Permalänk
Avstängd

är inte det här samma modem fast detta har fler LAN portar? http://www.arcadyan.com/contentPage.aspx?type=product-detail&... det är ju ett företag i Compal gruppen..

Permalänk
Skrivet av darb:

är inte det här samma modem fast detta har fler LAN portar? http://www.arcadyan.com/contentPage.aspx?type=product-detail&... det är ju ett företag i Compal gruppen..

Det där är ett VDSL-modem (via telenätet), inte coaxial.

Har idag kört nya modemet från sovrummet och får betydligt sämre hastigheter där. 2.4 GHz-bandet var i stort sett oanvändbart, men 5 GHz fungerar bättre. Konstigt eftersom 5GHz ska dämpas snabbare. Men det stämmer ju med det där testet som Phunky länkade till för någon dag sedan.

edit: med bredbandskollen fick jag typ 0,25 Mbit/s nedåt på 2.4 GHz-nätet. Lite över 1,0 Mbit/s upload.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag skrev fel. Det skall vara 192.168.x.x Då verkar du ha NAT aktiverat.

Då är det rätt eller?
Kan man ändra NAT på något sätt? Får nat2 på ps4 kan man få det till Nat 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Då är det rätt eller?
Kan man ändra NAT på något sätt? Får nat2 på ps4 kan man få det till Nat 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan få NAT Type 1 på PS4 om du kör Compal modemet i Bryggat läge (Dvs. NAT avslaget). Dock betyder det att du kommer få 4 publika IP-Adresser och kan därmed endast ha 4 enheter anslutna till Internet. Så jag skulle fortsätta köra på NAT Type 2, aldrig haft några problem.

De olika NAT typerna för PS4:an:

• NAT Type 1 (Open) – You are either NOT behind a router/firewall OR you have already DMZ enabled. You shouldn’t run into any issues whilst gaming, but this may cause security issues.

• NAT Type 2 (Moderate) -Your PS3/PS4 is connected properly and you shouldn’t run into any issues.

• NAT Type 3 (Strict) – You may be able to connect to the PSN and perform downloads/updates other functions may not work as intended.

Visa signatur

Workstation: ROG Strix B660-I Gaming Intel Core i7 12700KF Corsair Dominator Platinum RGB 64GB MSI RTX 4070 Ti 12GB Samsung 990 Pro 2TB NVMe

Permalänk

Kommer med lite feedback på Compal CH7486E, alternativt nätet?

Satt och spelade lite Dota 2 igår när jag helt plötsligt började tappa koppling mot Dota 2 servern. Försökte i 15 minuter tills det inte längre var någon idé att starta ett nytt game så jag fick byta över till mobilens 4g koppling och spela vidare som inget hänt.

Under tiden jag inte fick svar från Dota servern funkade Skype, Spotify mm. Så det var alltså bara servern som inte svarade, satt dessutom och spelade med kompisar och de hade inga som helst problem, där en av dem har Comhem.

Om det är något som behövs kan jag ta fram loggar och posta här nästa gång det händer, antar att det kommer ske igen.

Permalänk
Medlem

Fråga angående Compal CH7486E; Jag har redan ett väldigt förmånligt erbjudande på min 100-lina, så att uppgradera är inte särskilt intressant. Ringde dock av rent intresse upp Comhem för att kolla vad priset utan en uppgradering skulle bli, och fick 799 kr + 99 kr frakt till svar. Om man isåfall jämför med t.ex. Netgear DGND3700, är det någon som vet om dealen från Comhem är något att hänga i julgranen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitrus:

Fråga angående Compal CH7486E; Jag har redan ett väldigt förmånligt erbjudande på min 100-lina, så att uppgradera är inte särskilt intressant. Ringde dock av rent intresse upp Comhem för att kolla vad priset utan en uppgradering skulle bli, och fick 799 kr + 99 kr frakt till svar. Om man isåfall jämför med t.ex. Netgear DGND3700, är det någon som vet om dealen från Comhem är något att hänga i julgranen?

Var kommer en router för ADSL in i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitrus:

Ringde dock av rent intresse upp Comhem för att kolla vad priset utan en uppgradering skulle bli, och fick 799 kr + 99 kr frakt till svar.

Om man kan tänka sig att förlänga abonnemanget (om man ändå är nöjd och så) så får man den nya routern för 1:-

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Var kommer en router för ADSL in i bilden?

Ingenstans alls, det är jag som dummar mig. Tänkte först att jag kunde ersätta min netgear cg3100 (vars trådlösa räckvidd i min lägenhet verkar uppgå till ungefär en fot) men glömde att det är kabelmodem. Då är väl snarare frågan om jag vill köpa en Compal CH7486E eller behålla min Netgear och köpa till en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitrus:

Ingenstans alls, det är jag som dummar mig. Tänkte först att jag kunde ersätta min netgear cg3100 (vars trådlösa räckvidd i min lägenhet verkar uppgå till ungefär en fot) men glömde att det är kabelmodem. Då är väl snarare frågan om jag vill köpa en Compal CH7486E eller behålla min Netgear och köpa till en router.

Jag upplever den nya routern nästan likvärdig den tidigare setupen jag körde vilket var ett CG3100 + WNDR3700 (tror det är modellen) för bättre trådlöst. I dagsläget kör jag på endast Compal routern med samma funtionalitet som min tidigare setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Om man kan tänka sig att förlänga abonnemanget (om man ändå är nöjd och så) så får man den nya routern för 1:-

Det var det jag använde, då jag inte kommer byta inom ett år i alla fall. Uppgraderade till 500 också, men vet inte om jag ska behålla det. Jag får inte mer än 250 under kvällstid vilket gör uppgraderingen rätt värdelös utöver det faktum att det också är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det var det jag använde, då jag inte kommer byta inom ett år i alla fall. Uppgraderade till 500 också, men vet inte om jag ska behålla det. Jag får inte mer än 250 under kvällstid vilket gör uppgraderingen rätt värdelös utöver det faktum att det också är dyrare.

Då är ju någonting fel.

Jag har också 500/50 och kommer sällan under 500. Det brukar ligga på 510-515/52-55.

Om jag vore du skulle jag kontakta dem om det direkt, det är ju ingen liten skillnad mot vad de lovar!

Det är ju t.o.m. en hel abonnemangsklass lägre...

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Då är ju någonting fel.

Jag har också 500/50 och kommer sällan under 500. Det brukar ligga på 510-515/52-55.

Om jag vore du skulle jag kontakta dem om det direkt, det är ju ingen liten skillnad mot vad de lovar!

Det är ju t.o.m. en hel abonnemangsklass lägre...

Japp, misstänker att det beror på belastningen här i området.

Fick betydligt bättre tidigt på morgonen, men framåt f.m. började det minska igen.

Permalänk
Medlem

Com Hems nya modem verkar trivas bra med min mobil också. Det är roligt när saker och ting fungerar som de ska

Ja, jag vet att nedladdning har en bit kvar till 500 MBit/s...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FEA:

Com Hems nya modem verkar trivas bra med min mobil också. Det är roligt när saker och ting fungerar som de ska

Fina siffror! Men du kunde ha gjort skärmdumpen lite mindre

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Fina siffror! Men du kunde ha gjort skärmdumpen lite mindre

Hoppsan, f'låt får den inte plats på din skärm?

Jag har redan förminskat den kraftigt, men kan göra den ännu mindre, min mobil har alldeles för hög upplösning!

Visa signatur

Permalänk

Har precis flyttat in i nya lägenheten. Kopplar inte modemet och kör på som vanligt.
Tycker det fungerar sådär, känns lite segt vid surf.

Kollar bredbandskollen. 2 mbit ner, 3 up....

Betalar för 100 mbit.

Vad händer ComHem?
Kör med exakt samma sladd och modem som tidigare lägenhet, då fick jag alltid 100 (till och med mer ibland) och hade inte problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Har precis flyttat in i nya lägenheten. Kopplar inte modemet och kör på som vanligt.
Tycker det fungerar sådär, känns lite segt vid surf.

Kollar bredbandskollen. 2 mbit ner, 3 up....

Betalar för 100 mbit.

Vad händer ComHem?
Kör med exakt samma sladd och modem som tidigare lägenhet, då fick jag alltid 100 (till och med mer ibland) och hade inte problem...

Och du har meddelat flytten till Comhem och kanske tagit kontakt med dem angående problemet?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Bah.. Funkat fint för mig i flera år. Men de senaste månaderna har det gått trögare och trögare. Har 250/10. Men jag får aldrig mer än 160-170 nu, i bästa fall. Just nu har jag 10 mbit. Ofta runt 30-40 mbit kvällstid. Värst runt 20 snåret och bäst runt 09:00 på morgonen.

Att det variera så tydligt med tiderna borde väl ändå betyda att det är ett kapacitetsproblem? Com Hem vill inte direkt ta tag i saken.

ps. Har 3 olika datorer samt en mobil som jag testat med. Ungefär samma resultat för allihop.

pss. När jag tidigare hade 250/50 så låg jag i princip alltid på maxfart när jag tankade från Usenet. Rung 23 MB/sec. Nu är det nästan alltid 4-5 MB. 13 MB med lite tur och med lite otur, som just nu, är det 750 KB/sec.

Permalänk
Medlem

God kväll!
Nu har jag ledsnat ut på comhem. Har flyttat och bytt upp mig till 250/10 men varenda kväll och helg är det segt som sirap, kollar med Bredbandskollen övertid och kommer inte upp över 3.8 Mbs vi de valda tillfällena. Antar att det har att göra med sk kapacitetsproblem och att alla på min adress kör samtidigt, finns inget annat alternativ just nu heller. Vad finns det för alternativ att ta till, Ringa och klaga? vad kan de göra i så fall.
Funkar klockers på dagarna osv men hjälper inte mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

God kväll!
Nu har jag ledsnat ut på comhem. Har flyttat och bytt upp mig till 250/10 men varenda kväll och helg är det segt som sirap, kollar med Bredbandskollen övertid och kommer inte upp över 3.8 Mbs vi de valda tillfällena. Antar att det har att göra med sk kapacitetsproblem och att alla på min adress kör samtidigt, finns inget annat alternativ just nu heller. Vad finns det för alternativ att ta till, Ringa och klaga? vad kan de göra i så fall.

Du har hastighetsgaranti på minst 100MBit på ett 250-abonnemang.
https://www.comhem.se/upptack/nyheter/vad-innebar-var-hastigh...
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket

Jag har också problem, men inte lika allvarliga som dig. Jag får strax över 200Mbit på ett 500Mbit abbonemang på kvällstid (garantin är 300Mbit minimum). Verkar som Comhem säljer över sin kapacitet på många områden.

Med så låga hastigheter som du anger är det nog något tekniskt problem, inte bara kapaciteten. Eller så har du massor av grannar som leechar för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du har hastighetsgaranti på minst 100MBit på ett 250-abonnemang.
https://www.comhem.se/upptack/nyheter/vad-innebar-var-hastigh...
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket

Jag har också problem, men inte lika allvarliga som dig. Jag får strax över 200Mbit på ett 500Mbit abbonemang på kvällstid (garantin är 300Mbit minimum). Verkar som Comhem säljer över sin kapacitet på många områden.

Med så låga hastigheter som du anger är det nog något tekniskt problem, inte bara kapaciteten. Eller så har du massor av grannar som leechar för fullt.

Jag tror på det sistnämnda... men det är i så fall comhems huvudvärk att jag alltid ska ha minst 100 iaf.
På min gamla adress var det bara äldre som bodde på och jag hade aldrig och jag menar aldrig problem eller ett avbrott på de fyra åren som jag bodde där.

Jag ska skriva till dom och se vad de kan göra. Men får jag svaret starta om modemet vet jag vad jag tar mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

God kväll!

Hade precis samma problem som du. Jag hade ett Netgear CG3100 och 250/10. Uplevde det precis som du beskriver det,segt på kvällar och helger. Kontaktade kundtjänst via mail och fick till svar att mitt modem inte klarade hastigheten längre efter senaste säkerhetsuppdateringen. Dom skickade det nya Compal 7486e modemet. Efter jag installerade det funkar allt perfekt. Och wifi't har blivit mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgis:

Hade precis samma problem som du. Jag hade ett Netgear CG3100 och 250/10. Uplevde det precis som du beskriver det,segt på kvällar och helger. Kontaktade kundtjänst via mail och fick till svar att mitt modem inte klarade hastigheten längre efter senaste säkerhetsuppdateringen. Dom skickade det nya Compal 7486e modemet. Efter jag installerade det funkar allt perfekt. Och wifi't har blivit mycket bättre

Jag sitter på CG3700, vet inte om det också kan vara problemet. Tar med det i mailet till dom iaf men jag har kollat med dom innan om just modemet och de har hävdat att det inte skall vara något problem. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

Jag ska skriva till dom och se vad de kan göra. Men får jag svaret starta om modemet vet jag vad jag tar mig till.

Det lär de göra, men bara stå på sig. Gör som de säger, testa med en timmes mellanrum flera dagar i rad och skicka in bilder. Du nämnde "Funkar klockers på dagarna" vilket tyder på att de har belastningsproblem på kvällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

Jag sitter på CG3700, vet inte om det också kan vara problemet. Tar med det i mailet till dom iaf men jag har kollat med dom innan om just modemet och de har hävdat att det inte skall vara något problem. Vi får se.

Rent teoretiskt blir det nog bättre med ett compal som kan nyttja 16 istället för 8 downstreams, hurpass stor skillnad är svårt att säga men helt bra blir det nog inte om det sjunker sådärpass lågt kvällstid på ett 8kanalsmodem. Om man frångår att man möjligen kan ha problem med sitt antennuttag som stör bort någon av downstreamarna så är det alltid bäst att ha modemen som kan bonda flest downstreams samtidigt för att undvika kapacitetsproblem, det räcker dock bara till en viss gräns såklart. Hurpass stor skillnad det blir beror helt på hur mycke trafik det är kvällstid i respektive 8kanalsgrupp och det vet bara comhem.

Ice Frontier: du borde också försöka få tag på ett sånt modem om du nu inte redan har det.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Efter kl 17 hemma hos mig så dyker hastigheten ner under 100 senaste testet var på ca 19 mbit/s. Jag kan nog säga att jag aldrig varit i närheten av de hastigheterna jag betalar för men jag har mailat dom nu så vi får se vad de kan göra åt problemet.
tråkigt när det inte heller finns något annat alternativ än comhem just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

Efter kl 17 hemma hos mig så dyker hastigheten ner under 100 senaste testet var på ca 19 mbit/s. Jag kan nog säga att jag aldrig varit i närheten av de hastigheterna jag betalar för men jag har mailat dom nu så vi får se vad de kan göra åt problemet.
tråkigt när det inte heller finns något annat alternativ än comhem just nu.

Dåså har comhem ringt upp mig efter mitt mail igår. Det gjordes en massa tester mot mitt modem hit och dit och de kan konstatera att det är låga hastigheter De har nu skickat mitt ärende till analysavdelningen och det kan ta upp mot en vecka att få svar så nu är det bara att sitta i båten enligt dom...

Fick höra av den som ringde upp att det inte ska spela någon roll när kabeln är insatt i modemet hur många det är i byggnaden som använder deras tjänst det ska ändå leverera samma hastigheter. Men när jag har problem med just kvällar och helger låter väl det lite märkligt att det inte skulle vara ett kapacitetsproblem?

Permalänk
Medlem

Jag kan inflika att jag ALDRIG har dåliga siffror, oavsett tid på dygnet. I stort sett varje gång jag kollar så är hastigheten ÖVER den utlovade. Jag är riktigt nöjd med Com Hem när det gäller bredband .

Det är alltid roligt att få skriva positiva saker på ett forum

Så något är fel om du inte kommer upp i utlovade hastigheter.

(... och nej, jag jobbar inte på Com Hem )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Isseh80:

Fick höra av den som ringde upp att det inte ska spela någon roll när kabeln är insatt i modemet hur många det är i byggnaden som använder deras tjänst det ska ändå leverera samma hastigheter. Men när jag har problem med just kvällar och helger låter väl det lite märkligt att det inte skulle vara ett kapacitetsproblem?

Precis, här har du rätt och personen som ringde upp låter nyanställd. Personerna på analysavdelningen har iallafall garanterat bra verktyg för att se eventuella kapacitetsproblem. Hör du inget inom en vecka så har det säkert lagts ett "nätfel". Kapacitetsproblem kan ta ett tag att bygga bort (så under tiden kan du säkert få lite billigare månadskostnad pga deras hastighetsgaranti)