersom dom använder skärmen för fullt. (*har man fått ett dåligt exemplar så har man all rätt att gnälla. Skärmen är inte billig.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bah, sluta fega dig nu!

Jag köpte också min på Kompletts rea och är hur nöjd som helst, så när som på lite lite BLB i kanterna, men det är man ändå van vid i och med TN.
Jag har ingen pixel inversion och ingen (vad jag kan se) ghosting. Är hur nöjd som helst med skärmen, och har redan sålt av mina gamla skärmar, så finns ingen återvändo nu! ^^

Tänk så här: dom som får en dålig skärm gnäller* på forum, medans dom som får en fullt fungerande skärm är för upptagna för att gnälla eftersom dom använder skärmen för fullt. (*har man fått ett dåligt exemplar så har man all rätt att gnälla. Skärmen är inte billig.)

Så sant så, dock går jag från min ASUS VG248QE (24 tum) som jag är supernöjd men vill ha en 27 tum 144hz skärm (som prim skärm) för min gamla 20 tum HP W20 börjar bli för dålig som second skärm.
Någon bild på din Setup kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Swiften rakt framför mig och en BenQ GL2450 (24" 1080p 60 Hz-historia) som sekundärskärm till höger om Swiften.
Kommer antagligen att byta ut BenQn mot en 27" 1080p i framtiden, då det ser lite fel ut med 27"+24".

Har även en 32" Toshiba-TV ovanför Swiften som just nu har drabbats av prestationsångest.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om alla som har ROG Swift PG278Q visar sina setups med bild?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skickar tillbaka den imorgon då, har inte fått svar på om jag får en nyare variant tillbaka däremot Hoppas på en av skärmarna som startar med serienumret EB eller EC