För er med Surface Pro 3, glappar skärmen? (det gör min)

Permalänk
Medlem

För er med Surface Pro 3, glappar skärmen? (det gör min)

Nu funkar ju denna tråd även i bärbart men...

En snabb fråga. Min Surface 3 glappar om jag trycker på glaset i den övre högra regionen när maskinen är varm.

Försökte att använda mina ritarskills och markera området på följande bild

Vars jag än berör skärmen inom markeringen så hörs det ett extra klick från skärmen. Nästan som ljudfeedback vid beröring av skärmen ungefär. Har förstås inget sånt på. Det låter enbart när maskinen är på och är varm. Det är nog inte ett sammanträffande att jag hör detta störande extraljud från övre högra hörnet med tanke på att processor och fläkt håller till där bakom. Min teori är förstås att klistret till skärmen släpper och klicket jag hör är klistret som träffar ytan. När maskinen blir kall så lär klistret återfå sin mer solida funktion eller vad man ska säga.

Så, fler Surface 3-ägare som upplever det eller som kanske hittar det pga denna tråd?

Jag vill förstås skicka min på service men jag är inte så sugen på att vara utan daton i en vecka (enheten skall skickas till tyskland men vid min förra retur, också den en Surface fast Pro 2, så kom den nya tillbaka väldigt snabbt). MS kan skicka en ny direkt mot att de får reservera över 1000 EUR på mitt kort tills de har fått tillbaka min gamla. Får dock bara felmeddelande när jag försöker och pengar finns det garanterat. Därför drar jag ut lite på den. Stort behov av datorn just nu men samtidigt så har jag lagt 13 lök på något som inte är riktigt som det ska..

Permalänk
Medlem

Min låter inget, låter som du skall se till att få byta den för så skall det då inte vara.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Försöker att göra ett utbyte där de reserverar 1100 EUR på mitt kort så skickas en ny först och så släpper man reservationen när min kommit in.

Får ett fel där det står att tjänsten uppgraderas och att jag ska försöka om tio minuter. Har försökt i flera dagar.
Varje gång får jag skriva om alla uppgifter och felbeskrivning. Bra jobbat Microsoft.

Dags att ringa dem.

Permalänk
Medlem

haha detta får kanske flyttas till konsumentdelen.

MS har två olika system för felanmälning av Surfaceprodukter. I inget av systemen så lyckas jag med att få iväg en j*vla beställning på avancerat utbyte. Den första sidan ger det uttömmande felmeddelandet "Ett fel uppstod. Försök igen". Jag har försökt igen. I flera dagar.
Det nya systemet ger i sista steget "Systemförbättringar på gång" och att jag ska försöka igen om 10 minuter. Detta är alltså när man är klar med det sista steget och ska slutföra...

Så, jag tänker att jag får väl chatta med Microsoft. Gillar att ha saker i skrift för eventuella framtida... problem.
Ett meddelande på deras supportsida skriver "Våra handläggare finns här för dig" och när man klickar vidare så får man ett meddelande om att det är stängt. Inget mailadress eller något annat sätt att kontakta dem på under den stängda tiden.
Jag väntar då tills de öppnar kl 9. "Ingen handläggare tillgänglig för chatt, ring oss eller ska vi ringa upp dig?".
Ok, jag ber MS att ringa upp mig via formuläret där även felbeskrivning anges. Igen. Det har jag gjort 30 gånger hittills men nu var jag smart och kopierade in den i ett dokument (problemet är att MS gamla system inte tillåter punkter eller komman (!) i felbeskrivningen så jag måste ha två olika för när jag klistrar in så kommer bara det innan första punkten med).

Ok ok, vidare då. Klickar i att MS ska ringa mig. Får meddelande om att jag ska svara "Hello" när det ringer.
Jaha, ok, tänker att jag eventuellt får snacka engelska och det funkar ju.
Jag blir uppringd på under en minut. Bra! Kör med "hello? HELLO?! Vafaan, hellå?" och känner mig lagom typiskt svensk med min svengelska. En automatisk röst svarar till slut på svenska och berättar lite ointressanta saker. Blir kopplad till kundtjänst. Den norska kundtjänsten. Den svenska är "upptagen".
Vilken tur att jag inte är någon höjdare på norska då... Felbeskrivningen hade han inte sett. Kanon. Vi kom fram till att han skulle be en kollega som pratade svenska att ringa upp... fine! När han ska bekräfta mitt nummer med mig så tror jag att jag hör rätt och svarar "mhm... det är mitt... nummer.."

Jag blir uppringd efter 10 - 15 minuter av en som talar svenska.
Han upplyser mig om att de nu har två olika kända problem med det nya (och delvis i gamla) systemet för felanmälning av Surface-produkter. Ah, jaha? Bra att den infon finns på sidan då eller att man får en hint om att man inte ska sitta och försöka igen och igen och igen trots att det är vad felmeddelandet ber mig att göra.

Första felet är att det kan balla ur om man råkar använda ett Microsoftkonto som har en aktiv Office 365-prenumeration.
Det har jag förstås. FÖRSTÅS!
Det andra problemet är att MS har problem med vissa banker att få reservationen av beloppet att fungera. Vilka visste han inte.

Tipset nu är att jag skall starta med ett rent MS-konto och testa med det vilket innebär att jag måste avregistrera min Surface från mitt konto och registrera den igen på ett nytt konto som måste skapas på en ny mailadress. Jag har ju flertalet tillbehör och en Surface 1 reggad på samma konto. Det hade ju varit smidigt om man kunde ha 3an reggad på samma konto men nej. Förhoppningsvis är det inga problem att flytta tillbaka maskinen när denna cirkus är över.

Om nu min bank råkar vara en av dessa banker som man har "problem" med så sitter jag och gör skiten helt i onödan IGEN. Kortet är ett kreditkort. Inte debit. Kredit. MasterCard. Vad är det som är så svårt? Arghhhhhhh!

Funkar bra det här.
Visst, kan gå till Elgiganten och be dem sköta allt men då får jag ju vara utan den. Misstänker att man inte gör några "avancerade utbyten" på EG. Den fungerar ju och det avancerade utbytet är ju ett skitbra alternativ eftersom att jag kan överföra mitt skit direkt till den nya datorn innan jag skickar iväg den gamla. Om det hade fungerat.

Gamla systemet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/ms1.png

Nya systemet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/ms2.png

Båda felen kommer när allt är fint ifyllt och flera steg har jobbats igenom... zZZZzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Wall of text

Och folk undrar varför folk köper Apple produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och folk undrar varför folk köper Apple produkter.

När jag ringde Apple i förra veckan för att få fram en kvittokopia på en produkt som jag hade köpt via jobbet så var det en engelsk kvinna som svarade på det svenska numret jag ringde. Talsvaret var förstås på svenska. Efter min fina svengelska (jag blir så ställd och kan plötsligt inte prata engelska när jag inte är förberedd) som hon faktiskt fattade så sa hon att det kunde ta upp till 2 dagar innan kopian kommer via mail. Automatiska system i tink nåt.

Ordern betalades med kort.
"Fakturamottagaren" på ordern fick dock aldrig någon faktura eller kvitto via mailen men jag som beställare fick en massa "Tack för din beställning", "vi packar ditt skit", "nu skickar vi ditt skit" osv. Det kom via SMS också vilket var gullligt.

Vid inloggning på Apple-kontot så kan jag se ordern! Skitbra! Klickar på "Skriv ut fakturor" eftersom att jag tolkar det som att det är där man skriver ut fakturor. Får texten "Beställningen kan inte ändras när artiklarna har.....".
Va?!

Så.... same same.

Jag har nyttjat Apples service förr när plattor plötsligt har spontandött. Då har budfirma hämtat plattan och levererat en ny inom en vecka. Samma erfarenhet har jag av Microsoft när jag skickade in min Pro 2 (jag hade den i några dagar, fick skicka på service nästan direkt). Jag fick dock lämna paketet själv hos fraktbolaget när det gällde MS men den nya kom också inom en vecka. I Apples fall så gick grejerna till Holland och därifrån kom också ersättningsenheten. MS påstår att deras skickas till Tyskland eller så.

Stora bolag. Samma problem.

Edit:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/Screenshot15022...

Mmmm. För att "ändra" är visst samma sak som"Skriv ut fakturor" hos Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Wall of text 2

Haha du verkar ha mycket tur med rma:s.

Nej men den är ju mycket sådant med större företag, hade bara för mig att Apple varit känt för bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha du verkar ha mycket tur med rma:s.

Nej men den är ju mycket sådant med större företag, hade bara för mig att Apple varit känt för bra support.

Jag behöver nästan aldrig skicka saker på service faktiskt. Det sker ytterst sällan.

Kundtjänstens tips om att testa att skapa ett nytt konto och flytta enheten dit fungerade förresten.
Skapade ett extra alias till mitt mailkonto bara som fick namnet "ms@...."

"Hej, Niklas,
Vi har tagit emot din servicebegäran för en ersättningsenhet som en del i Advance Exchange-programmet. I enlighet med villkoren i programmet kommer vi att skicka dig en ersättningsenhet inom kort.

Du bör få ett uppföljningsmeddelande inom de efterföljande 2 arbetsdagarna när din ersättare har skickats från vår anläggning. "

Jag har lite repor på kickstandet som stör mig extremt mycket. De syns knappt men jag vet ju att de finns! Bra om jag får en utan. Tur i oturen på ett sätt.

edit: Den nya har redan skickats! Har fått spårningsnummer hos UPS och det finns nu två maskiner med olika serienummer registrerade på mitt extrakonto.

Permalänk
Medlem

Den nya glappar inte.
Kom med lite fläckar på baksidan och ett märke som buktar inåt. Litet men sjukt irriterande.
Blir nog att byta till en tredje....

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Den nya glappar inte.
Kom med lite fläckar på baksidan och ett märke som buktar inåt. Litet men sjukt irriterande.
Blir nog att byta till en tredje....

Verkar som du har otur med din.
Du får köpa ett UAG skydd så syns det inte.
Min har inte strular så sjuk nöjd med min. Skulle dock behöva ett fodral till den av något slag.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Verkar som du har otur med din.
Du får köpa ett UAG skydd så syns det inte.
Min har inte strular så sjuk nöjd med min. Skulle dock behöva ett fodral till den av något slag.

Jag älskar själva maskinen.
MS skulle byta ut den men först efter att de har fått min gamla (framme i Tyskland imorgon).
De ville först inte göra det utan ta in den och "titta på den". Nej tack.
Nu skulle de försöka att skicka en ny först..

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Jag älskar själva maskinen.
MS skulle byta ut den men först efter att de har fått min gamla (framme i Tyskland imorgon).
De ville först inte göra det utan ta in den och "titta på den". Nej tack.
Nu skulle de försöka att skicka en ny först..

Har inte hört om detta problemet tidigare, min egna glappar inte.

Verkar som de skickade ett refurbished exemplar istället för ett fabriksnytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbluff:

Har inte hört om detta problemet tidigare, min egna glappar inte.

Verkar som de skickade ett refurbished exemplar istället för ett fabriksnytt

Vad jag vet så är det så man gör.
Den hade 500GB i skrivning till SSDn och 10 timmars drifttid, 38 uppstarter.
Inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Vad jag vet så är det så man gör.
Den hade 500GB i skrivning till SSDn och 10 timmars drifttid, 38 uppstarter.
Inte så farligt.

Vad hittar du den informationen?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Vad hittar du den informationen?

Det går att se via diverse program.

Jag kollar med CrystalDiskInfo
http://crystalmark.info/download/index-e.html

Permalänk
Medlem

Jag får leva med min lilla buckla. Antagligen bara ett skönhetsfel men ändå.

MS har inte återkommit sen jag svarade på deras mail (den 6e) att det inte går att göra en ny serviceorder trots att den gamla ska vara stängd och klar enligt supporten. Systemet klagar dock på att det finns ett öppet ärende när jag försöker.

Orkar inte strula mer. Ingen bra upplevelse av MS support måste jag säga. System som strular och avsaknaden av information om de kända problemen är under all kritik. Det är ju inga billiga maskiner heller.