Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk

Alltså detta är en ren principsak. Spelar ingen roll om man nu ens nyttjar dessa "4" gig. Står det 4 gig ska det vara det. Inget snack om saken. Blir intressant att se var detta bär av. Har själv ett 970 som är köpt på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Hej och varmt välkommen!

Har Nvidia har några medlemmar i sin svenska fokusgrupp som är aktiva på detta forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

I detta fallet grät folk över prestanda problem och resultatet? Folk hade faktiskt rätt och Nvidia har gjort fel.

Prestandaproblem i situationer när kortet ändå inte levererar någon användbar framerate (som påtalats i tråden).

Nej, detta är ett typiskt i-landsproblem på alla sätt.

Skrivet av Aja82:

Som konsument har man rätt att få den varan man betalar för.

Vad är det man inte fått? Rätt siffror? Hur långt ska man dra det tycker du? Kan man göra tillverkare av andra komponenter ansvariga för att deras produkter uppvisar ojämna resultat i syntetiska tester? I så fall får vi nog inom en snar framtid se rejäla prishöjningar...

Skrivet av Aja82:

I detta fallet är varan inte dålig eller felaktig (defekt), men den skiljer sig avsevärt mycket från vad folk tror de har betalat för, pg a felaktig information från tillverkaren.

Ja, tyngdpunkten ligger på tror i meningen "inbillade sig".

Skrivet av Aja82:

Det är ju anledningen till att de går ut offentligt och säger att de gjort bort sig.

Skrivet av Minsc S2:

Jag antar att det är därför Sweclockers fick en (välkommen) forumrepresentat från Nvidia idag, eftersom alla gör en höna av en fjäder?

Kan det inte bara vara en strategi för att stärka förtroendet för deras varumärke?

Skrivet av Minsc S2:

företaget du försöker skydda

Jag skyddar ingenting.

Jag bara påpekar att detta är trams, hysteri och i-landsproblem.

Permalänk
Skrivet av OllO:

Hej och varmt välkommen!

Har Nvidia har några medlemmar i sin svenska fokusgrupp som är aktiva på detta forum?

Hej och tack! Nä, vi har faktist ingen fokusgrupp i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag antar att det är därför Sweclockers fick en (välkommen) forumrepresentat från Nvidia idag, eftersom alla gör en höna av en fjäder? Det är inte alls så att Nvidia själva har erkänt att dom har tabbat sig eller så?

Du får så klart ha din egna uppfattning, men när till och med företaget du försöker skydda (Nvidia) säger att dom har gjort fel, då kanske det är läge att börja fundera om inte dom som gnäller har rätt när allt kommer omkring ändå.

Hur kan du kalla detta att göra en höna av en fjäder?,

Till och Med i drivrutinerna stod de Felaktiga specifikationerna, så nu vet alltså inte ens nvidias egna kodare om vilka spec deras kort har för Gpu -z visade ju de felaktiga siffrorna?, hur kan du tycka att när ett företag ljuger för dig så är det bara att bocka och tacka?

du är den perfekta konsumenten för företag, Jag gillar nvidia, jag har haft mycket kul Med 570, 580 i sli och 680 i SLi. Men att kalla detta att göra en höna av en fjäder är räka motsatsen jag tycker folk har varit väldigt sansade ändå, och jag köper inte deras förklaring, varför kom inte detta fram INNAN vanliga användare hittade problemet? detta hade varit en metaforisk fjäder om de gick ut med denna information första veckorna efter släpp. Det hade varit reko, Detta är bara Damage control, faktumet att det vart så mycket ljud här så vi äntligen fick en representant från nvidia, Vilket är väldigt trevligt:D, Men det är för att vi inte köpte förklaringen,

De hade förmodligen aldrig tänkt att berätta det om ingen lagt märke till det,

Jag antar att du tycker om märkt köttfärs är okej det med?,

Och i regel ska man aldrig köpa vad företag säger när de är i full damage control,
Om deras förklaring skulle stämma så skulle nvidia ha råkat ut för ett perfekt storm scenario, Nej jag tror någon kom på att de inte kunde släppa kortet så det hade mindre minne än sin motståndares motsvarighet, Sen ser det ju bättre ut i specifikationerna när kortet ser mindre stympat ut än flagskeppet och ändå är det 1500 kr billigare!,

det tråkiga är att det är ett extremt trevligt kort, jag vill sätta det som ett av korten jag skulle ha lagt på min all time greatest lista och många skulle ha köpt det ändå, faktumet är att utan folk som du ser ner på för att de gör oväsen när något inte är rätt gör ditt konsument liv bättre,

Jag undrar vad E.U domstolen tycker om detta, jag tror knappast att de skulle komma fram till att vi gör en höna av en fjäder,

För jag menar ingenjörerna måste ju ha läst recensionerna och sett folks reaktioner, och kortet är stympat på så vis att jag skulle anta att kortet inte var tänkt med 4gb till att börja med utan var tänkt som 3.5 gb,

För faktumet att det hade 4 gb i 224 gbps fick nog ett par köpare att välja det framför ett R9 290, för tyvärr är 970s hamstrade minne en dealbreaker för mig,

Men du tycker säkert inte att folk ska göra informerade köp heller för den delen, Men ha en bra dag något har ju gått rätt eftersom de kände sig tvugna att äntligen ge oss en representant,
Men trevlig dag på dig iaf;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej och varmt välkommen Jen, kul att vi får en representant ifrån nvidia hit:D, även om anledningen till varför du vart hit skickad dämpar det hela lite:/ Så vill jag och hoppas du känner dig välkommen iaf:)

Permalänk
Medlem

Felcitering skapar omedelbar humor, men jag ska svara eftersom jag är den "skyldige" till de sansade åsikterna här.

Skrivet av Sirme:

Till och Med i drivrutinerna stod de Felaktiga specifikationerna, så nu vet alltså inte ens nvidias egna kodare om vilka spec deras kort har för Gpu -z visade ju de felaktiga siffrorna?, hur kan du tycka att när ett företag ljuger för dig så är det bara att bocka och tacka?

Om det är som du säger så tyder det på att någon högt upp klantat till det, snarare än att det är en konspiration.

Skrivet av Sirme:

varför kom inte detta fram INNAN vanliga användare hittade problemet?

För att benchmarken inte användes? Har du ens reflekterat över hur många fler olika scenarios vanliga användare kör korten i, i jämförelse med tillverkaren?

Skrivet av Sirme:

Jag antar att du tycker om märkt köttfärs är okej det med?,

Kraftigt haltande jämförelse.

Manipulerade datum på köttfärs är en potentiell hälsofara, och att jämföra otjänliga livsmedel med ett "problem" som är mätbart med syntetiska testsviter visar bara hur obalanserad hela den här diskussionen är.

Skrivet av Sirme:

Nej jag tror någon kom på att de inte kunde släppa kortet så det hade mindre minne än sin motståndares motsvarighet,

De flesta konsumenter tittar dock på prestandan, och ett 970 med 3 GB hade sannolikt inte haft sämre prestanda i något meningsfullt test.

Skrivet av Sirme:

Sen ser det ju bättre ut i specifikationerna när kortet ser mindre stympat ut än flagskeppet och ändå är det 1500 kr billigare!,

Ja, kortet är billigare av en anledning. Tror du att det beror på att tillverkningskostnaden differerar?

Skrivet av Sirme:

det tråkiga är att det är ett extremt trevligt kort, jag vill sätta det som ett av korten jag skulle ha lagt på min all time greatest lista och många skulle ha köpt det ändå, faktumet är att utan folk som du ser ner på för att de gör oväsen när något inte är rätt gör ditt konsument liv bättre

Din affekt är tydlig i det du skriver. Dina argument är väldigt luddiga, men vad du säger är alltså att det är en bra produkt men att du känner dig sviken av Nvidia för att de inte levererat ett kort med "rätt siffror"?

Skrivet av Sirme:

Jag undrar vad E.U domstolen tycker om detta, jag tror knappast att de skulle komma fram till att vi gör en höna av en fjäder,

Vad vill du att de ska ta upp detta under för brottsrubricering, om 8-10 år?

Skrivet av Sirme:

För jag menar ingenjörerna måste ju ha läst recensionerna och sett folks reaktioner, och kortet är stympat på så vis att jag skulle anta att kortet inte var tänkt med 4gb till att börja med utan var tänkt som 3.5 gb,

För faktumet att det hade 4 gb i 224 gbps fick nog ett par köpare att välja det framför ett R9 290, för tyvärr är 970s hamstrade minne en dealbreaker för mig,

Ingenjörerna läste recensioner innan det släpptes på marknaden då eller när tänker du att de skulle kunnat påverka någonting?

Skrivet av Sirme:

Men du tycker säkert inte att folk ska göra informerade köp heller för den delen, Men ha en bra dag något har ju gått rätt eftersom de kände sig tvugna att äntligen ge oss en representant,
Men trevlig dag på dig iaf;)

Tack för ditt osammanhängande och obalanserade inlägg, fullt av konspirationsteorier. Det ger alla som läser tråden ytterligare ett ansikte på vilken typ av individer det är och hur de resonerar, som anser att detta är en stor sak.

Permalänk

Ni som tycker 970 fortarande är ett himla bra kort kan alltid köpa mitt

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tråden där de som köpte 980 till fullpris är vansinniga för att 970-kunder blir kompenserade med billigare 980! Skämt åsido dock, givetvis borde specifikationerna varit korrekta från början, men jag skaffade personligen mitt 970 baserat på hur det presterade i tester, inte för hur det var speccat, så för mig är det inte nån större grej just nu. Visar det sig att sättet som 970 är tillverkat på blir ett stort problem i nyare spel inom kortets förväntade livstid (inom 1-2 år?) så kanske man ändrar uppfattning då, men den dagen den sorgen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

men vi kan inte riktigt kommentera om framtida spel. GTX 970 fungerar bra med dagens spel i både FullHD och 1440p.

Syftar du om du drar spelet i 2.5GB då?
För jag kan enkelt göra av med en bra bit över 500MB på att inte stänga ner alla windows applikationer, detta innan spel.
"Drivrutin kommer att optimera" om så vore svaret, snälla förklara exakt i teknisk detalj hur denna drivrutin ska veta att det jag har på skärm 2 ska enligt mig ha högre prio än det på skärm 1.
Och är inte det hela med att köpa nytt i prestanda sortimentet för att kunna köra framtida spel?
Edit: En del i framtidsäkert är att kunna köpa 1 till kort å dra det i SLI, men i detta fall så vore de katastrof då problemen kommer å bli för mycke.

Dold text
Skrivet av JenAndersson:

Vi håller på att testa olika spel för att se om det tillhör det här med GTX 970, men jag ska eskalera frågan och få ett riktigt svar till dig så snart som möjligt!

Ursäkta, men jag anser att efter sådan tabbe som ni nyss gjort så kommer jag ta era tester med stor dos salt.
Enda rätta är att ge recensenter pengar för att att inhandla fysiska kort direkt från marknaden och låta dom göra egna tester, givetvis med inrådan/samverkan med er.

Skrivet av JenAndersson:

"Fokusgrupp" Räcker väl med att nån lyssnar av marknaden och vidarebefodrar det som sägs/tycks.

Edit: Kan konsumenter få valfriheten att själva stänga av denna "defekta" minnesdel i uppdaterad drivrutin/firmware?

Och varför är spec fortfarande fel?

Edit2: Jag vidhåller fortfarande min kritik till recensenter världen över som inte upptäckte detta!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Felcitering skapar omedelbar humor, men jag ska svara eftersom jag är den "skyldige" till de sansade åsikterna här.

Om det är som du säger så tyder det på att någon högt upp klantat till det, snarare än att det är en konspiration.

För att benchmarken inte användes? Har du ens reflekterat över hur många fler olika scenarios vanliga användare kör korten i, i jämförelse med tillverkaren?

Kraftigt haltande jämförelse.

Manipulerade datum på köttfärs är en potentiell hälsofara, och att jämföra otjänliga livsmedel med ett "problem" som är mätbart med syntetiska testsviter visar bara hur obalanserad hela den här diskussionen är.

De flesta konsumenter tittar dock på prestandan, och ett 970 med 3 GB hade sannolikt inte haft sämre prestanda i något meningsfullt test.

Ja, kortet är billigare av en anledning. Tror du att det beror på att tillverkningskostnaden differerar?

Din affekt är tydlig i det du skriver. Dina argument är väldigt luddiga, men vad du säger är alltså att det är en bra produkt men att du känner dig sviken av Nvidia för att de inte levererat ett kort med "rätt siffror"?

Vad vill du att de ska ta upp detta under för brottsrubricering, om 8-10 år?

Ingenjörerna läste recensioner innan det släpptes på marknaden då eller när tänker du att de skulle kunnat påverka någonting?

Tack för ditt osammanhängande och obalanserade inlägg, fullt av konspirationsteorier. Det ger alla som läser tråden ytterligare ett ansikte på vilken typ av individer det är och hur de resonerar, som anser att detta är en stor sak.

Nej Men ska man stympa ett kort ska man vara ärlig med hur mycket det stympas annars framställs det i bättre dager.
jag kan ha haft en bi effekt mina smärtstillande som gjorde mig hög, så ber om ursäkt men det blev rätt komiskt ändå^^

även om någon klantade till det högt upp så menar du på fullaste allvar att ingen märkte av att det stod fel på ett kort de säkerligen jobbat länge på?
Här menar jag att:
jag menar att ingenjörerna måste läst det efter kortet släppts och då borde de ha gått ut med att det blivit fel detta trodde jag du skulle förstå istället för att bara göra dig lustig över att jag fick den inte alltför otrevliga bi effekten av mina smärtstillande,

"För att benchmarken inte användes? Har du ens reflekterat över hur många fler olika scenarios vanliga användare kör korten i, i jämförelse med tillverkaren?"
Här menar jag att
om man konfigurerar ett grafikkortsminne på detta sättet istället för att vara ärliga om det så måste de faktiskt testa sönder det för att se till att ingen påverkas och då räcker inte med vanlig Q&A, dessutom dök folks problem upp innan nai`s benchmark inte tvärtom.

och hur är du så säker på detta? det hade förmodligen inte gått lika bra i 4k test och kortet hade inte varit lika framtidssäkrat. Och mångas rekommendationer över gtx 780 när det gick för 2500 kr var för att det hade mer vram det är alltså inte lika framtidssäkert som utlovats - var inte än av de stora poängerna med dessa kort att det var energieffektivare, Hade Mer vram och var lite snabbare? här kan man argumentera att gtx 970 hade mer minne men effektivt hade det bara hälften av den extra 1 gb som ökats från 780.

Det må låta lite konspiratoriskt men det är inte lite saker som missats för att de inte ska ha märkt av sitt fel? och varför behövde det undersöka minnesfelet när de hade planerat det så? Nvidia är i full damage kontroll nu och du sväljer hela lasset bara sådär? jag menar de skickade ju till och med hit en representant,

Köttfärs liknelsen kom till för att många som dig själv inte lyssnar på de vanliga argumenten sånt eskalerar i en diskussion när den andra parten inte lyssnar och kör med påhopp om att vi överdriver är larviga, gör hönor utav fjädrar, okej att ni inte håller med oss fine, men ni fortsätter också att trycka ner dem som fortfarande bryr sig, och visst var köttsfärsliknelsen lite magstark, men det var inte så att folk gick och blev sjuka i drevor heller detta hade ändå pågått långt innan vi ens fick reda på det och visst vissa kanske blev påverkade och det och det är illa nog, påminner lite om att vissa kanske blir påverkade av detta mygel om minnet på grafikkortet Men det är okej?

jag vill att E.U tar upp det i domstol så det inte händer igen, men inte alla bryr sig heller om falsk marknadsföring:)

"Din affekt är tydlig i det du skriver. Dina argument är väldigt luddiga, men vad du säger är alltså att det är en bra produkt men att du känner dig sviken av Nvidia för att de inte levererat ett kort med "rätt siffror"?" nja snarare visade upp kortet på prispallen med felaktiga specs, alltså lurades kunden att tro att kortet var mer prisvärt än vad är genom högre siffror och om du tror att folk inte påverkas av siffror läs en uppsats om marknadsföring, sen att kortet är bra iaf är ju trevligt men det gör det ju inte okej

"Tack för ditt osammanhängande och obalanserade inlägg, fullt av konspirationsteorier. Det ger alla som läser tråden ytterligare ett ansikte på vilken typ av individer det är och hur de resonerar, som anser att detta är en stor sak." < Tack för att du visade den andra sidan som ger sig på dem som bryr sig:) it`s been a pleasure:) det här är inget annat än påhopp både på mig och mina "konspirationsteorier" att kalla dem det istället för teorier är förövrigt en härskar teknik för att försöka göra alla mina argument ogiltiga, Vilket förklarar varför det kan bli så heta debatter och samtidigt förlöjligar du mig för att jag föll för ditt trollande vilket iof var mitt eget fel:), jag kan skylla på att jag är påtänd av min medicin just nu och är lite mer engagerad just nu,

vad är din ursäkt för att racka och se ner på alla som tycker detta är en big deal?:)

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Onödiga inlägg rensade*

Håll gärna diskussionerna på en sansad och trevlig nivå.

Permalänk

Vill bara tillägga att ni som menar på att "ersättningen" skulle passa med att pynta upp 1.5k-2k lök för att få ett 980 (MSI 980 kostar nu på komplett 6.1k)?

Jag har mitt 970 på kredit och genom Klarna som strular och ändrar sig de med, fick nu morsan ta ett nytt lån för att kunna betala 4-7ggr+ mera i månaden för prylarna än som först sagts till henne (och står på en utav ÅF sidor).

Då är det nu 3.8k +2.3k+1.5k-2.1k, =7.6k-8.2k SEK som mitt 980 ska kosta...rätt?

Nej då tar jag hellre och kör kortet och spyr galla när stortitlar såsom Star Citizen och The Witcher 3, troligen kommer att vilja käka 3.5GB+ för att lira i högsta kalaset i 1200p.

EDIT: SLI-planen som jag annars skulle ha kunnat utnyttja om ett par år kan ju läggas ner direkt iaf.

Jag inväntar svar ifrån min ÅF och NVIDIA om vad som kommer att komma ske?

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Snarare defekt kort eller SBS, det får en felsökning avgöra. 970 kan i vissa fall vara drabbat av stuttering från vad jag sett beroende på omständigheter och vissa okända faktorer, det sagt har AMD har i regel mer problem med ojämnheter i renderingen än det gröna laget från vad jag sett.

Och fundera inte så mycket på minnesallokeringen på ditt GTX660 för övrigt...

Jag hade samma fenomen på mina 660ti, så fort man allokerade mer än 1,5GB av 2 så blev det feta hack och ospelbart. Körde SLI och 3 skärmar.
Dejavu???

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av happy_per
Bra artikel.

Mmm man sitter på ett GTX660Ti....som man köpte för att spela BF3 med bättre grafik (snyggare visuals).
Fick hem GTX660Ti "avinstallerade" AMD5870 som funkade klockrent.
Nu började micro-frysningar komma som på beställning....kan det ha att göra med hur man allokerar minnet på det kortet...hmmm man funderar ju.....

Skrivet av roxkz:

Snarare defekt kort eller SBS, det får en felsökning avgöra. 970 kan i vissa fall vara drabbat av stuttering från vad jag sett beroende på omständigheter och vissa okända faktorer, det sagt har AMD har i regel mer problem med ojämnheter i renderingen än det gröna laget från vad jag sett.

Och fundera inte så mycket på minnesallokeringen på ditt GTX660 för övrigt...

Jag hade samma fenomen på mina 660ti, så fort man allokerade mer än 1,5GB av 2 så blev det feta hack och ospelbart. Körde SLI och 3 skärmar.
Dejavu???

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Heh, AMD visar att de är världens mest seriösa företag, återigen. Jag trodde att de hade sparkat halva PR avdelningen efter sina löjliga videor för ett tag sedan? Verkar inte så...

Men ja, denna typ av pikar/kängor är väl att vänta & även jag kan se det roliga i det!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Själv väntar ja på svar hur vida vi kan returerna 970 och hur det rent praktiskt skall gå till.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sirme:

Jag vill bara göra ett snabbt inpass och säga att GPU-Z inte fullt ut fungerar så. Visst kan mjukvaran läsa parametrar från drivrutin och sensorer, men vissa värden är snarast baserade på en "databas" som finns i programmet. Utvecklaren W1zzard matchar dessa mot id-koden för diverse grafikkort och kan på det viset plocka fram "rätt" siffror. Du ska bara se allt lustigt som presenteras på olanserade modeller ibland..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkan1338:

Alltså detta är en ren principsak. Spelar ingen roll om man nu ens nyttjar dessa "4" gig. Står det 4 gig ska det vara det. Inget snack om saken. Blir intressant att se var detta bär av. Har själv ett 970 som är köpt på inet.

Det står 4GB även på detta Nvidia Kort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2490144

Samt på detta Radeon Kort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625194

Förväntar du dig att någon av dem kan utnyttja alla 4GB i spel???

Permalänk
Medlem

Även om man i de flesta spel klarar sig på 3.5GB VRAM så är det ju samtidigt så att det kommer fler och fler titlar som är väldigt VRAM-krävande, särskilt i 1440p@105Hz som jag spelar i. Då ska vi plötsligt sitta där nöjda med 12.5% mindre VRAM än utlovat vid inköp? Nej tack, dags att kompensera era kunder, Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Med risk för att kliva in i en uppenbar trollning, så; Ja. Jag förväntar mig att dessa 4GB går emot den klenare varianten av GPU med ett lägre - specificerat - antal rasterenheter osv. Jag har själv ett Nvidia 970 och är nöjd med prestandan i dagsläget, men jag köpte på mig mer än jag behövde för att säkerställa att det går att spela vidare i ett år eller två med förhållandevis bra kvalitet. Om det står något i specifikationen för en produkt jag köper, vill jag självklart ha det jag betalat för enligt den specifikationen. Att 12,5 % av ett grafikkorts arbetsminne är "delvis defekt" eller av sämre snitt än övriga 87,5% är därför en ren principiell sak.

Hoppas innerligt att du trollar ovan, för det känns viktigt att man säger ifrån om man får något annat än det som sägs vid inköp. Det gäller ju att stå på sig så man inte - via passivitet - låter det ske igen och emot andra, oavsett vara och konsumentkategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Förstår inte relevansen till denna historien. Är de budgetkorten du länkar någon typ av argument menar du? :/

Du måste väl trolla?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GTXOla:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av happy_per
Bra artikel.

Mmm man sitter på ett GTX660Ti....som man köpte för att spela BF3 med bättre grafik (snyggare visuals).
Fick hem GTX660Ti "avinstallerade" AMD5870 som funkade klockrent.
Nu började micro-frysningar komma som på beställning....kan det ha att göra med hur man allokerar minnet på det kortet...hmmm man funderar ju.....

Dejavu???

Låter onekligen så.
Jag gillade GTX660 bättre, GTX660Ti var ett stympat GTX670 som i sin tur var ett stympat GTX680 (GK104), så man kan säga att det var dubblestympat, GTX660 var en helt annan krets (GK106) och inte stympat ett dugg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Undrar om priserna kommer sänkas nu när alla verkar upprörda, kanske läge att vänta med ett köp tills dess?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ixos:

Det du håller på med är trams.

Det står 4GiB videominne och en bandbredd på 224MB/s på detta kort.
Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 4GB; 3989kr
Inte fan kan man räkna med en bandbredd på 224MB/s nej snarare 192 MB/s! inte heller kan man räkna med att kunna använda 4GiB i spel snarare 3,5 GiB, det är ju ett trots allt ett nVidia-kort.

Det står 4GiB videominne och en bandbredd på 512/8 * 5,2 GHz = 333GB/s på detta kort.
Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"; 3129kr.
I detta fall stämmer bandbredden och man kan använda alla 4GiB i spel.

Inte konstigt att många av de som gärna köper nVidia-kort, tycker att detta är fel.
Allt de begär är att få riktiga uppgifter på en vara de köper, det är för fan inte för mycket begärt, det är ett självklart krav.
De som hånar dem för detta kan dra åt helvete.

Och nej! det är inte svårt att komma upp i över 3,5 GiB när man kör CF eller SLI.

edit Jag tror och hoppas att allt detta rabalder ger nVidia en kraftig tankeställare, så att vi slipper se liknande saker från dem i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vafan! såg amd:s artikel på facebook, bör man va orolig? jag som sålde mitt gtx 760 igår för ett 970 som jag fick i tisdags och redan sitter i min dator

Köpte kortet för att maxa Battlefield hardline och Gta V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag vill bara göra ett snabbt inpass och säga att GPU-Z inte fullt ut fungerar så. Visst kan mjukvaran läsa parametrar från drivrutin och sensorer, men vissa värden är snarast baserade på en "databas" som finns i programmet. Utvecklaren W1zzard matchar dessa mot id-koden för diverse grafikkort och kan på det viset plocka fram "rätt" siffror. Du ska bara se allt lustigt som presenteras på olanserade modeller ibland..

"Nope"

https://forum.beyond3d.com/threads/nvidia-maxwell-speculation...

Permalänk
Relik 📜

Kan ju vara rätt bra att läsa två inlägg ned med..
https://forum.beyond3d.com/threads/nvidia-maxwell-speculation...

En poäng för GTX 970 är dock det Ryan Smith skriver som också citeras. Allt är rent tekniskt "befintligt" beroende på var avläsningen sker, vilket i så fall kräver att värden "skrivs över" manuellt. Det har varit liknande situationer med olanserade kort flera gånger, där till exempel CUDA-kärnor/streamprocessorer rapporteras fel tills W1zzard hunnit med att uppdatera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Vad bra! Tack för svaret