Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

Man har åtminstone fler val med NVIDIA, du kunde ha köpt strix om nu ljud stör dig. Mitt låter ingenting, det är överklockat också.

Nej ljud stör mig inte öht. Kan köra fläktarna på 100% utan att höra dom eftersom jag lirar med lurar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Länkar ett test som jag länkade i en annan tråd men det är så pass bra att det förtjänar detta.
Där har man klockat ned ett GTX980 så det går ungefär lika snabbt som ett GTX970 , så länge vram är under 3,5 GiB, (första grafen).

När användningen av vram går över 3.5 GiB tappar 970 våldsamt i fps mot 980 (andra grafen), .
Frametimes för 980 och 970 är fina under 3.5 GiB (tredje grafen).
Över 3,5 GiB går de åt skogen för 970 men inte för 980 (fjärde grafen), klicka på namnen upptill för att se respektive kort.

På Tyska men utfört med tysk grundlighet.
http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...

Visar inte detta precis det som bl.a. SweC har påpekat: enda sättet att hitta lägen där de sista 0.5GB överhuvudtaget har en praktisk påverkan på prestanda är att använda inställningar som är totalt oanvändbara även på GTX980?

Vem bryr sig om det är en genomsnittlig FPS på 15 eller om den ligger på 11?

Gör man bara lite elementär matematik så inser man rätt snabbt att i scener där man regelmässigt använder närmare 4GB RAM så kommer ingen av dagens GPUer kunna presterar mycket mer än runt 10-30FPS.

Men framtiden då? Enda sättet att framtida spel kommer kunna aktivt använda så mycket RAM på dagens GPUer är om man börjar göra spel med betydligt enklare scener än i dag så att det blir mindre tryck på saker som z-buffer och liknande. Rimligen kommer det gå åt andra hållet, vad ska man annars med allt mer beräkningskraft till. Och på tal om beräkningskraft, även här blir det orimligt att aktivt använda närmare 4GB texturer, antal FLOPS per textel skulle i dessa lägen bara räcka till absolut det minimala vilket inte riktigt är vad någon som köper en high-end kort förväntar sig.

Det kan ändå finnas fördelar med mycket GPU RAM, minskar bl.a. lasten på PCIe i miljöer som förändras relativt mycket per tidsenhet när spelaren rör sig. Men det är också fallet där de sista 0.5GB faktiskt kan göra nytta, inte lika bra som "riktiga" 4GB men ändå en förbättring mot ett "riktigt" 3.5GB kort.

Så från ett tekniskt perspektiv finns det ingen anledning att undvika GTX970, antagligen inte ens med 2x SLI då SLI skalar inte linjärt och då problemet bara uppstår när man ligger på 10-30FPS når man inte ens teoretiskt 60FPS med 2x SLI i den typ av komplexitet som behövs för att få problem.

Däremot kan man fortfarande tycka att det är ett moraliskt problem, Nvidia visste ju om detta och valde att hålla tyst till den punkt där det helt enkelt inte gick längre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visar inte detta precis det som bl.a. SweC har påpekat: enda sättet att hitta lägen där de sista 0.5GB överhuvudtaget har en praktisk påverkan på prestanda är att använda inställningar som är totalt oanvändbara även på GTX980?
http://www.pcgameshardware.de/screenshots/430x/2015/01/Geforc...

Vem bryr sig om det är en genomsnittlig FPS på 15 eller om den ligger på 11?

Gör man bara lite elementär matematik så inser man rätt snabbt att i scener där man regelmässigt använder närmare 4GB RAM så kommer ingen av dagens GPUer kunna presterar mycket mer än runt 10-30FPS.

Men framtiden då? Enda sättet att framtida spel kommer kunna aktivt använda så mycket RAM på dagens GPUer är om man börjar göra spel med betydligt enklare scener än i dag så att det blir mindre tryck på saker som z-buffer och liknande. Rimligen kommer det gå åt andra hållet, vad ska man annars med allt mer beräkningskraft till. Och på tal om beräkningskraft, även här blir det orimligt att aktivt använda närmare 4GB texturer, antal FLOPS per textel skulle i dessa lägen bara räcka till absolut det minimala vilket inte riktigt är vad någon som köper en high-end kort förväntar sig.

Det kan ändå finnas fördelar med mycket GPU RAM, minskar bl.a. lasten på PCIe i miljöer som förändras relativt mycket per tidsenhet när spelaren rör sig. Men det är också fallet där de sista 0.5GB faktiskt kan göra nytta, inte lika bra som "riktiga" 4GB men ändå en förbättring mot ett "riktigt" 3.5GB kort.

Så från ett tekniskt perspektiv finns det ingen anledning att undvika GTX970, antagligen inte ens med 2x SLI då SLI skalar inte linjärt och då problemet bara uppstår när man ligger på 10-30FPS når man inte ens teoretiskt 60FPS med 2x SLI i den typ av komplexitet som behövs för att få problem.

Däremot kan man fortfarande tycka att det är ett moraliskt problem, Nvidia visste ju om detta och valde att hålla tyst till den punkt där det helt enkelt inte gick längre.

Dold text

Eh woot, watch dogs i 1080p ultra kan komma upp i över 3,5gb o det kör du lugnt i 60fps minst på ett 970 i samma settings.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Jag kommer behålla mina 2 strix 970.(Inget coilwhine på dom.Blir för dyrt och uppgradera till 2 st 980.Då kasserar jag hellre mina 970 tidigare,Och köper det som är aktuellt just då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Eh woot, watch dogs i 1080p ultra kan komma upp i över 3,5gb o det kör du lugnt i 60fps minst på ett 970 i samma settings.

Allokerat minne, inte aktivt använt minne. Finns helt enkelt inte minnesbandbredd nog att använda närmare 4GB per scen. Har man 4GB texturer så använder endast detta minst (om man bara användare varje textur exakt en gång per scen) 4*60=240 GB/s vid 60FPS. Ovanpå det tillkommer olika effekter och "overdraw" som både läser och skriver till RAM flera gånger per pixel.

Edit: och även om vi antar (helt orealistiskt) att alla texturer är helt okomprimerade så kommer man bara ha kapacitet för <100 flyttalsoperationer per textel. Bara UVW-mappningen av den mängden textel skulle fylla upp tillgänglig flyttalskapacitet vid 60FPS och då finns ju inget kvar till effekter!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allokerat minne, inte aktivt använt minne. Finns helt enkelt inte minnesbandbredd nog att använda närmare 4GB per scen. Har man 4GB texturer så använder endast detta minst (om man bara användare varje textur exakt en gång per scen) 4*60=240 GB/s vid 60FPS. Ovanpå det tillkommer olika effekter och "overdraw" som både läser och skriver till RAM flera gånger per pixel.

Edit: och även om vi antar (helt orealistiskt) att alla texturer är helt okomprimerade så kommer man bara ha kapacitet för <100 flyttalsoperationer per textel. Bara UVW-mappningen av den mängden textel skulle fylla upp tillgänglig flyttalskapacitet vid 60FPS och då finns ju inget kvar till effekter!

Men hur mycket mer minne än som används brukar allokeras? I rapporter verkar stuttering uppträda ganska exakt då vram usage kommer över ca 3,5gb. Jag menar om spelen bara allokerar olika mycket utrymme innan det används så borde vissa spel få problem vid 3,5gb o vissa vid 3,6 o kanske vissa vid 3,7gb. Minnesbussen brukar börja jobba mycket så fort de kommer över ca 3,5gb, bör den göra det även om det bara är allokerat minne i de sista 0,5gb och inte ngt den verkligen använder?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Visar inte detta precis det som bl.a. SweC har påpekat: enda sättet att hitta lägen där de sista 0.5GB överhuvudtaget har en praktisk påverkan på prestanda är att använda inställningar som är totalt oanvändbara även på GTX980?
http://www.pcgameshardware.de/screenshots/430x/2015/01/Geforc...

Vem bryr sig om det är en genomsnittlig FPS på 15 eller om den ligger på 11?

Absolut, så länge vi pratar om singelkort.
Vad gäller SLI känns det som att om man kommer över 3.5 GiB, är det också lätt att komma över 4,0, man bör ha större marginaler än så.
Men vad testet pekar mot, är att de sista 0,5 GiB videominnet som GTX970 har inte är användbara, kortet har i praktiken 3,5GB videominne.

Citat:

Gör man bara lite elementär matematik så inser man rätt snabbt att i scener där man regelmässigt använder närmare 4GB RAM så kommer ingen av dagens GPUer kunna presterar mycket mer än runt 10-30FPS.

Men framtiden då? Enda sättet att framtida spel kommer kunna aktivt använda så mycket RAM på dagens GPUer är om man börjar göra spel med betydligt enklare scener än i dag så att det blir mindre tryck på saker som z-buffer och liknande. Rimligen kommer det gå åt andra hållet, vad ska man annars med allt mer beräkningskraft till. Och på tal om beräkningskraft, även här blir det orimligt att aktivt använda närmare 4GB texturer, antal FLOPS per textel skulle i dessa lägen bara räcka till absolut det minimala vilket inte riktigt är vad någon som köper en high-end kort förväntar sig.

Det kan ändå finnas fördelar med mycket GPU RAM, minskar bl.a. lasten på PCIe i miljöer som förändras relativt mycket per tidsenhet när spelaren rör sig. Men det är också fallet där de sista 0.5GB faktiskt kan göra nytta, inte lika bra som "riktiga" 4GB men ändå en förbättring mot ett "riktigt" 3.5GB kort.

Så från ett tekniskt perspektiv finns det ingen anledning att undvika GTX970, antagligen inte ens med 2x SLI då SLI skalar inte linjärt och då problemet bara uppstår när man ligger på 10-30FPS når man inte ens teoretiskt 60FPS med 2x SLI i den typ av komplexitet som behövs för att få problem.

Däremot kan man fortfarande tycka att det är ett moraliskt problem, Nvidia visste ju om detta och valde att hålla tyst till den punkt där det helt enkelt inte gick längre.

Jag ser heller inga större problem i ett tekniskt perspektiv, detta rör sig främst om ett moraliskt, har man köpt ett kort som anges vara 4,0 GiB skall det inte vara på 3,5.
Vill lämna en brasklapp att man verkar kunna komma upp i hög minnesanvändning i SLI med vettig fps, beroende på inställningar.
Kortet är fortfarande ett bra kort och jag förstår varför de valde att godkänna vissa defekter, för minska antalet kasserade chip.

Verkligen synd att Nvidia inte helt enkelt sa att kortet var på 3,5 GiB videominne + 0,5 GiB buffertminne, då hade inte detta problem uppstått.
Jag är också övertygad om att korrekta uppgifter inte på verkat försäljningen nämnvärt, vad som hänt nu är en smärre katastrof, vad gäller många användares förtroende för företaget.
Förstår inte hur Nvidia resonerade, trodde de verkligen inte att detta inte skulle upptäckas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Men hur mycket mer minne än som används brukar allokeras? I rapporter verkar stuttering uppträda ganska exakt då vram usage kommer över ca 3,5gb. Jag menar om spelen bara allokerar olika mycket utrymme innan det används så borde vissa spel få problem vid 3,5gb o vissa vid 3,6 o kanske vissa vid 3,7gb. Minnesbussen brukar börja jobba mycket så fort de kommer över ca 3,5gb, bör den göra det även om det bara är allokerat minne i de sista 0,5gb och inte ngt den verkligen använder?

Är inte det något som flera teknikwebbplatser, bl.a. SweC, kommenterat: att veta hur mycket minne som faktiskt används, inte bara är allokerat, är mer eller mindre kört att reda ut med dagens allmänt tillgängliga verktyg/program?

Och de "rapporter" du refererar till: får ens GTX980 vettiga FPS i de lägena? Den andra frågan som är relevant är ju också: vet den/de personerna som rapporterat detta problem vad de håller på med, eller är det så att problemet de ser inte alls har med 3.5GB "problemet" att göra? Var ju rätt många "rapporter" initialt som visade både på det ena och det andra som överhuvudtaget inte hade med detta problem att göra.

Men anta att det nu finns tillräckligt med beräkningskraft och bandbredd och någon titel lyckas precis använda 4GB RAM. För att en textur ska bli dubbelt så skarp så ska dess upplösning dubbleras, vilket betyder att den kommer ta 4 gånger så mycket RAM. 3.5GB är 7/8-delar av 4GB, vilket betyder att en textur på 1000x1000 pixels bara kan vara 900x900 på GTX970. Man får ha bra rejäl styrka på placebobrillorna för att se skillnad på detta, tvivlar att man ens kan se skillnad i stillbilder.

Nu kan man inte ställa nivåerna riktigt på den nivån, men 1/8 i RAM-åtgång betyder att det räcker med något enstaka kvalités-reglage för att något som precis behöver 4GB ska hamna under 3.5GB och att överhuvudtaget se skillnad mellan dessa två nivåer i >60FPS kommer vara i stort sätt omöjligt.

tekniskt finns det ingen anledning att välja bort GTX970 p.g.a. "3.5GB-gate". Eventuella moraliska problem kring hur Nvidia hanterat detta är därmed helt upp till var och en.

Har själv varken GTX970/GTX980/R9 290X eller liknande, så har inga sådana band till detta. Är mest bara en intressant diskussion.

Ska man spela "framtidssäkert" kortet tycker jag i så fall R9 290/290X ägare har betydligt mer att oroa sig för jämfört med GTX970 ägare givet hur pass mycket bättre Maxwell-arkitekturen verkar hantera DX12 jämfört med CGN1.1 (där Mantle och DX12 verkar ligga väldigt snarlikt). Men även där kan man helt ignorera det i praktiken, när DX12 väl börjar hitta ut och verkligen börjar pressa HW kommer med största sannolikhet alla dagens kort vara överspelade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Absolut, så länge vi pratar om singelkort.
Vad gäller SLI känns det som att om man kommer över 3.5 GiB, är det också lätt att komma över 4,0, man bör ha större marginaler än så.
Men vad testet pekar mot, är att de sista 0,5 GiB videominnet som GTX970 har inte är användbara, kortet har i praktiken 3,5GB videominne.

SLI dubblar inte FPS, men antag att det gör det då kommer man upp till 30FPS i genomsnitt. Är ju fortfarande utanför vad de flesta här verkar anse vara spelbart. Nu var detta bara ett exempel, men är väldigt lång väg till att motsvarande inställningar ska nå +60FPS ens med dubbla GTX980 och GTX970 ligger väl rent teoretiskt ca 20% under GTX980.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Nu kommer ju DX12 tidigast till hösten, jag hoppas och tror att AMD hunnit i kapp då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

SLI dubblar inte FPS, men antag att det gör det då kommer man upp till 30FPS i genomsnitt. Är ju fortfarande utanför vad de flesta här verkar anse vara spelbart. Nu var detta bara ett exempel, men är väldigt lång väg till att motsvarande inställningar ska nå +60FPS ens med dubbla GTX980 och GTX970 ligger väl rent teoretiskt ca 20% under GTX980.

Den tyska testen gick ju bara ut på att skruva upp inställningarna, så att mycket minne användes.
Jag kan tänka mig att det finna andra inställningar, som också tar mycket minne, men som inte tar lika hårt på FPS:n.
Det verkar ju så med tanke på rapporterade problem.

Lite funderingar angående använt och allokerat minne.
Vi kan tänka oss att man spela en karaktär som har en stad åt söder, en skog åt väster ett gräslandskap åt öster och berg norrut.
När han tittar ut över staden använda bara de texturer som behövs till denna, likadant med de andra vyerna, men om man snurrar med gubben, kommer texturerna växlas snabbt, det är då en stor fördel om allt kan vara allokerat, annars riskerar man hack eller stutter.
Man kan också tänka sig att om en karaktär springer genom ett landskap, där omgivningen ändras, även då har vi nytta av videominnet kan rymma betydligt mer än vad som används.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Den tyska testen gick ju bara ut på att skruva upp inställningarna, så att mycket minne användes.
Jag kan tänka mig att det finna andra inställningar, som också tar mycket minne, men som inte tar lika hårt på FPS:n.
Det verkar ju så med tanke på rapporterade problem.

Lite funderingar angående använt och allokerat minne.
Vi kan tänka oss att man spela en karaktär som har en stad åt söder, en skog åt väster ett gräslandskap åt öster och berg norrut.
När han tittar ut över staden använda bara de texturer som behövs till denna, likadant med de andra vyerna, men om man snurrar med gubben, kommer texturerna växlas snabbt, det är då en stor fördel om allt kan vara allokerat, annars riskerar man hack eller stutter.
Man kan också tänka sig att om en karaktär springer genom ett landskap, där omgivningen ändras, även då har vi nytta av videominnet kan rymma betydligt mer än vad som används.

Den tyska webbplatsen verkar ha gått väldigt metodiskt tillväga, vad de kom fram till är ju precis det många teknikwebbplatser påpekat: för att RAM ska bli ett problem behöver man inställningar där det är ospelbart även på en GTX980.

Men ta din hypotes att det finns andra saker som tar mycket RAM men inte tar lika hårt på FPS

  1. högre upplösning: tar mer minne, men här ökar bandbreddskravet rejält mycket snabbare än minnesåtgången då z-buffer/fram-buffer ökar med upplösning och till dessa läser/skriver man normalt sett varje pixel flera gånger per scen

  2. mer avancerade fragmentprogram: ökar typiskt inte RAM-åtgången speciellt mycket, däremot ökar trycket på beräkningsenheterna rejält

  3. mer avancerad kantutnämning: rätt snarlikt högre upplösning om det, dock inte fullt lika bandbreddskrävande som 1. så länge man undviker FSAA. Kör man "post-processing" varianterna har man i princip fall 2.

Det är just texturer som åtgången på RAM ökar i samma takt som bandbreddskravet ökar, så blir det problem är det på denna punkt. Givet bandbredden i GTX970/980 så måste man ha minst två kort för att ens teoretiskt (d.v.s. att inte bara skyfflande av texturer ska passera tillgänglig bandbredd, men finns ju andra saker som drar bandbredd) kunna nå vettig FPS i scener som aktivt använder så mycket minne att 3.5GB blir ett problem. Det man måste tänka på då är att minnesåtgången på texturer ökar kvadratiskt med storleken, så de praktiska fall där 3.5GB är för lite men 4.0GB är tillräckligt är i praktiken mikroskopiskt.

Frågan jag ställde ovan är: var finns rapporterna om problem i lägen där GTX980 faktiskt fungerar medan GTX970 får problem? När SweC testade dessa kort fanns det inte ett enda fall ens i 3840x2160 där minimala FPS (vilket borde droppa rejält vid problem med RAM) för GTX970 låg de förväntande 20% lägre än GTX980.

Googlade lite och såg att vissa bl.a. nämnde Far Cry 4, ett spel som haft kända problem med SLI oavsett om det var 980 eller 970 men felet ska tydligen ha rättats med nyare drivare. Såg att man nämnde Watch Dogs där det var "stuttering" i 1920x1080 ultra, något som enligt den tråd jag skummade inte heller var specifikt till 970 och något som lösts i senare patcher för spelet.

Så var finns det ett reellt problem som faktiskt härrör till 3.5GB "problemet" och där man inte nått FPS som gör det totalt ospelbart även på 980?

Angående allokerat minne så är det exakt i de fall du beskriver det är användbart med extra RAM. Riktigt tydliga exempel på effekten av detta är GTA5 och Skyrim på PS3 där användare med originaldisken ibland får problem med FPS i form av "stutter" medan system med SSHD/SSD inte har problemet. Hade man haft mer GPU-RAM i detta fall hade det funnits en större buffert (-> mer tid) till att växla texturer även med en långsammare disk (största problemet med mekanisk disk här är nog söktiden, inte genomsnittlig bandbredd).

Är just detta fall där de extra 0.5GB kan hjälpa till, det går helt enkelt att använda som en form av mellanlagring som är klart snabbare än att skyffla saker över PCIe. Däremot tvivlar jag på att effekten är speciellt stor i praktiken, den är positiv men liten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Läst en del om problemet nu. Men som jag förstår det av en del kommentarer så kan 970 använda mer än 3.5GB om det faktiskt behövs.

Korrekt men bara med 1/8 av hastigheten och bandbredden som de andra 3.5 GB.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Hahahaha så jävla underhållande att läsa.

Var kommer alla dessa fanboys ifrån

Självklart är det både ett tekniskt och moraliskt problem.
Inte en chans att jag skulle köpt två 970 idag, finns inte på kartan.

Redan idag finns spel som är uppe i 3.5-4gb i 1080.
Och det kommer fler. Vet inte vem ni försöker lura.

Plus att högre upplösningar blir mer och mer populärt.
Vi har redan 4k gsync skärmar. Snart 4k 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Hahahaha så jävla underhållande att läsa.

Var kommer alla dessa fanboys ifrån

Självklart är det både ett tekniskt och moraliskt problem.
Inte en chans att jag skulle köpt två 970 idag, finns inte på kartan.

Redan idag finns spel som är uppe i 3.5-4gb i 1080.
Och det kommer fler. Vet inte vem ni försöker lura.

Plus att högre upplösningar blir mer och mer populärt.
Vi har redan 4k gsync skärmar. Snart 4k 144hz.

måste hålla med därav sålde jag ena mitt 970 då det inte är ett så stort problem med ett ensamt, samt att det enbart kostat mig 2000kr så de bara köra, kör kortet i 1600MHz kärna så det presterar helt OK i 1440p så länge man håller det under 3.5GB

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte det något som flera teknikwebbplatser, bl.a. SweC, kommenterat: att veta hur mycket minne som faktiskt används, inte bara är allokerat, är mer eller mindre kört att reda ut med dagens allmänt tillgängliga verktyg/program?

Och de "rapporter" du refererar till: får ens GTX980 vettiga FPS i de lägena? Den andra frågan som är relevant är ju också: vet den/de personerna som rapporterat detta problem vad de håller på med, eller är det så att problemet de ser inte alls har med 3.5GB "problemet" att göra? Var ju rätt många "rapporter" initialt som visade både på det ena och det andra som överhuvudtaget inte hade med detta problem att göra.

Men anta att det nu finns tillräckligt med beräkningskraft och bandbredd och någon titel lyckas precis använda 4GB RAM. För att en textur ska bli dubbelt så skarp så ska dess upplösning dubbleras, vilket betyder att den kommer ta 4 gånger så mycket RAM. 3.5GB är 7/8-delar av 4GB, vilket betyder att en textur på 1000x1000 pixels bara kan vara 900x900 på GTX970. Man får ha bra rejäl styrka på placebobrillorna för att se skillnad på detta, tvivlar att man ens kan se skillnad i stillbilder.

Nu kan man inte ställa nivåerna riktigt på den nivån, men 1/8 i RAM-åtgång betyder att det räcker med något enstaka kvalités-reglage för att något som precis behöver 4GB ska hamna under 3.5GB och att överhuvudtaget se skillnad mellan dessa två nivåer i >60FPS kommer vara i stort sätt omöjligt.

tekniskt finns det ingen anledning att välja bort GTX970 p.g.a. "3.5GB-gate". Eventuella moraliska problem kring hur Nvidia hanterat detta är därmed helt upp till var och en.

Har själv varken GTX970/GTX980/R9 290X eller liknande, så har inga sådana band till detta. Är mest bara en intressant diskussion.

Ska man spela "framtidssäkert" kortet tycker jag i så fall R9 290/290X ägare har betydligt mer att oroa sig för jämfört med GTX970 ägare givet hur pass mycket bättre Maxwell-arkitekturen verkar hantera DX12 jämfört med CGN1.1 (där Mantle och DX12 verkar ligga väldigt snarlikt). Men även där kan man helt ignorera det i praktiken, när DX12 väl börjar hitta ut och verkligen börjar pressa HW kommer med största sannolikhet alla dagens kort vara överspelade.

En massa gojja du skriver. Placebo?
Jag har sett 970 i sli och det blir ett jävla stutter efter 3.5. Fps kan vara ok. Men det ser förjävligt ut.
Om du själv inte sett det varför sitter du o skriver som du gör.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av carll:

En massa gojja du skriver. Placebo?
Jag har sett 970 i sli och det blir ett jävla stutter efter 3.5. Fps kan vara ok. Men det ser förjävligt ut.
Om du själv inte sett det varför sitter du o skriver som du gör.

1. hur vet du att 3.5GB aktivt används
2. vilken titel och vilka inställningar

Som jag redan skrivit är det mer tekniken som intresserar mig än specifika produkter. De "problem" folk hävdar att de har just p.g.a. 3.5GB måste ju gå att teoretiskt förklara på ett rimligt sätt om de faktiskt existerar, om någon bara visar ett sådan exempel kan man ju rätt enkelt applicera lite matematik för att försöka förstå vilka andra verkliga fall som kan påverkas.

SLI är ju ökänt för att strula i många titlar, hur vet du att de problem du upplever inte skulle manifestera sig även på GTX980? Om så är fallet, hur kan då 3.5GB "problemet" vara orsaken?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Acidoo:

Stå på dig!

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

"Varan är dessutom felaktig om:
•säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta. "

Tack för källan, skickade ett nytt mejl nu. jag kanske är naiv men jag trodde kundservice betydde kundservice, dem är ju onekligen medvetna om konsumentlagen, riktigt illa av cdon jag som jag alltid trott att de var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SLI är ju ökänt för att strula i många titlar, hur vet du att de problem du upplever inte skulle manifestera sig även på GTX980? Om så är fallet, hur kan då 3.5GB "problemet" vara orsaken?

Hans problem yttrade sig efter att 3.5GB(+) minne allokerats. Är det en slump? Varför behöver 3.5GB(+) vara aktivt använt? Säg att 1GB är aktivt använt, men tyvärr så ligger 0.75GB i den stora delen och de sista 0.25GB i den långsammare delen. Blir det inte problem då?
Aha, de flyttar runt data för att lägga det som används i den snabba delen? Men om du rör dig runt i en varierad miljö, då blir det en massa flyttande på data genom det långsamma minnet. Därav hackig bild.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Så var finns det ett reellt problem som faktiskt härrör till 3.5GB "problemet" och där man inte nått FPS som gör det totalt ospelbart även på 980?

Tackar. Intressant att läsa från nå'n som har en del kunskap på området. Man ser hur nvidia resonerade, men dom är definitivt inte ursäktade.
För det du inte tar upp är hur det ser ut med fler grafikkort. Att inte bandbredden räcker för ens 2 kort i sli för acceptabla fps kan jag tänka mig generellt sett, men en del har faktiskt 3-4 grafikkort i sli.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Den tyska webbplatsen verkar ha gått väldigt metodiskt tillväga, vad de kom fram till är ju precis det många teknikwebbplatser påpekat: för att RAM ska bli ett problem behöver man inställningar där det är ospelbart även på en GTX980.

Men ta din hypotes att det finns andra saker som tar mycket RAM men inte tar lika hårt på FPS

  1. högre upplösning: tar mer minne, men här ökar bandbreddskravet rejält mycket snabbare än minnesåtgången då z-buffer/fram-buffer ökar med upplösning och till dessa läser/skriver man normalt sett varje pixel flera gånger per scen

  2. mer avancerade fragmentprogram: ökar typiskt inte RAM-åtgången speciellt mycket, däremot ökar trycket på beräkningsenheterna rejält

  3. mer avancerad kantutnämning: rätt snarlikt högre upplösning om det, dock inte fullt lika bandbreddskrävande som 1. så länge man undviker FSAA. Kör man "post-processing" varianterna har man i princip fall 2.

Det är just texturer som åtgången på RAM ökar i samma takt som bandbreddskravet ökar, så blir det problem är det på denna punkt. Givet bandbredden i GTX970/980 så måste man ha minst två kort för att ens teoretiskt (d.v.s. att inte bara skyfflande av texturer ska passera tillgänglig bandbredd, men finns ju andra saker som drar bandbredd) kunna nå vettig FPS i scener som aktivt använder så mycket minne att 3.5GB blir ett problem. Det man måste tänka på då är att minnesåtgången på texturer ökar kvadratiskt med storleken, så de praktiska fall där 3.5GB är för lite men 4.0GB är tillräckligt är i praktiken mikroskopiskt.

Att det är främst AA och storleken på texturerna som käkar vram har jag också uppfattad saken.
Japp spannet 3.5-4,0 GiB är förhållandevis litet, men de som kör SLI vill nog slå i taket när de når 4,0 GiB inte 3,5, de har ju trots allt köpt ett kort på 4,0 GiB.

Citat:

Frågan jag ställde ovan är: var finns rapporterna om problem i lägen där GTX980 faktiskt fungerar medan GTX970 får problem? När SweC testade dessa kort fanns det inte ett enda fall ens i 3840x2160 där minimala FPS (vilket borde droppa rejält vid problem med RAM) för GTX970 låg de förväntande 20% lägre än GTX980.

Googlade lite och såg att vissa bl.a. nämnde Far Cry 4, ett spel som haft kända problem med SLI oavsett om det var 980 eller 970 men felet ska tydligen ha rättats med nyare drivare. Såg att man nämnde Watch Dogs där det var "stuttering" i 1920x1080 ultra, något som enligt den tråd jag skummade inte heller var specifikt till 970 och något som lösts i senare patcher för spelet.

Så var finns det ett reellt problem som faktiskt härrör till 3.5GB "problemet" och där man inte nått FPS som gör det totalt ospelbart även på 980?

Jag har haft uppe en länk, där en kille testat SLI både med GTX970 och GTX980, där fick han i vissa fall fått drastiskt mycket sämre min FPS med GTX970 gentemot GTX980, jag skall se om jag hittar den.

Citat:

Angående allokerat minne så är det exakt i de fall du beskriver det är användbart med extra RAM. Riktigt tydliga exempel på effekten av detta är GTA5 och Skyrim på PS3 där användare med originaldisken ibland får problem med FPS i form av "stutter" medan system med SSHD/SSD inte har problemet. Hade man haft mer GPU-RAM i detta fall hade det funnits en större buffert (-> mer tid) till att växla texturer även med en långsammare disk (största problemet med mekanisk disk här är nog söktiden, inte genomsnittlig bandbredd).

Är just detta fall där de extra 0.5GB kan hjälpa till, det går helt enkelt att använda som en form av mellanlagring som är klart snabbare än att skyffla saker över PCIe. Däremot tvivlar jag på att effekten är speciellt stor i praktiken, den är positiv men liten.

Har man skapligt med ram behöver man inte skyffla från disk, då kan texturerna ligga i det delade minnet (ytterliggare ett skäl till att inte snåla med arbetsminne).
Japp effekten är nog ganska liten 0,5GiB gör nog inte så stor skillnad gentemot det delade minnets >3,5 GiB, 32 GB/s är också "bara" dubbelt så snabbt som PCIeX16 v3,0, stackars jag har bara PCIe v2,0 men kör och andra sidan inte CF eller SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fire_Ice:

Hans problem yttrade sig efter att 3.5GB(+) minne allokerats. Är det en slump? Varför behöver 3.5GB(+) vara aktivt använt? Säg att 1GB är aktivt använt, men tyvärr så ligger 0.75GB i den stora delen och de sista 0.25GB i den långsammare delen. Blir det inte problem då?
Aha, de flyttar runt data för att lägga det som används i den snabba delen? Men om du rör dig runt i en varierad miljö, då blir det en massa flyttande på data genom det långsamma minnet. Därav hackig bild.

Om 0.75GB används, men saker ändå ligger i den långsamma delen är det en bugg i drivaren om man ska tro på vad Nvidia säger om hur det borde fungera.

  • Vilken titel handlar det om?

  • Upplösning och inställning?

  • Uppträder inte problemet på motsvarande system som kör GTX980?

Tvivlar inte alls på att det finns något problem, det jag försöker indikera är att (av någon anledning) vill väldigt många direkt peka på 3.5GB "problemet" som orsak utan att egentligt inte alls ha några belägg för det.

Skrivet av Clawfinger6:

Tackar. Intressant att läsa från nå'n som har en del kunskap på området. Man ser hur nvidia resonerade, men dom är definitivt inte ursäktade.
För det du inte tar upp är hur det ser ut med fler grafikkort. Att inte bandbredden räcker för ens 2 kort i sli för acceptabla fps kan jag tänka mig generellt sett, men en del har faktiskt 3-4 grafikkort i sli.

Har man 3-4 kort kan man definitivt komma upp i nivåer där det är fullt praktiskt möjligt att få problem, men i dessa lägen är skillnaden mellan att det fungerar med 4GB och inte fungerar på 3.5GB väldigt hårfin.

Säger inte heller att det är omöjligt att hitta fall där man har vettig FPS med 2 kort i lägen där >3.5GB RAM aktivt används, men där ligger man på gränsen så det måste vara titlar som absolut inte har några andra flaskhalsar än just tillgänglig mängd VRAM och som har relativt enkla scener (låg "overdraw" och inte allt för hög upplösning då dessa ger upphov till att bandbredd äts upp långt snabbare än RAM).

Den springande punkten är: har man 3-4 kort (och högst eventuellt även med 2st) kan man hamna i lägen där VRAM inte räcker till, men antal fall där 3.5 är för lite och 4.0 är tillräckligt kommer i praktiken vara extremt nära noll (om nu inte 0.5GB förvärra något jämfört med att inte ha minnet alls).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om 0.75GB används, men saker ändå ligger i den långsamma delen är det en bugg i drivaren om man ska tro på vad Nvidia säger om hur det borde fungera.

Ja precis, det hände meg i GW2, iaf får man gå ut ifrån att GTX 970 är bättra än GTX 770, men detta var iaf inte tilfället för meg. DVS. vi måste lita på att dem "fixar" detta för ALLA spel som vi vill spela... Det kan fort bli ett problem, om dem tycker några spel är för gamla till att dem vill fiksa driverna åt dem.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Hahahaha så jävla underhållande att läsa.

Var kommer alla dessa fanboys ifrån

Självklart är det både ett tekniskt och moraliskt problem.
Inte en chans att jag skulle köpt två 970 idag, finns inte på kartan.

Redan idag finns spel som är uppe i 3.5-4gb i 1080.
Och det kommer fler. Vet inte vem ni försöker lura.

Plus att högre upplösningar blir mer och mer populärt.
Vi har redan 4k gsync skärmar. Snart 4k 144hz.

Vilka fanboys? Jämför man ditt inlägg med t.ex. Yoshmans så bidarar du med absolut ingenting. Ingen i tråden har egentligen utryckt någon speciell "fanboy"-ism.
Ligger i folks intresse att ta reda på saker, rent vetenskapligt. Annars kan man lika gärna tro på vad som helst som skrivs.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Problemet finns även med ett kort.

Jag hade en 970 G1 (som ligger nu hos posten på väg till affären) och jag tänkte att köpa en till på längden, eftersom jag kör på 5760x1080. På den upplösningen slår Far Cry 4 på 3.5GB minne, även med high inställningar. Man har 35-40fps vilket är inte mycket, däremot med aggressiv VSync på 30fps det kan bli acceptabel. Som jag sa, jag funderade att köpa en till också:). Spelet hade brutal microstutter när jag köpte kortet i början av december och kollade först, men jag ansåg att Ubisoft kanske behöver några patch till.

För att försäkra att problemet finns behövde jag någon som faktiskt kunde testa samma spel med samma inställningar och en GTX980. Eftersom jag inte kunde hitta någon med GTX980 och tre fHD skärm, vi gick istället för att använda DSR. Hej, det är en feature man marknadsförde kortet, och på den sätt kunde vi pumpa upp upplösningen. Alltså, DSR är faktiskt den AA som producerar best resultat om ni frågar mig efter testningen:).

Så vi började med 2711 pixel på bredden, high, utan AA och utan vsync. Minnesbelastning var kring 3200-3300MB och spelet flyt på med 60+ fps även på mitt GTX970 (980 var snabbare). Väldigt fin frametime med. Efteråt vi packade TXAA på det för att få lite högre minnesanvändning. Vi lyckades att gå upp till 3500-3600, med 52fps avg på GTX970. Det skulle hade varit spelbar, eller? Svaret är nej. Typ i varannan sekund fanns en frame som hade tagit 20-40-60 milisecund att producera. Det mikrolaggade ospelbart, även med nästan 60 fps. Den GTX980 hade ingen problem, alls.

För att göra saker svårare: Stuttern kunde man bara se om man plottade frametime i Afterburner, det syntes inte på OSD. Men det känndes, jag hade huvudverk dagen efter och det kanske finns kausalitet.

Man kan prata om hur realistisk DSR + TXAA är, men det är inte den viktiga. Den viktiga är att man kan ha 50-60fps och ospelbar experience p.g.a. fenomenet med crossbarn.

Är det en principfråga att jag skickade tillbaka ett kort som kan inte leverera prestandan som jag köpte den för (för att som det var i specifikation, det skulle klara av det)? Nej, vi pratar om faktiskt problem.

Skulle jag hade köpt någonting annat i December? Vet ej, men GTX970 skulle jag inte hade köpt.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 980 är nu här. Ska bli kul att jämföra

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

1. hur vet du att 3.5GB aktivt används
2. vilken titel och vilka inställningar

Som jag redan skrivit är det mer tekniken som intresserar mig än specifika produkter. De "problem" folk hävdar att de har just p.g.a. 3.5GB måste ju gå att teoretiskt förklara på ett rimligt sätt om de faktiskt existerar, om någon bara visar ett sådan exempel kan man ju rätt enkelt applicera lite matematik för att försöka förstå vilka andra verkliga fall som kan påverkas.

SLI är ju ökänt för att strula i många titlar, hur vet du att de problem du upplever inte skulle manifestera sig även på GTX980? Om så är fallet, hur kan då 3.5GB "problemet" vara orsaken?

Felet är så pass vanligt att jag känner inte att jag behöver bevisa något.
Vi testade många av de senaste spelen. Först trodde vi bara det var spelen som behövde patchas eller något. Men icke.
Spelar ingen roll vilket spel vi slängde på.

Nu har polaren ett 980 istället för 2x 970.
Och har inga problem alls längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Mitt GTX 980 är nu här. Ska bli kul att jämföra

Bra, en sansad medlem som kan jämföra 970 vs 980, vill höra!
De mest hysteriska tycks vara de som inte varken sig äger ett 970 eller 980. Är det konstigt eller bara vad man får räkna med? Lättare att läsa om skitprestanda, välja ut de amatörtester/youtube videor man tror på själv och ta de för givet och helst förstärka katastrofstämmningen utan att egentligen kunna verifiera något själv i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

De mest hysteriska tycks vara de som inte varken sig äger ett 970 eller 980..är det konstigt eller bara vad man får räkna med?

Jag tycker du är lite orättvis. Mest hysteriska är så klart de som prompts ska byta sina 970, trots att de dagarna innan det här blev allmänt känt var lyriska över den sjukt bra prestandan de får från sitt kort. Speciellt då de av dem som hävdar att uppenbara prestanda problem ska göra bytet till en självklarhet.

Jag köper att man vill, på princip, byta ut en vara som har felaktiga specifikationer, som den här, och jag anser att det är dålig stil av exempelvis Inet, som inte ger klara besked för om "problemfria" kort är, eller inte är en grund för reklamation baserat på den felaktiga specifikationen. JAG hade antagligen krävt att få mitt utbytt, men samtidigt är jag aldrig så bleeding edge att jag riskerar att bli ägare till ett sånt här kort... Jag sitter fortfarande på mitt 7950, och ett 970 skulle mycket väl kunna bli min nästa uppgradering, när någon gör sig av med ett för en knapp tusing om ett halvår. Vid det laget vet vi även hur stort det här problemet kommer bli på lite sikt, i stället för luddiga löften, och märkliga påståenden som är vad som cirkulerar just nu.

Men att folk vill skydda sin investering har jag inga som helst problem att förstå...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

..jag anser att det är dålig stil av exempelvis Inet, som inte ger klara besked för om "problemfria" kort är, eller inte är en grund för reklamation baserat på den felaktiga specifikationen.

Är väl inte så konstigt då Nvidia förmodligen inte yttrat sig till sina ÅF. Att "alla andra har ju gjort si och så" betyder ingenting. Att börja ta in kort helt plötsligt så visar det sig att Nvidia vägrar ta emot dessa...då blir det svettigt att heta Inet/X/Y

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |