Samsung 4K AMOLED för Galaxy Note 5 kan även användas i Oculus Rift CV1

Permalänk

Det hade varit enormt häftigt om man hade en riktig högupplöst skärm men hade möjlighet att rendera bilden i olika upplösning. Lågupplöst för periferi och högupplöst på den lilla delen där ögonen fokuserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Dom har nog skrivit fel och syftar på Cresent Bay som har 2560x1440.

Det är inte bekräftat att Crescent Bay kör 1440p, men ja, troligen kör den på det.

Skrivet av Korkskruv:

Det hade varit enormt häftigt om man hade en riktig högupplöst skärm men hade möjlighet att rendera bilden i olika upplösning. Lågupplöst för periferi och högupplöst på den lilla delen där ögonen fokuserar.

Det du syftar på kallas "foveated rendering", där en mycket bra eye-tracking krävs för att det ska fungera bra. Tveksamt om CV1 kommer att ha det, men CV2 kommer nog nästan garanterat ha någon form av eye-tracking.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen driva spelen i 4K?

Det som är störigt är att man ser pixlarna, inte att att upplösningen är dålig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/GESe11G.png

Synd att det är PenTile, men förhoppningsvis kanske det inte stör i den upplösningen.

PenTile har inte varit något problem sedan 1080p.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gilgamesh:

PenTile har inte varit något problem sedan 1080p.

PenTile förstör bilden på både Galaxy S4 (1920x1080, 440 ppi) och Galaxy Note 10.1 2014 Edition (2560x1600, 300 ppi) samt på Oculus Rift DK2. Kan du utveckla vad du menar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av kdrag:

...

Det du syftar på kallas "foveated rendering", där en mycket bra eye-tracking krävs för att det ska fungera bra. Tveksamt om CV1 kommer att ha det, men CV2 kommer nog nästan garanterat ha någon form av eye-tracking.

Aha, misstänkte att det hade ett namn men orkade inte leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Behöver man verkligen driva spelen i 4K?

Det som är störigt är att man ser pixlarna, inte att att upplösningen är dålig.

Vadå? Föreslår du att man bara gör pixlarna "mindre", eller?

Permalänk

tvärt om

Skrivet av Mr.Borka:

Vadå? Föreslår du att man bara gör pixlarna "mindre", eller?

man gör pixlarna större så att svartan mellan pixlarna blir mindre. men jag tillverkar inte skärmar så jag tar vad jag får : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Man kommer antagligen få rendera i lägre upplösning.

Inte att förglömma, FPS'en som behövs för en bra upplevelse i VR ligger betydligt högre än 60.

Undrar vilken Hz dessa paneler kommer att klara av. OLED har ett otroligt högt teoretiskt Hz-tak av vad jag kan utröna. Hoppas att +27" 4k OLED's på +120Hz dyker upp snart.

Permalänk
Avstängd

Går ju ändå inte driva något i 4K i 60 fps om man inte har dubbla eller trippla high-end grafikkort.

Så förutom att det är osannolikt att man får någon godtagbar FPS i dom upplösning så behöver man mer än hög upplösning och hög framerate, man behöver även låga latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Går ju ändå inte driva något i 4K i 60 fps om man inte har dubbla eller trippla high-end grafikkort.

Så förutom att det är osannolikt att man får någon godtagbar FPS i dom upplösning så behöver man mer än hög upplösning och hög framerate, man behöver även låga latenser.

Kan jag få låna din tidsmaskin, eftersom att du vet vilka grafikkort som finns ute 2015?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Trevligt, trevligt.
Blir dock lite bortskrämd när Carmack säger att inte ens 4K kommer räcka. Hur tungdrivna ska Oculus Rift bli egentligen? Lär ju behövas 3-vägs SLI av de bästa grafikkorten för att driva OR med en vettig FPS.

Skrivet av Limpfittz:

Sen får du ju tänka på att grafikkorten blir kraftfullare och kraftfullare. Plus att snart kan en telefon säkerligen driva 4k/8k upplösning utan problem. Vilket spel som helst.
Att Oculus rift CV1 skulle hamna på 1440p var nästan omöjligt att tro i början, när jag började intressera mig för Oculus Rift, nu är det snack om 4k, och MER t.om.. Misstänker att om bar anågra få år är upplösningen över 8k, och vi lär inte behöva stora monster till datorer för att kunna lira spel alls.

Skrivet av Limpfittz:

Låter vettigt i mina öron. Visst blir det svår att köra tyngre spel i den upplösningen på riften, men Oculus kanske har en lösning på det problemet också?

Skrivet av Limpfittz:

Antagligen är det för att skryta lite med att dom är först med 4k i mobilen. Plus att Note 5 antagligen kommer ha fullt stöd för VR också, där det faktiskt 'behövs' 4k.

Alla ni Missar det här... 4K används inte för att få ut 4K upplösning i spelen, utan för att dra ner screendooreffekten.

Man kommer troligtvis rendera upp allt i 2.5k eller 1080p som det är nu.
Att släppa en produkt som kräver 70+ konstant FPS i 4k är i dagens läge ekonomiskt självmord, jag tvivlar på att ens de senaste grafikkorten klarar av att trycka det i det flesta moderna spelen (läs krävande).

Skrivet av Albinfiskare:

Man kommer antagligen få rendera i lägre upplösning.

Precis

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gilgamesh:

PenTile har inte varit något problem sedan 1080p.

Synd att det är extremt jävla jobbigt i Oculus Devkit 2 då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Trevligt, behövs verkligen högre upplösning. Synd bara att den inte går att använda utan att bli åksjuk

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Vettigt med 4K för VR men vaffan hur ska en stackars Note driva den skärmen och varför pusha så hög upplösning som man ändå inte ser på normalt avstånd. Kommer ju bara lagga ner mobilen.

Det är mycket lättare att läsa japanska, kinesiska och koreanska tecken i hög upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Det är inte bekräftat att Crescent Bay kör 1440p, men ja, troligen kör den på det.

Det du syftar på kallas "foveated rendering", där en mycket bra eye-tracking krävs för att det ska fungera bra. Tveksamt om CV1 kommer att ha det, men CV2 kommer nog nästan garanterat ha någon form av eye-tracking.

Skrivet av rektor:

Går ju ändå inte driva något i 4K i 60 fps om man inte har dubbla eller trippla high-end grafikkort.

Så förutom att det är osannolikt att man får någon godtagbar FPS i dom upplösning så behöver man mer än hög upplösning och hög framerate, man behöver även låga latenser.

Med "foveated rendering" kanske detta problem går att lösa!

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om upplösningen blir högre då man kan rendera vid lägre upplösning som andra påpekat, men om detta på något sätt drar ner uppdateringsfrekvensen så kan jag bara se det som negativt, jag är en sådan där person som vant mig vid 120 FPS och tom 100 FPS känns "dåligt" för mig, så personligen så vill jag se en Oculus Rift som har en hög uppdateringsfrekvens först och hög upplösning sen.

Permalänk
Medlem

Men, ytterligare ETT ÅR nu ? Förr ett par dagar sedan var det "månader" till CV1.

Man börjar bli lite trött....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Bryr mig inte så mycket om upplösningen blir högre då man kan rendera vid lägre upplösning som andra påpekat, men om detta på något sätt drar ner uppdateringsfrekvensen så kan jag bara se det som negativt, jag är en sådan där person som vant mig vid 120 FPS och tom 100 FPS känns "dåligt" för mig, så personligen så vill jag se en Oculus Rift som har en hög uppdateringsfrekvens först och hög upplösning sen.

Jag har svårt att tro att du skulle se skillnad på stadigt 100fps och stadigt 120fps.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:

Men, ytterligare ETT ÅR nu ? Förr ett par dagar sedan var det "månader" till CV1.

Man börjar bli lite trött....

11 månader är mindre än ett år. 10 månader är mindre än ett år. 9 månader är mindre än ett år. Ja, jag tror du hajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag har svårt att tro att du skulle se skillnad på stadigt 100fps och stadigt 120fps.

Har i vissa spel låst FPSen till 100 samt 120 för att testa och har då märkt skillnad, samma i spel där det dippar ner till ~100 FPS från 120 FPS (och då ligger på 100 FPS i vissa områden, dvs går inte upp och ner som en bergochdalbana)

Fast jag skulle inte säga just SE skillnad, utan man känner den, rätt rejält i min mening.

Mellan 110 och 120 känner jag inte direkt skillnad men när det går ner till 100 så känner jag skillnad.

Permalänk
Medlem

Man kommer föredra att sänka den grafiska kvaliteten innan man sänker upplösning. Sedan sänker man upplösning för att hålla 95-120 FPS (vad nu den slutgiltiga uppdateringsfrekvensen blir på CV1-skärmen). Det för att få så bekväm och immersive upplevelse som möjligt.

Det kommer vara svårt för moderna spel ej anpassade till Rift. Men ärligt talat kommer majoriteten av dem spelen inte vara så roliga att spela med en Rift. Spel speciellt utvecklade för glasögonen däremot kommer ju ha framerate som en av de högsta prioriteringarna, om utvecklarna vet vad de håller på med. Also, DX12 *dreggel*

Permalänk

Men snyft, att vänta ett helt år typ känns fan olidligt Fast å andra sidan så finns det inte jättemycket att spela just nu. Om det kommer vid sagd tid nästa år kanske man kan sitta där och spela första kapitlet av Squadron 42 (star citizen) med en rift. Bara det gör det väntan värt

Om inte Squadron 42 släppts kan man iaf leka med Arena commander v1.0 och fps modulen.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Den diamantformade pixelmatrisen.
http://www.gsmdome.com/samsung-galaxy-note-5-expected-bring-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har i vissa spel låst FPSen till 100 samt 120 för att testa och har då märkt skillnad, samma i spel där det dippar ner till ~100 FPS från 120 FPS (och då ligger på 100 FPS i vissa områden, dvs går inte upp och ner som en bergochdalbana)

Fast jag skulle inte säga just SE skillnad, utan man känner den, rätt rejält i min mening.

Mellan 110 och 120 känner jag inte direkt skillnad men när det går ner till 100 så känner jag skillnad.

Säker på att det inte är en placeboeffekt eftersom du vet om att du låst uppdateringsfrekvensen till 100 respektive 120, alternativt att du tycker att det känns annorlunda när FPS-mätaren går ner till 100? Det är definitivt inte omöjligt att man känner skillnad mellan 100 och 120, men jag lutar mer åt att det är något psykologiskt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag har svårt att tro att du skulle se skillnad på stadigt 100fps och stadigt 120fps.

Inget problem. Gjorde motsvarande experiment i mina Quake3 dagar från 160Hz och ner. Skillnaden är uppenbar i snabba rotationer. Notera att spel designade för spelkonsoler i princip aldrig stödjer lika snabba rörelser som spel designade för PC. (Även om moderna "rollspelsshooters" tenderar att bara tillåta att man lufsar runt som en rymling från ålderdomshemmet. Kan också delvis bero på skiftet från LAN-spel till internetbaserad multiplayer, med förhållandevis extremt hög latens. Ethernet-LAN brukar ha en latens på någon millisekund.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vadå? Föreslår du att man bara gör pixlarna "mindre", eller?

Jag menar att när man tittar väldigt nära en skärm ser man mellanrummet mellan pixlarna. En högupplöst skärm minskar problemet med detta(?), men det behöver inte nödvändigtvis betyda att spelet måste renderas i den upplösningen.

Såg bara att väldigt många ställde sig frågande till 4K. Men jag tror jag föredrar att spela i 1080p på en 4K skärm framför 1080p på en nativeskärm när den ska tryckas upp några centimeter från ögat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Discokungen

Ugh. Då är det precis kika illa som pentile. Jättekul.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

11 månader är mindre än ett år. 10 månader är mindre än ett år. 9 månader är mindre än ett år. Ja, jag tror du hajar.

Avancerad matematik det där, så om man gör som Oculus så kan man få ett år hur långt som helst då?

Seriöst, om en representant för företaget ena dagen säger att "senaste prototypen är i princip en färdig produkt" och "det är månader till lansering" så är inte det första man tänker på ytterligare 11 månader och 29 dagar utan snarare "det lanseras till jul".

Men de är duktiga på spinn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elnisse:

Avancerad matematik det där, så om man gör som Oculus så kan man få ett år hur långt som helst då?

Seriöst, om en representant för företaget ena dagen säger att "senaste prototypen är i princip en färdig produkt" och "det är månader till lansering" så är inte det första man tänker på ytterligare 11 månader och 29 dagar utan snarare "det lanseras till jul".

Men de är duktiga på spinn.

"Iribe upprepar vad som tidigare sagts om att bolaget är ivriga att få ut produkten och att det nu handlar om månader, om än många, och inte år innan Oculus Rift finns på butikshyllorna." (Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/19583-oculus-rift-manader-fran-lansering-arbetar-pa-tillhorande-inmatningsdon)

Så troligtvis 2015 Q4 eller 2016 Q1 som många tidigare sagt.