"Stutter" som kommer med jämna mellanrum i spel

Permalänk

"Stutter" som kommer med jämna mellanrum i spel

Hej!

Jag har upptäckt någon som för mig är väldigt märkligt. På exempelvis WoW så har jag testat att stå stilla på samma ställe och bara dra bilden fram och tillbaka, i olika hastigheter. Oftast upptäcker jag att bilden är väldigt hackig, men med jämna mellanrum (kanske 5 sekunder varje halvminut), så blir bilden väldigt smooth. FPS:en ligger på ~150 med inställningen Fair, utan AA. Värt att nämna är att jag har en ASUS VG248(QE) @144Hz. Har även kännt liknande saker i andra spel att bilder blir hacking och smooth med jämna mellanrum, trots att FPS:en inte visar sig vara direkt ojämn. Har senaste grafikkorts-drivrutiner, dvs 347.25 (NVIDIA), men har även märkt detta på en tidigare version också.

Processorn ligger och jobbar på 40-50%. Grafikkortet ligger på 70% lite drygt. Detta ändras inte speciellt mycket under "lagget" och perioden då det inte laggar.

Processorn ligger på 50-60 grader beroende på belastning.
Grafikkortet ligger på 55-60 grader.

Specs:
Gigabyte gtx 770, 2GB
Intel i5-4690k @4.5GHz, 1.3V
Asus H-87 Plus
8GB Sport ballistic, CL 9, 1600MHz
EVGA Supernova 750W

Windows samt WoW är intallerat på en SSD: Samsung 840 PRO, 128GB.

Vad kan detta vara?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nu blir det svårt att säga då WoW's betende beror en hel del på servar samt omgivning.

Annars så är det att kolla om du har någon annan konstigt program i bakrunden igång.
Testa skapa en ny användare i windows. (igen garanti för att inte vissa program hänger med)
Sen starta wow där. Lägg inte ner tid på att konfigurera WoW. Testa bara om du får samma sak. För att se om det har med program i bakrunden att göra.
En antivirus test är aldrig fel. Samt kolla om du har program som läser av fläkthastigheter, cpu samt gpu hastigheter i bakrunden. Har inte vart med om det problemet på länge. Men med gamla asus stiker extreme samt formula hade jag problem med det. Samt några program som läser av fps om de är inkompatibla. Minns inte alla konstiga saker man kan stöta på.
Windows verision samt antal prossers du har igång kan kanske hjälpa vid vidare felsökning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för ditt svar!
Jag ska snart installera om windows då jag ska köpa en större SSD disk, så tar det i samma veva. Kan se hur det blir då! Ska testa det du skrev och återkommer om problemen kvarstår efter jag rensat diskarna!

MVH