Permalänk
Medlem

Något äter upp diskutrymme

Något äter upp diskutrymme, blir mindre för var dag som går.

Vad kan man rensa?

Under Användare/Jag finns en dold fil som heter AppData, där ligger 9 Gig.

Kan man rensa där?

Har Windows 8.

Permalänk
Medlem

Testa använda diskrensaren, så ser du vad som tar upp för mycket plats, annars gå in på appdata o kolla vilka mappar det finns o radera efter om du anser att det inte kommer orsaka något fel, oftast är det "temp"-mappen som tar upp mest plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OwNii:

Testa använda diskrensaren, så ser du vad som tar upp för mycket plats, annars gå in på appdata o kolla vilka mappar det finns o radera efter om du anser att det inte kommer orsaka något fel, oftast är det "temp"-mappen som tar upp mest plats.

Har använt diskrensaren. Men i AppData mappen är det bara en massa mappar med konstiga tecken. Vet inte om det är något som går att radera eller inte.

Permalänk
Medlem

Testa att köra "chkdsk C: /f /r"

R delen är egentligen överflödig men lika bra att köra. Hade en kompis som hade 350GB spökdata som försvann efter en genomgående diskkontroll. Betyder inte att detta är ditt problem men man vet aldrig, lika bra att testa och skadar inte. Kommer däremot tag väldigt mycket tid.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Testa att köra "chkdsk C: /f /r"

R delen är egentligen överflödig men lika bra att köra. Hade en kompis som hade 350GB spökdata som försvann efter en genomgående diskkontroll. Betyder inte att detta är ditt problem men man vet aldrig, lika bra att testa och skadar inte. Kommer däremot tag väldigt mycket tid.

Tack! Ska testa!

Permalänk
Medlem

Ingen annan som vet om jag just kan radera filer här:

Under Användare/Jag finns en dold fil som heter AppData, där ligger 9 Gig.

Permalänk
Medlem

Löste det. Andvände mig av Diskrensning/Fler alternativ och där Systemåterställning och skuggkopior och vips fick jag fram 11 Gig till.

Permalänk
Medlem

Kör detta Treesize där ser du precis vad som tar plats i datorn

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Kör detta Treesize där ser du precis vad som tar plats i datorn

http://www.jam-software.com/treesize_free/screenshots/EN/Tree...

Kanonbra! Men hur vet vad man vad man törs rensa bort sen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Kanonbra! Men hur vet vad man vad man törs rensa bort sen?!

Börja med att ta bort saker du vet är dina, typ filmer, installationsfiler och sånt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Börja med att ta bort saker du vet är dina, typ filmer, installationsfiler och sånt.

Ja, det vet jag, men det vimlar av filer som heter bara en massa konstigheter och det är just det som är svårt att rensa

Permalänk
Medlem

Skicka upp en bild från programmet på typ imgur
Kör även ccleaner det rensar bort skit och temporära filer.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilken storlek på disk du har, men kanske ide att fundera på en större ?
Har själv 512GB skönt att slippa tänka på att rensa och flytta program/spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skicka upp en bild från programmet på typ imgur
Kör även ccleaner det rensar bort skit och temporära filer.

Och hur bifogar man bilder här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Och hur bifogar man bilder här?

Ladda upp på typ imgur och klistra in länken. det är enklast