The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Medlem

Haha ja det är ju uppenbart att musikindustrin lider hårt just nu.
Det har aldrig varit lättare att piratkopiera och alltså.. det går ingen nöd på artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Din syn på droger är skrämmande naiv. Det finns hur många människor som helst som blivit misshandlade/våldtagna/rånade med hjälp av droger eller av någon som tagit droger nyligen (som inte gör sådant i vanliga fall). Dock rör de sig antagligen i mer utsatta samhällsskick

Misshandel, våldtäckt, överfall och rån har väl nästan alltid varit brott med mycket allvarliga påföljder och inget jag skrivit antydde väl att jag tyckte annorlunda? Snarare skrev jag ju att brott som HAR offer såsom dessa borde prioriteras högre än brott som saknar offer så som piratkopiering osv...

Idag är det snarare så att du i många fall kan bortförklara en misshandel/våldtäckt med att du var påverkad och få lindrigare straff som följd. Detta tycker jag är totalt fel, man är alltid ansvarig för sina enga handlingar!

Att brukar droger & alkohol kan mycket väl vara lagligt sålänge samhället är tydligt att du som vuxen människa alltid är ansvarig för vad du gör.

Skrivet av Barak:

På vilket sett saknar sexköp offer?
Många individer är tvungna att sälja sex för att överhuvudtaget överleva. Många utsatta kvinnor tvingas att sälja sex under hot om våld.

Droganvändning precis som alkoholanvändning kan mycket väl skada personer i ens omgivning.

Att skada personer i sin omgivning, människohandel, eller att hota någon med våld är helt andra brott som har offer, dessa bör såklart prioriteras mycket högt av Polisen.

Mycket högre än både nedladdning eller sex mellan två vuxna medvetna och villiga individer som byter tjänster mot pengar precis som vilket annat yrke som helst.

Om sexköp vorde lagligt skulle både polisen och samhället ha mer insyn i arbetsmiljön för sexarbetare och kunna agrea, till skillnad från idag när allt sker i undre världen och inget registreras. Minimilön, anställningsvillkor, fackföreningar kan av naturliga skäl aldrig förekomma i "olagliga" brancher men om det skulle varit lagligt finns en chans. På samma sätt är det med droger där man inte alls kan erbjuda samma hjälp och rehabilitering från samhällets sida om verksamheten är "olaglig".

Skrivet av Evil Peter:

Nu svarade du dock inte på min frågeställning då den rörde att polisen inte ska lägga resurser på att försöka stoppa en typ av brott som inte kommer att försvinna. Flera i tråden har uttryckt en sådan åsikt.

Det jag försökte påvisa var hur ologiskt resonemanget är. Inte minst som att anledningen till att vi har de lagar vi har idag är för att försöka förhindra de brott som folk fortsätter att göra.

Om vi vänder på resonemanget då? Det är olagligt att gå mot rött ljus och stjäla cycklar också... Anser du att Polisen bör prioritera dessa brott högre än de brott de löser idag så som misshandel, inbrott och våldtäckter liksom man gör med Piratkopiering?

När var senaste gången en liga som stjäl cycklar fick påhälsning av polisrassia med 50 poliser så som görs med pirat-siter?

Permalänk
Avstängd

Jag behöver aldrig ladda ner någon musik då jag lyssnar på radio eller på Youtube. Jag tycker mest om att lyssna på 90 tals musik.

Men jag tror dom som gör musik tjäna mer pengar på att ha upp det på Youtube än på Spotify dom får väl mer betalt av alla reklam som det är på Youtube?

Utan musik så skulle det vara svårt att liva ett bra liv.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Drog pengar är helt klart kopplat till terrorism och illegal aktivitet samt behöver vi bättre system för drogpolitiken men att tro att det är drogens illegala aspekter är det stora som leder folk till problem och att ta bort det skulle eliminera problemen är inte lite naivt. I så fall skulle det inte sitta avdankade alkisar med mycket kriminalitet runt sig och i sitt förflutna då alkohol är lagligt.

Även om te.x heroin var lagligt skulle det fortfarande vara mycket illegal aktivitet runt det, i grova missbruk så kan de inte uppehålla charaden av ett liv, jobb och familj, det blir en omöjlighet. Då gör man annat för att få tag på grejerna, vare sig grejerna är olagliga eller ej.

Lagligheten är kanske inte det vi ska ändra på det sättet utan snarare hur vi ter oss till att hjälpa missbrukare och hur vi behandlar dem, vi kan börja med att sluta låta SoC bestämma hur missbrukare ska bli behandlade.

Hur tror du att Hells Angels, Malmös alfabetfalanger eller Göteborgs albanligor tjänar grova pengar? Det är inte på alkohol, även om det finns en begränsad alkoholmarknad för kriminella, som existerar endast på grund av att vi har en väldigt reglerad och hårt beskattad legal alkoholmarknad. Det finns en efterfrågan i vårt samhälle för narkotika, men det kan vi tyvärr inte göra något åt (vi har försökt i 100 år att påverka medborgares konsumtion av rusningsmedel och misslyckats fatalt. Ska vi dra paralleller mellan alkoholpolitik och narkotikapolitik så är t.ex förbudstiden på 30-talet i USA ett solklart exempel. När alkoholen blev olaglig köpte människor den istället av kriminella vilket ledde till enorma problem för samhället, och löjliga vinster för organiserad brottslighet. När den sedan blev laglig försvann marknaden för gängens största inkomstkälla och gängen, till stor del, försvann helt enkelt.

När alkoholen blev kriminaliserad sjönk konsumtionen på väldigt kort sikt, men ökade dramatiskt efter ett par år, och nivån var snabbt över den som fanns före kriminaliseringen. Alkoholköp gick från att bestå till största delen av öl till destillerad sprit, och förekomsten av rent av giftiga, hemmabryggda varianter ökade dramatiskt, eftersom det inte längre fanns någon form av reglering. Alkoholister och brottsliga alkoholister fick ingen hjälp överhuvudtaget förrän efter alkoholen blev avkriminaliserat (då t.ex AA startades).

Det är möjligt att en avkriminalisering inte kommer att ha en enorm positiv effekt på de mest extrema fallen, men istället kommer stödet till sådana människor att vara extremt utökat. I dag är det stödet ickeexisterande, visst finns det möjligheter för drogmissbrukare att assimilera sig till samhället igen, men dessa är löjligt dåliga om du jämför med t.ex alkohol. En heroinpundare slänger man i fängelse; en alkoholist får professionell hjälp och stöd. Vad tror du att heroinpundaren behöver, stöd eller bestraffning? Hjälp att återförenas med samhället eller bli tvingad till ett liv i kriminalitet?

Det är bara att se på alla rapporter från polis och vårdinstitutioner, bruket och missbruket ökar lavinartat, och den nuvarande politiken förvärrar bara situationen. Anledningen att livsstilsmissbrukare av heroin har minskat någorlunda är på grund av utbildning av samhället, inte att vårat system fungerar. Tycker du inte att det är konstigt att t.ex medelåldern på en heroinmissbrukare i Storbritannien ligger runt 24 år, när samma statistik i Nederländerna ligger runt 47 år?

Jag tror att de flesta är överens om att drogmissbruk är något väldigt negativt, både på individnivå och på samhällsnivå. Men samtidigt måste vi vara realistiska och framförallt ärliga med våra målsättningar, och kunna vara tillräckligt flexibla att erkänna att den nuvarande strukturen är ett fatalt misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

-massa intressant text-

Har inte en aning om hur ni gled in på detta ämne, men väldigt intressant att läsa ditt svar. Personligen ser jag (givetvis) både för och nackdelar med en legalisering av narkotika även om jag anser att vissa substanser aldrig bör legaliseras. Den största fördelen är väl i min mening, om en bortser från kriminella ligors troliga inkomstbortfall och följaktliga existensupphörande, att vi emd stor sannolikhet skulle eliminera förekomsten av kemiska substanser som utan att vara beprövade ständigt forslas ut på marknaden.
Legaliseringen skulle medföra att substanserna kontrollerade hårdare i likhet med dagens hårda kontroller på läkemedel, vilket skulle medföra att en stor del oönskade dödsfall (vilka som nu skulle kunna vara önskade lämnar jag åt någon annan att disskutera), helt kunnde undvikas.

Om inte annat så får vi väl hålla ett öga på USA och den pågående avkriminaliseringen av Mariujana som pågor, bör väl ge en ganska bra indikation om det får önskad effekt

Permalänk
Skrivet av Efta:

Hur tror du att Hells Angels, Malmös alfabetfalanger eller Göteborgs albanligor tjänar grova pengar? Det är inte på alkohol, även om det finns en begränsad alkoholmarknad för kriminella, som existerar endast på grund av att vi har en väldigt reglerad och hårt beskattad legal alkoholmarknad. Det finns en efterfrågan i vårt samhälle för narkotika, men det kan vi tyvärr inte göra något åt (vi har försökt i 100 år att påverka medborgares konsumtion av rusningsmedel och misslyckats fatalt. Ska vi dra paralleller mellan alkoholpolitik och narkotikapolitik så är t.ex förbudstiden på 30-talet i USA ett solklart exempel. När alkoholen blev olaglig köpte människor den istället av kriminella vilket ledde till enorma problem för samhället, och löjliga vinster för organiserad brottslighet. När den sedan blev laglig försvann marknaden för gängens största inkomstkälla och gängen, till stor del, försvann helt enkelt.

När alkoholen blev kriminaliserad sjönk konsumtionen på väldigt kort sikt, men ökade dramatiskt efter ett par år, och nivån var snabbt över den som fanns före kriminaliseringen. Alkoholköp gick från att bestå till största delen av öl till destillerad sprit, och förekomsten av rent av giftiga, hemmabryggda varianter ökade dramatiskt, eftersom det inte längre fanns någon form av reglering. Alkoholister och brottsliga alkoholister fick ingen hjälp överhuvudtaget förrän efter alkoholen blev avkriminaliserat (då t.ex AA startades).

Det är möjligt att en avkriminalisering inte kommer att ha en enorm positiv effekt på de mest extrema fallen, men istället kommer stödet till sådana människor att vara extremt utökat. I dag är det stödet ickeexisterande, visst finns det möjligheter för drogmissbrukare att assimilera sig till samhället igen, men dessa är löjligt dåliga om du jämför med t.ex alkohol. En heroinpundare slänger man i fängelse; en alkoholist får professionell hjälp och stöd. Vad tror du att heroinpundaren behöver, stöd eller bestraffning? Hjälp att återförenas med samhället eller bli tvingad till ett liv i kriminalitet?

Det är bara att se på alla rapporter från polis och vårdinstitutioner, bruket och missbruket ökar lavinartat, och den nuvarande politiken förvärrar bara situationen. Anledningen att livsstilsmissbrukare av heroin har minskat någorlunda är på grund av utbildning av samhället, inte att vårat system fungerar. Tycker du inte att det är konstigt att t.ex medelåldern på en heroinmissbrukare i Storbritannien ligger runt 24 år, när samma statistik i Nederländerna ligger runt 47 år?

Jag tror att de flesta är överens om att drogmissbruk är något väldigt negativt, både på individnivå och på samhällsnivå. Men samtidigt måste vi vara realistiska och framförallt ärliga med våra målsättningar, och kunna vara tillräckligt flexibla att erkänna att den nuvarande strukturen är ett fatalt misslyckande.

Det du skriver säger inte emot något jag skrev. Dock en 100% legalisering på alla preparat som existera och kommer att existera är enormt korkat, även om det hårt regleras i ett Systembolaget liknande system. Visst all kriminell aktivitet relaterat till smuggling och langning skulle upphöra men resten av alla problem skulle vara kvar. Vissa problem skulle öka då du skulle kunna få tag på vilket preparat du vill, design drog eller klassiska hårda så skulle du kunna gå till närmaste butik och köpa det. Då blir ju frågan hur ska det regleras? Majoriteten av drogerna är ju riktigt skadliga men kan inte förbjudas på de grunderna för just att det är droger där en av konsekvenserna är just det. Vem ska få ta dem? Vilka arbetsgrupper? För drogerna kan påverka dig flera dagar efteråt beroende på vad du har tagit. Vem ska kunna hålla koll på alla preparat i vilka typer av prover om vi tar med alla preparat som finns?

Varje drog måste kunna stå på egna fötter med helt egna regleringar och lagar som fungerar just för den drogen. Att legalisera alla preparat för att det skulle eliminera lagbrott är som att legalisera stöld då det brottet då skulle upphöra. Att vi dock borde göra om systemet och lagar för droger och behandling av missbrukare definitivt. Men droger är knappast ensam på den listan.

Men nog om det här. Är redan så "off topic" det kan vara.

Permalänk
Skrivet av codegear:

Stämmer enligt vissa undersökningar ja. Detta kanske beror på att denna grupp har betydligt större intresse för film än genomsnitts svensken. Frågan är om inte denna grupp skulle köpa ännu mera om fildelning inte existerade? Om så skulle vara fallet så orsakar fildelningen ändå förluster. Bara en teori.

Att dom skulle sälja mer om fildelning inte existerade är enbart en teori och har flera gånger motbevisats. Senaste exemplet är undersökningen i norge angående fildelning av musik. Film och musik är inte samma sak men det är liknande marknad.
http://www.musicbusinessworldwide.com/piracy-virtually-elimin...

Dom har gått från 80% som svarat ja att dom fildelar musik till 4% som svarat ja på 5 år. Men musikindustrin har inte sett någon direkt ökning av försäljningen av musik. Snarare har försäljningen skiftat från fysiska skivor till digitala köp och steaming.

Och det är här filmbolagen måste lägga sin energi bakom. Spotify ändrade folks inställning till att ladda ner musik till att prenumerara på en steamingtjänst. Dom alternativ som finns för filmsidan är fruktansvärt dåliga, inte ens netflix är i närheten av vad det behöver vara för att vara ett alternativ till fildelning för folk som ser mycket film. Som jag ser det så handlar det inte om att folk vill ha allt gratis, för vissa är det kanske så, men för en större del så är folk beredda att betala en rimlig summa för en tjänst som tillgodoser deras behov. Men någon sådan tjänst finns inte.

Permalänk

Det är extremt naivt och reduktionistiskt att tro att piratkopiering inte gör produktionen lidande. Man måste betala för sig, så enkelt är det. Inbillar man sig något annat så bygger man resonemang frånkopplade från verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Det är extremt naivt och reduktionistiskt att tro att piratkopiering inte gör produktionen lidande. Man måste betala för sig, så enkelt är det. Inbillar man sig något annat så bygger man resonemang frånkopplade från verkligheten.

Sedan finns det precis lika många belägg för att det skulle kunna gynna den. Osäkerhet kring eventuellt köp kan stillas, vilket i sin tur kan leda till högre försäljning.

Permalänk

Jag är 23 år gammal och har aldrig någonsin laddat ner något olagligt - musik, spel, eller film. Aldrig.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Jag hade så gärna betalat 300-400 kr/månad för en tjänst som piratebay! Det hade nog många gjort men det finns ju inte möjlighet till det. Artister och skådespelare hade absolut tjänat tillräckligt på det! Tror det hade blivit en rätt fet slant /månad.

Men men, hoppas det kommer i framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

Vi struntar i dom två första punkterna, låt oss fokusera på den tredje.

Med det tankesättet så ska alltså alla som inte har råd med något bara ta det helt enkelt?
Även om det klassas som stöld?

Då kan ungdomar bara ta en ny mobiltelefon (läs stjäla), och köra med argumentet "Jo, men mina föräldrar har inte råd att ge mig den".

branchen använder sig av gamla veteraner och all forskning inom psykologi för att hjälpa alla dessa unga stjärnor med "talang" för att skapa bokstavligt talat oemotståndliga produkter för ungdomar.

hade jag lagt fram oemotståndlig kattgodis och vrålat åt katten varje gång den närmar sig den, hade jag blivit dömd för djurmisshandel...

nä, jag har ingen som helst empati för branchen...
och nä, jag skulle inte köpa skiten åt mina barn även om jag hade råd och hade haft barn.

edit: googla det, det finns flera decennier gammal forskning, som pågor fortfarande, om hur man gör bra låtar eller bra filmer... det finns även mer modern forkning om hur man riktar en produkt till en viss grupp...
den här typen av "kreativt skapande" är inte värd pengar, i min mening...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Jag hade så gärna betalat 300-400 kr/månad för en tjänst som piratebay! Det hade nog många gjort men det finns ju inte möjlighet till det. Artister och skådespelare hade absolut tjänat tillräckligt på det! Tror det hade blivit en rätt fet slant /månad.

Men men, hoppas det kommer i framtiden

Men, har du inte hört? Hollywood stjärnorna svälter ju som det är nu!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

branchen använder sig av gamla veteraner och all forskning inom psykologi för att hjälpa alla dessa unga stjärnor med "talang" för att skapa bokstavligt talat oemotståndliga produkter för ungdomar.

hade jag lagt fram oemotståndlig kattgodis och vrålat åt katten varje gång den närmar sig den, hade jag blivit dömd för djurmisshandel...

nä, jag har ingen som helst empati för branchen...
och nä, jag skulle inte köpa skiten åt mina barn även om jag hade råd och hade haft barn.

edit: googla det, det finns flera decennier gammal forskning, som pågor fortfarande, om hur man gör bra låtar eller bra filmer... det finns även mer modern forkning om hur man riktar en produkt till en viss grupp...
den här typen av "kreativt skapande" är inte värd pengar, i min mening...

Du skulle inte betala för det för du tycker det är skit, men ladda ner och använda det är ok? Om det är skit varför använder du det?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, men om det ät absolut noll chans att jag återfår min cykel, eller att den som snott den blir straffad, så tycker jag det vore bättre om pengarna de spenderat på att försöka lösa fallet istället gått till att dela ut gratis cykellås till folk, eller något.

Sedan pekar dessutom all forskning på att fildelning är ett brott utan offer, vilket det ibland händer att fortkörning inte är. Och tycker man att fortkörning är OK borde man inte ha något problem med fildelning heller.

Som en sidenote så kan jag ju nämna att jag själv hostar mina fullt lagliga torrents med min musik på TPB, så jag är såklart glad att siten är Upp and Running igen, så att säga.

Torrentar spel & programvara jag vill pröva innan köp. Vill jag inte ha <whatever> så tar jag bara bort den, Annars köper jag produkten.

Demos med begränsad funktionalitet eller massa reklam är bara en dum idé. (Lite reklam funkar för gratis program dock)
15h speltimmar (gör inget om det är typ level cap på 8/100) eller 15 dagars prövotid på <whatever> är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Det är extremt naivt och reduktionistiskt att tro att piratkopiering inte gör produktionen lidande. Man måste betala för sig, så enkelt är det. Inbillar man sig något annat så bygger man resonemang frånkopplade från verkligheten.

Den som gör musik, film, böcker, spel och så vidare måste kunna tjäna pengar på det. Men det betyder inte att den som tittar på film, musik osv måste vara den som betalar. Ta tidningar som exempel. De tjänar en del på avgift av sina läsare och en del på annonser. Eller vänta, gratistidningar tjänar allt på annonser. Det gick visst att läsa utan att betala för sig. Ett annat exempel är begagnatmarknaden med Gula/Lila Tidningen. Du betalade för en tidning med annonser. Idag letar du på Blocket.se utan att betala för dig. Däremot betalar du om du vill lägga upp en annons. Någon betalar, Blocket tjänar pengar. Men det kostar inte längre pengar att läsa annonserna. Ny teknik och nya ideér ger nya möjligheter. Det som förr var dyrt blir billigt, till och med gratis.

Det är inte ny teknik eller ideér som lägger hinder för hur spel- och kulturbranscherna ska utvecklas. Det är branscherna själv. Förstår att det är svårt att överge en modell där kunden förväntas köpa samma intellektuella produkt flera gånger för att det kommer i olika format.

Jag har inte hittat några siffror men det vore intressant att se vad "ungdom" lägger på film och musik idag jämfört med 30 år sedan.

Permalänk

Håller inte med många av kommentarerna som menar att alla som laddar ner tycker att allt ska vara gratis. Den digitala utvecklingen har förändrat en mängd olika affärsområden (musik-, spel och filmbranschen är bara några exempel) och det innebär krav på att dessa företag följer utvecklingen och förnyar sitt tänk. Netflix och Spotify är klockrena exempel. Strömma obegränsad mängd musik för 99kr i månaden på Spotfiy, samma sak (fast film) med Netflix.

Problemet är att alla produktionsbolag och företag med rättigheter vill ha så stor del av kakan som möjligt och startar egna tjänster och alla konkurrerar med alla. Jag är för fri marknad och ett kapitalistiskt vinst tänk men förstå möjligheten, om företagen samarbetade och gav till exempel Netflix alla rättigheter och ökade katalogen avsevärt, vilken framtid!

Jag vet att jag hade kunnat betala ett par hundra till i månaden för en sådan tjänst. Se potentialen med framtiden istället för att försöka få tillbaka hur det har sett ut. Den tiden är förbi sen länge.

Permalänk
Medlem

Gött, då slipper personer som använder tjänsten bli spoilade i serier de följer

Inte för att jag gör det. Jag älskar att få reda på att någon av huvudkaraktärerna dör om 19 avsnitt. Finns inget bättre...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Piratebay tog ju ändå bort länkar till barnporr från sajten. Det är okej att ta bort men inte andra länkar till upphovsrättsskyddat material?

Du har rätt. Företrädare för pirate bay har förklarat vid flera tillfällen (dokumänterer&bloggar) att:
"Som grundregel tar vi inte bort torrents om dom inte är felmärkta."
Det blir väldigt löjlig dubbelmoral när man å ena sidan låtsas vara någon slags oskyldig förmedlingstjänst som "inte kan rå för vad andra laddar upp".
Sen helt plötsligt går dom tvärt emot o gör det o lägger sig i ändå.
Det är typiska diktatorfasoner att lira ett sådant dubbelspel inför folket. Det finns inget ädelt eller oskyldigt om dom inte kan vara konsekventa.

Med det sagt är jag glad att dom rensar bort sådant material från TPB, men dom kan inte äta kakan och behålla den.
Hädanefter ska dom sluta låtsas vara någon oskyldig förmedlingstjänst tycker jag. Uppenbarligen är dom ganska mycket mer än så och administrerar torrents när dom känner för det.

Hur som helst är TPB fortfarande min favvosajt för torrents.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det stora filmbolagen kan enkelt gå ihop och skapa en tjänst som har alla filmer.
Dom kan till och med släppa biofilmer för "premium" användare?.
Tänk en tjänst som har allt. Som spotify.

Detta skulle drastiskt dra ner nedladdning.
Det handlar om att anpassa sig.

Just nu finns inget av detta. Netflix är en bra början men alldeles för fattigt för min smak.
Som folk redan påpekat så går det inte ens få tag på vissa serier här. Klart som fan man laddar ner då.

Ni som inte kan se detta är bara trångsynta.. det går inte jämföra med snatteri eller rattfylla herregud....

Permalänk
Medlem

Spotify visar helt klart att enkelhet är viktigare än kvalitet, och att ett stort utbud som är lättåtkomligt vinner över ett jättestort som är lite krångligare. Ja, folk flest tycker det är krångligt att tanka hem, bränna, eller föra över till musikspelare/telefon/mediaspelare, etc.

Personligen är jag rätt besviken på Netflix och Viaplay, som jag provat ett tag, men jag inser att många andra tycker det är smidigt. Har många polare som torrentade, kopierade och brände och höll på, sedan fick de tag på en "smart-TV"/etc och inte tusan orkar de tanka hem saker nu, finns det inte lätttillgängligt struntar de i att se det. Någon har gått över till popcorntime eller liknande streamade tjänster.
Andra anekdotiska bevis är att det på diverse forum för film, musik, ljud, redigering, etc, mest är "gamla uvar och nördar" som skriver, andelen "noobs" minskar hela tiden, de unga är vana vid Spotify - precis som den norska undersökningen visar så är det nästan ingen som piratar musik längre. På samma sätt minskar andelen som är intresserade av att skapa/pirata xvid och mkver, det sker en överflyttning till mer lättanvända streamade tjänster.

Filmindustrin behöver ett "Movify", då skulle piratningen minska jättemycket. Problemet är väl att Spotify inte på långa vägar drar in lika mycekt som albumförsäljning gjorde för 20 år sedan, men dit kommer vi aldrig igen. Filmindustrin ligger lite efter, och har hållt uppe marginalerna längre än musikindustrin, det är nog där skon klämmer. Vi kanske inte får ett 99kr Movify, snarare ett 299kr, men det må vara hänt.

TPB eller liknande kan dock fortfarande spela en viktig roll för fattiga personer, oavsett i vilka länder de bor.

För egen del minns jag Napster och den framtidstro som rådde då, folk lade upp jätteroliga och sällsynta saker de själva rippat, typ stenkakor från 1931 etc, tänk vilket utbud man kunde haft om det varit fritt att lägga upp saker äldre än, tja, 10 år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Jag är 23 år gammal och har aldrig någonsin laddat ner något olagligt - musik, spel, eller film. Aldrig.

Jag är 27 år och har laddat ner en hel del, en HEL del. Jag har varit med under allt från Irc-Kazaa-DC++ och nu senast då torrents.

Jag har 125 spel i mitt Steambibliotek, alla stora origintitlar betalar för Netflix, spotify och har en registrerad windows 7 key hos microsoft.

Kan GARANTERA att jag inte hade betalat mer pengar in i den här industrin om jag inte kunde piratkopiera. Precis tvärtom har tillgång gett mig mersmak och motivering till att köpa titlar jag annars inte hade köpt.

Jag har köpt alla fallout och skyrim för att jag hade "testat" dom först. Jag köpte windows 7 eftersom previewen jag fick på universitetet var så bra. Jag går på bio också, inte för att jag måste utan för att jag vill.

Hade jag inte haft råd med det här så jag hade behövt piratkopiera istället hade det inte heller tagit pengar ur industrin, och jag vill bara trycka på igen att det är INTE synd rent ekonomiskt om folk i underhållningsindustrin. Bill Gates bygger ju länder nu för tiden så piratkopieringen av windows slog nog inte honom så hårt heller.

Keanu Reeves The Matrix Reloaded
The Matrix Revolutions 2003 $30,000,000 $156,000,000 [1]
Bruce Willis The Sixth Sense 1999 $14,000,000 $100,000,000 [1]
Tom Cruise Mission: Impossible II 2000 $100,000,000 [1]
Tom Cruise War of the Worlds 2005 $100,000,000 [1]
Will Smith Men in Black 3 2012 $100,000,000 [2]
Sandra Bullock Gravity 2013 $20,000,000 $70,000,000+ [3]
Tom Hanks Forrest Gump 1994 $70,000,000 [1]
Tom Cruise Mission: Impossible 1996 $70,000,000 [1]
Harrison Ford Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull 2008 $65,000,000 [4]
Jack Nicholson Batman 1989 $6,000,000 $60,000,000 [1][5]
Leonardo DiCaprio Inception 2010 $59,000,000 [6]
Johnny Depp Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides 2011 $35,000,000 $55,000,000 [6][7]
Robert Downey, Jr. The Avengers 2012 $50,000,000 [8]
Leonardo DiCaprio Titanic 1997 $40,000,000 [1]
Tom Hanks Saving Private Ryan 1998 $40,000,000 [1]
Johnny Depp Alice in Wonderland 2010 $40,000,000 [6]
Jim Carrey Yes Man 2008 $35,000,000 [9]
Mel Gibson Lethal Weapon 4 1998 $30,000,000 $30,000,000 [1]
Brad Pitt Ocean's Eleven 2001 $10,000,000 $30,000,000 [1]
Arnold Schwarzenegger Terminator 3: Rise of the Machines 2003 $29,250,000 $29,250,000+ [10]

Permalänk
Medlem

Kanske lite aviga liknelser i denna tråd.

Knark får man väl lära sig i mellanstadiet typ att det är dåligt, har man så dåligt minne att man intager dem ändå kanske det inte är meningen att man ska överleva, man ska ha rätt, som vuxen, att göra vad fan man vill så länge man inte skadar någon annan.

Angående "legalisering" av olika saker såsom fildelning och prostitution så är lösningen som jag sade på sidan 6, att avskaffa pengar, pengar är ondska som leder till krig, prostitution, död & helvetes dimensioner, 1+1=2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Spotify visar helt klart att enkelhet är viktigare än kvalitet, och att ett stort utbud som är lättåtkomligt vinner över ett jättestort som är lite krångligare. Ja, folk flest tycker det är krångligt att tanka hem, bränna, eller föra över till musikspelare/telefon/mediaspelare, etc.

Personligen är jag rätt besviken på Netflix och Viaplay, som jag provat ett tag, men jag inser att många andra tycker det är smidigt. Har många polare som torrentade, kopierade och brände och höll på, sedan fick de tag på en "smart-TV"/etc och inte tusan orkar de tanka hem saker nu, finns det inte lätttillgängligt struntar de i att se det. Någon har gått över till popcorntime eller liknande streamade tjänster.
Andra anekdotiska bevis är att det på diverse forum för film, musik, ljud, redigering, etc, mest är "gamla uvar och nördar" som skriver, andelen "noobs" minskar hela tiden, de unga är vana vid Spotify - precis som den norska undersökningen visar så är det nästan ingen som piratar musik längre. På samma sätt minskar andelen som är intresserade av att skapa/pirata xvid och mkver, det sker en överflyttning till mer lättanvända streamade tjänster.

Filmindustrin behöver ett "Movify", då skulle piratningen minska jättemycket. Problemet är väl att Spotify inte på långa vägar drar in lika mycekt som albumförsäljning gjorde för 20 år sedan, men dit kommer vi aldrig igen. Filmindustrin ligger lite efter, och har hållt uppe marginalerna längre än musikindustrin, det är nog där skon klämmer. Vi kanske inte får ett 99kr Movify, snarare ett 299kr, men det må vara hänt.

TPB eller liknande kan dock fortfarande spela en viktig roll för fattiga personer, oavsett i vilka länder de bor.

För egen del minns jag Napster och den framtidstro som rådde då, folk lade upp jätteroliga och sällsynta saker de själva rippat, typ stenkakor från 1931 etc, tänk vilket utbud man kunde haft om det varit fritt att lägga upp saker äldre än, tja, 10 år.

Så jävla sant..
Folk måste vakna och leva i nuet.

Ja jävlar va häftigt det hade varit. Vi borde jobba för lättare delning.

En sak har jag tänkt på länge. Alla gamla musikvideos, program och kanske även gamla filmer som ingen bryr sig om längre.
Varför finns inte detta fritt på internet med bra kvalité så att vem som helst kan ta del av det och hoppa in i en liten nostalgitripp.
Varför inte bevara gamla gyllene minnen istället för att bråka om uppehållsrätten...?

Fattar verkligen inte det... Så många gånger man glidit runt på youtube och kollat gamla musikvideos och så finns dom bara i 240 med osynkat ljud... VARFÖR?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Kanske lite aviga liknelser i denna tråd.

Knark får man väl lära sig i mellanstadiet typ att det är dåligt, har man så dåligt minne att man intager dem ändå kanske det inte är meningen att man ska överleva, man ska ha rätt, som vuxen, att göra vad fan man vill så länge man inte skadar någon annan.

Angående "legalisering" av olika saker såsom fildelning och prostitution så är lösningen som jag sade på sidan 6, att avskaffa pengar, pengar är ondska som leder till krig, prostitution, död & helvetes dimensioner, 1+1=2.

Sant. Världen är sjuk pga pengar. Och människan gör ingen nytta alls på den här planeten vi bara förstör för varandra.
Men frågan är om vi är smarta nog att leva utan pengar.
Och kan någon komma på ett bättre system som fungerar.
haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Så jävla sant..
Folk måste vakna och leva i nuet.

Ja jävlar va häftigt det hade varit. Vi borde jobba för lättare delning.

En sak har jag tänkt på länge. Alla gamla musikvideos, program och kanske även gamla filmer som ingen bryr sig om längre.
Varför finns inte detta fritt på internet med bra kvalité så att vem som helst kan ta del av det och hoppa in i en liten nostalgitripp.
Varför inte bevara gamla gyllene minnen istället för att bråka om uppehållsrätten...?

Fattar verkligen inte det... Så många gånger man glidit runt på youtube och kollat gamla musikvideos och så finns dom bara i 240 med osynkat ljud... VARFÖR?...

Problemet är att någon ska ta tag i det och fixa vilket kostar pengar och tid. Sen är väl upphovsrätten på 70 år eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Angående det första kan jag fortfarande inte se hur det är relevant för mitt exempel, då den som jag nämnt inte har som mål att tjäna pengar på det den laddar ner.

Att personen lär ut hur piratkopiering går till kan säkert också fallet vara. Dock tror jag att det är ganska allmän kunskap hur man laddar ner en film i dagsläget, ett argument som många använder är ju just hur mycket enklare och bekvämare det är än de lagliga alternativen.

Ett annat tecken på att reklamfinansierade tjänster inte fungerar kan vara att folk helt enkelt inte vill ha sin underhållning via reklamfinansiering. Företag som Netflix går det ju AFAIK bra för, bland annat för att reklam inte är inblandat. Det är i alla fall därför jag gillar Netflix och därför även betalar för det, även om deras utbud kunde varit bättre.

Jag har redan förklarat att det handlar om att all nedladdning hjälper till att urholka värdet hos rättigheten, samt påverkar underhållningsmarknaden överlag pga mättade behov. Det gäller även fattiga, även om jag vidhåller att en diskussion endast kring dem inte är relevant. Om det nu ska göras bör det förtydligas om du t ex menar att alla som tjänar under en viss nivå ska ha tillgång till alla andras verk gratis.

Det handlar inte bara om att lära ut utan att förmedla hur bra det är, som du poängterar. Kvalitet, avsaknad av kostnad, utbud på samma ställe, osv. Vi ser rätt många diskussioner i samhället där folk säger "om inte de behöver göra x så ska inte jag heller behöva göra det", alternativt "om de får x borde jag också få det", och det resonemanget gäller ju även kring piratkopiering.

Reklamfinansiering var bara ett exempel, taget för att jämföra saker som inte påverkar plånboken. Även om många inte gillar reklam så får en sådan tjänst ändå ett klart mer ofördelaktigt konkurrensläge om ett alternativ kan ge allt de kan, och mer, och du behöver varken se reklam eller betala något. Netflix är ju ett mer framgångsrikt alternativ, om än lite mer annorlunda eftersom det kostar, och där ser man många välja bort det av olika anledningar. Kvaliteten är en, utbudet en annan, att inte vilja betala alls om det inte behövs en tredje, osv.

Jag har självklart piratkopierat själv. Inte minst då jag var med väldigt tidigt och fick 10/10 Mbps-uppkoppling redan förra århundradet. Jag hymlar dock inte med att det inte haft negativa effekter och att göra detta kommer från samma typ av egoistiska behov som driver företagen. Jag har också rätt stora legala film- och musiksamlingar, men att peka mot detta är bara meningslös anekdotisk bevisföring och jag vet att jag inte är normen, varken för piratkopierare eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Problemet är att någon ska ta tag i det och fixa vilket kostar pengar och tid. Sen är väl upphovsrätten på 70 år eller något åt det hållet.

Himla synd tycker jag... Hoppas något sådant kommer snart.
Tror det finns en hel del pengar att tjäna där. Hur grymt hade det inte varit med en blandlista med gamla musikvideos till förfesten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har redan förklarat att det handlar om att all nedladdning hjälper till att urholka värdet hos rättigheten, samt påverkar underhållningsmarknaden överlag pga mättade behov. Det gäller även fattiga, även om jag vidhåller att en diskussion endast kring dem inte är relevant. Om det nu ska göras bör det förtydligas om du t ex menar att alla som tjänar under en viss nivå ska ha tillgång till alla andras verk gratis.

Det handlar inte bara om att lära ut utan att förmedla hur bra det är, som du poängterar. Kvalitet, avsaknad av kostnad, utbud på samma ställe, osv. Vi ser rätt många diskussioner i samhället där folk säger "om inte de behöver göra x så ska inte jag heller behöva göra det", alternativt "om de får x borde jag också få det", och det resonemanget gäller ju även kring piratkopiering.

Reklamfinansiering var bara ett exempel, taget för att jämföra saker som inte påverkar plånboken. Även om många inte gillar reklam så får en sådan tjänst ändå ett klart mer ofördelaktigt konkurrensläge om ett alternativ kan ge allt de kan, och mer, och du behöver varken se reklam eller betala något. Netflix är ju ett mer framgångsrikt alternativ, om än lite mer annorlunda eftersom det kostar, och där ser man många välja bort det av olika anledningar. Kvaliteten är en, utbudet en annan, att inte vilja betala alls om det inte behövs en tredje, osv.

Jag har självklart piratkopierat själv. Inte minst då jag var med väldigt tidigt och fick 10/10 Mbps-uppkoppling redan förra århundradet. Jag hymlar dock inte med att det inte haft negativa effekter och att göra detta kommer från samma typ av egoistiska behov som driver företagen. Jag har också rätt stora legala film- och musiksamlingar, men att peka mot detta är bara meningslös anekdotisk bevisföring och jag vet att jag inte är normen, varken för piratkopierare eller andra.

Dina exempel har dock bara visat på när folk väljer att sälja vidare materialet, jag har endast talat om personligt bruk.

Vad tycker du att lösningen på det är, att förbjuda folk att prata om det? Folk kommer att prata om det som de tycker fungerar bra och som de gillar, oavsett om det är lagligt eller ej.

Min syn på det är då att dåliga tjänster som ingen vill ha inte heller ska försöka påtvingas folk av lagstiftning. Bevisligen så är folk villiga att betala om tjänsten är bra (spotify och netflix är två bra exempel på det), trots att piratkopiering är lättillgängligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

bra jobbat ni som gjorde razzian. det gav en enorm effekt på piratkopiering antar jag. var nog värt alla pengar som arbetet kostade.

kanske börjat inse att det är fel sätt att gå tillväga på?

Så du menar att om ett brott som stoppas inte stoppar hela brottsligheten så är det inte värt det?

Jamen tjena.

Visa signatur

:: fisk