Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Extern HDD fel ?

Tjena har en liten 2.5" HDD en 2TB WD My Passport.
Skulle flytta ett gäng filer till den, har TeraCopy installerat så det programet används.. men efter ca 1/3 har flyttats så står detta "The semaphore timeout period has expired." och överföringen har stannat. Går inte att trycka på paus och starta händer ingenting.
Inte ens avbryt fungerar att trycka på. Kan det vara något viloläge eller något annat som spökar ?

Saken är att när jag först stoppade i USB kontakten fick jag upp något medelande *scanna disken efter fel* gjorde den snabba varianten utan att leta efter skadade sektorer, frågan är vågar jag lita på att disken fungerar ??

Om det fanns 2TB SSD till rimligt pris skulle jag nog byta ut externa diskar för att slippa rörliga delar som kan gå sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tjena har en liten 2.5" HDD en 2TB WD My Passport.
Skulle flytta ett gäng filer till den, har TeraCopy installerat så det programet används.. men efter ca 1/3 har flyttats så står detta "The semaphore timeout period has expired." och överföringen har stannat. Går inte att trycka på paus och starta händer ingenting.
Inte ens avbryt fungerar att trycka på. Kan det vara något viloläge eller något annat som spökar ?

Saken är att när jag först stoppade i USB kontakten fick jag upp något medelande *scanna disken efter fel* gjorde den snabba varianten utan att leta efter skadade sektorer, frågan är vågar jag lita på att disken fungerar ??

Om det fanns 2TB SSD till rimligt pris skulle jag nog byta ut externa diskar för att slippa rörliga delar som kan gå sönder

Låter mysko, jag kan tyvärr inget mer om det, skulle rekommendera att du tex kör Crystaldiskinfo eller liknande program och ser va den säger. mer än det I dno

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Låter mysko, jag kan tyvärr inget mer om det, skulle rekommendera att du tex kör Crystaldiskinfo eller liknande program och ser va den säger. mer än det I dno

Kör checkdisk med med scanning efter dåliga sektorer. Bara att den verkar ha stannat på "126 files processed."
Får väl se om det händer något.. eller om den bara står och tuggar.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara kopierar över filerna som vanligt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vad händer om du bara kopierar över filerna som vanligt?

Var precis det jag gjorde men är TeraCopy installerat så används det automatiskt.. har fungerat bra så länge jag kört med det.
Står på exakt samma fortfarande "126 files processed" men den blinkar.. låter den vara, får väl se imorgon om checkdisk gör något eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Tjena har en liten 2.5" HDD en 2TB WD My Passport.
Skulle flytta ett gäng filer till den, har TeraCopy installerat så det programet används.. men efter ca 1/3 har flyttats så står detta "The semaphore timeout period has expired." och överföringen har stannat. Går inte att trycka på paus och starta händer ingenting.
Inte ens avbryt fungerar att trycka på. Kan det vara något viloläge eller något annat som spökar ?

Saken är att när jag först stoppade i USB kontakten fick jag upp något medelande *scanna disken efter fel* gjorde den snabba varianten utan att leta efter skadade sektorer, frågan är vågar jag lita på att disken fungerar ??

Om det fanns 2TB SSD till rimligt pris skulle jag nog byta ut externa diskar för att slippa rörliga delar som kan gå sönder

Går en SSD sönder så förblir informationen på den bortom all räddning istället, så det är inte att rekommendera alls om du vill ha sakerna kvar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hände ingenting alls, fortfarande samma meddelande i checkdisk när jag vaknade.

CrystalDiskInfo står den som dålig.
Read Error Rate: Aktuellt 1 / Sämst 1 / Tröskelvärde 51

hade disken utlånad till en släkting hade inga stora usb-stickor så lånade ut hårddisken istället..
Edit: han säger att han bara kopierat från disken och kopplat ur den.. så inget borde ha hänt.

det verkar gå att läsa filer som är på disken, men har ändå inget viktigt på den.
Edit: en stund senare gick det inte alls att läsa från den eller extremt långsammt.
Formatterar den, får se om det blir någon skillnad.