SNES: Black screen of death, värt och testa byta connector?

Permalänk
Medlem

SNES: Black screen of death, värt och testa byta connector?

Har två SNES här hemma, båda är rengjorda med luft och isopropanol, alla spelen är även rengjorda. På den ena konsolen fungerar allt utan problem men när jag försöker starta samma spel på den andra så blir det bara svartbild.

Har gjort följande:
- Rengjort konsol samt spel med isopropanol
- Blåst konsolerna rena från damm med luft på burk
- testat trycka och "giggla" på resetknappen utan resultat

Så eftersom allt fungerar på den ena konsolen men inte den andra så är det konstaterat att något är fel på självaste konsolen.
Typiskt nog så är det två olika versioner då den ena har fastlödd 62-pins connector och andra har en lösttagbar, så jag kan inte bara byta connector från den ena till den andra och hoppas på att felet sitter där.

Så frågar er Swecare, tror ni det är någon idé att beställa hem en ny connector för 149kr + frakt eller sitter felet någon annanstans?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

SNES har väldigt dålig kvalitet på sitt kretskort. De vittrar bort med tiden. Jag har reparerat ett flertal SNES-konsoler men oftast är de körda.

Det går inte att fixa detta. Det är bara att slänga skiten, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har två SNES här hemma, båda är rengjorda med luft och isopropanol, alla spelen är även rengjorda. På den ena konsolen fungerar allt utan problem men när jag försöker starta samma spel på den andra så blir det bara svartbild.

Har gjort följande:
- Rengjort konsol samt spel med isopropanol
- Blåst konsolerna rena från damm med luft på burk
- testat trycka och "giggla" på resetknappen utan resultat

Så eftersom allt fungerar på den ena konsolen men inte den andra så är det konstaterat att något är fel på självaste konsolen.
Typiskt nog så är det två olika versioner då den ena har fastlödd 62-pins connector och andra har en lösttagbar, så jag kan inte bara byta connector från den ena till den andra och hoppas på att felet sitter där.

Så frågar er Swecare, tror ni det är någon idé att beställa hem en ny connector för 149kr + frakt eller sitter felet någon annanstans?

Som föregående skribent vill mena, så håller tyvärr snes ganska dålig kvalitet invändigt. De är notoriskt känsliga för luftförhållandena, och jag har stött på i alla fall ett par konsoler med uttorkade elektrolytkondingar.

Jag skulle dock tycka det var värt att testa med ett connectorbyte om originalconnectorns kontaktbleck var helt uppenbart korroderade och/eller skitiga. Ta en noggrann titt under bra ljus, gärna med lupp, och avgör sedan.

Du kan ju testa en fuling om det är korroderat innan du köper en ny connector. Vik en luddfri tunn tygbit eller en bit vanligt skrivarpapper runt kanten på ett gammalt kontokort. Kleta på lite kromglans. Kör upp och ner i connectorn för att slipa rent bleckens kontaktytor. Gör rent connectorn noga som fan efteråt, du vill inte ha kromglans i dina kassetter. Bäst är det att bada den i någon elektronikrengöringsprodukt, men vanlig T-sprit går nog bra också.

Du kan ersätta kromglansen med något mycket fint sandpapper om det är illa däran, säg 800 eller uppåt. Polera upp efteråt med ännu finare papper eller kromglans, ojämnheter i ytan accelererar framtida korrosion.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!