Samsung 4K AMOLED för Galaxy Note 5 kan även användas i Oculus Rift CV1

Permalänk
Skrivet av siggelund:

Jag kör idag en 5760x1080p-rigg som drivs av 2st GTX780. Den höga upplösningen gör att jag i rätt många tunga titlar måste offra lite AA för att få bra framerate. 4k kräver 33% mer av riggen, vilket skulle kräva ännu mer nedjusteringar av grafisk kvalitet. Samtidigt är den grafikkortslösningen jag kör med så pass dyr att den är sällsynt.

Summa summarum blir att OR med stor säkerhet kommer ha som grundscenario att köra spel i 1920x1080 och sedan skala upp dem till 4k. Då blir de i alla fall av med rutnätet. Allt annat skulle skära ner de möjliga kunderna till oss som nördat ur fullständigt med grafiken. Och vi är rätt få procentuellt räknat.

Jag kör också 5760x1080, fast med mina två r9 290. Du får tänka på att med 4k så behövs ingen AA. Som nästan alla andra sagt här, så är det förmodligen mest för att kunna använda upscale från till exempel 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Antagligen är det för att skryta lite med att dom är först med 4k i mobilen. Plus att Note 5 antagligen kommer ha fullt stöd för VR också, där det faktiskt 'behövs' 4k.

Klart man vill marknadsföra sina tekniker när de lägger ner otroliga mycket pengar och tid för att pusha utvecklingen till det yttersta hela tiden.
Dessutom är hårdvara alltid intressant för teknikintresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men det är ju precis det man kan när skärmarna används i VR-sammanhang - se de individuella pixlarna.
Ett problem med PenTile-varianterna är hur upplösningen marknadsförs. En PenTile-pixel (till skillnad från en RGB, eller RGBW-pixel) kan inte återge alla färger. Man behöver två PenTile-pixlar för det. De första varianterna hade inte varit så tokiga om pixlarna hade marknadsförts som halva upplösningen. Istället valde Samsung att köra med "halva pixlar". Och det var, enligt mig, ett eländigt beslut både av tekniska skäl och för att det gav hela approachen dåligt rykte.
Det hade varit bättre om de hade väntat ett halvår till ett år och kunnat marknadsföra fullfärgsupplösningen utan att behöva skämmas jämte största konkurrenten.

Problemet är att du kan se pixlarna på dagens skärmar. De är inte 4k skärmar. Ingen har sett en så liten 4k skärm, så att säga att du vet att man kommer att se dem är inte troligt. Du säger att en RGBW-pixel inte kan återge alla färger? Hur menar du då? Den är exakt likadan som en RGB-pixel men lägger till en vit pixel för att öka ljusstyrkan, men dra ner på energi-användningen. Det förändrar inte vilka färger pixeln kan återge. Och nej, en pentile-pixel kan återge samma färger som en vanlig pixel, bara det att de gröna-subpixlarna lånas av två olika RB-subpixlar. Så du behöver inte 2 pixlar för att visa en färg, du behöver bara en. Men 2 pixlar använder samma gröna pixel vilket var problemet tidigare då pixeltätheten inte var lika stor som den är nu. Detta gjorde att man lättare kunde se individuella pixlar för att pixeltätheten var mindre än vid en vanlig RGB skärm.

Detta problemet försvinner vid högre pixeltäthet. Jag vet att det fortfarande är ett problem, men kommer vara mindre och mindre ju högre pixeltäthet man får. Det kommer förmodligen alltid att finnas ett litet rutnät, flera år framåt. Då Carmac pratar om att deras mål verkar vara 16k... Vilket jag antar är då rutnätet försvinner. Detta innebär inte att du kan se de individuella pixlarna innan du når den pixeltätheten.

Problemet vi pratar om (iaf jag) är inte ifall man kan se pixlarna eller inte, utan om det kommer spela roll att det är pentile-matris eller vanlig RGB-matris. Jag menar att vid 1440p och 4k så kommer detta inte spela roll, då du inte kommer kunna se skillnad på en RGB skärm och en pentile skärm.

Edit: Är LG's 1440p skärmar RGB eller pentile? Nån som vet?

Permalänk
Avstängd

Oculus Rift + Logitech g27 och 4k till bilspel det hade vart coolt.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815