Permalänk

Behålla eller byta 970?

Hej, det har gått ungefär en och en halv vecka sedan jag köpte ett 970 och jag är nöjd med kortet. Men med det här minnesproblemet så kan jag inte riktigt bestämma mig om jag ska byta eller inte. Funderar i så fall på ett 980 men har inte direkt lust att lägga ut 1000-2000 till.
Tror ni det ändå att det är någorlunda framtidssäkert med 970? Jag spelar i 1080P, 144Hz.
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Behåll kortet imo
Det är fortfarande ett väldigt prisvärt kort även med dom 3.5gb vramen

Permalänk
Medlem

Ja behåll kortet. Om det skulle visa sig att det skulle bli problem i något spel när minnesanvändningen går över 3.5 GB så är det bara att ändra någon inställning så att man håller sig under 3.5 GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

om du är beredd på att det kan bli problem i framtiden så behåll det, sen kan jag väl känna personligen att ett kort man pyntat över 3k för ska man inte behöva ställa ner någon kvalitets inställning för att kortet inte kan använda sig fullt ut utav sina utlovade 4 gb, men det är ett kraftfullt kort utan tvekan,

så det är väl det som är själva frågan om du kan leva med att kortet kan få problem:)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

om du är beredd på att det kan bli problem i framtiden så behåll det, sen kan jag väl känna personligen att ett kort man pyntat över 3k för ska man inte behöva ställa ner någon kvalitets inställning för att kortet inte kan använda sig fullt ut utav sina utlovade 4 gb, men det är ett kraftfullt kort utan tvekan,

så det är väl det som är själva frågan om du kan leva med att kortet kan få problem:)?

Vad är det för typ av problem du menar att kortet skulle få senare som det inte redan har?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för typ av problem du menar att kortet skulle få senare som det inte redan har?

Framtida spel som använder mer än 3,5gb minne. Vem vet hur witcher 3:s minnesanvändning kommer se ut, lr nya unreal motorn. Lr TS kanske vill köpa en 1440p skärm om ett år även om han idag inte har några planer på det och förnekar han ngnsin skall göra det. Redan idag säger Titanfall som inte är speciellt krävande till att det vill ha minst 3gb grafikminne om man skall köra maxupplösta texturer.
Så nej jag tror inte det är framtidssäkert. Framtiden är inte att sitta på en 1080 skärm o spela minecraft.

Har du chansen att byta nu utan strul så ta den för guds skull. Finns massor som bara sitter o väntar på besked för att få skicka tillbaka sina kort där bytes/ångerrätten gått ut.
Ta ett 290x kort, presterar många ggr bättre än ett 970 nu efter omega drivisarna, och i framtidssäkra 1440p presterar 290x över lag bättre än ett 970. Köp inte ett dyrt entusiastkort som 980 det presterar inte så mycket bättre som det kostar och är inte prisvärt för en casual gamer imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har själv ett 970 i övrigt väldigt nöjd med kortet. Men någonting hos mig säger att jag bör byta det. Det är mest för att statuera ett exempel om att man gör inte såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Har själv ett 970 i övrigt väldigt nöjd med kortet. Men någonting hos mig säger att jag bör byta det. Det är mest för att statuera ett exempel om att man gör inte såhär.

Jag håller med dig där. Kommer också byta det.

Permalänk
Medlem

Kommer de inte att ge något i kompensation så skulle jag byta av ren principsak.

Sedan så kommer spel väldigt snart kräva 4Gb om du vill köra i max upplösning HD. I 4K är 4Gb ett minium. Har själv endast 3Gb och har problem med att minnet tar slut väldigt fort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Lirar på min nya 1440p skärm, och i Far Cry 4 bland annat så kommer korten upp i 3500mb snabbt i Ultra och 2x MSAA.
Går dock inte att lira då det börjar lagga satan. Så blev att sänka texturerna till High och köra utan AA

Permalänk

Varför byta? Är du nöjd så behåll det. Det var ju ingen som gnällde över GTX 780ti med sina 3gb vram. Den kommer att klara sig ett bra tag, det kommer komma spel där man inte kan maxa allt, men då kommer det nog inte gå maxa med tex 290x heller.
Det är ju bara 0,5 gb som försvunnit o inte 2gb.
Men förstår de som är missnöjda som sitter på sli setup, och de som byter av ren protest mot nvidia.
Jag kommer att behålla mitt iallafall såvida inte zotac kommer med ett bra erbjudande på byte eller nån kompensation(vilket är jag inte tror).

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Framtida spel som använder mer än 3,5gb minne. Vem vet hur witcher 3:s minnesanvändning kommer se ut, lr nya unreal motorn. Lr TS kanske vill köpa en 1440p skärm om ett år även om han idag inte har några planer på det och förnekar han ngnsin skall göra det. Redan idag säger Titanfall som inte är speciellt krävande till att det vill ha minst 3gb grafikminne om man skall köra maxupplösta texturer.
Så nej jag tror inte det är framtidssäkert. Framtiden är inte att sitta på en 1080 skärm o spela minecraft.

Har du chansen att byta nu utan strul så ta den för guds skull. Finns massor som bara sitter o väntar på besked för att få skicka tillbaka sina kort där bytes/ångerrätten gått ut.
Ta ett 290x kort, presterar många ggr bättre än ett 970 nu efter omega drivisarna, och i framtidssäkra 1440p presterar 290x över lag bättre än ett 970. Köp inte ett dyrt entusiastkort som 980 det presterar inte så mycket bättre som det kostar och är inte prisvärt för en casual gamer imo.

SweClockers har testat spel i höga upplösningar, så det lär inte vara något problem. Vill man köra SLI så kan det bli det, men det är ju långt ifrån alla som gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

alla verkar ha fått detta om bakfoten.... 4gb går att användas efter 3.5gb så får du en prestanda förlust den är max 3%!!!!!!!! inte märkbart på något sätt

Visa signatur

http://hwbot.org/team/harder_faster_benchmarks/
mountain mods extended ascension,asus z9pe-d8,2xE5-2665 OC 2,65ghz,evga supernova 1000w,corsair ax1200i,4way 780 classified OC 1275mhz stock mem,dominator 32gb 1600mhz cl6 6-6-6-17,2x vertex3 120gb raid0,headphones dt990 250ohm
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/hah0pi-5.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

SweClockers har testat spel i höga upplösningar, så det lär inte vara något problem. Vill man köra SLI så kan det bli det, men det är ju långt ifrån alla som gör.

Skrivet av gurkspad:

alla verkar ha fått detta om bakfoten.... 4gb går att användas efter 3.5gb så får du en prestanda förlust den är max 3%!!!!!!!! inte märkbart på något sätt

http://i.imgur.com/SDpt6Bx.png

Jo de har testat dagens spel och dagens motorer som bf4 etc. Bf4 som nästan alltid används som en måttstock är väl nästan 1,5 år gammalt nu? Och FC4 som väl är det senaste stora fps spelet använder Dunia 2 motorn som kom redan med Far Cry 3, säkert upphottad men det är ingen ny motor och den heter fortf Dunia 2.
Vad kommer du upp i för minnesanvändning med bf4 i 1440p, typ 3.3gb kanske såg jag ngt exempel på i en annan tråd och det med ett 1,5 år gammalt spel. När de nya spelen och motorerna kommer så verkar steget från 3,3gb till 3,5gb vara rätt litet och då är man i problemzonen. Nya unreal motorn är ju på G till exempel och nya Witcher 3 med grymmare grafik än ngnsin.
Så om "dagens" (1,5 år gamla) spel kommer upp i 3,3gb i 1440p som är framtiden så känns inte kortet framtidssäkert då det är högst troligt kommande spel och motorer kommer gå upp i över 3,5gb.

Sen när sweclockers testade kortet gissar jag inte att de satt och spelade längre stunder utan de kör sin "testslinga". Och som det rapporterats så även om fpsen ej skiljer så mycket så är det inte det som är problemet utan rapporterna om stuttering etc som jag anser är de relevanta. Några procent mindre fps hade jag inte brytt mig om men sitta o känna av stuttering eller ojämnt flyt kan man bli galen av. Hör bara med alla cs go lirare som kräver 200+ fps
Och när man hör tekniska förklaringar att kortet inte kan jobba mot 3,5gb och 0,5gb minnet samtidigt så förstår man att det kan bli problem om man nu skulle behöva saker från både sektorerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkspad:

alla verkar ha fått detta om bakfoten.... 4gb går att användas efter 3.5gb så får du en prestanda förlust den är max 3%!!!!!!!! inte märkbart på något sätt

http://i.imgur.com/SDpt6Bx.png

Nej, prestandaförlusten är enorm, men det mesta ligger och snurrar i det snabba minnet.

Snittar du på 100 fps under 100 sekunder kan buggen innebära att du tex under 96 sekunder ligger på 100 fps, och 8 drops om ½ sekund då du får 25 fps. Eller 97 sekunder perfekt flyt och att allt stannar upp under 1 sekund var 33e sekund.

För övrigt i annan tråd har tester gjorts som tyder på att de sista 0,5 GB är helt verkningslöst. Prestandan på den var konstant oavsett grafikminnesklock, men prestandan följde klocken på internminnet, dvs den sista 0,5GB är mappat mot internminnet och går helt förbi minnet på kortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Jo de har testat dagens spel och dagens motorer som bf4 etc. Bf4 som nästan alltid används som en måttstock är väl nästan 1,5 år gammalt nu? Och FC4 som väl är det senaste stora fps spelet använder Dunia 2 motorn som kom redan med Far Cry 3, säkert upphottad men det är ingen ny motor och den heter fortf Dunia 2.
Vad kommer du upp i för minnesanvändning med bf4 i 1440p, typ 3.3gb kanske såg jag ngt exempel på i en annan tråd och det med ett 1,5 år gammalt spel. När de nya spelen och motorerna kommer så verkar steget från 3,3gb till 3,5gb vara rätt litet och då är man i problemzonen. Nya unreal motorn är ju på G till exempel.
Så om "dagens" (1,5 år gamla) spel kommer upp i 3,3gb i 1440p som är framtiden så känns inte kortet framtidssäkert då det är högst troligt kommande spel och motorer kommer gå upp i över 3,5gb.

Sen när sweclockers testade kortet gissar jag inte att de satt och spelade längre stunder. Och som det rapporterats så även om fpsen ej skiljer så mycket så är det inte det som är problemet utan rapporterna om stuttering etc som jag anser är de relevanta. Några procent mindre fps hade jag inte brytt mig om men sitta o känna av stuttering eller ojämnt flyt kan man bli galen av. Hör bara med alla cs go lirare som kräver 200+ fps

SweClockers rapporterar stuttering också i form av renderingstider. De testar höga upplösningar och höga upplösningar betyder även att mycket minne används, så där kan du se effekten av det. Det de inte testat är SLI och det är där den stora skillnaden är eftersom man kan fläska på med högre inställningar och ändå få hög fps, lägen som 970 annars är för klent för att orka med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Eftersom att du spelar i 144 Hz så kommer du att behöva sänka inställningarna för att få tillräckligt hög FPS ändå, alltså så kommer du inte att behöva lika mycket VRAM. Visst, framtida spel kommer att kräva mer VRAM, men beräkningskraften kommer att begränsa dig, och du måste sänka inställningarna för att få bra FPS.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker det gått till överdrift med den här minnesgrejen. GTX 970 är fortfarande ett mycket bra kort om man beaktar priset. Och köper man det nu så slipper man bli lurad. Om och det är ett om det blir problem vid högre minnesanvändning än 3.5 GB så är det ju mycket enkelt att undvika detta genom att ändra någon grafikinställning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

SweClockers rapporterar stuttering också i form av renderingstider. De testar höga upplösningar och höga upplösningar betyder även att mycket minne används, så där kan du se effekten av det. Det de inte testat är SLI och det är där den stora skillnaden är eftersom man kan fläska på med högre inställningar och ändå få hög fps, lägen som 970 annars är för klent för att orka med.

Jo men som sagt bf4 kommer upp i ca 3,3gb kanske mer eller mindre beroende på scenario men troligtvis kanske det för det mesta ligger under 3,5gb. Så sweclockers renderingstider fångar inte felet då de mest krävande spelen är mer än ett år gamla lr kör på äldre motorer. Om de kör sitt test igen om ett år på nya Unreal, witcher 3 och vem vet vad mer som släpps som kan komma upp i 3,5gb kanske de får utslag på renderingstiderna.
Kanske vi kan se det redan när hard line släpps. Är grafiken upphottad i det så det tar en 100-200mb mer grafikminne i 1440p jämfört med bf4 så kan man börja få fram problemet i ett spel som släpps rätt snart.
Vem vet hur minnet kommer användas av framtida spel? Kanske används mycket grafikminne utan man behöver super gpu, drivrutinerna ökar prestandan i spelen hela tiden men svårt att göra ngt åt själva minnesåtgången då texturer etc är så stora som de är. Många frågetecken och som TS fråga om det är framtidssäkert så känns det inte så säkert just nu.
Och spela i 1440p på ett singel 970 går ändå hyffsat i sweclockers tester så känns tråkigt att köpa ett kort där man eventuellt kan få problem om man om ett år köper en 1440p skärm och sitter på ett kort man ändå kan få hyffsade fps ur men får kanske problem med stuttering.

Om det i osäkra tider finns ett säkrare alternativ känns det logiskt att ta det säkrare alternativet än att ev komma till scenariot at tman får sänka grafiken för man någ 3,5gb gränsen då det kanske hade funkat bra om man hade hela 4gb att leka med utan begränsningar.

Och då försäljningen lär rasat så är det bull o köpa ett gimpat 970 idag om nvidia släpper nytt 970 version 2 om nån månad där problemet är åtgärdat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkspad:

alla verkar ha fått detta om bakfoten.... 4gb går att användas efter 3.5gb så får du en prestanda förlust den är max 3%!!!!!!!! inte märkbart på något sätt

http://i.imgur.com/SDpt6Bx.png

Det där är bullshit. Har du provat själv? Det blir OSPELBART när du överstiger 3.5gb.

Synd att det blev såhär. Gtx 970 med sin låga tdp är ju drömmen. Bra pris, mkt bra prestanda..
Gtx 980 är minst 2000-2500kr till. Sen sli på det, så är vi uppe i +5000kr

Permalänk
Medlem

Du märker ingen skillnad om du nu inte kör sli..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker det gått till överdrift med den här minnesgrejen. GTX 970 är fortfarande ett mycket bra kort om man beaktar priset. Och köper man det nu så slipper man bli lurad. Om och det är ett om det blir problem vid högre minnesanvändning än 3.5 GB så är det ju mycket enkelt att undvika detta genom att ändra någon grafikinställning.

Jag håller med. Folk kollar på minnesanvändningen i höga upplösningar och resonerar att framtida spel kommer att kräva ännu mer i de upplösningarna. Vad de missar är att framtida spel också kommer att kräva mer GPU-beräkningskraft, och man kommer att behöva sänka inställningar/upplösning för att få bra FPS, och då klarar man VRAM-användningen. Speciellt om man vill upp i 100+ FPS som TS.

Kör man SLI är det en annan femma, för då har man dubbelt så mycket beräkningskraft men fortfarande 3,5 GiB VRAM.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag testade dying light på min rigg med nvidia experiance optimala inställningar. Då låg jag oftast på runt 3,8gb. Detta gjorde spelet helt ospelbart.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddog:

Jag testade dying light på min rigg med nvidia experiance optimala inställningar. Då låg jag oftast på runt 3,8gb. Detta gjorde spelet helt ospelbart.

Japp så är det. Har man då två stycken 970 vill man inte köra utan AA eller på "High" bara för att minnet begränsas

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkspad:

alla verkar ha fått detta om bakfoten.... 4gb går att användas efter 3.5gb så får du en prestanda förlust den är max 3%!!!!!!!! inte märkbart på något sätt

http://i.imgur.com/SDpt6Bx.png

Det där är i bästa fall average siffror vilket är helt irrilevanta i sammanhanget av minimum fps och stuttering vilka är de verkliga problemen,

Så innan jag har sett självständiga objektivt utförda test sär är jag mer än villig att tro dem som har problem,

I såna här fall,

speciellt om ett företag är i full damage control, och endast släpper de siffror som i bästa fall inte visar något om de verkliga problemen det var tal om och visar de i bättre dager så ska man inte lita på dem,

detta gäller alla företag, sedan ställer jag mig frågande till varför vi inte sett några objektiva tester om detta än,

Men det är en annan fråga:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

Du märker ingen skillnad om du nu inte kör sli..

Ja vad skall man säga... vart är foliehatten?

Man kan inte idag sitta och säga att ts skall alltid spela på 144fps och 1080. Han kanske får köra på 60fps om han skall köra ultra i framtiden, men kanske inte kan det pga minnet.

Men hur funkar minneshanteringen vid sli? Fyller den ett kort i taget? Den fyller väl proportionellt lika mycket minne på båda korten.
Och sli är inte dubbla gpu prestandan. Så om en gpu inte kan prestera för att använda mer än 3,5gb kommer inte 2 sli kort prestera så vardera kort kommer över 3,5gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Well wolfenstein new order använde då utan problem över 3 gb vram om du inte körde virtual texture compression i 1080p och Ultra så antar att det kan bli problem med årets spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Jag testade dying light på min rigg med nvidia experiance optimala inställningar. Då låg jag oftast på runt 3,8gb. Detta gjorde spelet helt ospelbart.

Det spelet blir "ospelbart" även med 980 SLI om man använder fel inställningar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det spelet blir "ospelbart" även med 980 SLI om man använder fel inställningar.

Aj aj aj, finns inga dåliga inställningar bara dåliga grafikkort brukar man säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Japp så är det. Har man då två stycken 970 vill man inte köra utan AA eller på "High" bara för att minnet begränsas

Men de värsta tycker jag är att nvidia experiance ska väl endå välja de bästa inställningarna för sin setup och då väljer den något som inte går att spela med..

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.