Permalänk
Medlem

IP-telefoni i mobilen

Kommer snart att byta från ADSL till fiber. Men vill ha kvar mitt vanliga telefonnummer. Funderade på om man kan fixa IP-telefoni i mobilen.

Finns det nån leverantör som stödjer det? Räcker om det fungerar när jag är ansluten till wifi.

Kommer köra på Androidtelefoner

Permalänk
Medlem

Är väl inte leverantörer som ska stödja det utan modemet(?). Den box som man kopplar in i ethernet jacket som man sedan i vanliga fall kopplar in en telefon till.

Det är nog den boxen som ska ha stöd för wifi och sedan tillhandahålla en android app. Boxen jag har har till exempel en extra ethernet port så kan koppla den till datorn och med något program kan man svara på datorn när det ringer.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Är väl inte leverantörer som ska stödja det utan modemet(?). Den box som man kopplar in i ethernet jacket som man sedan i vanliga fall kopplar in en telefon till.

Det är nog den boxen som ska ha stöd för wifi och sedan tillhandahålla en android app. Boxen jag har har till exempel en extra ethernet port så kan koppla den till datorn och med något program kan man svara på datorn när det ringer.

Nu fattade du fel. Jag vill köra direkt i telefonen. Man knappar in SIP-uppgifter och det ringer i mobilen när det ringer på hemmanumret. Finns ju en del SIPs appar.

Men fungerar det med tex Phonera eller Phonzo?

Permalänk
Medlem

comhem erbjuder "Hemtelefon i mobilen" som endast fungerar på Wi-Fi, men du behöver inte ens vara på ditt wifi, så det är ganska nice

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

comhem erbjuder "Hemtelefon i mobilen" som endast fungerar på Wi-Fi, men du behöver inte ens vara på ditt wifi, så det är ganska nice

Kan jag skaffa bara den del från comhem?

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte svara på, vet bara att det följer med med deras telefon abonnemang..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att ringa med Skype.
edit. Det finns tydligen sipklienter i appform också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så ska jag köra fiber

Dom har ingen app till Android.

Permalänk
Medlem

Om du får inloggningsuppgifterna av din SIP levrantör så kan du logga in med vilken SIP klient som helst. Jag har Affinity och kan ringa från mobil, klient från datorn eller mina vanliga hemtelefoner.

EDIT: Angående app till mobil så har åtminstone Android inbyggd SIP klient så man bara ringer som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dom har ingen app till Android.

Du kan använda vilken app du vill.

Du får alla uppgifter från cellip

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dom har ingen app till Android.

Nej, men de kör SIP - vilket är ett standardprotokoll. Ladda bara ner något som kör SIP så ska det fungera, själv har jag CSipSimple till min, och kör mot Cellip.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Nej, men de kör SIP - vilket är ett standardprotokoll. Ladda bara ner något som kör SIP så ska det fungera, själv har jag CSipSimple till min, och kör mot Cellip.

Precis vad jag är ute efter.

Fungerar det bra? Fungerar det även när du kör mobildata, eller är det endast wifi som gäller?

Permalänk
Medlem

De flesta mobiloperatörer ska blocka IP telefoni vad jag vet, men om du gömmer trafiken med VPN så ska det gå även över mobilnätet.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

De flesta mobiloperatörer ska blocka IP telefoni vad jag vet

Det tvivlar jag starkt på. Med tanke på att både 3G och 4G är just IP-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Det tvivlar jag starkt på. Med tanke på att både 3G och 4G är just IP-baserat.

Ser inte motsättning här överhuvudtaget men bara för att ge dig ett exempel efter en snabb sökning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
Så vitt jag vet har inte så mycket hänt sen dess. Kan dock ha fel, är inte jätte uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Om du kör med en nexus-lur eller lur med vanilla-android så behöver du iaf ingen extra app..
https://support.google.com/nexus/answer/2811843?hl=sv

För övrigt så fungerar Bria sjukt bra!

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bria.voip&h...

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Precis vad jag är ute efter.

Fungerar det bra? Fungerar det även när du kör mobildata, eller är det endast wifi som gäller?

Helt OK skulle jag vilja påstå, kör med Telia. Oftast Wifi dock...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

med TRE kan du flytta ditt hemnummer till din mobiltelefon. Utan SIP o sånt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

De flesta mobiloperatörer ska blocka IP telefoni vad jag vet, men om du gömmer trafiken med VPN så ska det gå även över mobilnätet.

Tror inte de bryr sig längre, men tanke på vad de spelar för spel med datatrafiken.

Till TS köp ett SIP-abonnemang av valfri leverantör där man inte är bunden till någon speciell box eller uppkoppling. Eller kan man även köra mex och helt enkelt kamouflera sitt mobilnummer med fastnummret

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Precis vad jag är ute efter.

Fungerar det bra? Fungerar det även när du kör mobildata, eller är det endast wifi som gäller?

Jag har använt mig av appen Bria och har kunnat svara både över wifi och mobila nätet. Har operatören Telia.

Fungerar bättre än hemtelefonen som jag har från Comhem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller