Permalänk
Medlem

Project Aether

Halloj!

Nu när leveranser av delar börjar närma sig så tycker jag att det är dags för en ny bygglogg!
Hårdvaran kommer vara ganska oförändrad från idag, men det ska bla. in ett tredje r9 290 och mera vattendelar såklart

Tanken med detta projekt är att få Corsairs 900D att se ut så som jag tycker det ska invändigt, i dagsläget tycker jag att det har på tok för mycket hål i moderkortsplåten, alla lufthål i den bakre panelen som är källa Nr.1 till allt damm i riggen och avsaknaden av en midplate är de tre största problemen jag ser med chassit så det ska vi göra något åt, vill även täcka över 5.25" baysen samt HDD-buren för att det ska bli extra cleant på insidan!

Mobo: ASUS Rampage IV Black Edition
CPU: 4930k
GPU: 3-Way R9 290
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB
PSU: Corsair AX1200i
SSD: Kingston V300 120GB
Lagring: Samsung 1TB
Chassi: Corsair 900D

CPU Block: EK Supremacy Nickel/Plexi
GPU Block: EK-FC Original CSQ Nickel/Plexi
Mobo Block: EK-FB KIT ASUS R4BE Nickel/Plexi
RAM Block: EK-RAM Monarch X4 -CSQ Nickel/Plexi
Rads: 480+480+240
Fittings: Feser TFC
Slang: PrimoChill LRT 13/19 Crystal Clear
Fläktar: 10x SP120, 2x AF120 Röd LED
Pump: EK D5+EK-D5 X-TOP CSQ Plexi
Vätska: Mayhem's Pastel Red

Det blir som ni ser ingen akryl i detta bygget och jag hoppas jag får ihop det med alla vattenblock som sitter så pass nära varandra runt CPU'n, kan hända att det blir akryl längre fram, men tillsvidare fortsätter jag köra slang!

Projektet avslutat
Slutbilder hittar ni i galleriet Project Aether
Tack för denna gång!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Som ni ser är kablarna ett rent helvete idag, BitFenix Sleeved Extentions inte särskillt snygga eller praktiska samt riktigt tråkig kvalité på sleeven, det ska vi göra något åt!

Så jag tycker vi startar denna byggloggen med att introducera min första sponsor någonsin!

http://cablemod.com/

Cablemod kommer bidra med ett helt sleevat kitt till mitt AX1200i, de har precis haft sin Sverige launch och jag tycker verkligen att ni borde ta en titt på deras produkter, grymt prisvärda och snygga kablar!

Kommer en närmare titt på detta kitt när jag får hem det

Ett stort tack till Thomas och CableMod!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Som ni ser är kablarna ett rent helvete idag, BitFenix Sleeved Extentions inte särskillt snygga eller praktiska samt riktigt tråkig kvalité på sleeven, det ska vi göra något åt!

Så jag tycker vi startar denna byggloggen med att introducera min första sponsor någonsin!
http://i.imgur.com/uPJVoVK.jpg

http://cablemod.com/

Cablemod kommer bidra med ett helt sleevat kitt till mitt AX1200i, de har precis haft sin Sverige launch och jag tycker verkligen att ni borde ta en titt på deras produkter, grymt prisvärda och snygga kablar!

Kommer en närmare titt på detta kitt när jag får hem det

Ett stort tack till Thomas och CableMod!

ser riktigt intressant ut. kommer följas!!

Permalänk
Avstängd

Antar att du menar "edition" när du skrivit "edt".
Edition förkortas dock "ed" eller "edn"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

ser riktigt intressant ut. kommer följas!!

Välkommen!

Skrivet av nackskägg:

Antar att du menar "edition" när du skrivit "edt".
Edition förkortas dock "ed" eller "edn"...

Det har du rätt i!
Fixat.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Ser bra ut, vill se mera!

Kul å höra!
Kommer väl börja trilla in lite fler delar snart och så fort jag får hem allt kommer det gå fort

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Komigen vi väntar på mer !

Permalänk
Medlem

Okej kan väl bjuda på något litet tråkigt iaf!

Fick hem några utav kablarna till riggen, eftersom deras CableMod endast skickar med fyra vanliga PCI-e 6+2pin kablar och två splittade så skulle jag inte kunna koppla in alla grafikkorten utan att ha olika kablar, men det kan vi ju inte ha!
Så jag bad om att få 4 extra vanliga PCI-e 6+2pin som jag hämtade ut igår och eftersom det är paracord så är det ett måste med lite cable combs för att kunna få dem så organiserade som möjligt.
Resten av kablarna skickas från Tyskland imorgon så borde få hem dem nästa vecka!

Måste säga att det var sjukt bra leveranstid på de kablarna jag fick nu som skickades från Hongkong den 31:a, och landade hos min närmaste service point den 2:a, ibland är DHL jävligt duktiga på de dem gör!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering!

Fick precis höra att resten av delarna till loopen skickas imorgon så borde få hem de nästa vecka!

Är sjukt sugen på att börja skruva ihop allt nu, bered er på större uppdateringar inom kort!

Måste även ge Artur på Coolingstuff en stor eloge för hans grymma service och bra priser!
(samt att han står ut med jobbiga mig som vill göra massa ändringar hela tiden!)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Leverans!

Sådärja, nu har jag hämtat paket!

Vad kan finnas här?

Massor med saker!

Nästan allt som ska in i burken, kablar väntar jag fortfarande på och så ska jag få hem alla paneler till chassit!
Fick hem över 50 fittings, blir en del som ni ser

Tack Artur och EK för mössan

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se resultatet! Följer

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Ska bli kul att se resultatet! Följer

Välkommen!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Välkommen!

Ja det blir riktigt najs dehär

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Följes, ser intressant ut

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Ja det blir riktigt najs dehär

Skrivet av RainesX:

Följes, ser intressant ut

Alltid kul med fler folk som följer!

Hoppas på att få hem resterande delar till bygget nu, allt till loopen är hemma men behöver få hem allt annat också så jag slipper tömma och plocka isär allt en extra gång

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

klar snart?=)

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

klar snart?=)

Nae inte riktigt, som sagt så saknar jag fortfarande lite delar..
Mitt kabelkitt verkar vara på rymmen och alla täckplåtar som ska customtillverkas tar tid!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nae inte riktigt, som sagt så saknar jag fortfarande lite delar..
Mitt kabelkitt verkar vara på rymmen och alla täckplåtar som ska customtillverkas tar tid!

jag förstog det ville bara se mera

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Hallå!

Fick hem mina cover plates idag, är riktigt nöjd och tror det kommer bli grymt bra!
Några få problem med en av mina specialbeställda covers som jag fick lite för korta skruvar för men det ska ordnas.

Här är alla delarna som jag fick hem!
Backplate, Midplate, Mobo tray, 5.25"/HDD covers och en PSU cover

Packade upp allt och det kliade för mycket i fingrarna så jag vart tvungen att testmontera en del!

Fläktkontrollern ni ser ska bort och en NZXT Grid+ ska ta över.
Nu fattas bara mina kablar som har blivit försenade, skickas den 6:e med express så nu är det inte långt kvar tills jag kan börja bygga

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kul! Ska bli intressant att se mobotray på plats. Jag ville ha den när jag beställde, men han hade inte börjat tillverka dem än då.
Dock lite fundersam över 5,25" covern då den täcker hdd buren också. Känns inte helt optimalt om ett byte eller uppgradering av en disk skulle behövas.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Hallå!

Fick hem mina cover plates idag, är riktigt nöjd och tror det kommer bli grymt bra!
Några få problem med en av mina specialbeställda covers som jag fick lite för korta skruvar för men det ska ordnas.

Mycket snyggt med dina cover plates. Jag måste bara fråga, vart fick du tag i dem? Pris?
Inser att min burk skulle bli mycket snyggare med 'såna'.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Kul! Ska bli intressant att se mobotray på plats. Jag ville ha den när jag beställde, men han hade inte börjat tillverka dem än då.
Dock lite fundersam över 5,25" covern då den täcker hdd buren också. Känns inte helt optimalt om ett byte eller uppgradering av en disk skulle behövas.

Mobotray kommer bli svår att få rätt tror jag, men resultatet kommer bli riktigt bra!

5.25"/hdd covern sitter bara med två skruvar och tar inte mer än någon minut att ta bort, denna är ju specialbeställd för i vanliga fall så täcker den inte hdd buren

Skrivet av orbsaaeri:

Mycket snyggt med dina cover plates. Jag måste bara fråga, vart fick du tag i dem? Pris?
Inser att min burk skulle bli mycket snyggare med 'såna'.

Tack!
Dessa finns att beställa från coldzero.eu, de är inte så dyra men när man köper alla delar han säljer till 900D så blir det ju en del ändå!

De kommer definitivt ge chassit ett stort lyft i utseende

Måste säga att det var sjukt bra leveranstid, beställde i lördags och var klara för leverans i onsdags sen tog det DHL 18 timmar från att de hämtades i Portugal tills jag hade paketen i handen, ganska galet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Tusen tack, nu blir det att beställa lite tillbehör :). Helt klart en stor skillnad

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Tusen tack, nu blir det att beställa lite tillbehör :). Helt klart en stor skillnad

Inga problem!
Visa lite bilder när du är klar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Gokväll!

Har länge varit sugen på snabbare minnen och nu när jag ska sätta block på så kunde jag inte låta bli!
Fick bli ett 4x4GB 2133MHz kit från Gskill

Tänkte skriva ihop en liten snabb guide på hur man monterar EK's ram moduler på alla minnen, tycker att EK's beskrivning var lite undermålig och de ville att man skulle använda en SKRUVMEJSEL för att BÄNDA loss heatspreaders, nej tack om man vill behålla sina minnen hela!

Fina minnen kör stabilitetstest för att se så allt står rätt till, lite fel färg bara!

Här har vi de fyra stickorna som ska få sig en makeover

1. Börja med att värma på ena sidan av minnet med en hårtork på medium värme, detta gör vi för att få den väldigt klistriga pastan att mjukna upp lite för att underlätta och för att få behålla alla chippen kvar på stickan när vi plockar loss heatspreadern!

2. Ta ett mjukt plastkort du inte är rädd om och börja lirka in det mellan chippen och heatspreadern.
Detta kräver tålamod och att komma mellan första chippet och HS kan vara lite klurigt, vinkla kortet upp mot HS samt vicka lite på kortet så ska det inte vara några problem att komma imellan.
När man väl kommit mellan första chippet och HS så går resten lätt, fortsätt att vicka kortet fram och tillbaks medans du rör kortet framåt. Värm mer om det går trögt! Repetera steg 1 och 2 på båda sidor på alla minnen

Vips så var HS borta!
Gör rent chippen med lite papper som du blöter ner med alkohol!

4 nakna stickor!

EK är så snälla så de skickar med färdigskurna thermalpads, bara att placera en liten fyrkant på varje chipp.
Det lättaste enligt mig var att placera den sidan av EK's HS som blocket skruvas fast i först och sist den andra delen!

Första klar, grymt mycket snyggare!
Nu är det bara att repetera på resterande stickor

Alla 4 klara, dags att åka in i riggen.

Cleant som fan!

<3

Hoppas detta hjälper er!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Schysst med svenska guider!
Hoppas att det går bra med minnena, vilka block kommer du att ha på dem?

Mvh Boniz

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Snygga Block men snabbare minnen hittar du

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Schysst med svenska guider!
Hoppas att det går bra med minnena, vilka block kommer du att ha på dem?

Mvh Boniz

Dessa block blir det!
http://www.ekwb.com/shop/blocks/ram-blocks/ek-ram-monarch-x4-...

Skrivet av HampZZ:

Snygga Block men snabbare minnen hittar du

Haha, dessa får duga!
Bra mycket snabbare än mina gamla 1600MHz vengeance minnen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Älskar looken på ram blocken! grymt