Snabbare hastighet men högre ping? (och vice versa)

Permalänk

Snabbare hastighet men högre ping? (och vice versa)

Tjena!
Jag har två stycken uppkopplingar hemma just nu. Mobilt bredband, Wifog (trodde inte de skulle försämra det så mycke när jag skaffade det) som brukar ligga på 8-10 Mb/s i genomsnitt, och ADSL som brukar ligga på 3-5 Mb/s. Källa Bredbandskollen.
När jag spelar tf2 ser jag att min ping med det mobila ligger på ca 70-90ms, medan det med ADSLet ligger på ca 15-35.
Hur kan det vara så? Borde inte lägre hastighet ge högre ping?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tjena!
Jag har två stycken uppkopplingar hemma just nu. Mobilt bredband, Wifog (trodde inte de skulle försämra det så mycke när jag skaffade det) som brukar ligga på 8-10 Mb/s i genomsnitt, och ADSL som brukar ligga på 3-5 Mb/s. Källa Bredbandskollen.
När jag spelar tf2 ser jag att min ping med det mobila ligger på ca 70-90ms, medan det med ADSLet ligger på ca 15-35.
Hur kan det vara så? Borde inte lägre hastighet ge högre ping?
Mvh,

Nej, överföringshastighet och latens är två separata begrepp. Att du får högre latens med mobilt bredband är ganska så väntat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bandbredd (hastighet) och latens (ping) har egentligen inte så mycket med varandra att göra. Det är helt normalt det du beskriver.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, överföringshastighet och latens är två separata begrepp. Att du får högre latens med mobilt bredband är ganska så väntat.

Varför är det så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan se det som att datan som går genom mobilnätet ska gå genom både luft, flertalet master och ledningar och routas likt ett telefonnät gör, skickar du en mängd data så kommer den alltid att passera dessa steg. Din hårddragna lina låter datan gå genom heldragna ledningar i elektronhastighet, vilket kommer att gå betydligt fortare, även om datamängden är mindre.

En ferrari med få platser samt en buss med många platser, ferrarin kommer alltid först fram dock med färre passagerare.

Permalänk
Medlem

En lite fördummad förklaring:

Latens är hur lång tid det tar att "prata" med ett mål. Tex på cs med ping. Ping/latens är hur lång tid det tar att skicka en signal från din dator till servern och tillbaka tror jag. Den här signalen går snabbare att skicka i genom koppartrådarna som ditt adsl modem går via än genom luften till radiotornet som ditt mobila bredband går via.

Däremot när det gäller hastigheten så är det hur mycket information som kan skickas per sekund.

ännu enklare förklarat nu:
En kontainer (hastigheten som du får via ditt mobila bredband) Kansk skicka mycket "paket" samtidigt men det tar längre tid att få fram paketen till destination.

En bud bill ( hastigheten du får via adsl) Kan inte skicka lika mycket samtidigt men kommer fram snabbare.

Detta är just i ditt fall.

Jag kanske tänker helt fel med min lilla visualisering av skillnaderna.
Det här är en "förenkling" av det du undrar över så den kanske inte är helt korekt men du förstår lite mer hur det går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmBoow:

En lite fördummad förklaring:

Latens är hur lång tid det tar att "prata" med ett mål. Tex på cs med ping. Ping/latens är hur lång tid det tar att skicka en signal från din dator till servern och tillbaka tror jag. Den här signalen går snabbare att skicka i genom koppartrådarna som ditt adsl modem går via än genom luften till radiotornet som ditt mobila bredband går via.

Däremot när det gäller hastigheten så är det hur mycket information som kan skickas per sekund.

ännu enklare förklarat nu:
En kontainer (hastigheten som du får via ditt mobila bredband) Kansk skicka mycket "paket" samtidigt men det tar längre tid att få fram paketen till destination.

En bud bill ( hastigheten du får via adsl) Kan inte skicka lika mycket samtidigt men kommer fram snabbare.

Detta är just i ditt fall.

Jag kanske tänker helt fel med min lilla visualisering av skillnaderna.
Det här är en "förenkling" av det du undrar över så den kanske inte är helt korekt men du förstår lite mer hur det går till.

Enkelt förklarat men rätt tänk bakom det.