Bygga en "dos-dator" från "skrot" optimerad för fasttracker II. Hjälp?

Permalänk
Medlem

Bygga en "dos-dator" från "skrot" optimerad för fasttracker II. Hjälp?

Hej,
Jag har det senaste året skapat en fascination för trackers och det har eskalerat till nån fix idé om att jag vill bygga en retro dator optimerad för användning av programmet fasttracker II.

Jag har dock bara byggt dator en enda gång i mitt liv för över 10 år sedan med hjälp av min bror och då specialbeställde vi såklart alla delar så det skulle passa fint ihop.

Nu är situationen annorlunda.
Jag bor för tilfället i Japan och second hand affärerna här är galna. Backar efter backar med gamla datorkomponenter som säljs för cirka 6 kronor styck.
Problemet är dock bara att jag är helt vilse över vad jag ska köpa, vad som passar med vad och så klart vad som är det optimala för fasttracker II.
Jag har försökt googla mig till lite information innan såklart, men det har mest slutat i huvudverk. Jag är en datorbyggarnoob, specielt när det gäller retrokomponenter.
Eftersom komponenterna här är så billiga så är känner jag dock att det vore kul att prova sig fram och försöka få ihop en fungerande burk.

Vad ska jag ha för processor, moderkort och ljudkort mm? Version av dos/operativsystem?
Något anatt kul jag kommer kunna göra med en sån här burk?... spela duke nukem? ;P

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Skoj!

När jag använde FT2 hade jag en pentium 166mhz med 32mb RAM. Ljudkortet som var bäst till FT2 var Gravis Ultrasound MAX.
Om det är svårt att få tag på ett Ultrasound så går det bra med ett soundblaster 16 eller AWE32.

OS of choice var DOS 6.22

Och ja, Duke Nukem borde funka bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svar!
Vad är det som gör gravis ultrasound bättre än soundblaster?
Som jag fattat så verkar SB 16 eller SB pro också funka bra.
Finns det föresten laptops från denna tiden med rätt ljudkort?

När det gäller processor, hur högt kan man gå?
Jag har läst mig till att man bör se upp med gamla dos program att om man har för snabb/ny processor så kommer programmen gå i fel hastighet?

Dos 6.22 verkar många säga är det bäst dos, så där har jag iaf lyckats spika nått!

Permalänk
Medlem

Körde definitivt FT2 på en gammal P2 333, eventuellt körde jag det även på datorn efter den, en Athlon 1200. Nånstans i de krokarna gick jag dock över till Madtracker, var ju lite tjurigt med FT2 under Win2k.

Ljudkorten jag hade på den tiden var SB16 och AWE32, och de funkade klanderfritt, med reservation för att man inte riktigt hade samma krav på ljudkvalitet då som nu. GUS må vara trevligt till väldigt mycket, men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara bättre till just detta ändamål? Den enda egentliga fördelen jag kan se är väl att det inte finns en sån fruktansvärd uppsjö olika revisioner av GUS som det finns av diverse Soundblasterkort, så risken för kompatibilitetsproblem kan eventuellt vara mindre. Ja, och så slipper man förstås det eviga rotandet efter den revision av SB som ger renast utsignal, men så få andra nackdelar som påverkar det man vill ha det till som möjligt.

Athlon 1200:an har jag kvar och kör gamla DOS-spel på. Sitter ett AWE32 i det för tillfället. Kan du ge dig till tåls i ett par veckor, så kan jag testa om FT2 lirar på den om du påminner mig, reser i tjänsten f.n.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av deftoned:

Hej,
Tack för svar!
Vad är det som gör gravis ultrasound bättre än soundblaster?
Som jag fattat så verkar SB 16 eller SB pro också funka bra.
Finns det föresten laptops från denna tiden med rätt ljudkort?

När det gäller processor, hur högt kan man gå?
Jag har läst mig till att man bör se upp med gamla dos program att om man har för snabb/ny processor så kommer programmen gå i fel hastighet?

Dos 6.22 verkar många säga är det bäst dos, så där har jag iaf lyckats spika nått!

Gravis Ultrasound har RAM-minne (som man uppgraderar själv) där instrumentsamplingar kan lagras och därmed spelas upp i ljudkortets hårdvara utan att datorns processor behöver belastas. På det fåtal spel som har trackerbaserad musik märker man stor skillnad i ljudkvalitet mellan en Gravis Ultrasound och en äldre Soundblaster som Soundblaster 16. Senare Soundblasters som AWE32 har också inbyggt minne och det kanske kan utnyttjas för custom samplingar på samma sätt av ditt program, även om det inte kan det med spel (där fungerar det som en vanlig General MIDI-synth)? Jag använder bara mina ljudkort till spel så jag vet inte exakt hur det ligger till om man ska spela upp mod-låtar och sådant.

Värt att notera är att många demon med trackerbaserad musik bara fungerar med en Gravis Ultrasound och inget annat ljudkort.

Gravis Ultrasound-korten är dessvärre mycket sällsynta. Jag såg ett Gravis Ultrasound PnP en gång på japanska Yahoo auktions och köpte det snabbt, men det var också ett av de få jag någonsin sett till salu. Du får leta efter stora röda ISA-ljudkort i retrodatorbutikerna så kanske du hittar ett om du har tur. Över huvud taget om du hittar ett ISA-ljudkort av större modell så köp det, för då är det alltid något sällsynt och eftertraktat.

Här kan du läsa lite mer om Gravis Ultraound:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravis_Ultrasound

"The UltraSound cards gained great popularity in the PC tracker music community. The tracker format was originally developed on the Commodore Amiga personal computer in 1987, but due to the PC becoming more capable of producing high quality graphics and sound, the demo scene spilled out onto the platform in droves and took the tracker format with it. Typical tracker formats of the era included MOD, S3M and, later, XM. The format stores the notes and the instruments digitally in the file instead of relying on a sound card to reproduce the instruments. A tracker song, when saved to disk, typically incorporates all the sequencing data plus samples, and typically the composer would incorporate his or her assumed name into the list of samples. This primitive precursor to the modern sampler opened the way for Gravis to enter the market, because the requirements matched the capabilities of the GF1 chip ideally. The problem with the other sound cards playing this format was that they had to downmix voices into one or both of its output channels in software, further deteriorating the quality of 8-bit samples in process. An UltraSound card was able to download the samples to its RAM and mix them using fast and high-quality hardware implementation, offloading the CPU from the task. Gravis realized early on that the demo scene support could be a sales booster and they gave away 6000 cards for free[citation needed] to the most famous scene groups and people in the scene."

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Återuppväcker de döda och undrar om du byggde din dator?

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Återuppväcker de döda och undrar om du byggde din dator?

Kontot verkar dött, Aktivt senast februari 2014....

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt