Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Här finns en tråd om ämnet, en ny bios version är på G även om det verkar ta tid...
http://h30499.www3.hp.com/t5/ProLiant-Servers-Netservers/Micr...

Men som sagt, kontrollera att du har aktiverat RAID läget. Märkte att jag fick liknande problem när jag körde med 2.5" diskar i min och jag är förväntningsfull att det löser sig med en bios uppdatering. När jag kör med 3.5" diskar i RAID ligger fläkten runt 19% och då är ljudnivå klart acceptabel eftersom jag har en 1240v2 bör du kunna förvänta dig det samma (om du inte har den i en bastu).

Igår hade jag 50% utan virtuella gäster, 70% efter jag installerat två st.
Idag ligger den idag på 70% konstant, trots att båda gästerna är avstängda
Vad har du för temp på din?
Så här ser det ut för mig, nu direkt efter uppstart förvisso.

edit: Jag har även en 2.5" disk i den, ska gå igenom bios och leta efter inställningar om ACHI..

Skrivet av Quart:

Funderar på att köpa G1610T, har du koll på strömförbrukningen ? Min N36L ligger på c:A 35W med 5 diskar

Jag har tyvärr ingen mätare för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Igår hade jag 50% utan virtuella gäster, 70% efter jag installerat två st.
Idag ligger den idag på 70% konstant, trots att båda gästerna är avstängda
Vad har du för temp på din?
Så här ser det ut för mig, nu direkt efter uppstart förvisso.
edit: Jag har även en 2.5" disk i den, ska gå igenom bios och leta efter inställningar om ACHI..

Är det en SSD eller en mekanisk 2.5"? Om den är mekanisk är det säkerligen den som gör att fläktarna går för fullt. Är inte hemma så jag kan inte jämföra temperaturerna men de ser rimliga ut så jag tror att du är drabbad av samma fenomen som mig vilket bör åtgärdas genom bios uppdateringen som är på G.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Är det en SSD eller en mekanisk 2.5"? Om den är mekanisk är det säkerligen den som gör att fläktarna går för fullt. Är inte hemma så jag kan inte jämföra temperaturerna men de ser rimliga ut så jag tror att du är drabbad av samma fenomen som mig vilket bör åtgärdas genom bios uppdateringen som är på G.

Jo, den är mekanisk.
Har en SSD hemma som jag skulle kunna prova med. Drygt och installera om bara... men vad gör man.

Får återkomma med resultat.

Permalänk
Medlem

Vilken natt och dag känsla med fläktljudet efter jag bytt systemdisken mot en SSD.

Men jag tycker nog att tempen på chipset är lite hög, +63C ?
Vad ligger ni på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vilken natt och dag känsla med fläktljudet efter jag bytt systemdisken mot en SSD.
Men jag tycker nog att tempen på chipset är lite hög, +63C ?
Vad ligger ni på?

Ska kontrollera imorgon. Intressant att det lirade bättre med en SSD.
Vad är det för modell?
Vilken port är den kopplad till och kör du RAID0 läge på den disken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ska kontrollera imorgon. Intressant att det lirade bättre med en SSD.
Vad är det för modell?
Vilken port är den kopplad till och kör du RAID0 läge på den disken?

Intel 520series 120gb.
Den sitter i port sata5 (dvd porten) och den kör raid0 (ensam).

Den ligger dock väldigt ghettoaktigt i där DVDn borde sitta.
Måste hitta något vettigt sätt att sätta fast den.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om möjligheterna att sätta in en E3-1260L eller en E3-1240?

http://ark.intel.com/compare/52275,52273

Den ena har bara 45W TDP den andra 80.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Vad tror vi om möjligheterna att sätta in en E3-1260L eller en E3-1240?

http://ark.intel.com/compare/52275,52273

Den ena har bara 45W TDP den andra 80.

Om du har båda processorerna är det ju bara att testa

Risken är väl att 80wattarn kan gå lite varm då processorkylflänsen inte har någon egen fläkt, utan förlitar sig på den bakre fläkten.

Om det är för nyinköp hade jag nog sneglat mot 1230v2 eller 1240v2 då dessa på pappret är svalare, billigare och rimligtvis snabbare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=813884,1247155,1247179,9...

Appropå processorkylfläns så är monteringen någon mindre vanlig form som kallas Slim/Narrow ILM. Det verkar inte vara många konsument kylflänsar som har den monteringsformen out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du har båda processorerna är det ju bara att testa

Risken är väl att 80wattarn kan gå lite varm då processorkylflänsen inte har någon egen fläkt, utan förlitar sig på den bakre fläkten.

Om det är för nyinköp hade jag nog sneglat mot 1230v2 eller 1240v2 då dessa på pappret är svalare, billigare och rimligtvis snabbare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=813884,1247155,1247179,9...

Appropå processorkylfläns så är monteringen någon mindre vanlig form som kallas Slim/Narrow ILM. Det verkar inte vara många konsument kylflänsar som har den monteringsformen out of the box.

Haha, jo men måste först pynta 4lax för Gen8:an.

Appropå kylningen:

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6170-active...

Kanske kan vara något.

Edit: Hittade på prisjakt också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086420

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Serverval

Hej!

Sitter hemma med en Readynas Ultra 4, alldeles för seg för att få t ex Plex att fungera.

Har spanat en hel del på dessa HP Microservrar, både N54L men framför allt den nyare gen8 varianten. N54L är ju rätt billig, och ibland kan det nog bli riktiga "kap" med tillfälliga prisnedsättningar. Gen8 har ju en del expansionsmöjligheter för framtiden. Tänkte mig i så fall att börja med Celeron-varianten, för att framöver ev uppgradera vid behov.

Samtidigt ser jag ju att prismässigt finns följande inom "räckhåll".

Proliant ML10
http://www.everit.se/products/575820

eller

Proliant ML310e
http://www.proshop.se/Server/HP-ProLiant-ML310e-Gen8-Xeon-Bil...

Då börjar vi ju komma upp i lite mer "ordentliga" maskiner.

edit: Billigare här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/187017-hp_proliant_ml...

Jag är intresserad av att både lära mig sätta upp och hosta en server, samtidigt som jag vill ha något osm kan hantera Plex och övriga hemmadelningar utan problem. Skönt vore något som inte låter för mycket egentligen. Budget ligger väl någonstans under 5 kSEK - utan diskar, men lägre är ju tacksamt då det är mycket av ett experiment och delvis en "vill-ha"-faktor.

Vad är de olika fördelarna? Jämför Microserver N54L med Gen8, vs ML310. I stigande ordning antar jag även prestandan följer med, men hur hade ni resonerat?
edit: Vad gör att ML310e är billigare än Microserver gen8?

//Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

Hej!

Sitter hemma med en Readynas Ultra 4, alldeles för seg för att få t ex Plex att fungera.

Har spanat en hel del på dessa HP Microservrar, både N54L men framför allt den nyare gen8 varianten. N54L är ju rätt billig, och ibland kan det nog bli riktiga "kap" med tillfälliga prisnedsättningar. Gen8 har ju en del expansionsmöjligheter för framtiden. Tänkte mig i så fall att börja med Celeron-varianten, för att framöver ev uppgradera vid behov.

Samtidigt ser jag ju att prismässigt finns följande inom "räckhåll".

Proliant ML10
http://www.everit.se/products/575820

eller

Proliant ML310e
http://www.proshop.se/Server/HP-ProLiant-ML310e-Gen8-Xeon-Bil...

Då börjar vi ju komma upp i lite mer "ordentliga" maskiner.

edit: Billigare här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/187017-hp_proliant_ml...

Jag är intresserad av att både lära mig sätta upp och hosta en server, samtidigt som jag vill ha något osm kan hantera Plex och övriga hemmadelningar utan problem. Skönt vore något som inte låter för mycket egentligen. Budget ligger väl någonstans under 5 kSEK - utan diskar, men lägre är ju tacksamt då det är mycket av ett experiment och delvis en "vill-ha"-faktor.

Vad är de olika fördelarna? Jämför Microserver N54L med Gen8, vs ML310. I stigande ordning antar jag även prestandan följer med, men hur hade ni resonerat?
edit: Vad gör att ML310e är billigare än Microserver gen8?

//Markus

Det är storleken som avgör
Det är dyrt att bygga smått. Nätagg m.m kräver ju lite special lösningar för att få plats i mini-chassin.

ML10 (HxBxD) 36.39 x 16.5 x 38.1 cm ( Quickspec sid 17 )

ML310 (HxBxD) 36.82 x 17.5 x 47.52 cm ( Quickspec sid 44)

Microserver "Gen8" (HxBxD) 23.24 x 23 x 24.5 cm ( Quickspec sid 22)

För mig stod det mellan N54L och Microserver Gen8, och då hade råd att köpa den dyrare (och snabbare ) så fick prylbögen inom mig bestäma.

Jag har placerat min bredvid tv-bänken och så storleken var den den absolut viktigaste faktorn, utöver ljudnivån, vilken nått tillfredställande nivå efter installation av SSD. Nu surrar den bara lite istället för att dåna.
Det går fortfarande inte att ha den i sovrummet om man är ljudkänslig, men en gipsvägg/dörr räcker för att den ska bli ljudlös.

Om jag hade haft en garderob eller något annat utrymme att stuva undan servern i så hade jag nog sneglat mot en större modell.
ML310e ser ju väldigt trevligt ut med en Xeon 1220v2 och en 500gb disk från fabrik.

Den erbjuder ju även fler expansions möjligheter jämfört med Microserver Gen8.
Utöver 4st ram platser och 4st PCI-express (jämfört med 2x och 1x hos Micro) så går det att byta ut drive bayen mot en som sväljer 8st 2.5" diskar istället för 4x3,5". Står att det går att montera redundant strömagg även.

Det enda frågetecknet med ML310e är ju ljudnivån, och den kan jag tyvärr inte upplysa om.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna installera ett LP-grafikkort och sedan köra exempelvis OpenELEC virtuellt (ESXi) och passthrougha grafik och ljud till TV:n? Detta medans man har andra virtuella maskiner som inte passthroughar något, exempelvis "Synology" DSM? Ursäktar om frågan är yxigt ställd, då jag ännu inte har någon praktisk erfarenhet av något av detta.

Tack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skulle man kunna installera ett LP-grafikkort och sedan köra exempelvis OpenELEC virtuellt (ESXi) och passthrougha grafik och ljud till TV:n? Detta medans man har andra virtuella maskiner som inte passthroughar något, exempelvis "Synology" DSM? Ursäktar om frågan är yxigt ställd, då jag ännu inte har någon praktisk erfarenhet av något av detta.

Tack!

Just passthrough av grafikkort är ett känsligt område. Men med "rätt" grafikkort skulle det eventuellt kunna fungera.
Skulle dock rekommendera att köra någon minimal barebone (typ Intel NUC, Zotac Zbox eller dyl) som HTPC istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det enda frågetecknet med ML310e är ju ljudnivån, och den kan jag tyvärr inte upplysa om.

Generellt så är G8 servrar VÄLDIGT tysta jämfört med föregående generation, DL360/380 kan man faktiskt ha bredvid sig på skrivbordet och konfa utan att ha öronproppar och hörselkåpor. ML350 är tyst även den, så en ML310 _borde_ vara ganska tyst under drift också.
Dock så med alla HP-servrar så går alla fläktar för fullt när man startar upp dem, men varvar ner efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Hej igen, tre små frågor:

1. Vilken Xenonprolle är vettigast att köra?
2. Jag läser att vissa väljer till ett dedikerat raidkort - varför? Ingår inte detta redan, samt är inte mjukvaruraid säkrare (om kortet eller servern går sönder).
3. Hur mycket RAM stödjer maskinen som max?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Generellt så är G8 servrar VÄLDIGT tysta jämfört med föregående generation, DL360/380 kan man faktiskt ha bredvid sig på skrivbordet och konfa utan att ha öronproppar och hörselkåpor. ML350 är tyst även den, så en ML310 _borde_ vara ganska tyst under drift också.
Dock så med alla HP-servrar så går alla fläktar för fullt när man startar upp dem, men varvar ner efter ett tag.

Det är bara vid uppstart (alla fläktar @ typ 100%) som folk kommer springande och undrar vad f*n man håller på med

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

2. Jag läser att vissa väljer till ett dedikerat raidkort - varför? Ingår inte detta redan, samt är inte mjukvaruraid säkrare (om kortet eller servern går sönder).

1. Vad kommer du att köra på tjänster på den? Behöver du pulver är ju 1230v2 och 1240v2 lämpliga kandidater även om de har ett högre TDP än de processorer som servern levereras med.

2. "Raidkortet" som följer med är egentligen en mjukvarulösning med den inbyggda SATA kontrollern. Detta innebär förutom att du är begränsad till RAID1 och 0 att det måste finnas drivrutiner för operativsystemet du tänkt köra. Nu är det dock relativt bra stöd på drivarsidan. (Windows, Linux och ESXi funkar bra). Men du kan inte köra RAID 5 eller 6 och förmodligen är prestandan inte jämförbar med ett bättre dedikerat kort med batteribackad skrivacache osv. Du kan dock migrera en raid array som är skapad den inbyggda B120i kontrollern till ett annat HP Smart Array kort.

3. 16GB ECC är max (eller tills 16GB modulerna sjunker så pass mycket i pris att någon vågar köpa 2st och se om 32Gb funkar...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur bra stödjer denna virtualisering och passthrough med orginalhårdvaran? Tex av hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hur bra stödjer denna virtualisering och passthrough med orginalhårdvaran? Tex av hårddiskar?

HP har en egen ESXI 5.5 image som går att ladda ner, jag kör själv på den. Fungerar klockrent och enkelt att installera.

Jag är dock osäker på om det går att skicka vidare det interna raidkortet direkt till gäst, de flesta som gör sådant verkar använda sig av ett "riktigt" raid-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Nu hittar jag inte länken men jag har alldeles för mig att jag läste att någon hade skickat in den inbyggda SATA kontrollern in i en gäst utan problem. Det förutsätter dock att du har ditt datastore på en annan kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore nice om man fick någon klarhet i detta. Är sugen på att köpa en sån här eller en N54L, de är billiga just nu

Permalänk
Medlem

Ang fläktar och ljudnivån så har jag uppdaterat första posten och potentiella köpare bör läsa det först!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ang fläktar och ljudnivån så har jag uppdaterat första posten och potentiella köpare bör läsa det först!

Lite taskig attityd där från HP, de borde kunna göra bättre!
Skulle det funka att stoppa in ett motstånd för att få ner hastigheten, eller läser den av hastigheten på fläkten och sätter därefter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Har nu kört burken en tid och börjat lita på den (första NAS:en och var osäker på konfigureringen), allt verkar fungera än så länge även om den bara är i "grundutförande" än...

Valde följande hårdvara:
Grundversionen av servern då det ändå skulle i en riktig Xeon-processor med fullt virtualiserings stöd och fullt med RAM.
HP PROLIANT MICROSERVER GEN8 G1610T CELERON 2.3-2MB 2GB
INTEL XEON E3-1230V2 4-CORE 3.3GHZ 8MB S-1155 BOX
KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS (x2)
INTEL 530 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC RESELLER KIT
IBM M1015/LSI SAS9220-8i
WD RED 3.5" 3TB SOHO NAS SATA/600 64MB (x4)

Kör ESXi 5.5 i grunden på en SSD med en VM för NexentaStor som har passthrough till kontrollerkortet och hårddiskarna för ZFS och Raid 5. Processorn i sig går inte varm (har dock stängt av turbo-läget men inte HT), men under längre tids hög belastning så tenderar processorns VRM att bli varm så bra ventilation är något man bör tänka på om man kör en processor med TDP över rekommendationerna. Allt som allt så slutade väl kostnaden för bygget på nära 15k kr, men då har man en NAS som kan fylla fler funktioner om så behövs.

Som inspiration följde jag http://b3n.org/installed-xeon-e3-1230v2-in-gen8-hp-microserve... men då OS:et till NAS-delen strulade en hel del så slutade det med NexentaStor Community Edition (gratis) som installerades snabbt och helt krångelfritt även om man behövde manualen till alla inställningar

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är bara vid uppstart (alla fläktar @ typ 100%) som folk kommer springande och undrar vad f*n man håller på med

Haha jo, har en gammal IBM X3400 som lekburk med 6st Delta 120x38mm @ 12v 4,8A i och när den startar så körs alla på max i 10-15 sekunder och bara fläktarna i sig drar närmare 350w och låter som en mini-orkan.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Fungerar denna disken bra? Funderar på att köpa 2 st och köra raid. http://www.proshop.se/Haarddisk/Western-Digital-WD-Red-2TB-23...

Jag kommer köra exsi i botten, windows 2008 på ena och debian på andra. Jag kommer även köra mysql som lär arbeta friskt. Kommer dessa diskarna att palla det?

Jag vill ha så strömsnål server som helt och även gärna så lite ljudnivå som det går.

Permalänk
Medlem

Diskarna kommer att fungera utmärkt, de är gjorda för att köras 24/7. Räkna dock inte med någon värstingprestanda med två stycken mekaniska diskar. Ett alternativ är ju att komplettera med en SSD-disk där du lagrar dina virtuella maskiner och använder de mekaniska diskarna för mindre krävande operationer.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Diskarna kommer att fungera utmärkt, de är gjorda för att köras 24/7. Räkna dock inte med någon värstingprestanda med två stycken mekaniska diskar. Ett alternativ är ju att komplettera med en SSD-disk där du lagrar dina virtuella maskiner och använder de mekaniska diskarna för mindre krävande operationer.

Tack för ditt svar! Hur menar du med prestandan? Jag måste minst ha 1 TB till windows och minst 500 GB på debian, gärna mer.
Kollar man dedikerade servrar som de hyr ut, så är det oftast 2 st 1-2 TB diskar i 7200 varvs, raid som de hyr ut..
Skulle det verkligen sänka hastigheten så mycket?

Permalänk
Medlem

Finns det monterings möjligheter för 2.5" diskar? Om inte och någon som vet någon bra adapter så får ni gärna länka.

Intresserad av denna men viktigt att det går att få in 2.5". Tack på förhand.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

Jag tryckte på knappen och beställde en gen8 idag och ska migrera från en N54L.

Efter att ha läst om ljudnivån på fläktarna när man inte kör RAID gör mig lite rädd/fundersam.
Just nu så har jag 2x2TB + 2x3TB hårddiskar som jag vill flytta över till min nya server.
Dessa används som datastore i ESXI 5.5.

1. Kan man göra JBOD på den inbyggda RAID-kontrollern?
2. Kan jag bara flytta över diskarna eller bör jag räkna med att formatera dem?
3. Måste man skaffa en speciell dvdbrännare för denna eller kan man bara ta bort fronten på en vanlig 5.25"?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.