Byta mellan diskar med olika OS

Permalänk

Byta mellan diskar med olika OS

Sitter och ska sätta in en ny disk och ska samtidigt installera Win7 X64 (och ev. Win8.1 X64 i annan partition för att testa) på den, har idag XP 32-bit, som är alldeles för segt.
Problemet är att jag är i slutet på en videoredigeringskurs nu och jag har jag råd eller tid att förlora allt om ominstallationen skulle misslyckas (Håller på med slutuppgiften, som måste lämnas in denna eller senast nästa vecka annars failar jag hela kursen...).

Kan jag behålla det nuvarande OSet och alla program fullt körbara på den gamla disken samtidigt som jag installerar det nya på den nya disken?
Tänker mig att jag installerar allt på den nya disken med det nya OSet och skulle det skita sig kan jag fortfarande gå tillbaka till det gamla och köra som tidigare?

Om jag skulle plocka ut den gamla disken, sätta in den nya och installera Win7 på den (blir C: då), kan jag helt enkelt plocka ut den, sätta tillbaka den gamla och köra det gamla OS:et på den som den var innan bytet utan uppstartsproblem och liknande?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Rekordmedlem

Ta bort alla andra diskar än den disk du vill installera på och gör färdigt installationen, koppla tillbaka de andra diskarna, sedan kan du välja vilken disk du vill boota från via nån knapptryckning vid start, kolla i moderkortsmanualen men det brukar vara nån F knapp eller nån kombination med del eller esc och i värsta fall så kan man ställa om bootprioriteten för diskarna inuti den vanliga biossetupen.

Du kan också instalelra en bootloader som ger dig en meny när booten startat där du väljer vad du vill starta, men win xp skriver över allt annat med sin egen bootloader om det installeras efter nått annat os så att separera diskarna via moderkortets val är kanske bäst om du känner dig osäker på det och inte har tid att experimentera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för ditt svar!
Har funderat på att göra ungefär så, så jag kan växla mellan OS:en smidigt i början om det behövs. Skönt att kunna komma åt innehållet i den gamla disken från den nya installationen också, då man har båda diskar i samtidigt.
Har varit osäker på om det skulle fungera, eftersom jag trodde det skulle strula med diskordningen.
Men nu vet jag att det funkar att göra så alltså, Tack igen!

Har XP på den tidigare disken, så det ska nog inte vara några större problem med bootloadern. Men kommer nog välja från BIOS ändå för säkerhets skull.
Om man gör så här, är väl diskarna helt separerade, så om jag skulle vilja formatera den ena är det bara att göra det utan att det påverkar det andra OS?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kurre_Kul:

Tack för ditt svar!
Har funderat på att göra ungefär så, så jag kan växla mellan OS:en smidigt i början om det behövs. Skönt att kunna komma åt innehållet i den gamla disken från den nya installationen också, då man har båda diskar i samtidigt.
Har varit osäker på om det skulle fungera, eftersom jag trodde det skulle strula med diskordningen.
Men nu vet jag att det funkar att göra så alltså, Tack igen!

Har XP på den tidigare disken, så det ska nog inte vara några större problem med bootloadern. Men kommer nog välja från BIOS ändå för säkerhets skull.
Om man gör så här, är väl diskarna helt separerade, så om jag skulle vilja formatera den ena är det bara att göra det utan att det påverkar det andra OS?

Om du bara har en disk ansluten när du installerar så är det ingen risk att bootloadern strular utan man måste välja mellan dem via moderkortets bootvalsfunktion. (förutsatt att du bara installerar ett os per disk)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.