Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Då jag först köpte min server hade jag endast två diskar - har för mig att jag inte kunde "uppgradera" raiden till 10 från raid 1 då jag satte i två till diskar - men inte helt hundra. Har en till Gen8 server på ingång idag så kan testa om jag får tid att konfigurera den ikväll.

Permalänk
Medlem

Funderar på om man skall köpa P222 eller p212 för Raid 5.
Vilket P222 har ni köpt ? finns ju 2 olika versioner, ett med 4 port samt 8 port .. är ju en del i priset som skiljer.

Permalänk
Skrivet av ncc1701e:

Funderar på om man skall köpa P222 eller p212 för Raid 5.
Vilket P222 har ni köpt ? finns ju 2 olika versioner, ett med 4 port samt 8 port .. är ju en del i priset som skiljer.

P222 har väl alltid 8 portar, en port externt och en internt som båda hanterar 4 diskar var. Vill man ha stöd för mer än 8 diskar kan man fixa en SAS expander.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Då jag först köpte min server hade jag endast två diskar - har för mig att jag inte kunde "uppgradera" raiden till 10 från raid 1 då jag satte i två till diskar - men inte helt hundra. Har en till Gen8 server på ingång idag så kan testa om jag får tid att konfigurera den ikväll.

Ja återkom gärna med resultatet

Permalänk
Medlem

Verkar ju finns 2 ver av p222
Hp Smart Array P222/512MB FBWC 3600:-
HP Smart Array P222/512 with FBWC - Kontrollerkort (RAID) - 8 Kanal - + 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Verkar ju finns 2 ver av p222
Hp Smart Array P222/512MB FBWC 3600:-
HP Smart Array P222/512 with FBWC - Kontrollerkort (RAID) - 8 Kanal - + 6000:-

Enligt hp finns det 1 version. Gissar på att du har tittat på en site som mj multimedia som har 2 kort för ungefär dom priser du anger och båda korten är samma sett från hp:s artikelnummer dock så har det dyrare ett annat serienummer hos butiken så det handlar sannolikt om kort som legat på någons lager inköpta för det dyrare priset eller så är det dyra kortet ett slutkundsexemplar och det billigare en ren reservdel vilket verkar troligt då det dyrare kortet även har EAN

Permalänk
Medlem

Så spelar det någon roll vilket man köper? Är ju en ganska stor prisskillnad.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tänk på att P222 kan alstra en del värme och kan behövas att du kör utan skalet runt och med en liten fläkt som hjälper till.
Finns en FAQ här man kan läsa lite om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Tänk på att P222 kan alstra en del värme och kan behövas att du kör utan skalet runt och med en liten fläkt som hjälper till.
Finns en FAQ här man kan läsa lite om det.

Det var det dummaste jag hört.
Nog för att kortet blir varmt, men att köra utan skal med en fläkt?
Jag kan inte se att det påverkar mina övriga temperaturer något nämnvärt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beror väl väldigt mycket på vad du har för hårdvara i servern, vart den står, sommar/vinter osv osv
Visst - ligger du kvar på dina 82 C så är det väl OK.

Permalänk
Medlem

Frågan kvar står gällande "igår, 19:46"
Ps.. någon som vet hur det är med WD RED 4TB med p222 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Frågan kvar står gällande "igår, 19:46"
Ps.. någon som vet hur det är med WD RED 4TB med p222 ?

För ett hemsystem utan supportkontrakt så spelar det ingen roll så köp det billigare. Vad gäller kompabilitet med wd red så har jag ingen aning

Permalänk
Medlem

Oki, tack aluser för ditt snabba svar.

Permalänk

Hej alla!
Har läst igenom tråden och har några frågor till er som är lite mer insatta än jag. Jag behöver en ny filserver till friman (1 mans). Den skall även agera renderingsserver, dvs inte själv beräkna utan bara dela ut jobb, inget prestanda krävande. Tänkte kasta i en 8Gb modul och köra Win7 på den.
Räcker det med den klenaste varianten med Celeron proscessor om den "bara" skall husera filer?
Tänkte kasta in 3-4 diskar och köra Raid men vad jag förstår så går det inte att köra Raid 5 utan extra hårdvara?
Köper man till en extra hdd (SSD) och installerar OS på den eller hur fungerar det?

Tack på förhand
M

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Såg att Dustin återigen har 49% på Gen8 Entry:
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Om någon behöver 2GB stickor som följer med så har jag 2st över efter mina två inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Hej alla!
Har läst igenom tråden och har några frågor till er som är lite mer insatta än jag. Jag behöver en ny filserver till friman (1 mans). Den skall även agera renderingsserver, dvs inte själv beräkna utan bara dela ut jobb, inget prestanda krävande. Tänkte kasta i en 8Gb modul och köra Win7 på den.
Räcker det med den klenaste varianten med Celeron proscessor om den "bara" skall husera filer?
Tänkte kasta in 3-4 diskar och köra Raid men vad jag förstår så går det inte att köra Raid 5 utan extra hårdvara?
Köper man till en extra hdd (SSD) och installerar OS på den eller hur fungerar det?

Tack på förhand
M

Tror du ska klara dig med G1610T processorn, men det är bara min subjektiva upplevelse, ingen som helst fakta bakom. Kör själv med den och tror nog den ska orka med, men går ju att uppgradera om behovet finns/uppstår.
Hårdvaru raid 5 funkar inte med den inbyggda (b120i) kontrollern, däremot har jag funderat på om det funkar att sätta dom diskar man har i raid1 och köra raid 5 via OS, men inte undersökt saken närmare då jag kör ESXi och lär inte få nå mjukvaru Raid 5 att funka ändå.
Funkar fint att köra OS från en SSD som du förslagsvis kopplar in i ODD porten som är tänkt till CD/DVD så kan du fortfarande ha 4 diskar för datastore.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Har lekt med servern nu några veckor och funderar på att införskaffa ett raidkort, men ska man ha raidkort med cache verkar dom tyvärr kosta en hel del. P222 verkar många köra på och dessutom det som HP rekommenderar såg nu att det fanns till bra pris i tyskland och € har i veckan dessutom fallit tillbaka en del, många faktorer som rycker i köptarmen Har tidigare spanat in ett P410 men 512Mb FBWC på ebay, begagnat men till bra pris. Känns dock som något man kanske ska köpa nytt för om jag förstått det rätt så med hårdvaruraid så behöver man ett liknande kort om det gör sönder för att inte gå miste om hela arrayen? Någon som man vägleda en vilsen nybörjare i server/raid djungeln?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX

Permalänk
Medlem

Någon som har tagit entry och satt i en Xeon E3-1230 v2? Funkade det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Någon som har tagit entry och satt i en Xeon E3-1230 v2? Funkade det bra?

De funkar bra för mig. Men jag har ej gjort några längre last test för att se om standardkylaren hänger med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Har lekt med servern nu några veckor och funderar på att införskaffa ett raidkort, men ska man ha raidkort med cache verkar dom tyvärr kosta en hel del. P222 verkar många köra på och dessutom det som HP rekommenderar såg nu att det fanns till bra pris i tyskland och € har i veckan dessutom fallit tillbaka en del, många faktorer som rycker i köptarmen Har tidigare spanat in ett P410 men 512Mb FBWC på ebay, begagnat men till bra pris. Känns dock som något man kanske ska köpa nytt för om jag förstått det rätt så med hårdvaruraid så behöver man ett liknande kort om det gör sönder för att inte gå miste om hela arrayen? Någon som man vägleda en vilsen nybörjare i server/raid djungeln?

Behöver inte ha ett likadant RAID-kort om ett går sönder, det brukar gå bra med någon annan modell av HPs RAID-kontrollers. Nu är det väl ganska sällan som korten brakar ihop, på de senaste 8 åren har inget kort strulat bland våra 100+ servrar, däremot har 2st SAS-expanders gått i externa disk-lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tror du ska klara dig med G1610T processorn, men det är bara min subjektiva upplevelse, ingen som helst fakta bakom. Kör själv med den och tror nog den ska orka med, men går ju att uppgradera om behovet finns/uppstår.
Hårdvaru raid 5 funkar inte med den inbyggda (b120i) kontrollern, däremot har jag funderat på om det funkar att sätta dom diskar man har i raid1 och köra raid 5 via OS, men inte undersökt saken närmare då jag kör ESXi och lär inte få nå mjukvaru Raid 5 att funka ändå.
Funkar fint att köra OS från en SSD som du förslagsvis kopplar in i ODD porten som är tänkt till CD/DVD så kan du fortfarande ha 4 diskar för datastore.

Funderar själv på att köra en 4x2TB-lösning med FreeNAS men alla verkar ha bekymmer med ljudnivån när du kör något annat än HP's raid0,1 eller 10. Har du testat eller vilken filserverlösning kör du ifrån ESXi?

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Funderar själv på att köra en 4x2TB-lösning med FreeNAS men alla verkar ha bekymmer med ljudnivån när du kör något annat än HP's raid0,1 eller 10. Har du testat eller vilken filserverlösning kör du ifrån ESXi?

Ursäkta det sena svaret, har haft microserver projektet lite vilande så jag inväntar hårdvara Det är väl när du kör ACHI på ODD porten (eller var det även via b120i kontrollern?) som fläkten löper amok? Har inte läst på om det då jag bara kör raid, raid 1 på lagringsdiskarna och raid 0 på SSDn (som var lätt begagnad och dessutom verkar ha brakat ihop) som är kopplad till ODD. Körde Synology DSM men det funkar inte längre av förklarliga skäl och microservern lyser inte längre blått utan står och blinkar orange

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ToBeAs*:

Kul! Har du möjlighet att lägga upp de hastigheter du får på ditt raid 10? Lite nyfiken på vad man själv står hastighetsmässigt.
WD Red 4TB eller 3TB.. lär ju knappast göra något större skillnad gissar jag.

Beklagar sent svar. Mellan en fysisk pc och min virtuella filserver skriver jag ca 105 MB/sek. Läser i ca 60 MB/sek.

Permalänk

Min fläkt ligger på ca 6% och jag kör Hyper-V. Inte så mycket last. Som jag förstått det, men är inte helt säker, så bör du köra raidkontrollern oavsett om du använder disk i ODD och/eller i disklådan. Jag har en SSD i ODD och 4 SATA-diskar i disklådan och använder två array där SSD-disken är satt som raid 0 och 4 diskar som raid 10. Raidkontrollern hanterar fläkten. Tror det står mer i tråden.

Permalänk
Medlem

Hmmm... någon som kan hjälpa mig... tänkte att jag skulle updatera bios etc.. i IP... men såg inte att det blev en "nergradering" istället.. så nu har jag bios från 2013 istället för 2014... och går inte att hämta upp det gamla bios igen..... hur göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Hmmm... någon som kan hjälpa mig... tänkte att jag skulle updatera bios etc.. i IP... men såg inte att det blev en "nergradering" istället.. så nu har jag bios från 2013 istället för 2014... och går inte att hämta upp det gamla bios igen..... hur göra ?

J06 är senaste, har du inte den så får du tanka ner den härifrån. http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/detail?sp4ts.oid=53...
Men den är lite klurigt döpt, versionen heter 2013.11.09 medans releasedatumet är 21 Feb 2014.

edit:Passa på att uppdatera ILO med: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/detail?sp4ts.oid=53...

Permalänk
Medlem

Hmm.. skumt står att jag har 2013.11.09 efter uppdateringen, men innan uppdateringen så hade jag ver 2014-06-06

Hade innan
------------------------------
HP Dynamic Smart Array B120i Controller 4.50
HP ProLiant System ROM 06/06/2014
HP ProLiant System ROM - Backup 06/06/2014
HP ProLiant System ROM Bootblock 02/04/2012
iLO 2.03 Nov 07 2014
Intelligent Provisioning 1.61.45
Server Platform Services (SPS) Firmware 2.2.0.31.
-----------------------------
Är inte hemma nu men både
HP Dynamic Smart Array B120i Controller 4.50
HP ProLiant System ROM - Backup 06/06/2

är nedgraderad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Min fläkt ligger på ca 6% och jag kör Hyper-V. Inte så mycket last. Som jag förstått det, men är inte helt säker, så bör du köra raidkontrollern oavsett om du använder disk i ODD och/eller i disklådan. Jag har en SSD i ODD och 4 SATA-diskar i disklådan och använder två array där SSD-disken är satt som raid 0 och 4 diskar som raid 10. Raidkontrollern hanterar fläkten. Tror det står mer i tråden.

Hur är ljudnivån vid 6%? (antar att den inte är hörbar, men lika bra att fråga)

På grund av dåligt med utrymme kommer jag förvara min kommande lagringslösning under trappen vilket är ett ganska instängt område och allt ljud förstärks rätt mycket där under :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

En fråga..
Har ett p222 som skall köra de 4 bay..
Hur skall man ställa in ODD ?
Skall den vara RAID 0 via b120i eller skall man köra ACHI på disken?

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Hur är ljudnivån vid 6%? (antar att den inte är hörbar, men lika bra att fråga)

På grund av dåligt med utrymme kommer jag förvara min kommande lagringslösning under trappen vilket är ett ganska instängt område och allt ljud förstärks rätt mycket där under :/

Jag har min faktiskt i sovrummet i en annat tyst källare (i väntan på renovering av datarummet). Den hörs, skulle inte vilja ha den som HTPC, men är riktigt tyst till trots. Alla är nog olika känsliga men jag och familjen sover med den vid fotändan