Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Tips på SSD

Har i dag en 120gb SSD som OS disk, har även en 750gb 5200rpm disk som lagring.

Det jag är ute efter är en disk för att ha spel på, laddtiderna på min vanliga 5200rpm disk är ingen höjdare, att tanka ner spel från steam med 100mbit lina gör så att nerladdningen får stanna till då och då för att disken inte hänger med.

Så jag är ute efter en SSD eller kanske en SSHD?
SSHD ser ju intressant ut men när man bara får ut den extra kicken när man nyttjar saker som man öppnar ofta känns detta som om det bara blir en vanlig 5200rpm disk med lite lullul på.

Finns det någon SSD som ligger på 250-500gb som är "prisvärd" jag behöver inte top notch mb/s, nästan så jag föredrar storlek mot snabbhet då jag kan nöjja mig med 200mb/skriv/läs

Allt kommer sitta i en bärbar dator ( har 3 platser för diskar)
Tänkt spendera runt 1500-2000kr

Alla tips är välkommna

Permalänk
Medlem

Nästan vad som helst UTOM Kingston V300

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Samsungs 840 evo och 850 evo är schyssta. Bra prestanda per krona i kombination med bra kapacitet per krona, en lagom balans. MX har jag hört ska ha några schyssta modeller.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

säger som föregående talare vad som helst utom Kingston SSDNow V300 och Crucial(alla modeller då de har samma arkitektur problem som kingston V300 pga samma slöa minneskretsar).
samsung ser ut att vara det att gå på.

EDIT: kan inte rekommendera intels 530 serie då den är inkompatibel med vissa nyare intel chipset.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för 840 evo eller 850 evo som i mitt tycke leverar bra prestanda till någorlunda bra pris. Mest bang for the buck får du nog hos Crucial MX100 där 500gb-varianten går för runt 2000 kr. Har den i min stationära (dock bara två-tre veckor) men hittills har jag inget att klaga på.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera crucial mx100 512 gb. Mycket lagring och hastighet för pengarna!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

säger som föregående talare vad som helst utom Kingston SSDNow V300 och Crucial(alla modeller då de har samma arkitektur problem som kingston V300 pga samma slöa minneskretsar).
samsung och intel ser ut att vara det att gå på.

Vad du säger ang. Kingston V300 är korrekt, men jag har aldrig hört talas om problem med Cruical.

Satsa på en Cruical MX100 eller Samsung 840 Evo. Om din budget räcker till kan du köpa en aningen dyrare Samsung 850 Evo eller Cruical M550.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

säger som föregående talare vad som helst utom Kingston SSDNow V300 och Crucial(alla modeller då de har samma arkitektur problem som kingston V300 pga samma slöa minneskretsar).
samsung och intel ser ut att vara det att gå på.

Alla budget diskar, både Intel, Sandisk, Crucial och Samsung (mfl) har slöa minneskretsar. Sandisk och Samsung "löser" det med en buffert cache, Intel (och tex Adata) minskar problemet med Sandforce styrkretsens komprimerings teknik.

Skrivet av XFTality:

Vad du säger ang. Kingston V300 är korrekt, men jag har aldrig hört talas om problem med Cruical.

Satsa på en Cruical MX100 eller Samsung 840 Evo. Om din budget räcker till kan du köpa en aningen dyrare Samsung 850 Evo eller Cruical M550.

Tror jag kan säga, när trådskaparen säger "jag behöver inte top notch mb/s, nästan så jag föredrar storlek mot snabbhet" då ger man tipset om den största SSDn, även om den är långsam.
I det fallet tror jag MX100 passar in rätt bra. Och tar han 500GB modellen så är dens skrivhastighet på topp, 256GB modellen har helt okej skrivhastighet och passar bra den med.

Death On Wings: SSHD är också ett alternativ, men den ger inte så bra boost på så mycket. Den har ynka 8GB utrymme flash, och när du har stora spel och som steam gör ofta, uppdaterar dem, så ska den hela tiden "lära om" sig vad den ska ha i cachen.
Tror en 240-500GB SSD är precis perfekt för ditt behov.

Kingstons ska ha blivit bättre, men det är fortfarande lotteri, tyvärr. Och allt från PNY till Adata kan fungera bra de med, då det använder samma styrkrets som tex Intel 530, men kanske lite billigare flash. Eftersom den inte är systemdisk, och bara lagrar tex steamspel mm, så är det ju inte katastrof OM den kraschar (om du får sämre kvalitet tex), och måste få ny på garanti.
Bara du har i baktanke att man ofta får vad man betalar för.

Permalänk

Vill tacka alla för alla tips jag har fått.

Men vad exakt är det som gör att Kingston v300 är så dålig mot andra diskar? Deras 480gb version är verkligen prisvärd när man tittar på gb/krona.

Har haft 2st 60gb Kingston diskar för många år sedan och dom går än i dag. Dom var inte snabba men slog i alla fall en mekanisk 7200rpm disk på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Vill tacka alla för alla tips jag har fått.

Men vad exakt är det som gör att Kingston v300 är så dålig mot andra diskar? Deras 480gb version är verkligen prisvärd när man tittar på gb/krona.

Har haft 2st 60gb Kingston diskar för många år sedan och dom går än i dag. Dom var inte snabba men slog i alla fall en mekanisk 7200rpm disk på fingrarna.

De Kingston som säljs nu har fått billigare långsammare kretsar i sig...
Kolla förresten denna länk, bra test på SSD's:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Vill tacka alla för alla tips jag har fått.

Men vad exakt är det som gör att Kingston v300 är så dålig mot andra diskar? Deras 480gb version är verkligen prisvärd när man tittar på gb/krona.

Har haft 2st 60gb Kingston diskar för många år sedan och dom går än i dag. Dom var inte snabba men slog i alla fall en mekanisk 7200rpm disk på fingrarna.

Lite principen, lite bojkottning pga de lurat sina kunder.
Som sagt, du kan få en disk som är betydligt mer långsam än de andra SSDna (även tex Crucials), och tveksam kvalitet på flashminnena.

De gjorde ett byte, utan att byta namn, säga till sina kunder eller något. De köpte en V300 och fick prestandan likvärt en V200 från 2010.
Nu verkar de ha gjort ett byte igen, men denna gång till det lite bättre, dock vet du inte om du får den första hyfsade gen, andra usla eller den 3:e gen om du inte tittar på FW versionen, vilket man ofta inte kan förrän man har disken i handen.
Jag tycker inte man ska stöda företag som gör så, men det är svårt att motstå lågt pris, men va beredd på vad det är du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Vill tacka alla för alla tips jag har fått.

Men vad exakt är det som gör att Kingston v300 är så dålig mot andra diskar? Deras 480gb version är verkligen prisvärd när man tittar på gb/krona.

Har haft 2st 60gb Kingston diskar för många år sedan och dom går än i dag. Dom var inte snabba men slog i alla fall en mekanisk 7200rpm disk på fingrarna.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Permalänk

Ser ju inte allt för festligt ut det där.
Den är ju iofs ändå snabbar än en sshd eller hd.

Synd att dom gjort så för priset är jävligt bra om man som jag vill ha en stor ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Ser ju inte allt för festligt ut det där.
Den är ju iofs ändå snabbar än en sshd eller hd.

Synd att dom gjort så för priset är jävligt bra om man som jag vill ha en stor ssd.

Är ju frågan om skillnaden i prestanda gör det värt att ta "nästa" prisnivå. Det kan ju bara du avgöra. Viktiga är att du är beredd på vad du får.
Ibland kan ju tradera ha prisvärda SSD också, tex beg Intel/Samsung disk. Jag minns jag gjorde ett klipp för typ 6 mån sedan, 1TB 840 EVO för ca 2100kr, knappt använd i prima skick med kartong och allt.

Permalänk
Medlem

Det fanns en Crucial MX100 960gb oöppnad här på marknaden för 3k igår, inser att det är utanför din budget men det är ju hur som helst i schysst pris. I övrigt håller jag med de flesta om att Samsung, Intel, och kanske framförallt Crucial, eftersom de oftast är prisvärda, är de mest intressanta alternativen. Netonnet har titt som tätt nyligen haft utförsäljning på Intel 530 (120gb 499 kr, 240gb 990 kr).

Permalänk

Efter mycket velande blev det en Samsung 840.
Tackar så mycket för alla tips.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb