Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med printer/scanner!

Hej!

Osäker om jag ska posta det här men om det är fel subforum så ber jag vänligen en mod att flytta på inlägget!

Jag har tröttnat på att gå till det närmaste bibliotek för att skriva ut/scanna in olika dokument och vill nu skaffa mig en scanner+printer-i-ett. Var på Elgiganten igår och såg att de säljer några billiga för runt 400 kr men då jag är relativt ny inom detta område så vänder jag mig till er i första hand!

Det jag letar efter är en relativt liten och billig scanner+printer som klarar av att scanna in och printa A4 dokument (tror inte jag behöver större än så, åker då hellre till skolan som har större printers). Jag kommer inte att skriva ut väldigt mycket hemifrån utan det blir väl enstaka dokument då och då. Skanna in saker gör jag ganska ofta (kanske några gånger varannan vecka) men då är alla dokument oftast inte större än A4. Färg är ett gott alternativ men inget måste, blir det väldigt dyrt med färg så skippar jag nog det och kör på svart-vitt istället.

Vad mer bör jag tänka på vid detta val?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska använda den ofta bör du undvika bläckstråleskrivare eftersom de brukar strula, om du inte skriver ut relativt ofta så torkar bläcket eller så förbrukas det mesta för rengöring, en "sällanskrivare" bör välja en laser för de tål att inte användas.
Skriver man ut mycket bör man också välja en laser.
Skriver du ut relativt regelbundet men bara ett fåtal papper åt gången så kanske bläck passar men jag hade valt laser ändå, har själv en duplexlaserskrivare och en separat scanner, duplex är praktiskt för det sparar in på antalet papper också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående skribent, laser är helt överlägset för oss som inte skriver ut ofta och mycket, om man kan leva med att det blir svartvitt.

Har själv en liten HP Laserjet 1102 som jag lyckades komma över för det facila priset 600:- för ett gäng år sedan, och en gammal Canoscan LiDE70.

Skrivaren är inte supersnabb, men tar nästan ingen plats, ger mycket fina utskrifter, och HP har i alla fall historiskt varit bra på att tillhandahålla tonerkassetter till äldre modeller. Man kan fortfarande köpa toner till gamla Laserjet III, som säkert är en 20 år gammal modell vid det här laget. Då det kommit på tal ska det väl nämnas att 1102:an inte är någon duplexskrivare, men man kan åstadkomma samma effekt manuellt genom att skriva ut udda sidor först, vända på papperstraven, och sedan skriva ut jämna sidor. Man får dock hålla tungan rätt i munnen och tänka till lite, vilket man ju förstås helt slipper med en duplexskrivare.

Scannern är inget speciellt den heller, men är liten och smidig, och ger fin kvalitet.

Visst är det smidigare med allt-i-ett-maskiner, men tänk på att de blir mycket bulkigare och svårare att placera, samt att du får ett mycket mindre urval. Dessutom undrar jag om inte de allra flesta allt-i-ett-maskiner i rätt prisklass för dig ändå har bläckstråleskrivare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte ska använda den ofta bör du undvika bläckstråleskrivare eftersom de brukar strula, om du inte skriver ut relativt ofta så torkar bläcket eller så förbrukas det mesta för rengöring, en "sällanskrivare" bör välja en laser för de tål att inte användas.
Skriver man ut mycket bör man också välja en laser.
Skriver du ut relativt regelbundet men bara ett fåtal papper åt gången så kanske bläck passar men jag hade valt laser ändå, har själv en duplexlaserskrivare och en separat scanner, duplex är praktiskt för det sparar in på antalet papper också.

Just ja, bläck torkar Men om jag skriver ut säg en gång var tredje dag? Är detta OK för en bläckskrivare? Skälet till att jag frågar är för att jag kollat på dessa:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

Har en ganska låg budget (max 1000 kr) för både skrivare samt scanner och dessa har båda inbyggda (har ej hittat några laserskrivare med inbyggd scanner? Finns dessa?).

Egentligen så klarar jag mig med svart och vit utskrift då det mesta som jag skriver ut är dokument med streck-koder eller endast text. Inga bilder eller foton kommer att skrivas ut. Mycket kommer dock att skannas in (t.ex. sidor från böcker o.s.v.) och jag antar att alla scanners klarar av färg?

Hur mycket brukar duplexlaserskrivare gå på ungefär?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Håller med föregående skribent, laser är helt överlägset för oss som inte skriver ut ofta och mycket, om man kan leva med att det blir svartvitt.

Har själv en liten HP Laserjet 1102 som jag lyckades komma över för det facila priset 600:- för ett gäng år sedan, och en gammal Canoscan LiDE70.

Skrivaren är inte supersnabb, men tar nästan ingen plats, ger mycket fina utskrifter, och HP har i alla fall historiskt varit bra på att tillhandahålla tonerkassetter till äldre modeller. Man kan fortfarande köpa toner till gamla Laserjet III, som säkert är en 20 år gammal modell vid det här laget. Då det kommit på tal ska det väl nämnas att 1102:an inte är någon duplexskrivare, men man kan åstadkomma samma effekt manuellt genom att skriva ut udda sidor först, vända på papperstraven, och sedan skriva ut jämna sidor. Man får dock hålla tungan rätt i munnen och tänka till lite, vilket man ju förstås helt slipper med en duplexskrivare.

Scannern är inget speciellt den heller, men är liten och smidig, och ger fin kvalitet.

Visst är det smidigare med allt-i-ett-maskiner, men tänk på att de blir mycket bulkigare och svårare att placera, samt att du får ett mycket mindre urval. Dessutom undrar jag om inte de allra flesta allt-i-ett-maskiner i rätt prisklass för dig ändå har bläckstråleskrivare.

Tror jag klarar mig faktiskt utan duplexskrivare då jag inte skriver ut många sidor utan endast en enstaka (och manuellt så blir det nog inte så svårt heller ). Men då kanske det blir smidigare att köpa en scanner och skrivare separat ändå..

Har du något förslag på en billig scanner och laserskrivare? 1102:an kostar 890 kr på Inet vilket är liiite för dyrt med tanke på att jag ändå måste köpa en scanner, men det kanske blir billigare i slutändan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Håller också med i de första två svaren gällande att det finns fördelar med separata maskiner. Allt-i-ett-historier är allt som oftast plågsamma, och när endera del dör så har man i bästa fall kvar en otroligt osmidig enfunktionsmaskin, eller så blir alla delar oanvändbara av bara farten.

Om man ser användandet ur ett kort perspektiv (ett par år) så är allt-i-ett-lösningarna attraktiva, men tittar man längre (exempelvis > 5 år) så blir det snabbt vinster med att ha separata maskiner. Kanske man märker att man använder skrivaren mer än man tänkt: då kan man uppgradera den biten utan att för den delen även behöva betala för en ny scannerdel (eller bli sittandes med en osmidig allt-i-ett som man bara använder till en sak), och vice versa.

Dessutom är det ofta trevligt att hålla sig borta från de absoluta budgetsegmenten om man har möjlighet, kanske speciellt när det gäller de som kräver förbrukningsvaror (bläckstråleskrivare är värst, men även laserskrivare kräver ju påfyllning). Återigen kan det löna sig att göra en lite längre kalkyl, då en skrivare för ett par tusen på ett par års sikt kanske blir direkt billigare än en 500:--skrivare när påfyllningar väl är inräknade (dyrare modeller har generellt billigare påfyllningar).

Köper du en "vettig" men fortfarande enkel laserskrivare som stödjer standarder (återigen något som det absoluta budgetsegmentet är dåliga på, vilket gör att en enorm mängd funktionsmässigt fungerande skrivare ligger på sopberget pga att drivrutiner inte längre finns tillgängliga till senaste Windowsversionen) är det inga svårigheter att ha kvar den i 10 år. Scannern kanske kommer ha en annan livslängd beroende på vad den ska användas till, och då är det fint att kunna byta ut den separat efter behov.

Så, i korthet: se det gärna som en "längre investering" och planera därefter, snarare än att hugga den billigaste plastbit som Mediamarkt försöker kränga på dig .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

har ej hittat några laserskrivare med inbyggd scanner? Finns dessa?

Jodå, de finns. Billigaste på prisjakt kostar 790kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s207378014&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Håller också med i de första två svaren gällande att det finns stora fördelar med separata maskiner. Allt-i-ett-historier är allt som oftast plågsamma, och när endera del dör så har man i bästa fall kvar en otroligt osmidig enfunktionsmaskin, eller så blir alla delar oanvändbara av bara farten.

Om man ser användandet ur ett kort perspektiv (ett par år) så är allt-i-ett-lösningarna attraktiva, men tittar man längre (exempelvis > 5 år) så blir det snabbt vinster med att ha separata maskiner. Kanske man märker att man använder skrivaren mer än man tänkt: då kan man uppgradera den biten utan att för den delen även behöva betala för en ny scannerdel (eller bli sittandes med en osmidig allt-i-ett som man bara använder till en sak), och vice versa.

Dessutom är det ofta trevligt att hålla sig borta från de absoluta budgetsegmenten om man har möjlighet, kanske speciellt när det gäller de som kräver förbrukningsvaror (bläckstråleskrivare är värst, men även laser kräver ju påfyllning). Återigen kan det löna sig att göra en lite längre kalkyl, då en skrivare för ett par tusen på ett par års sikt kanske blir direkt billigare än en 500:--skrivare när påfyllningar väl är inräknade (dyrare modeller har generellt billigare påfyllningar).

Köper du en "vettig" men fortfarande enkel laserskrivare som stödjer standarder (återigen något som det absoluta budgetsegmentet är dåliga på, vilket gör att en enorm mängd funktionsmässigt fungerande skrivare ligger på sopberget pga att drivrutiner inte längre finns tillgängliga till senaste Windowsversionsn) är det inga svårigheter att ha kvar den i 10 år. Scannern kanske kommer ha en annan livslängd beroende på vad den ska användas till, och då är det fint att kunna byta ut den separat.

Så, i korthet: se det gärna som en "längre investering" och planera därefter, snarare än att hugga den billigaste plastbiten som Mediamarkt försöker kränga på dig .

Skrivet av Krass:

Jodå, de finns. Billigaste på prisjakt kostar 790kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s207378014&o=produkt_pr...

Tror det blir att kolla på lite fler modeller och annanstans än Elgiganten

Vad är förresten skillnaden mellan en flatbäddsskanner och en dokumentskanner?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Just ja, bläck torkar Men om jag skriver ut säg en gång var tredje dag? Är detta OK för en bläckskrivare? Skälet till att jag frågar är för att jag kollat på dessa:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-o...

Har en ganska låg budget (max 1000 kr) för både skrivare samt scanner och dessa har båda inbyggda (har ej hittat några laserskrivare med inbyggd scanner? Finns dessa?).

Egentligen så klarar jag mig med svart och vit utskrift då det mesta som jag skriver ut är dokument med streck-koder eller endast text. Inga bilder eller foton kommer att skrivas ut. Mycket kommer dock att skannas in (t.ex. sidor från böcker o.s.v.) och jag antar att alla scanners klarar av färg?

Hur mycket brukar duplexlaserskrivare gå på ungefär?

Jag köpte för ca 5 år sedan en Oki 410d och den kostade då ca 800kr, det är ju en stor modell rent fysiskt och den klarar faktiskt 28 sidor/minut om man skulle få för sig att skriva ut större saker, men ja det finns naturligtvis multifunktionsmaskier med laser, bara filtrera på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1870&o=produkt_pris_in...
Skriver du ut så ofta som var 3de dag så lär bläck fungera men håll i så fall koll på vad driftkostnaden är, billiga bläckstråleskrivare brukar innebära dyra sidor, det är för det mesta svårt att motivera bläckstråleskrivare om man inte bara ser på inköpspriset, för de är billigast men det tar de ofta igen på driftkostnaden med råge.
Och skulle man vilja skriva ut mycket bilder så är det kanske sublimeringsskrivare man bör kolla på, så vad bläck egentligen är bra till mer än att "säljas billigt" vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tror det blir att kolla på lite fler modeller och annanstans än Elgiganten

Vad är förresten skillnaden mellan en flatbäddsskanner och en dokumentskanner?

Flädbäddscanner öppnar du på ett lock, lägger i pappret stränger och trycker på en knapp. Dvs en "vanlig" scanner.
En dokumentscanner däremot lägger du pappret där du utskrivna papper hamnar. Och sedan matas de in igenom skannern. Dokumentscannrar kan därför vara mycket mindre. Kolla ett par sekunder på denna videon så förstår du vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=cq7gi1Se5bM&t=39

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Och skulle man vilja skriva ut mycket bilder så är det kanske sublimeringsskrivare man bör kolla på, så vad bläck egentligen är bra till mer än att "säljas billigt" vet jag inte.

Sublimeringsskrivare kan ge riktigt bra kvalitet, men är nog fortfarande dyrare i drift, och saknar framför allt i "allround"-egenskap jämfört med bläck. Det är nog främst den sista egenskapen som gör att bläckstråleskrivare fortfarande är de som säljs mest, tillsammans med att de är riktigt bra kassakor för tillverkarna på grund av dyr påfyllning, samt att de innehåller så många rörliga delar och flytande bläck som torkar igen mekanismer så att de inte håller för länge .

Billiga bläckstråleskrivare kan snabbt nå bra fotoutskriftskvalitet (med fotopapper), men tittar man på vad det kostar med inköp av skrivare, färgpatroner och media så kan det snabbt bli konkurrenskraftigt att gå till den lokala fotohandeln för att skriva ut i stället, utan att ens behöva bråka med drivrutiner och annat. Jag har också idag svårt att tänka ut ett scenario där jag skulle rekommendera någon att köpa en bläckstråleskrivare i det absoluta budgetsegmentet. Även när personer säger att de bara "har" 500:- att handla för eller liknande så är det en björntjänst att rekommendera någon att köpa en Galne Gunnar-skrivare för de pengarna, för ett år eller två senare står de där och har behövt addera mer än det dubbla på påfyllningar, samtidigt som risken för totalhaveri är så pass mycket större under tiden, och snart ligger det ytterligare elektronikskrot på tippen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tror jag klarar mig faktiskt utan duplexskrivare då jag inte skriver ut många sidor utan endast en enstaka (och manuellt så blir det nog inte så svårt heller ). Men då kanske det blir smidigare att köpa en scanner och skrivare separat ändå..

Har du något förslag på en billig scanner och laserskrivare? 1102:an kostar 890 kr på Inet vilket är liiite för dyrt med tanke på att jag ändå måste köpa en scanner, men det kanske blir billigare i slutändan?

Har tyvärr rätt dålig koll på skrivare i stort, vet bara att jag är supernöjd med 1102:an. Det finns en 1102w också som är precis samma skrivare, men med wifi. Kan ju vara värt att nämna att den är kompatibel med HP printerpluginen för Android också, dvs man kan printa trådlöst från surfplatta/telefon. Du kan ju hålla ögonen på båda skrivarna, och slå till när någon av dem reas ut, det händer rätt ofta.

Samma sak med scanners. Min är en jag plockade hem från jobbet, den var utbytt och skulle slängas. Visade sig att någon mupp hade lyckats transportlåsa den, men när jag upptäckte det fanns den nya scannern redan på plats. Jag har alltså bara det jag råkat få tag på. Men du kanske kunde hålla koll på Tradera eller något? Man kan ju improvisera rätt långt med en bra kamera idag, så du kanske inte måste ha superbrådis med att skaffa scanner?

Skrivet av phz:

Håller också med i de första två svaren gällande att det finns fördelar med separata maskiner. Allt-i-ett-historier är allt som oftast plågsamma, och när endera del dör så har man i bästa fall kvar en otroligt osmidig enfunktionsmaskin, eller så blir alla delar oanvändbara av bara farten.

Om man ser användandet ur ett kort perspektiv (ett par år) så är allt-i-ett-lösningarna attraktiva, men tittar man längre (exempelvis > 5 år) så blir det snabbt vinster med att ha separata maskiner. Kanske man märker att man använder skrivaren mer än man tänkt: då kan man uppgradera den biten utan att för den delen även behöva betala för en ny scannerdel (eller bli sittandes med en osmidig allt-i-ett som man bara använder till en sak), och vice versa.

Dessutom är det ofta trevligt att hålla sig borta från de absoluta budgetsegmenten om man har möjlighet, kanske speciellt när det gäller de som kräver förbrukningsvaror (bläckstråleskrivare är värst, men även laserskrivare kräver ju påfyllning). Återigen kan det löna sig att göra en lite längre kalkyl, då en skrivare för ett par tusen på ett par års sikt kanske blir direkt billigare än en 500:--skrivare när påfyllningar väl är inräknade (dyrare modeller har generellt billigare påfyllningar).

Köper du en "vettig" men fortfarande enkel laserskrivare som stödjer standarder (återigen något som det absoluta budgetsegmentet är dåliga på, vilket gör att en enorm mängd funktionsmässigt fungerande skrivare ligger på sopberget pga att drivrutiner inte längre finns tillgängliga till senaste Windowsversionen) är det inga svårigheter att ha kvar den i 10 år. Scannern kanske kommer ha en annan livslängd beroende på vad den ska användas till, och då är det fint att kunna byta ut den separat efter behov.

Så, i korthet: se det gärna som en "längre investering" och planera därefter, snarare än att hugga den billigaste plastbit som Mediamarkt försöker kränga på dig .

Ett litet instick om det fetade stycket.

Hade under min studietid en gammal Laserjet 6L, som tonern tog slut i. Beställde hem toner på flaska från dealextreme och fyllde på, totalkostnaden var ett par tior och en stunds pill. Det var bara frågan om att lossa en plastkåpa på sidan, dra ut en plugg, och fylla på, samt tömma wastebehållaren. Passade på att blåsa rent kassetten lite i övrigt också.

Utskriftkvaliteten blev precis lika bra som med originalpulvret. Skälet till att jag till sist bytte ut den var egentligen inte att det var något fel på den, utan att den 1) tog för mycket plats, 2) var ful som jag vet inte vad, och 3) att jag på så vis blev av med ett parallellportskort i servern.

Givetvis är det inget som säger att det är lika lätt att fylla på alla tonerkassetter, men vill man nu verkligen göra ett billigt köp, så kan även en billig skrivare vara billig i drift, om man på detta vis kan gå runt tillverkarnas ockerpriser på eftermarknaden. HP har exempelvis ett antal standardpatroner som passar i flera olika skrivare. Man kan ta reda på vilken patron som används i den skrivare man tänkt köpa, googla efter påfyllningstutorials för sagda patron, och på så vis bilda sig en uppfattning om hur lätt/svårt det är.

Att fylla på bläckstråleskrivarpatroner är väl i princip omöjligt numera, tillverkarna har väl aktivt sett till att det inte går med en massa timerkretsar och skit på patronerna...

Och här får jag slå ytterligare ett slag för Laserjet p1102:an, den ser i alla fall ut att ha en patron som inte är alltför bökig att fylla på. Nice musik i videon också!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!