Permalänk
Medlem

Koppla ihop 2 routrar "axesspunkt"?

Hej!
Hoppas på hjälp här då jag börjar tröttna på att inte få till det.
Jag är ingen höjdare på datorer så hoppas på en lättsam guide.

Har skaffat bredband och box från ComHem...
vill koppla ihop min gamla Router (R2) med den nya routern (R1) som en "axesspunkt"..har pratat med 3 olika personer som säger att det ska gå, men jag får inte till det.

"R2" är en Netgear N150 Wireless Router WNR1000v3
"R1" är en Netgear Wireless Cable Voice Gateway CG3700EMR

Så är det någon kunnig som kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam!
Annars ryker alla grejer jag har och gr tillbax till analog tv!!!

Permalänk
Medlem

har du varit inne och kikat på inställningarna för routern och ändrat till AP, om din router stöder det? stöder den inte det kan det bli problem.

jag har gjort det hemma och det är rätt enkelt. koppla in den andra routern och sätt den i AP läge (ibland kan det finnas en knapp men oftast gör man det i routerns mjukvara). sen är det bara sätta lösenord och namn på AP'n trådlösa nätverk.

http://vpncasestudy.com/download/usefuldoc/how_to_access_poin...

hittade det där, kanske kan hjälpa lite?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Enkelt förklarat så ska du stänga av DHCP på routern som ska agera accesspunkt, ställa om WiFi så att det matchar det som din "huvudrouter" använder (det vill säga namn på nätverket [SSID] samt lösenord). Ställ sedan accesspunkten till att använda en specifik IP-adress (statisk IP); det underlättar när man sedan vill komma åt den routern för att konfigurera den i framtiden. Exakt hur man gör det för dina routrar vet jag tyvärr inte...

Notera att detta kräver att routrarna är sammankopplade med kabel. Det framgick inte riktigt om det var en förutsättning eller inte.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar...
Ska kika på det närmare, på dagtid..

Återkommer om jag får till det..

Var kanske lite luddig tidigare, men jo...sammankopplade med kabel är det jag hört att dom ska vara...

Permalänk
Medlem

Förresten... Nå AP har jag inte sett... =/
AP = AxessPunkt?

Permalänk
Medlem

*suck*
jag får inte till skiten....

enda jag lyckas komma in på är Routern nummer 1...inte nummer 2 som ska vara axesspunkt...

så trött på detta så kommer slänga trådlösa ljudet (köpte ny högtalare i måndags), en PopCorn Hour och Apple-tv på tippen....
får återgå till analog tv!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke17:

*suck*
jag får inte till skiten....

enda jag lyckas komma in på är Routern nummer 1...inte nummer 2 som ska vara axesspunkt...

så trött på detta så kommer slänga trådlösa ljudet (köpte ny högtalare i måndags), en PopCorn Hour och Apple-tv på tippen....
får återgå till analog tv!!!

Plugga in rätt i router#2 och konfigurera därifrån. Borde fungera?

Klicka på "Router mode" och ställ in som slav.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke17:

*suck*
jag får inte till skiten....

enda jag lyckas komma in på är Routern nummer 1...inte nummer 2 som ska vara axesspunkt...

så trött på detta så kommer slänga trådlösa ljudet (köpte ny högtalare i måndags), en PopCorn Hour och Apple-tv på tippen....
får återgå till analog tv!!!

Inte konstigt. 2 två kopplar di direckt till datorn i stället med sladd och ställer in i AP läge, sen sätter du tillbaks den till router 1.

Gör antingen detta som bilder visar http://kb.netgear.de/app/answers/detail/a_id/22549/~/einricht... eller detta bör funka, men koppla den till en dator blir 100gånger enklare att lösa

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag får kika på detta på söndag...
Har fått den där guiden oxå häromdan, så den borde ju kunna fungera....

Funderar dock på om jag ska slå av router 1 för att kunna logga in på router 2??
Loggar jag in nu med en kabel till router 2 så kommer jag ändå in på router 1.... =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke17:

Jag får kika på detta på söndag...
Har fått den där guiden oxå häromdan, så den borde ju kunna fungera....

Funderar dock på om jag ska slå av router 1 för att kunna logga in på router 2??
Loggar jag in nu med en kabel till router 2 så kommer jag ändå in på router 1.... =/

Det är för att du har samma ip till admininterfacen på dem, du bör byta ip, men den som sitter närmast internet och agerar dhcpserver bör du inte byta ip på för den är troligen standard gateway också, men koppla bara in den "inre" och ändra den till .002 i sista oktetten, så kan du nå dem på varsina ip.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hjälp av en polare...
Och han fick till det tydligen! 👍👏

Tack för alla snabba tips/råd..

Permalänk
Skrivet av Micke17:

Har nu fått hjälp av en polare...
Och han fick till det tydligen! 👍👏

Tack för alla snabba tips/råd..

Nu är du famous, rätt kul.

Visa signatur