The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

pirater köper 10-20 ggr mer film än genomsnitts svensken. därför jämnar det ut sig.

go piratebay!

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Riktigt

Skrivet av spikfavoriten:

pirater köper 10-20 ggr mer film än genomsnitts svensken. därför jämnar det ut sig.

go piratebay!

Stämmer enligt vissa undersökningar ja. Detta kanske beror på att denna grupp har betydligt större intresse för film än genomsnitts svensken. Frågan är om inte denna grupp skulle köpa ännu mera om fildelning inte existerade? Om så skulle vara fallet så orsakar fildelningen ändå förluster. Bara en teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Eftersom jag är liberal så anser jag att alla brott som saknar offer bör prioriteras ned eller avskaffas.

Tre exempel är sexköp, droganvändning och piratkopiering för eget bruk. Dessa brott skadar öht ingen alls ( möjligtvis med undantag av droger som kan skada dig själv om de missbrukas ).

Vidare bör alla brott som inte skadar någon person fysiskt/psykiskt utan ekonomiskt och de brott som har lägre ekonomisk påverkan också nedprioriteras ( att piratkopiera en film à 100 SEK bör ha 10 gånger lägre ekonomisk prio att utredas än stöld av en cykel á 1000 SEK )

Det är lite synd att alla liberala partier och ungdomsförbund totalt glömt bort vad liberal betyder och verkar tro att det betyder ungefär motsatsen = polisstat...

På vilket sett saknar sexköp offer?
Många individer är tvungna att sälja sex för att överhuvudtaget överleva. Många utsatta kvinnor tvingas att sälja sex under hot om våld.

Droganvändning precis som alkoholanvändning kan mycket väl skada personer i ens omgivning.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Detta stämmer inte alltid. Testversioner på datorprogram finns att ladda ned från tillverkarens sida. Gillar man programmet så tar det endast ett par minuter att betala genom Internet, och efter ytterligare någon minut har man fått en kod att låsa upp programmet. Detta kallar jag för bekvämlighet. Dessutom en laglig sådan. Ändå så väljer många att ladda ned genom fildelningssidor. Varför? Jo det är GRATIS.

Vilka program pekar du på nu?

Photoshop kostar helt åt helvete för en tonåring som vill göra lite bilder och lära sig, däremot köper de som blir profesionella artister programmet, vilket är Adobe's mål, få kidsen vana vid photoshop så köper de programmet sedan. Nej, jag tänker inte punga ut 6000-10000 SEK för ett program.

Vilka andra program pekar du på? WinRAR? Word?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Så du tycker att piratkopiering är ett brott på samma nivå som pedofili? Jävligt osmakligt om du frågar mig.

Tja... I Sverige får du i vissa fall ett större straff för piratkopiering än för pedofili. Helt galet.

Permalänk

Jag kan inte fatta nu varför man håller på med sådant. Jag själv har sysslat med nerladdningar för många år sedan.
Men vi som bor i Sverige ??? Ett spel kostar mellan 300 kr - 600 kr!!!!
Det som är så jäkla skönt att göra är att ha det betalt och allt funkar.

För 10 år sedan på mitt jobb var där en person som sprang runt och försökte sälja spel som han hade laddat ner.
Alltså hur dum får man bli ??? jag sa nej och han tyckte jag var dum och snål.
På det jobbet hade vi ut i lön ca: 15000- 19000 kronor på den tiden. Så ladda de ner spel olagligt en då . Plus försökte sälja vidare.

Behöver jag säga vad jag tänker nu??? NÄ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Väx upp och börja betala för dig FAKTA

Betala för den data du tycker är värd att betala, FAKTA.

Piratkopieringen kommer aldrig försvinna, deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Vilka program pekar du på nu?

Photoshop kostar helt åt helvete för en tonåring som vill göra lite bilder och lära sig, däremot köper de som blir profesionella artister programmet, vilket är Adobe's mål, få kidsen vana vid photoshop så köper de programmet sedan. Nej, jag tänker inte punga ut 6000-10000 SEK för ett program.

Vilka andra program pekar du på? WinRAR? Word?

Du måste leva kvar på början av 00-talet. Photoshop + Lightroom kostar 107kr i månaden för denna hypotetiska tonåring. Inga 6000-10000 SEK. Det var många år sen Adobes program var så dyra. Det är verkligen inte ett pris som är helt åt helvete.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Upphovsrättssystemet behöver en reform.

Det är inte rimligt att du ska i princip obegränsat och oinskränkt äga information med motiveringen att du förtjänar betalt. Ja, du förtjänar betalt, men måste du ha ett obegränsat ägande?

Det mesta av debatten innehåller en viss apati för problemet, att det inte finns något möjligt alternativ som skulle fungera. Detta är långt ifrån sant. T.ex. har alternativa upphovsrättsformer som CC (Creative Commons) vilket är en upphovsrätt som främst riktar sig mot företag och kommersiellt användande medan privat användande utan vinstsyfte får fritt använda materialet. Det funkar inte till allt material, men en hel del. Det är ett stort problem att alla verk anses som lika.

Till detta måste bolagen bli bättre på att sprida sitt material genom moderna tjänster och ta bort artificiella begränsningar så som regionsskydd och att helt enkelt skita i att lansera en produkt i ett land men juridiskt bestrida när produkten hittar dit i alla fall.

Bolag måste få tillgång till patent som andra bolag innehar mot att dem så klart betalar en licensavgift. Patent var gjorda för att skydda mindre bolag mot att ett större stal deras idé och producerade produkter på den billigare. Nu för tiden verkar patent mest användas av bolag i en juridisk krigföring för att hålla varandra borta från marknaden och hindra dem från att förbättra sina produkter. Se även de urbota löjliga patent som skapas för att bolag vill vara på den säkra sidan. Det samma gäller designskydd. Dessa skydd är för att skydda innovationer - inte för att Apple ska kunna säga att en Samsung telefon inte får vara rektangulär, ha rundade kanter och stålram.

Läs mer här: En reformerad upphovsrätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Vilka program pekar du på nu?

Photoshop kostar helt åt helvete för en tonåring som vill göra lite bilder och lära sig, däremot köper de som blir profesionella artister programmet, vilket är Adobe's mål, få kidsen vana vid photoshop så köper de programmet sedan. Nej, jag tänker inte punga ut 6000-10000 SEK för ett program.

Vilka andra program pekar du på? WinRAR? Word?

Om vi ska prata om program 3dmax kostar ca 10-30k. Det finns andra program som är gratis som den där tonåring kan använda sig av utan att göra något olagligt. Tycker det är fel att lära sitt barn att göra olagligt saker på internet vem vet då kanske hen tycker att det är okej att rånar en bank med.

Den här är gratis lär ditt barn att göra något bra av internet än att göra något olagligt http://www.getpaint.net/

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Vi struntar i dom två första punkterna, låt oss fokusera på den tredje.

Med det tankesättet så ska alltså alla som inte har råd med något bara ta det helt enkelt?
Även om det klassas som stöld?

Då kan ungdomar bara ta en ny mobiltelefon (läs stjäla), och köra med argumentet "Jo, men mina föräldrar har inte råd att ge mig den".

Jag tror att du misstolkade sae. Jag tror att sae försökte säga något sådant här:

Låt oss måla upp två olika scenarion:
1. Den fattiga personen har inte råd att köpa en film. Den väljer att inte heller ladda ner filmen. Den fattiga personen får med andra ord aldrig se filmen. Filmbolaget fick inga pengar av den fattiga personen.

2. Den fattiga personen har inte råd att köpa en film. Den väljer att istället ladda ner filmen, och alltså skapa en kopia av filmen. Nu fick den fattiga personen se filmen. Filmbolaget fick inga pengar av den fattiga personen.

Skillnaden mellan att sno en pryl och scenario 2 är att i scenario 2 har inget materiellt (som tillverkats med delar och dylikt) tagits, något har endast kopierats. Skillnaden mellan scenario 1 och 2 är också att personen aldrig fick se filmen, inga pengar har direkt "gått förlorade" för filmbolaget, då personen aldrig skulle betalat för en kopia av filmen oavsett.

Det jag, och jag tror sae, vill få sagt med detta: Det går inte att likställa stöld med piratkopiering, då det är två helt olika saker. Sedan får man tycka vad man vill om att folk kopierar andras saker olovligt, men resultaten av det och en stöld går inte att jämföra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att stöld normalt sett innebär en kränkning och ideell (känslomässig - T.ex. ett personligt oersättligt föremål) skada för offret.

Piratkopiering vet för det första ett bolag inte om såvida dem inte aktivt letar upp fildelningen och för det andra är det ett bolag och ingen person - därmed kan det varken bli kränkt personligen och har inga ideella/känslomässiga värden (eftersom att det saknar person i den meningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om vi ska prata om program 3dmax kostar ca 10-30k. Det finns andra program som är gratis som den där tonåring kan använda sig av utan att göra något olagligt. Tycker det är fel att lära sitt barn att göra olagligt saker på internet vem vet då kanske hen tycker att det är okej att rånar en bank med.

Den här är gratis lär ditt barn att göra något bra av internet än att göra något olagligt http://www.getpaint.net/

Och jag tror många använder de lagliga programmen också. Men jag behövde Photoshop i mina universitetsstudier, inte fan lägger jag ut 10k på ett program som student, det är inte hållbart och de lagliga alternativen GIMP håller inte riktigt samma mått. Men så har aldrig amatörer/studenter etc. varit de som har betalat för prefesionella produkter såsom Photoshop. Detta har Adobe förstått, så de skiter i att alla laddar ner deras program, för den som är van vid Photoshop kommer senare i sitt profesionella liv använda photoshop, då antingen personen i fråga köper skiten eller företaget den jobbar för.

Fast för helvete, ladda ner ett program och råna en bank är olika saker, vafan är det för cornflakes argument? Dödar du någon i GTA kommer du alltså prompt gå ut och yxhugga närmsta människa?

Nu använder jag mest torrents för spel, jag tänker inte lägga ut 400-600 SEK på ett spel som jag inte vet om jag gillar, speciellt inte med hur spelföretagen ser ut idag, så jag laddar ner och testar spelen, gillar jag dem så köper jag dem. Finns inte pengarna då så köper jag dem antingen lite senare eller så köper jag uppföljaren.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Fusk och hacks är inte samma sak.

Dom som har gjort spelet kostar det pengar att fixa så att dom inte kan köra med hacks.

Syftet med hacks är oftast att fuska. Vad annars skulle du vilja göra i ett spel?

Att utvecklaren måste lägga tid och pengar på att se till att spelet spelas så som det var meningen är ingen onödig kostnad utan en helt vanlig del i supporten av spelet. På samma sätt som banker lägger pengar på säkerhetssystem som gör att jag inte kan ta ut pengar från ditt konto. Det kostar banken mycket pengar att förhindra något som är olagligt, men det är en naturlig del att upprätthålla ett bankkonto. En bank helt utan säkerhetssystem som hänvisade till polisen varje gång någon hade tagit någon annans pengar skulle inte vara en bra bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Och jag tror många använder de lagliga programmen också. Men jag behövde Photoshop i mina universitetsstudier, inte fan lägger jag ut 10k på ett program som student, det är inte hållbart och de lagliga alternativen GIMP håller inte riktigt samma mått. Men så har aldrig amatörer/studenter etc. varit de som har betalat för prefesionella produkter såsom Photoshop. Detta har Adobe förstått, så de skiter i att alla laddar ner deras program, för den som är van vid Photoshop kommer senare i sitt profesionella liv använda photoshop, då antingen personen i fråga köper skiten eller företaget den jobbar för.

Fast för helvete, ladda ner ett program och råna en bank är olika saker, vafan är det för cornflakes argument? Dödar du någon i GTA kommer du alltså prompt gå ut och yxhugga närmsta människa?

Nu använder jag mest torrents för spel, jag tänker inte lägga ut 400-600 SEK på ett spel som jag inte vet om jag gillar, speciellt inte med hur spelföretagen ser ut idag, så jag laddar ner och testar spelen, gillar jag dem så köper jag dem. Finns inte pengarna då så köper jag dem antingen lite senare eller så köper jag uppföljaren.

Nej. Adobe har förstått att de tappade mängder av pengar på att deras program var på tok för dyra för privatpersoner, men privatpersoner använde dem fortfarande. Det är därför de har sänkt priserna något enormt och infört prenumerationer. Är du student så kostar det inte 10 000kr. Det kostar 107,5KR i månaden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Och jag tror många använder de lagliga programmen också. Men jag behövde Photoshop i mina universitetsstudier, inte fan lägger jag ut 10k på ett program som student, det är inte hållbart och de lagliga alternativen GIMP håller inte riktigt samma mått. Men så har aldrig amatörer/studenter etc. varit de som har betalat för prefesionella produkter såsom Photoshop. Detta har Adobe förstått, så de skiter i att alla laddar ner deras program, för den som är van vid Photoshop kommer senare i sitt profesionella liv använda photoshop, då antingen personen i fråga köper skiten eller företaget den jobbar för.

Fast för helvete, ladda ner ett program och råna en bank är olika saker, vafan är det för cornflakes argument? Dödar du någon i GTA kommer du alltså prompt gå ut och yxhugga närmsta människa?

Nu använder jag mest torrents för spel, jag tänker inte lägga ut 400-600 SEK på ett spel som jag inte vet om jag gillar, speciellt inte med hur spelföretagen ser ut idag, så jag laddar ner och testar spelen, gillar jag dem så köper jag dem. Finns inte pengarna då så köper jag dem antingen lite senare eller så köper jag uppföljaren.

Du kan får rabatt bara för att du studenter.

http://www.adobe.com/se/education/students/how-to-buy-eligibi... 175,25 kr per månad kostar det för dig som studenter har du inte ens råd med det?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Syftet med hacks är oftast att fuska. Vad annars skulle du vilja göra i ett spel?

Att utvecklaren måste lägga tid och pengar på att se till att spelet spelas så som det var meningen är ingen onödig kostnad utan en helt vanlig del i supporten av spelet. På samma sätt som banker lägger pengar på säkerhetssystem som gör att jag inte kan ta ut pengar från ditt konto. Det kostar banken mycket pengar att förhindra något som är olagligt, men det är en naturlig del att upprätthålla ett bankkonto. En bank helt utan säkerhetssystem som hänvisade till polisen varje gång någon hade tagit någon annans pengar skulle inte vara en bra bank.

Att hacka en bank eller köra med hacks så får man rika hårt straff för båda är grovt brott. Utvecklaren ska inte behöva lägga miljoner kr på att stoppa folk att använda sig av hacks. eller du kanske gör det gratis?

Polisen måste lägga mer pengar på att stoppa dom än att en utvecklaren ska betala för att stoppa det.

Jag ser det svårt att jämföra ett spel med en bank.

Jag har hitta ett säkerhetshål på en bank det betyder inte att jag ska utnyttja det....

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Jag säger som Peter Sunde: Avliva sidan. Låt den dö.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

USA

Skrivet av fläsklägg:

Undrar vart de nya servarna kommer att stå

San Francisco, California

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Stämmer enligt vissa undersökningar ja. Detta kanske beror på att denna grupp har betydligt större intresse för film än genomsnitts svensken. Frågan är om inte denna grupp skulle köpa ännu mera om fildelning inte existerade? Om så skulle vara fallet så orsakar fildelningen ändå förluster. Bara en teori.

Kan bara gå till mig själv, men för några år sedan då jag laddade ner ganska mycket från div. sidor, så köpte jag nog säkerligen för 10-20 ggr mer än vad jag gör idag.

Visst, jag använder Spotify och Netflix men det genererar inte i att jag köper en ny CD eller DVD-film. Då jag laddade ner blev man nyfiken och fick ett bredare spektrum på film/musik. Då gick man och köpte filmer man annars aldrig hade tittat åt.

Nu är man en laglydig tråkmåns som sitter i sin svensson-lägenhet och surfar på SweClockers istället......
Skulle vilja säga att det är en kulturdöd på väg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du måste leva kvar på början av 00-talet. Photoshop + Lightroom kostar 107kr i månaden för denna hypotetiska tonåring. Inga 6000-10000 SEK. Det var många år sen Adobes program var så dyra. Det är verkligen inte ett pris som är helt åt helvete.

Jag har köpt Lightroom och betalar 86kr i månaden för Photoshop CC.. Det är typ en Pizza i månaden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Om vi ska prata om program 3dmax kostar ca 10-30k. Det finns andra program som är gratis som den där tonåring kan använda sig av utan att göra något olagligt. Tycker det är fel att lära sitt barn att göra olagligt saker på internet vem vet då kanske hen tycker att det är okej att rånar en bank med.

Den här är gratis lär ditt barn att göra något bra av internet än att göra något olagligt http://www.getpaint.net/

Att råna en bank är en helt annan sak. Det finns en skillnad på 'kopiering' och 'stjäla'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Stämmer enligt vissa undersökningar ja. Detta kanske beror på att denna grupp har betydligt större intresse för film än genomsnitts svensken. Frågan är om inte denna grupp skulle köpa ännu mera om fildelning inte existerade? Om så skulle vara fallet så orsakar fildelningen ändå förluster. Bara en teori.

Tänk då om det är precis tvärtom mot vad du tror. Vad händer då? Jo dom gräver sin egen död. Vore inte det värre då?

Troligtvis så skapas ett intresse och byggs på. Ta vilket exempel som helst. När naturkatastrofen var i Thailand så väcktes ett stort intresse för fungerande alarmsystem nu efter att åren går så skiter mer och mer i det. Människan fungerar så man blir jätteintresserad av vissa saker när det blir aktuellt för en men om inget håller den vid liv så avtar livsgnistan och man tappar intresse.

Jag köpte mer förut när jag laddade ner saker. Men nu efter att jag slutat med det pga internetuppkoppling osv. Idag köper jag aldrig filmer. Känns bara så trist med filmer och att köpa något skräp och ångra sig. Självklart kan det bero på andra saker också. Men inget håller igång den gnistan i mig längre.

Jag bryr mig inte så mycket skivindustrin och allt annat får väl gå i graven om dom nu strävar efter det. Verkar ändå vara så korrupt system ändå.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Nja... man kan ju inte direkt förneka vad syftet med "The Pirate Bay" är eller hur? Speciellt med tanke på namnet.

Vissa jämför med Google... men det är ju lite fel eftersom det är en "sökmotor" som indexerar internetsidorna. På TPB så är det användare som "aktivt" delar med sig av "Torrent-filer" och "Magnet-länkar".

När jag söker på en viss torrent så använder jag googles sökmotor; <titel>+torrent

Vad google sen länkar till är en annan femma...men googles sökmotor är den som visar mig vart torrenten existerar, men jag ser inga polisräder hos google - ännu mindre några filmbolag som viftar med stämningsansökningar.

Jag rättfärdigar inte torrenter, men jag hittar mycket trevlig musik där av okända artister som inte går att få tag på, just för att det är enskilda användare som står för produktionen och försöker skapa sig ett namn. Det finns ett par kända artister idag som blivit kända på grund av torrent-teknik...ganska imponerande faktiskt.

Självklart, jag har inte fullt så rent mjöl i påsen jag heller, likt många andra här, men det finns BETYDLIGT bättre sidor än TPB när det handlar om att leverera kvalité, tillgänglighet och hastigheter.

Permalänk
Medlem

Om jag varit polisen......

.....hade jag startat TPB i ny regi för att samla in data för att stoppa fildelare.

Troligtvis inte lagligt i Sverige, "entrapment", men det är lagligt i andra länder t.ex. USA.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Hur kan så många vara positiva till att TPB är tillbaka? Finns det så många pirater på sweclockers?

It's over najn tausaaaaaaand!

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag tror att du misstolkade sae. Jag tror att sae försökte säga något sådant här:

Låt oss måla upp två olika scenarion:
1. Den fattiga personen har inte råd att köpa en film. Den väljer att inte heller ladda ner filmen. Den fattiga personen får med andra ord aldrig se filmen. Filmbolaget fick inga pengar av den fattiga personen.

2. Den fattiga personen har inte råd att köpa en film. Den väljer att istället ladda ner filmen, och alltså skapa en kopia av filmen. Nu fick den fattiga personen se filmen. Filmbolaget fick inga pengar av den fattiga personen.

Skillnaden mellan att sno en pryl och scenario 2 är att i scenario 2 har inget materiellt (som tillverkats med delar och dylikt) tagits, något har endast kopierats. Skillnaden mellan scenario 1 och 2 är också att personen aldrig fick se filmen, inga pengar har direkt "gått förlorade" för filmbolaget, då personen aldrig skulle betalat för en kopia av filmen oavsett.

Det jag, och jag tror sae, vill få sagt med detta: Det går inte att likställa stöld med piratkopiering, då det är två helt olika saker. Sedan får man tycka vad man vill om att folk kopierar andras saker olovligt, men resultaten av det och en stöld går inte att jämföra.

Aha, så du menar om att en fattig person inte har råd att köpa en exempelvis volvo v70. Hen kan antingen välja att inte köpa bilen och bli utan bil. Eller så tar han en "kopia" av bilen. För lets be real, inga pengar har förlorats av företagen och det kan inte likställas som stöld?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Aha, så du menar om att en fattig person inte har råd att köpa en exempelvis volvo v70. Hen kan antingen välja att inte köpa bilen och bli utan bil. Eller så tar han en "kopia" av bilen. För lets be real, inga pengar har förlorats av företagen och det kan inte likställas som stöld?

Hur skulle hen kunna "ta en 'kopia'" av bilen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men
Konstigt att benämna det för stöld. Borde det inte benämnas snatteri i Sverige?
Enligt lagboken bör det anses som snatteri om värdet är ringa (upp till 1000 kr) och att tillgreppet sker mot en näringsidkare.

Om jag går in på Leffes Kött och Video och snor filmen Hello Kitty och åker fast. Då kan jag bli dömd till snatteri.

Men om jag surfar in på TPB och tankar hem Hello Kitty 2 och åker fast. Då är det helt plötsligt stöld? Jag får inte ihop det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur kan så många vara positiva till att TPB är tillbaka? Finns det så många pirater på sweclockers?

I vilken modern definiton på pirat syftar du? Sådana som laddar ned "olagligt" eller politiska?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841